بدانیم تا سالم بمانیم

فرار از ریزش مو | کچلی و ریزش شدید موی سر با مصرف کدو تنبل تلخ و نارس

سلامت مو در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

میوه برای ریزش مو

بهترین میوه برای تقویت موی سر , فرار از ریزش مو

 

 

کچلی و ریزش شدید موی سر با مصرف کدو تنبل تلخ و نارس

بعد از گزارشی عجیب مبنی بر ریزش غیرعادی چند زن متخصصان برای کشف دلیل آن وارد عمل شدند ، پزشکان پس از اینکه دو زن در اثر سموم موجود در کدو کچل شدند هشدار دادند که تاثیر نوعی از کدو تنبل روی زنان می تواند با ریزش مو ظاهر شود. دو زن پس از مصرف “کیوکوربیتاکین” موی خود را از دست دادند، یک ترکیب سمی که در کدوتنبل نارس که مزه تلخی می دهد، یافت می شود

پزشکی هشدار داد پس از اینکه دو زن با خوردن شام مسموم شدند نیمی از موهای خود را از دست دادند، زیرا کدوی تلخ حاوی مواد سمی قوی است “فیلیپ” متخصص پوست فرانسوی ، دو مورد غیرعادی را در مجله علمی توصیف کرد، ” ارتباط سمی ” داالثعب( از دست رفتن مو ) با یک کشت مشترک را برجسته کرد ؛ خانواده گیاهی مورد بحث عبارتند از:، کدوتنبل، کدو قلیایی.

در اولین مورد، یک زن در فرانسه دچار تهوع، استفراغ و اسهال شد که به زودی پس از خوردن یک سوپ با مزه تلخ آغاز شد و نشانه ها حدود یک روز طول کشید؛ سپس یک هفته بعد، شروع به از دست دادن موی سر و ناحیه شرمگاهی کرد. آسولی در ژورنال پوست انجمن پزشکی آمریکا نوشت غذایی که با خانواده خورده اما نسبت به او کم تر از سوپ خوردند، علائم مسمومیت غذایی را تجربه کرده بودند اما کچل نشدند. ”

زن دوم پس از خوردن وعده غذایی که شامل کدو می شد ، مسمومیت غذایی با استفراغ شدید را تجربه کرد. افراد دیگر این شام را نخوردند زیرا طعم آن تلخ بود ، پزشک وی گفت حدود سه هفته بعد، بیمار ریزش موی قابل توجهی را در سر و همچنین داالثعب شدید در زیر بغل و ناحیه شرمگاهی تجربه کرد.

کدو می توانند حاوی “کیوکوربیتاکین” یک ترکیب سمی باشند که مزه تلخی دارد. آسولی گفت:” تلخی کدو یک هشدار است به حدی که براساس گزارشات سه سال پیش، یک آلمانی پس از خوردن کدو سبز ، براثر مسمومیت “کیوکوربیتاکین” درگذشت ولی این اولین مورد ریزش مو به خاطر مسمومیت ناشی از کدو است.

غلظت کیوکوربیتاکین، می تواند در میوه های کدو تنبل رشدیافته در خانه افزایش پیدا کند، به شرطی که گیاه آب کافی دریافت نکرده باشد، یا به طور تصادفی مورد گرده افشانی زنبورها قرار بگیرد. متاسفانه، کیوکوربیتاکین کاری بیش از سوء استفاده از ذائقه ی شما می کند؛ یافته ها نشان داده که این ماده می تواند سمی باشد .

 

کدو تنبل چیست؟

کدو تنبل نوعی کدو در فصل زمستان است که از خانواده گیاهان و نباتات همانند خیار و خربزه است این میوه معمولا گرد و نارنجی است اگر چه اندازه، شکل و رنگ بسته به انواع می تواند متفاوت باشد آنها یک پوست بیرونی ضخیم دارند که صاف و آجدار است و همچنین یک ساقه که کدو تنبل را به برگ آن گیاه متصل می کند ؛ داخل آنها توخالی است به جز دانه عاجی رنگ که دارای پوشش گوشت رشته ای است.این کدو در سراسر جهان در هر قاره به جز قطب جنوب رشد می کند.دانه ها، برگ و گوشت آن همه خوراکی هستند و آنها را در دستور العمل غذاهای جهانی ویژگی هایی دارند.

 

ارزش غذایی کدو تنبل

کدو تنبل مواد غذایی فوق العاده مغذی است.

این مواد مغذی متراکم هستند به آن معنی که مقدار زیادی ویتامین ها و مواد معدنی و تعداد نسبتاً کمی کالری دارند.

 

یک فنجان کدو تنبل پخته شامل:

کربوهیدرات:۱۲ گرم

کالری:۴۹

پروتئین:۲ گرم

پتاسیم ۱۶ :درصد از RDI

فیبر:۳ گرم

ویتامین آ:۲۴۵ ٪ از RDI

آهن:۸٪ از RDI

ویتامین ث:۱۹٪ از RDI

ویتامین کا:۴۹ درصد از RDI

ویتامین ای:۱۰ درصد از RDI

مس، منگنز و ریبوفلاوین:۱۱ درصد از RDI

فولات:۶ درصد از RDI

نیاسین، اسید پانتوتنیک، ویتامین B6 و تیامین:۵ درصد از RDI آن را نیز فوق العاده دارای بتا کاروتن، یک آنتی اکسیدان قوی است.

بتا کاروتن یک نوع از کاروتنوئید است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود.

 

نکات پیشنهادی برای فرار از ریزش مو

به طور حتم برای شما هم پیش آمده که بعداز شانه کردن موهایتان، با صحنه دلهره آوری مواجه شوید و شانه یا برستان را پراز مو ببینید. قبول داریم، حس خیلی بدی است، با خودتان فکر می کنید که دارید تمام موهایتان را از دست می دهید و دچار طاسی می شوید. ما در این گزارش راه‌های مقابله با این دل نگرانی را به شما می‌گوییم .

 

سیکل طبیعی رشد مو

در هر زمانی ۱۰% موهای سر شما در فاز استراحت هستند.بعد از گذشت ۲ تا ۳ ماه، موهای در فاز استراحت می ریزند و موهای جدید به جای آنها می رویند.این رویش حدود ۲ تا ۶ سال بعد تمام می شود.در این فاز، هر تار مو، ماهیانه ۱ سانتیمتر رشد می کند.

بنابراین ریزش چند تار مو در هر روز به عنوان بخشی از این سیکل طبیعی است.اما بعضی افراد بیش از حد طبیعی ریزش مو دارند که این ریزش مو می تواند در کودکان، مردان و زنان باشد.

 

نشانه های ریزش مو

ما به صورت طبیعی حدود ۵۰ تا ۱۰۰ تا مو را در روز از دست میدهیم. اگر بیشتر از این اتفاق افتد شما ممکن است مقدار زیادی مو را در شانه ، روی لباس ها، یا داخل وان پیدا کنید. شما همچنین ممکن است در یابید که موهایتان کم پشت تر شده است، و در قسمت هایی وسیعتر است، و موجب شده خط موی تان تغییر کند و یا تکه هایی از طاسی نمایان شده است.

 

تشخیص

پزشک شما بر اساس تاریخچه پزشکی، داروهایی که شما دریافت می دارید، وضعیت تغذیه ای شما،عادت های شما در آرایش مو، و یک معاینه جسمی  علت ریزش مو را در شما تشخیص خواهد داد.

اگر پزشک در شما مشکوک به عفونت قارچی سر باشد،  ممکن است یک نمونه از مو برای آزمایش بر دارد.و اگر مشکوک به یک بیماری داخلی باشد(مانند لوپوس) یا یک مشکل تیروئید، کمبود آهن، یا عدم توازن در هورمون های جنسی شود انجام آزمایشات خونی  لازم است.

 

زمان مورد انتظار

چه مدت ریزش مو طول میکشد بستگی به علت آن دارد.  مثالا در یک نوع از ریزش معمولا موها بیش از چندین هفته تا ماه ها ریزش میکند، اما بعد از آن دوباره رشد میکند. وقتی ریزش مو در اثر عوارض جانبی دارو است، رشد مو معمولا زمانی که دارو متوقف شود به سمت طبیعی بر میگردد .

اگر ریزش موی شما به علت سو ء استفاده از آرایش مو می باشد، ریزش مو بعد از اینکه شما به طرف مد های طبیعی تغییر روش دادید متوقف می شود ،البته به استثتای کچلی در اثر کشش، که در نتیجه سالها کشیده شدن مو در نوارهای پشت سر می باشد .

در کچلی عفونی قارچی سر ، قارچی که موجب مشکل شده باید برای حداقل ۶ تا ۱۲ هفته درمان شود و رشد مجدد مو آهسته صورت می گیرد. درمان زودتر در پیشگیری از کچلی دائم مهم است. هر دو نوع الگوی کچلی مردانه و زنانه تمایل به بدتر شدن با گذشت زمان دارند ولی می تواند درمان شود.

 

ریزش مو در بارداری

یکی ازعوارض مادرشدن، ریزش مو است که به آن “آلوپسیای بعد از زایمان” می‌گویند. از این اسم دلهره آور، ترسی به دل راه ندهید. این نوع از ریزش مو هم دایمی نیست و ممکن است ۱تا ۶ ماه ادامه پیدا کند. البته همه مادرها هم دچار این مشکل نمی‌شوند و اگر شما یکی از این مادرها هستید که بعد زایمان با ریزش مو مواجه شده‌اید، راهکار مقابله با آن این است که با موهایتان با ملایمت رفتار کنید و آنها را به آرامی شانه بزنید تا کشیده نشوند و آسیب نبینند. بعداز شست‌وشو هم آنها را خوب خشک کنید.

کمی صبر این مشکل را برطرف می کند، زیرا شما برای زایمان بخشی از قوای بدنی خود را به فرزندتان تقدیم کرده اید. باید به بدن خود فرصت دهید تا توان از دست رفته را دوباره به دست آورد.

آنهایی که از داروهای ضدبارداری استفاده می کنند، باید کمی بیشتر مراقب موهای خود باشند. این داروها به خصوص برای آنهایی که ارث ریزش مو دارند، مشکل را چند برابر می کند. البته بازهم جای نگرانی نیست، زیرا به محض آنکه مصرف دارو قطع شود، ریزش مو نیز متوقف شده و ۶ تا ۱۲ ماه پس از آنکه ریزش مو قطع شد، موی سر دوباره شروع به رشد می‌کند.

 

ارتباط ریزش مو با تغذیه

مهمترین عامل ریزش مو، می تواند رژیم غذایی نامتعادل باشد.هنگامی که تغذیه فولیکول مو بطور کامل باشد، موی سالم ایجاد می‌شود ولی هنگام تغذیه ناقص این بخش ، سلولهای این ناحیه دچار سوء‌ تغذیه شده و به تدریج می‌میرند و یا وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهند.

کاهش نمک مصرفی ،‌ حذف یا محدود کردن مصرف اسید چرب اشباع ، کاهش مصرف آجیل ، شکلات ، غذاهای سرخ کردنی و پرادویه و مصرف فراوان آب ، سبزی و میوه تازه می‌تواند در جلوگیری از سفید شدن مو و ریزش آن ، ابتلا به شوره سر و شکنندگی مو مفید باشد.رژیم غذایی باید حاوی انواع مواد غذایی باشد.برای کاهش و درمان ریزش مو، غذای پر پروتئین و آهن کافی، لازم است.همچنین مصرف میوه ها، سبزی های تازه، سالادها و…نیاز است.

 

امان از رژیم‌های سرخود

لطفا سرخود رژیم نگیرید و این کار را به پزشک متخصص واگذار کنید. رژیم های لاغری که کمبود پروتئین دارند در رشد مو تاثیر می گذارند. زیرا مو از پروتئین تشکیل شده و اگر رژیم‌های لاغری عجیب و غریب و سرخود می‌گیرید، بدانید که ممکن است دچار ریزش مو شوید. افراد باید در هر سنی، به مقدار کافی پروتئین مصرف کنند تا رشد طبیعی مو حفظ شود. غنی‌ترین منابع پروتئین به ترتیب تخم مرغ، شیر و لبنیات، انواع گوشت (ماهی، مرغ و گوشت قرمز) و حبوبات است.

افراد گیاهخوار و کسانی که از رژیم های غذایی بدون پروتئین استفاده می‌کنند و مبتلایان به بی‌اشتهایی عصبی (که در میان مانکن‌ها و طرفداران لاغری مفرط، زیاد است)، به سوتغذیه پروتئینی دچار می‌شوند. در چنین مواردی مو باریک‌ و ۲ یا ۳ ماه بعد، ریزش شدید آن آغاز می‌شود. این ریزش مو با مصرف کافی و مناسب غذاهای حاوی پروتئین، قابل پیشگیری و جبران است.

 

زنها هم طاس می شوند!

سن، یکی از دشمنان شناخته شده مو است، به عبارتی بیشتر زنان با افزایش سن دچار این مشکل می شوند. این ریزش مو درست مشابه طاسی در مردان است، اما لازم است بدانید که خانم‌ها هرگز کاملا طاس نمی‌شوند.

این ریزش مو ممکن است مثل طاسی مردانه با عقب رفتگی خط مو همراه باشد، اما اکثرا، کم‌پشتی پراکنده مو در تمام سردیده می‌شود و خیلی آهسته‌تر از طاسی مردانه پیشروی می‌کند. این نوع ریزش مو ممکن است اولین بار پس از یائسگی ایجاد شود. مردان و زنان هر چه از سن‌شان بگذرد، موی کمتری خواهند داشت.

وراثت در ریزش موی هر دو گروه نقش دارد. آقایان بیشتر از مادر و خانم ها بیشتر از پدر، ریزش مو را به ارث می‌برند. عملی‌ترین راه رفع این حالت، دادن مدل مناسب به مو است. گاهی درمان‌های جدید مثل پیوند مو نیز به خانم ها توصیه می‌شود. البته این درمان در مواردی کاربرد دارد که طاسی شدید باشد. درغیر این صورت و در سنین بالا، توصیه نمی شود.

 

 

خواص پوست میوه ها

بهترین میوه برای جلوگیری از ریزش مو

 

 

انواع ریزش موهای سر

کچلی شکل مردانه

برای مردان، طاسی زود شروع می شود، حتی زمانی که نوجوان و یا اوایل ۲۰ سالگی هستند. به طور معمول، ریزش مو در شقیقه ها و بالای سر، نشان‌دهنده این نوع کچلی می باشد. نتیجه نهایی شامل طاسی کل و یا جزئی می باشد.

 

کچلی شکل زنانه

زنان مبتلا به ریزش موی دائمی دارای موهای نازک در جلو، کناره ها و بالای سر می باشد. زنان معمولا موهای جلویی خود را حفظ می کنند و به ندرت ممکن است زنی طاس شود.

 

آلوپسیای زخمی

وقتی عفونت موجب زخمی شدن فولیکول های مو شود، ریزش موی دائمی رخ می دهد. در برخی مواقع، ریزش موی ناحیه ای باعث خارش و درد می شود.

 

ریزش موی موقتی

 آلوپسیای آره‌آتا

ریزش مو معمولا کوچک، تکه های گرد و صاف می باشد. معمولا، این بیماری بیشتر از چند تکه خالی از مو را شامل می شود، اما می تواند باعث ریزش مو در هر ناحیه ای باشد از جمله: ابرو، مژه و ریش. در موارد نادر، این بیماری پیشرفت می کند و کل بدن را درگیر می کند.

 

 جریان تلوژن

این نوع ریزش مو به طور ناگهانی و بعد از یک بیماری و یا استرس رخ می دهد. هنگامی که موها را شانه می زنید و یا می شویید و یا دست به موهایتان می زنید، موهای زیادی در دستانتان پیدا می شود. این نوع، باعث نازک شدن مو می شود و تکه های طاسی در سرتان بوجود می آید.

 

 کشش آلوپسیا

این نوع طاسی تکه ای هنگامی رخ می دهد که شما موهای خود را در معرض کشش قرار دهید، مانند: دم اسبی کردن موها و یا فر کردن موها. ریزش مو بین ردیف ها و یا محل هایی که موها محکم کشیده می شود، روی می دهد.

 

دلایل ریزش مو

طاسی

در مردان و زنان طاس، دوره رشد مو کوتاه‌تر و موها نازک‌تر می شوند. ارث در این نوع، نقش اصلی را بازی می کند.

 

 آلوپسیای زخمی

در این نوع ریزش موی دائمی، هنگامی که عفونت باعث تخریب و زخم شدن فولیکول های مو شود، رخ می دهد و جلوی رشد موی جدید نیز گرفته می شود. این شرایط در برخی بیماری های پوستی دیده شده است، از قبیل: لوپوس اریتماتوز یا لیکن پلان. هنوز مشخص نیست که چه موادی موجب شروع و یا علل این التهاب می باشند.

 

 آلوپسیای آره‌آتا

این جزو بیماری های خودایمنی می باشد، اما هنوز علت آن مشخص نشده است.تعداد کمی از مبتلایان، از بیماری های خودایمنی از قبیل بیماری تیروئید رنج می برند.برخی از دانشمندان بر این باورند که برخی افراد از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به آلوپسیا آرتا می باشند.

 

 جریان تلوژن

این نوع ریزش مو درنتیجه تغییرات در مراحل رشد و استراحت موها رخ می دهد.

ممکن است، شوک یا استرس روحی یا جسمی باعث شود ریشه موها وارد مرحله استراحت شوند؛ استرس های روحی (مانند مرگ یکی از عزیزان) و استرس های جسمی (مانند تب بالا، کاهش وزن ناگهانی، رژیم لاغری افراطی، جراحی و یا اختلالات متابولیک).

بعد از درمان این استرس ها، موها دوباره رشد می کنند.در طی ۱ تا ۲ ماه، فولیکول های مو دوباره فعال می شوند و موهای جدید شروع به رویش می کنند.

 

دیگر دلایل ریزش مو

کمبود تغذیه ای

کمبود پروتئین و آهن در رژیم و یا سوءتغذیه باعث ریزش مو می شود.

 

داروها

در برخی افراد داروهای نقرس، آرتریت، افسردگی، مشکلات قلبی و فشار خون بالا؛ موجب ریزش مو می شوند. داروهای ضد بارداری نیز موجب ریزش مو می شود.

 

بیماری

دیابت و لوپوس باعث ریزش مو می شوند.

 

درمان های پزشکی

شیمی درمانی و رادیوتراپی باعث ریزش مو می شوند. بعد از اتمام درمان، رشد موها آغاز می شود.

 

 تغییرات هورمونی

این تغییرات ناشی از بارداری، وضع حمل، مصرف قرص های ضد بارداری، یائسگی و پرکاری و یا کم کاری غده تیروئید می باشد. ریزش مو ممکن است سه ماه بعد از تغییرات هورمونی رخ دهد و سه ماه بعد، موهای جدید شروع به رویش کنند.

عدم تعادل هورمونی و افزایش هورمون تستوسترون (هورمون مردانه) باعث نازک شدن مو می شود. درمان عدم تعادل هورمونی باعث توقف ریزش مو می شود

 

رنگ مو و برس

مواد شیمیایی برای رنگ کردن، سفید کردن، صاف و یا فر دار کردن مو باعث آسیب موها می شود.برس زدن بیش از حد نیز باعث ریزش مو می شود.

 

عفونت پوست سر

عفونت قارچی به مو و پوست سر آسیب می رساند و منجر به ریزش مو می شود.وقتی عفونت درمان شود، موها رویش خود را آغاز می کنند. عفونت قارچی با داروهای ضد قارچ خوراکی و یا موضعی درمان می شوند.

 

کندن بی اختیار موها

یک نوع بیماری روانی است که مبتلایان، موهای خود را می کشند. این موها می تواند شامل: موی سر، ابرو و یا دیگر موها در مناطق مختلف بدن باشد. هیچ دلیل واضحی برای این بیماری هنوز پیدا نشده است.

 

بیماری یا جراحی بزرگ

یکی از عوامل ریزش مو بیماری یا انجام جراحی است.ممکن است حدود ۳ یا ۴ ماه پس از یک بیماری یا جراحی بزرگ، به طور ناگهانی تعداد زیادی از موهای خود را ازدست دهید که به علت، استرس بیماری یا جراحی است و این ریزش مو موقتی می باشد.

 

اختلالات هورمونی

از عوامل دیگر ریزش مو اختلالات هورمونی است.اگر مشکل تیروئیدی داشته باشید،چه پرکاری و چه کم کاری،می تواند باعث ریزش مو شود،که برای درمان ریزش مو باید مشکل تیروئید حل می شود.ممکن است هورمونهای زنانه( استروژن) یا مردانه( آندروژن) دچار عدم تعادل شده باشند که باز می تواند از علل ریزش مو باشد.متعادل کردن این هورمونها نیز باعث درمان ریزش مو می شود.

 

 هورمون مردانه

هورمون مردانه(تستسترون) که می تواند به دی هیدروتستسترون(DHT) تبدیل شود، یکی از دلائل اصلی ریزش مو است.این هورمون همچنین می تواند توسط آدرنال و پوست سر هم ساخته شود.

 

 چربی پوست سر

از دیگر عواملی که سبب ریزش مو میشود،چربی زیاد پوست سر است،اگر پوست سر چرب باشد، ریزش مو بیشتر خواهد بود.

 

نکنه های مهم برای پیشگیری و درمان ریزش مو

خوردنی های ضد ریزش

یادتان باشد خوردن و صد البته خوب و به اندازه خوردن، درمان این مشکل است. رژیم غذایی سرشار از پروتئین و آهن می‌تواند کیفیت مو را به طور بارزی تحت‌تاثیر قرار دهد. البته برخی کارشناسان می‌گویند؛ مکمل‌هایی که با تبلیغ پرپشت کردن مو وارد بازار شده است نتیجه عکس می‌دهد.

یادتان باشد ماهی آزاد یکی ازمواد غذایی است که سرشار از اسید چرب امگا ۳، پروتئین، ویتامین ب ۱۲ و آهن است. اسید چرب امگا۳ برای سلامت پوست سر مفید و ضروری است و کمبود آن موجب خشکی پوست سر و ریزش مو می‌شود.

سبزیجات سبز تیره مانند اسفناج، بروکلی و برگ چغندر سرشار از ویتامینA و C هستند که بدن برای ساختن چربی پوست به آنها نیاز دارد و سلامت مو را تضمین می‌کنند. به علاوه سبزیجات سبز تیره سرشار از آهن و کلسیم هستند. لوبیا، عدس و نخود، نه تنها سرشار از پروتئین هستند، بلکه آهن، روی و بیوتین نیز در آنها یافت می‌شود که تمامی این مواد برای سلامت مو مفیدند.

آجیل یا مغزهای گیاهی نیز از مواد غذایی هستند که برای پرپشت شدن و درخشندگی موها لازم هستند. این مواد سرشار از سلنیوم ‌اند که برای سلامت پوست سر مفید است. افزودن بر این ، مغز گردو حاوی اسید آلفا لینولنیک (نوعی اسید چرب امگا۳) است که حالت مو را بهبود می‌بخشد. آجیل همچنین سرشار از روی است؛ گفته می‌شود که کمبود روی در رژیم غذایی، منجر به ریزش مو می‌شود.

خانم‌ها بدانند که گوشت مرغ و بوقلمون، سرشار از پروتئین هستند که سلامت موها را تضمین می‌کند. کمبود پروتئین موجب شکنندگی و کم پشتی مو می‌شود و کمبود شدید آن نتیجه‌ای جز ریزش مو و تغییر رنگ آن ندارد. این مواد همچنین حاوی آهن هستند. تخم مرغ هم سرشار از پروتئین است.

همچنین بیوتین و ویتامین ب ۱۲ نیز به مقدار فراوان در آن یافت می‌شود. غلات سبوس‌دار حاوی آهن، روی و ویتامین‌های گروه ب هستند، همچنین انرژی را ارتقا می‌بخشند. لبنیات کم چرب، به خصوص ماست و شیرکم چرب سرشار از کلسیم هستند که ماده معدنی حیاتی برای رشد مو به حساب می‌آیند و در آخرهویج، هویج بهترین منبع ویتامین A است که برای سلامت پوست سر و قدرت بینایی مفید است.

یادتان باشد هر کدام از این مواد را به صورت مرتب در برنامه غذایی خود قرار دهید و با دید داروهای حیات‌بخش به آنها نگاه کنید، دارویی که با هزینه بسیار کم، ادامه حیات را به موها که یکی از عوامل اصلی زیبایی شما هستند، هدیه می‌کنند.

با نوشیدن مخلوطی ازآب سفناج و کاهو می‌توانید به رشد موهای خود کمک کنید. آب یونجه که با آب هویج مخلوط شده است هم نوشیدنی مفیدی برای رشد مو است. درمان‌های گیاهی مشابهی وجود دارند اما سعی کنید درمانی را برای موهای خود انتخاب کنید که کمترین ضرر را داشته باشد و همین‌طور امتحان شده باشد. اما این گونه درمان های گیاهی و خانگی برای اثر گذاری باید حداقل ۳۰ روز مورد استفاده قرار گیرد.

 

این ماسک‌ها را بسازید

علاوه برمواد غذایی که به آن اشاره شد، برخی از ماسک ها و تقویتی های ساختنی و طبیعی نیز هستند که باعث کاهش ریزش می می شوند. یادتان باشد سه بار در هفته از روغن نارگیل یا روغن خردل استفاده کنید. استفاده از مخلوط دال اُراد(یک نوع داروی گیاهی) پخته شده و شنبلیله ۲ تا سه بار در هفته بسیار مفید است.

هر شب روغن کنجد به سر خود بمالید و آن را با یک پارچه یا روسری ببندید. صبح که از خواب بیدار شدید، سر خود را با یک شامپوی گیاهی خوب بشویید و برای آب کشی نهایی، از محلولی که از یک قاشق غذا خوری سرکه سیب و یک لیتر آب تشکیل شده است استفاده کنید.

همچنین مخلوطی از یک قاشق غذا خوری عسل و ۴۵ میلی لیتر مخلوط آب و الکل طبی به غلطت ۲۰ درصد الکل خالص و آب یک پیاز متوسط تهیه کنید. می توانید این مخلوط را هر شب به سر خود بمالید و صبح سر خود را بشویید. این سرم، معجزه رشد دوباره را به موهای شما هدیه می کند.

آمالا شیکالا یکی از شویند های موی سر رایج در هندوستان است. این ترکیب از آب پیاز و عسل تهیه شده است. برای تهیه آن می‌توانید یک چهارم فنجان آب پیاز را با یک قاشق غذا خوری عسل مخلوط کنید و با این مخلوط پوست سر خود را هر روز ماساژ دهید.

 

موهایتان را نکشید

کشیدن و بستن موها با فشارزیاد، از عادت های بسیاری از خانم هاست، به خصوص اینکه این روزها، از مد‌ل‌های رایج آرایش مو هم شده است. اما باید بدانید که اگر این کار را ادامه دهید، دچار ریزش موی موقتی (آلوپسیای کششی) که معمولا بین ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد، می شوید و اما با جلوگیری از آن به تدریج ریزش مویتان متوقف می‌شود و بعد به آرامی، موها شروع به رشد مجدد می‌کنند. بدانید که اگرسالهای زیادی از این مدل مو استفاده کنید، ممکن است به ریزش موی دایمی دچار شوید.

 

درمان ریزش مو

درمان ریزش مو بر اساس علت آن می‌باشد در صورت وجود علل زمینه‌ای،اینها باید برطرف شود. یکسری درمان کلی هم بصورت تجربی در همه موارد استفاده می‌شود از جمله قرص ویتامین E ، ویتامین ب- کمپلکس و قرصهای آهن و هماتینیک.

 

درمان طاسی مردانه

به صورت اختصاصی در مورد طاسی مردانه در حال حاضر محلول ماینوکسیدیل تنها درمان دارویی پذیرفته شده است.در مردانی که دارای نواحی کوچکی از ریزش موی ناکامل در ورتکس هستند، بهترین جواب را می‌دهد.

اثر آن بر روی موی نواحی فرونتال و شقیقه هنوز شناخته نشده است. اثر آن به صورت کم کردن ریزش مو و حتی تحریک رویش موی جدید است. رشد مو ۸ تا ۱۲ ماه بعد واضح می‌گردد.محلول را باید بطور مداوم استفاده کرد تا رشد مو حفظ شود. با قطع ماینوکسیدیل موهای جدید می‌ریزد.

تقریبا در ۳/۱ اینها مو به اندازه‌ای رشد می‌کند که به اندازه کافی برای کوتاه یا شانه شدن بلند باشد. از این دارو ۱ سی‌سی (۱۵ قطره) ‌از محلول ۲ درصد روی ناحیه خشک مالیده می‌شود و تا یک ساعت نباید آن ناحیه خیس شود، ماساژ هم داده نشود.

 

درمان ریزش موی زنانه

در صورتی که بررسیهای آزمایشگاهی طبیعی باشد، درمان مانند طاسی آندروژنیک مردانه است. با این تفاوت که در اینجا می‌توان از داروهای آنتی‌آندروژنیک سیستمیک استفاده کرد. در صورتیکه آزمایشات علت دیگری را مطرح کند، درمان علت زمینه‌ای لازم است.

 

درمان ریزش موی منطقه‌ای

از درمانهای مورد استفاده برای این نوع ریزش مو ، تزریق داخل ضایعه و یا تزریق وریدی استروئید ، آنترالن ، فتوکموتراپی ، آلرژنهای موضعی و ماینوکسیدیل می‌باشد.

 

درمان تریکوتیلوماینا

برای درمان تریکوتیلوماینا درمان اختلالات روانی همراه و روان درمانی کمک کننده است و کلومیپرامین و فلوکستین به عنوان درمان دارویی در کنترل این رفتار موثر هستند.

 

غذای موی سر

پیشگیری از ریزش مو

 

فرار از ریزش مو | کچلی و ریزش شدید موی سر با مصرف کدو تنبل تلخ و نارس

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان / نمناک

۱/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا