کودک

دوست و صمیمی با فرزند | ترفندهایی برای صمیمی شدن با فرزندانتان

والدین موفق در ارتباط با فرزندان و رابطه ای صمیمی با کودک در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

برقراری ارتباط موثر و مناسب با والدین

ارتباط نوجوانان با والدین , دوست و صمیمی با فرزند

 

 

برای نصیحت درست چگونه باید به فرزندانتان نزدیک و با او صمیمی شوید

آموزش فرزندانتان،تا حدی که بتوانند از تمامی قابلیت هایشان استفاده کنند و نقش مهمی را در جامعه ایفا کنند، کار راحتی نیست برای این مهم، باید یاد بگیرید که به فرزندانتان نزدیک شوید. با این راه، شما می توانید آن ها را راهنمایی کنید و از انجام کارهای اشتباه دورشان کنید.

اگر راه های صمیمی شدن با فرزندان را یاد نگیرید، زمانی که می خواهید نصیحتشان کنید یا بدون درخواست آن ها کمکشان کنید، آن هاشما را نمی پذیرند به همین دلیل است که حفظ یک رابطه خوب با فرزندتان اهمیت دارد. شما باید یاد بگیرید که به عنوان یک فردِ نزدیک با آن ها ارتباط برقرار کنید، تا بتوانید چیزی را که حس می کنید ، بیان کنید و توضیح دهید و بتوانید کاملا احساسات فرزندانتان را درک کنید از این راه می توانید ، زنجیره ی ساخته شده از عشق و علاقه را ، محکم تر کنید.

مهم است که بدانید، صمیمی شدن با فرزندان از زمانی که خیلی کوچک هستند، شروع می شود اگر زمانی که کوچک تر هستند ، وقتی به آن ها اختصاص ندهید و فضایی برای صحبت فراهم نکنید ، زمانی که بزرگتر می شوند ،احتمال خیلی کمی وجود دارد، که بتوانید صادقانه با هم صحبت کنید.یکی از اساس های رابطه سالم با فرزندانتان، علاوه بر زمانی که با آن ها می گذرانید،ارتباط موثر و همراه با عشق است که در این بخش از نمناک به اصول آن خواهیم پرداخت.

 

ترفندهایی برای صمیمی شدن با فرزندانتان

در مواقع خاص با هر یک از فرزندانتان جداگانه صحبت کنید :

اگر چند فرزند دارید، بهتر است که با هرکدام به تنهایی صحبت کنید و فضای به خصوص اختصاص دهید ؛ این کار باید به صورت منظم انجام شود.زمانی که کودک هستند ، بازی کردن، یک راه خوب، برای اینکه از راه احساس به آن ها نزدیک شوید، است. گذشته از همه ی این ها، وقتی با بچه ها بازی می کنیم ، آن ها متوجه علاقه ی ما به عنوان والدین به خودشان و فعالیت هایشان می شوند.

 

با هم فیلم تماشا کنید :

تماشای یک فیلم خانوادگی ،باعث ایجاد یک وجه اشتراک بین شما و فرزندانتان می شود ؛ علاوه بر این ، باعث شروع صحبت بین شما می شود تا بفهمید در مورد چیزی که دیده اند چه فکری می کنند، و نقطه نظر آن ها را بشناسید ، طرز فکر آن ها را بفهمید، طوری که چیز های پیرامونشان را می بینند و شخصیتشان را بشناسید.

بهترین روش ها برای صمیمی شدن با فرزندان

 

فرزندانتان را بغل کنید، ببوسید و به آن ها اهمیت دهید :

از تماس فیزیکی اجتناب نکنید ؛ تماس فیزیکی ،برای داشتن یک رابطه احساسی قوی ، که ما را به هم نزدیکتر می کند، خیلی اساسی است.

 

زمانی که با بچه هایتان صحبت می کنید ،گرم و همدل باشید :

مهر و عاطفه ای که با لحن صدایتان ، کلمات و حرکات بدنتان در زمان مکالمه به آن ها منتقل می کنید، برای اینکه مکالمه طبیعی و با روی باز به نظر برسد ، خیلی ضروری است همچنین ، سعی کنید خودتان را جای آن ها بگذارید علاوه بر آن، به عنوان خانواده، باهم وقت بگذرانید زمانی که آن ها به تنهایی تلویزیون تماشا می کنند، یا بازی ویدیویی میکنند باید کوتاه باشد وگرنه ، به راحتی تنها می مانند.

هدیه دادن یک روش موثر دیگر برای صمیمی شدن با فرزندان

 

به او هدیه بدهید :

به کودکانتان هدایای مفید ،مانند:کتاب و بازی هایی بدهید،که علاوه بر اینکه توانایی های آن ها را گسترش می دهد ،آن ها را وادار کند تا با یکدیگر بازی کنند و یک رابطه احساسی آنی خلق کنند.

 

باهم غذا بخورید :

یکی دیگر از ترفندهای مهم برای نزدیک تر شدن به فرزندانتان این است ،که تا حد ممکن و هرچه بیشتر با خانواده غذا بخورید ؛ ناهار یا شام آخر هفته به حفظ استحکام خانواده کمک می کند همچنین ، همکاری بچه ها برای آماده سازی غذا نیز اهمیت دارد ؛ از این راه ، آن ها ،پخت و پز و اهمیت همکاری را یاد می گیرند.

برای صمیمی شدن با فرزندانتان از این روش ها کمک بگیرید

 

با هم برای تفریح برنامه ریزی کنید :

برنامه ریزی سفر یا بیرون رفتن خانوادگی به منظور گذراندن زمان با یکدیگر و کسب تجربیات جدید، خیلی اهمیت دارد این کار شما را تبدیل به یک خانواده واحد و یکپارچه می کند.

 

باهم ورزش کنید :

آموزش ورزش هایی مثل اسکیت سواری، دوچرخه سواری و شنا یک تجربه ارزشمند برای آن ها است ،که رابطه بین والدین و فرزندان را هم محکم تر می کند.

کارهایی که باعث عدم صمیمیت فرزندان و والدین می شود

  1. عمومیت دادن و اینکه بگوییم شما همیشه کار اشتباه انجام می دهید یا اینکه هیچ وقت کار خوبی انجام نمی دهید ، اعتماد به نفس آن ها را پایین می آورد با این نوع از اظهار نظرهای قطعی ، فرزندان شما به این باور می رسند که آن ها واقعا در انجام هیچ کاری خوب نیستند.
  2. همچنین، مسخره کردن آن ها، یا طعنه زدن و سرزنش کردنشان ، هم اثرات منفی مساوی دارد حتی اگر ناآگاهانه و بدون قصد انجام شود حقیقت این است که با این کار به جای جذب کردن آن ها ، باعث می شوید که احساس کنند، پست و حقیر هستند.
  3. کار دیگری که نباید انجام دهید ، دستورهای عامرانه به طور مکرر و بدون توجه به مخالفت فرزندانتان است این مسئله ،این حس را در آن ها به وجود می آورد، که شما آن ها را نمی فهمید و باید بدون هیچ سوالی و تحت هر شرایطی دستورات شما را انجام دهند.
  4. همچنین نباید داد بزنیم و در مورد مسائلی که قبلا حل شده اند و به والدین ربطی ندارند ،بحث کنیم همانگونه ، نگاه ملامت آمیز مانع از ایجاد مکالمه میان ما و بچه ها می شود.

۵٫از طرف دیگر، برچسب زدن به آن ها به وسیله ی تبدیل کردن رفتارهای منفی به عنوان یک ویژگی و خصیصه شخصیتی ، حتما باعث رد شدن کامل می شود.

  1. به اضافه ، هرگز در زمان نامناسب آن ها را بدنام یا نصیحت نکنید در عوض، توجه آن ها را در یک شرایط مناسب و در تنهایی و بدون توهین جلب کنید.

 

در زمان عصبانیت در مقابل فرزندما ن چه عکس العملی داشته باشیم؟

بهترین کاری که ما به عنوان والدین می توانیم انجام دهیم، این است که زمانی که در حال راهنمایی فرزندان مان هستیم، آرام بمانیم خیلی مهم است که این را به یاد داشته باشید ،که وقتی ناراحت هستید ، راهنمایی آن ها به طور بی محابا خیلی سخت خواهد شد. بحث کردن با فرزندانمان در آن وضعیت احساسی منفی، باعث میشود که خودمان را ضعیف نشان دهیم و حرف هایی بزنیم که بعدا از گفتنش پشیمان می شویم اگر اجازه دهیم این اتفاق بیفتد ، فرزندانمان از مصاحبت با ما و همچنین راهنمایی های ما دور و جدا می مانند.

 

 

ارتباط فرزندان با والدین

ارتباط موثر با فرزند

 

 

دوست و صمیمی با فرزند!

وقتی جوانان احساس امنیت کنند می‌توانند با پدر و مادر خود صحبت کنند بدون اینکه ترسی از طرد شدن، مورد ضرب و شتم قرار گرفتن، مورد تحقیر قرار گرفتن و مورد مقایسه قرار گرفتن داشته باشند. در این صورت آن جوان یا نوجوان، پدر و مادر خود را محرم اسرار دانسته و ارتباط خوبی بر قرارمی کند. البته این اولین و اساسی‌ترین قدم است.

یک مثال واضح اینکه خود ما چرا با یک دوست راحت صحبت می‌کنیم ولی با پدر و مادر یا حتی با خواهر و برادر نمی‌توانیم به راحتی صحبت کنیم؟ چون یک دوست فقط به حرفهای ما گوش می‌دهد و در‌‌نهایت برای اینکه ما را آرام کند، همدردی می‌کند و حتی یک راهکار هم جلوی پای ما می‌گذارد، چه درست و چه نا‌خواسته غلط. ولی پدر و مادر‌ها به محض اینکه بچه صحبت می‌کند چون نگران هستند که به نوعی از دستش بدهند شروع به گفتن حرفهای تحریک آمیز می‌کنند، البته ناخواسته و نمی‌دانند که این حرف‌ها فاصله‌ها را بیشتر می‌کند و بچه برای اینکه جایگاه خود را درخانه از دست ندهد ومورد سرزنش قرار نگیرد، ترجیح می‌دهد با‌‌ همان دوست راحت باشد ودردودل کند، به همین راحتی!

اگر شما از آن دسته والدینی هستید که می‌خواهید ارتباط خود را با فرزندتان قوی‌تر کنید، ما در اینجا نکاتی را برایتان آورده‌ایم که با عمل به آنها رابطه شما تقویت خواهد شد.

 

درک کنید که بچه ها تحت تاثیر والدین شان هستند

باور کنید یا نه، بچه ها اول از همه به والدین خود نگاه می‌کنند و برای زندگی از آنها الگو می گیرند. تاثیری که والدین روی رشد شخصیت کودک خود می‌گذارد پنهان اما واقعی است. مثلا زمانی که پسر رفتار پدر خود را با مادرش می‌بیند، احترام(یا بی احترامی) به زنان را یاد می‌گیرد و این که مرد و زن چگونه باید با هم ارتباط برقرار و چگونه با مشکلات دست و پنجه نرم کنند. حال که از این تاثیر آگاهید، به رفتار خود عمیق‌تر فکر کنید.

 

شخصیت فرزند خود را بشناسید

اگرچه شکل‌گیری شخصیت فرزند در دستان والدین است، اما به هر حال محیط بیرون حال مدرسه باشد یا محیط‌های دوستانه نقش مهمی را در شکل‌گیری ابعاد شخصیتی فرزندتان دارد، از این رو سعی کنید این شخصیت را تا حد زیادی واکاوی کنید. حساسیت‌های فرزندتان را بشناسید و برای آنها احترام قائل شوید. به دوستان فرزندتان احترام بگذارید، آنها را جدی بگیرید و این موضوع را همیشه مدنظر قرار دهید. همچنین برای تفریح و اوقات فراغت نظر وی را جویا شوید و وی را تا جایی که مسیرش منحرف نشده آزاد بگذارید.

 

از موضع بالا با وی سخن نگویید

یکی از مهم‌ترین نکات در شکل‌گیری رابطه‌ای دوستانه با فرزند این است که همیشه از موضع پدرانه با وی سخن نگویید و همیشه آمرانه با وی برخورد نکنید. مگر می‌شود همیشه به فرزندتان دستور بدهید و در عوض از وی بخواهید همچون یک دوست با شما صمیمی باشد؟ سعی کنید در کنار موضع یک پدر یا مادر در برخی اوقات با وی نرم‌تر و صمیمی‌تر برخورد کنید. اگر با موضوعی موافق نیستید او را به جای نهی‌کردن راهنمایی کنید و همیشه این اصل را به جای دستور دادن و امر و نهی‌کردن انتخاب کنید و در اولویت قرار دهید.

 

روی پروژه‌های بزرگ کار کنید

برای بچه ها بسیار لذت بخش است که کارهایی بزرگ‌تر از سن‌شان انجام دهند. باز کردن موتور ماشین و قرار دادن آن سر جایش، ساختن جعبه و تعمیر دوچرخه، هر چیزی که باشد انجام دادن پروژه‌ای بزرگ با کودکتان ارتباط میان شما را بهبود بخشیده و خاطره‌ای می‌سازد که شما تا سال‌ها می‌توانید درباره آن صحبت کنید.

 

 به فرزندتان اجازه دهید مستقل بودن را تجربه کند

سعی کنید فرزندتان را به خانه علاقه مند و او را در مواجه با مشکلات یاری کنید. اجازه دهید فرزندتان با حفظ حد و مرزها همراه دوستان اش به گردش برود و تفریح کند. به او اجازه دهید تا درباره توقعات والدین اش حرف بزند و اظهار نظر کند. با این کار به او می آموزید هنگامی که از خانه و خانواده دور است اظهار نظر و از خود محافظت کند.

همیشه رازدار فرزندتان باشید و اگر هم موضوعی را می‌خواهید به همسر خود بگویید سعی کنید مورد را کاملا در خفا مطرح کرده و طوری وانمود کنید که واقعا به کسی نگفته‌اید. رازداری و اعتمادسازی از مهم‌ترین ارکان صمیمیت با فرزند است

 

ارتباط کلامی مناسب با او داشته باشید

با فرزندتان ارتباط کلامی مناسب و بجایی داشته باشید؛ به آن معنا که با رعایت جایگاه شما به عنوان پدر یا مادر سعی کنید با فرزندتان حداقل دقایقی از شبانه‌روز را در خلوت با هم صحبت کنید و از نقطه نظرات هم باخبر شوید. سعی کنید در این محاورات از مشکلات و دغدغه‌های احتمالی فرزندتان باخبر شوید و برای آنها حتما راه‌حلی بیابید و به راحتی از کنار آنها نگذرید. سعی کنید قبل از این‌که فرزندتان از شما درخواست کمک کند خودتان به کمک وی بروید و نگذارید هرگز برای رفع مشکلش به غریبه‌ها رو بزند حتی اگر دوست وی باشد. شناسایی این موقعیت‌ها تنها در صورتی امکان‌پذیر است که شما رابطه کلامی مناسبی را با فرزندتان داشته باشید.

 

به فرزندتان گوش دهید

شما نیز از این که دیگران حرف‌هایتان را گوش دهند لذت می‌برید. اگر از همین حالا، قبل از هر گونه قضاوتی اول به حرف‌های فرزندتان گوش دهید سپس مشکل او را حل کنید، رابطه‌ای محکم با او ساخته‌اید که تا سال‌های سال باقی خواهد ماند. فرصتی فراهم کنید که بتوانید با او صحبت کنید. به عنوان مثال با هم به ماهی گیری بروید یا ورزش کنید. کافی است ۲۵% از وقت خود را به گوش دادن اختصاص دهید سپس از خوشگذرانی با او لذت ببرید.

 

خشم خود را کنترل کنید

هنگام گفتگو با فرزندتان خشم تان را کنترل کنید ( به عنوان مثال: به آرامی گفتگو کنید، سعی کنید رفتار تدافعی نداشته باشید و به حرف های فرزندتان واکنش مثبت نشان دهید).

 

امین و رازدار وی باشید

همیشه رازدار فرزندتان باشید و اگر هم موضوعی را می‌خواهید به همسر خود بگویید سعی کنید مورد را کاملا در خفا مطرح کرده و طوری وانمود کنید که واقعا به کسی نگفته‌اید. رازداری و اعتمادسازی از مهم‌ترین ارکان صمیمیت با فرزند است چراکه برای او اولین نکته در داشتن یک رابطه صمیمی با شما این است که در وهله اول بتواند شما را همچون دوستی صادق و رازدار بپندارد و این موضوع همان هنر جلب اعتمادسازی شماست و نه چیز دیگر.

 

از خودخواهی و خود رأیی پرهیز کنید

داشتن رابطه‌ای صمیمی با فرزند با خودرایی و خودخواهی جور درنمی‌آید و هرگز در کنار هم قرار نمی‌گیرند. این به آن معناست که امکان ندارد شما فردی خودرای و خودخواه در تصمیم‌گیری‌ها باشید و در کنار آن رابطه‌ای خوب و مناسب با خانواده داشته باشید. حتی اگر تصمیم شما درست و صحیح است، اما در اکثر اوقات اصل مشورت با اعضای خانواده را فراموش نکنید. مخصوصا اگر تصمیم مورد نظر درخصوص فرزندتان باشد حتما به نظر وی گوش کنید و اگر هم با آن موافق نیستید، اما به هر حال به آن احترام گذاشته و سعی کنید با گفتمان آن را حل کنید.

 

از هر نوع مقایسه بپرهیزید

هرگز به عنوان یک پدر یا مادر فرزندتان را با دیگر بچه‌ها مقایسه نکنید. این موضوع برای آنها بسیار دردناک و آزاردهنده می‌باشد. فرزندتان را آن گونه که هست، بپذیرید؛ البته این به آن معنا نیست که مشوق او باشید بلکه سعی کنید در همه حال زمینه رشد و تعالی وی را مهیا کنید، اما مقایسه وی با همسن و سالانش کار بسیار غلط و مردودی است و صمیمیت بین شما را از بین می‌برد.

 

چگونه با نوجوانان ارتباط برقرار کنیم؟ppt

نکاتی درباره ارتباط با فرزند

دوست و صمیمی با فرزند | ترفندهایی برای صمیمی شدن با فرزندانتان

 

 منبع: تبیان / نمناک

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا