گل و گیاه

طرز تکثیر گل یاس | کاشت و نگهداری و پرورش آن در گلدان

گل و گیاه ، راه های پرورش گل یاس و نگهداری صحیح از آنها در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

تکثیر گل یاس

گل یاس رونده , طرز تکثیر گل یاس

 

 

طرز تکثیر گل یاس، کاشت و نگهداری آن در گلدان

سرویس گیاهان و حیوانات – یاس گُلی بسیار خوشبو و زیبا است که به آن یاسمین نیز می‌گویند و در رنگ‌های سفید، زرد، بنفش و کبود وجود دارد. این گل زیبا و بسیار خوشبو، به صورت درختچه زینتی است و از قدیم زینت‌بخش باغ‌ها و باغچه‌های ایرانی بوده است. امروزه با وجود آپارتمانی شدن خانه‌ها و نبود حیاط، بیشتر افراد علاقمند هستند بتوانند بوته یاس را در آپارتمان خود نگهداری کنند. در این مطلب قصد داریم شما را با نحوه تکثیر گل یاس، کاشت و نگهداری آن در گلدان آشنا نمائیم. لطفا با ما همراه باشید.

 

نحوه کاشت و تکثیر گل یاس در گلدان

تکثیر گل یاس به سه روش قلمه زدن، خواباندن شاخه‌های پایینی و ازدیاد از طریق پاجوش قابل انجام است که در ادامه توضیح داده می‌شود:

 

۱- خواباندن شاخه‏

برای تکثیر گل یاس به این روش، شاخه‌های یک تا دو ساله گیاه که سالم و قوی هستند و در پایین‌ترین بخش بوته هستند را انتخاب کنید. توجه داشته باشید، شاخه انتخابی بایستی دارای حداقل دو یا سه جوانه باشد.

گلدانی را با ماسه نرم پر کنید و قسمت میانی شاخه را در داخل گلدان بکارید. پیشنهاد می‌کنیم قبل از کاشت شاخه در گلدان، با چاقویی تند و تمیز، بخشی از ساقه را که قرار است داخل ماسه کاشته شود، خراش دهید تا ریشه‌زایی سریعتر انجام شود.

بعد از کاشت، گلدان را به طور کامل آبیاری کنید و در طول این مدت، آب، نور و دمای مناسب را برای گیاه فراهم کنید. در حدود یک تا دو ماه بعد شاخه ریشه‌دار شده است و شما می‌توانید آن را از گیاه مادری جدا کنید.

 

۲- قلمه زدن

یکی از ساده‌ترین روش‌های تکثیر گل یاس، قلمه زدن است. بهترین زمان برای قلمه زدن یاس، اواخر تابستان و قبل از باز شدن جوانه‌ها است. به این منظور تعدادی از شاخه‌های ضخیم گیاه را انتخاب کنید و هر شاخه را توسط قیچی باغبانی یا چاقوی تیز به چند قطعه با طول ۱۰ تا ۲۰ سانتیمتر برش دهید.

توجه داشته باشید، انتهای برش‌ها حتما به صورت اریب باشد. همچنین لازم است هر قلمه دارای سه تا چهار بند (جوانه) و یک تا دو برگ باشد. در صورتی که تعداد برگ‌ها بیشتر است، برگ‌های اضافی را جدا کنید تا انرژی گیاه صرف ریشه‌زایی شود. برای کیفیت بهتر می‌توانید انتهای قلمه‌ها را با هورمون ریشه زایی آغشته کنید. قلمه‌ها را داخل گلدانی حاوی ماسه نرم و مرطوب بکارید. لازم است یک سوم از قلمه را داخل خاک فرو کنید. گلدان‌های حاوی قلمه را در محیط سایه با نور غیر مستقیم، دما و رطوبت مناسب قرار دهید و همه روزه به آنها آب بدهید.

دو ماه طول می‌کشد تا قلمه ها ریشه‌دار شوند، بعد از این مدت می‌توانید آنها را به گلدان اصلی منتقل نمایید.

 

۳- تکثیر از طریق پاجوش

گل یاس سیستم ریشه بندی قوی و گسترده‌ای دارد و به دلیل بالا بودن حجم زیاد ریشه‌ها، تعداد پاجوش‌های گیاه نیز زیاد است. لذا جدا کردن و کاشت پاجوش‌ها در فصل بهار یکی دیگر از روش‌های تکثیر گل یاس است.

 

نیازهای محیطی و شرایط نگهداری گل یاس در گلدان

نور: گل یاس گیاهی آفتاب دوست است و نیاز به نور کافی خورشید دارد. بنابران گلدان خود را در پرنورترین محل آپارتمان قرار دهید. بالکن شمالی آپارتمان بهترین مکان برای نگهداری گلدان یاس است.  جالب است بدانید نور مستقیم خورشید باعث سوختن برگ‌ها و نور کم محیط منزل، باعث دراز و علفی شدن بوته یاس و عدم گلدهی می‌شود.

آبیاری: دفعات آبیاری گل یاس بسته به درجه حرارت محیط فرق می‌کند. در صورت بالا بودن دما، روزانه گیاه را آبیاری کنید.

خاک: مخلوط خاکبرگ، ماسه و خاک معمولی باغچه برای کاشت و تکثیر گل یاس مناسب است. همچنین می‌توانید، از ماسه بادی رودخانه‌ای و پرلیت استفاده کنید.

دما: گل یاس به دمای بالا مقاوم است؛ با این وجود برای گلدهی، نیاز به هوای خنک دارد. هرچه دمای محیط خنک‌تر باشد، طول عمر گل‌ها بیشتر خواهد بود.

کوددهی: کوددهی منظم این گل (هر دو هفته یکبار) به ویژه در طول فصل گلدهی، باعث رشد بهتر و پرگل تر شدن گیاه می‌شود. به این منظور از کودهای کامل نیتروؤن، فسفر و پتاس موجود در بازار استفاده کنید و آن را همراه با آب آبیاری در اختیار گیاه قرار دهید. به این منظور می‌توانید نصف قاشق چایخوری از این کود را با چهار لیتر آب حل کرده و با آبپاش روی گل برگ‌ها بپاشید و باقیمانده را در گلدان بریزید.

گل یاس در طب سنتی و صنعت عطرسازی کاربردهای فراوانی دارد و امروزه از آن در رایحه درمانی استفاده می‌شود. شما می‌توانید با کاشت و نگهداری یاس در خانه، از رایحه مفید و آرامبخش آن استفاده کنید و باعث تغییر خلق و خو و ایجاد شادی در محیط منزل شوید.

 

 

اسم انواع گل یاس

کاشت گل یاس در گلدان

 

 

نگهداری و پرورش گل یاس

ﮔﻞ ﯾﺎس ﺳﻔﯿﺪ:

Jasminum Officinale ﮐﻪ ﺑﻪ ﯾﺎس ﺳﻔﯿﺪ ﺷﮫﺮت دارد، ﻣﻌﺮوﻓﺘﺮﯾﻦ ﮔﻮﻧﻪ از ﮔﻠﮫﺎی ﯾﺎس اﺳﺖ ﮐﻪ ﻋﻄﺮ و ﺑﻮی آن در ﺟﮫﺎن ﺷﮫﺮت دارد و ﺑﺴﯿﺎری از ﮐﻤﭙﺎﻧﯽ ھﺎی ﻋﻄﺮ و ادﮐﻠﻦ از اﺳﺎﻧﺲ آن اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ. ﮐﺸﻮر ﺧﺎﺻﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺒﺪأ اﯾﻦ ﮔﯿﺎه ﻣﻌﺮﻓﯽ ﻧﺸﺪه اﺳﺖ اﻣﺎ ﻣﺴﻠﻤﺎً ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ آﺳﯿﺎی ﻣﺮﮐﺰی اﺳﺖ.

اﯾﻦ ھﻤﺎن ﮔﻠﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﻌﺮا از آن زﯾﺎد ﻧﺎم ﻣﯿﺒﺮﻧﺪ و ﮔﻞ ﻣﻮرد ﻋﻼﻗﻪ ﺷﺎﻋﺮان ﺑﺰرگ اﯾﺮان اﺳﺖ و در زﺑﺎن اﻧﮕﻠﯿﺴﯽ آﻧﺮا Poet’s jasmine ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﯽ ﯾﺎس ﺷﺎﻋﺮان اﺳﺖ ﻣﯿﻨﺎﻣﻨﺪ اﯾﻦ ﮔﻞ ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﻋﻄﺮ ﺧﻮد را در ھﻨﮕﺎم ﻏﺮوب دارد و ﺑﺮداﺷﺖ آن ﻣﻌﻤﻮﻻً در اﯾﻦ زﻣﺎن اﺳﺖ. ﯾﺎس ﺳﻔﯿﺪ آﻓﺘﺎب ﻓﺮاوان و ﮐﻮد ﻣﺘﻌﺎدل ﮐﻪ ۱۲-۱۲-۱۲ اﺳﺖ ﻧﯿﺎز دارد اﯾﻦ ﮐﻮد در آب ﺣﻞ ﻣﯿﺸﻮد و آﺑﯽ رﻧﮓ

اﺳﺖ ﻧﯿﻢ ﻗﺎﺷﻖ ﭼﺎﯾﺨﻮری آﻧﺮا در ﭼﮫﺎر ﻟﯿﺘﺮ آب ﺣﻞ ﮐﻨﯿﺪ و ﺑﺎ آب ﭘﺎش روی ﺑﺮﮔﮫﺎی ﮔﯿﺎه ﺑﭙﺎﺷﯿﺪ ﺗﺎ آﻧﺮا ﺧﯿﺲ ﮐﻨﺪ و ﺑﺎﻗﯽ را در ﭘﺎی ﮔﯿﺎه و در ﮔﻠﺪان ﺑﺮﯾﺰﯾﺪ در ﺻﻮرت ﺑﺰرگ ﺑﻮدن ﮔﯿﺎه اﮔﺮ ﻧﯿﺎز داﺷﺘﯿﺪ ﻣﻘﺪار ﺑﯿﺸﺘﺮی ﮐﻮد ﺗﮫﯿﻪ ﮐﻨﯿﺪ.

ﻋﺪد اول ﻣﻘﺪار ﻧﯿﺘﺮوژن دوﻣﯽ ﻣﯿﺰان ﻓﺴﻔﺮ و ﻋﺪد ﺳﻮم ﻣﯿﺰان ﭘﺘﺎﺳﯿﻢ را در ﮐﻮد ﻧﺸﺎن ﻣﯿﺪھﺪ ﮐﻤﭙﺎﻧﯽ ھﺎی ﺳﺎزﻧﺪه ﮐﻮد اﯾﻦ در ﺻﺪ ھﺎ را ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﯿﺎز ﮔﯿﺎه ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﯿﺪھﻨﺪ ﺗﺎ اﺛﺮی ﮐﻪ ﻣﯿﺨﻮاھﻨﺪ در ﮔﯿﺎه ﺑﻮﺟﻮد ﺑﯿﺎورﻧﺪ ﻋﺪد وﺳﻄﯽ ﺑﺮای ﺑﺮﺧﯽ از ﮔﻠﮫﺎ ﺑﺎﯾﺪ ﮐﻮﭼﮏ و ﺑﺮای اﻧﻮاع دﯾﮕﺮ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺰرگ را ﺑﺴﻮزاﻧﺪ ﯾﺎ ﺑﺮﮔﮫﺎی آن را دﭼﺎر ﺧﺎل ھﺎی ﺧﺸﮏ و ﺳﻮﺧﺘﻪ ﮐﻨﺪ . اﻣﺎ ﮐﻮد ﺑﺎﻻﻧﺲ ﻣﺰﺑﻮر ﺑﺮای ﮔﯿﺎه ﯾﺎس ﺑﺎﺷﺪ ، اﮔﺮ ﻋﺪد اول ﺑﺰرگ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺮای ﮔﯿﺎھﺎن ﺳﺒﺰ ﺑﺎ ﺑﺮگ زﯾﺎد ﻣﻨﺎﺳﺐ اﺳﺖ و ھﻢ ﻣﯿﺘﻮاﻧﺪ زﯾﺎدی آن ﮔﻞ ﻣﻨﺎﺳﺐ اﺳﺖ .

ﻓﺮاواﻧﯽ ﮔﻠﮫﺎی ﮔﯿﺎه ﯾﺎس ﻣﺨﺼﻮﺻﺎ در ﮔﻠﺪان ﺑﻪ ﮐﻮد دھﯽ ﻣﻨﻈﻢ آن ﻣﺴﺘﻘﯿﻤﺎ رﺑﻂ دارد، ﮐﻮد دادن را در ﺗﻤﺎم ﻓﺼﻞ ﮔﻞ دھﯽ ﮐﻪ ﺗﺎ اواﯾﻞ زﻣﺴﺘﺎن ھﻢ ﻣﯿﺮﺳﺪ ھﺮ ﭘﺎﻧﺰده روز ﯾﮑﺒﺎر ﻣﯿﺘﻮاﻧﯿﺪ اداﻣﻪ دھﯿﺪ از ﻗﺎﺷﻖ اﻧﺪازه ﮔﯿﺮی اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﯿﺪ و اﻧﺪازهء ﮐﻮد را ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻧﺪھﯿﺪ. وﻗﺘﯽ ﺳﺮﻣﺎ ﺑﻪ ۱۰ درﺟﻪ ﺑﺎﻻی ﺻﻔﺮ رﺳﯿﺪ آﻧﺮا ﺑﻪ ﻣﮑﺎن ﻣﺴﻘﻒ ﺑﯿﺎورﯾﺪ و دﯾﮕﺮ ﺑﻪ آن ﮐﻮد ﻧﺪھﯿﺪ ﺗﺎ ﺑﮫﺎر ﺑﻌﺪ ﮐﻪ ھﻮا دوﺑﺎره ﮔﺮم ﺷﻮد و ﺑﺘﻮاﻧﯿﺪ آﻧﺮا ﺑﯿﺮون ﺑﮕﺬارﯾﺪ .

ﭘﺲ از آن ﺑﺎز ﻣﯿﺘﻮاﻧﯿﺪ ﺑﻤﺤﺾ ﺑﯿﺪار ﺷﺪن ﮔﯿﺎه ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﮐﻮد دھﯽ ﺑﻪ آﻧﺮا اداﻣﻪ دھﯿﺪ . ﯾﺎس داﺧﻞ ﮔﻠﺪان زﯾﺎد ﺑﺰرگ ﻧﻤﯿﺸﻮد , در ﻣﻨﺎﻃﻖ ﮔﺮﻣﺴﯿﺮ آﻧﺮا ﺑﯿﺮون و در ﺣﯿﺎط ﺑﮑﺎرﯾﺪ و از ﻧﯽ ﯾﺎ ﭼﻮب ﺑﺮای ﺳﺮ ﭘﺎ ﻧﮕﻪ داﺷﺘﻦ ﮔﯿﺎه اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﯿﺪ و ﯾﺎ آﻧﺮا ﮐﻨﺎر دﯾﻮار ﺑﮑﺎرﯾﺪ ﺗﺎ روی دﯾﻮار ﺣﯿﺎط رﺷﺪ ﮐﻨﺪ و ﺑﻪ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺑﯿﻔﺘﺪ. در ﻣﻨﺎﻃﻖ ھﺸﺖ ﮐﺸﺎورزی ﺑﻪ ﺑﺎﻻ آﻧﺮا ﻣﺴﺘﻘﯿﻤﺎ ﻣﯿﺸﻮد در ﺑﺎﻏﭽﻪ ﮐﺎﺷﺖ و ﻗﺒﻞ از ﺷﺮوع ﻓﺼﻞ ﮔﻞ دھﯽ آﻧﺮا ﮐﻤﯽ آراﯾﺶ داد

ﯾﺎس ﺳﻔﯿﺪ را ھﺮ از ﭼﻨﺪی ﻻزم اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﯿﺎراﯾﯿﺪ و ﺷﺎخ و ﺑﺮگ ھﺎی ﮔﻞ ﮐﺮده ﺳﺘﺒﺮ را ﮐﻤﯽ ﺑﭽﯿﻨﯿﺪ و آﻧﺮا دوﺑﺎره ﺷﺎداب ﮐﻨﯿﺪ . از ﺧﺎک ﺧﻮب دارای ھﯿﻮﻣﻮس و ﯾﺎ ھﻮﻣﻮس ﺑﺎ ﭘﺮﻻﯾﺖ و ﯾﺎ ﺑﺪون آن اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﯿﺪ . اﮔﺮ ﺧﺎک ﮔﻠﺪان در اﯾﺮان ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺠﺎرﺗﯽ ﻋﺮﺿﻪ ﻣﯿﺸﻮد و در دﺳﺘﺮس اﺳﺖ از آن اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﯿﺪ و ﺣﺘﻤﺎ ﺧﺎک ﺧﻮب ﺑﺮای اﯾﻦ ﮔﯿﺎه ﺑﮑﺎر ﺑﺒﺮﯾﺪ، زﯾﺮا ﮔﯿﺎه ﯾﺎس ﺳﺎﻟﮫﺎ ﺑﺮاﯾﺘﺎن زﯾﺒﺎﯾﯽ ﺧﻮاھﺪ آﻓﺮﯾﺪ؛ ﺧﺎک ھﺎ ﻣﺘﻔﺎوﺗﻨﺪ و ﺧﺎک ﺑﺎ ﻣﺎﺳﻪ و ﭘﯿﺖ ﻣﺎس و ﺧﺎک ﺑﺮگ و ﭘﺮﻻﯾﺖ و ﭼﻮب ﺳﺨﺖ ﭘﻮﺳﯿﺪه ﺷﺪه در اﺛﺮ رﺷﺪ دادن ﺑﺎﮐﺘﺮی ھﺎ ﺑﺎ آن ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﺤﺘﻮﯾﺎت اﯾﻦ ﻧﻮع ﺧﺎﮐﮫﺎ ھﺴﺘﻨﺪ در ﺻﻮرت ﺧﺸﮏ ﺑﻮدن ھﻮا اﺣﺘﯿﺎج ﺑﻪ ﻏﺒﺎر ﭘﺎﺷﯽ روزاﻧﻪ دارد.

 

ﮔﻠﮫﺎ را از ﺧﯿﺲ ﺷﺪن ﻣﺤﻔﻮظ ﻧﮕﻪ دارﯾﺪ.ﺟﮫﺖ ﺗﺎﻣﯿﻦ رﻃﻮﺑﺖ ﭘﺎﯾﺪار ﮔﻠﺪان را درون ﮔﻠﺪاﻧﯽ ﺑﺰرﮔﺘﺮ ﻗﺮار داده و ﺣﺪ ﻓﺎﺻﻞ ﺑﯿﻦ آن دو را ﺑﺎ ﺧﺰه ﻣﺮﻃﻮب ﭘﺮ ﻧﻤﺎﺋﯿﺪ.

ﻋﺼﺎره اﯾﻦ ﮔﯿﺎه در ﻃﺐ ﻋﺎﻣﯿﺎﻧﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﺷﻮد. ﻣﺜﻼً ﺑﺮای درﻣﺎن ھﭙﺎﺗﯿﺖ در ﺟﻨﻮب ﭼﯿﻦ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده اﺳﺖ. ھﻤﭽﻨﯿﻦ دارای ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ھﺎی ﺿﺪ وﯾﺮوﺳﯽ اﺳﺖ. اﺛﺮ ﻋﺼﺎره ﺟﻮاﻧﻪ ھﺎی ﺗﺎزه ﮔﻞ ﺑﺮ روی ﺑﺎروری زنراھﻨﻤﺎی ﻧﮕﮭﺪاری و ﭘﺮورش اﺳﺖ. ھﻤﭽﻨﯿﻦ دارای ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ھﺎی ﺿﺪ وﯾﺮوﺳﯽ اﺳﺖ. اﺛﺮ ﻋﺼﺎره ﺟﻮاﻧﻪ ھﺎی ﺗﺎزه ﮔﻞ ﺑﺮ روی ﺑﺎروری زن ﻋﻄﺮ ﯾﺎس ﺑﻪ ﻋﻨﻮان آرام ﺑﺨﺶ و ﺗﺴﮑﯿﻦ دھﻨﺪه اﺳﺖ و ﮐﻤﯽ ﺧﻮاب آﻟﻮد ﺷﺮح داده ﺷﺪه و ﺑﺮای ﮐﺎھﺶ ھﺎ ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ و اﯾﻦ ﻋﺼﺎره ﺳﺒﺐ ﮐﺎھﺶ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﮫﯽ در ﺳﻄﺢ ﭘﺮوژﺳﺘﺮون ﺳﺮم ﺑﻮده اﺳﺖ اﻓﺴﺮدﮔﯽ و اﺳﺘﺮس ﻣﻔﯿﺪ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

ھﻤﭽﻨﯿﻦ ﻋﺼﺎره ﯾﺎس ﺳﻔﯿﺪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان داروی ﺗﻘﻮﯾﺖ ﮐﻨﻨﺪه ﻏﺮاﯾﺰ ﺟﻨﺴﯽ در دارو ﺳﺎزی اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯿﺸﻮد. ﻣﻘﺪار ﺑﺴﯿﺎر ﮐﻤﯽ روﻏﻦ از ﯾﺎس ﺳﻔﯿﺪ اﺳﺘﺨﺮاج ﺑﻪ دﺳﺖ ﻣﯽ آﯾﺪ ﮐﻪ ﯾﮏ روﻏﻦ ﺑﺴﯿﺎر ﮔﺮان اﺳﺖ ، اﻣﺎ ﻣﯽ ﺗﻮان آن را در ﻏﻠﻈﺖ ھﺎی ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺗﮫﯿﻪ ﮐﺮد.

اﮔﺮ ﻣﺸﺎھﺪه ﮐﺮدﯾﺪ ﺑﺮﮔﮫﺎی ﺟﺪﯾﺪ رﯾﺰ و ﮔﻠﮫﺎ ﻇﺎھﺮ ﻧﻤﯽﺷﻮﻧﺪ: ﮔﯿﺎه ﻧﯿﺎز ﺑﻪ ﮐﻮد دھﯽ دارد. ھﺮ دو ھﻔﺘﻪ اﮔﺮ ﻣﺸﺎھﺪه ﮐﺮدﯾﺪ ﺑﺮﮔﮫﺎ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ و ﺣﺸﺮات ﺳﺒﺰرﻧﮕﯽ روی آن وﺟﻮد دارﻧﺪ: ﮔﯿﺎه را ﺑﺎ ﺳﻢ ﺣﺸﺮه ﮐﺶ ﯾﮑﺒﺎر ﮐﻮد دھﯽ ﮐﻨﯿﺪ. اﮔﺮ رﺷﺪ ﮔﯿﺎه ﮐﻨﺪ ﺷﺪه اﺳﺖ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ اﺣﺘﯿﺎج ﺑﻪ ﺗﻌﻮﯾﺾ ﮔﻠﺪاﻧﮫﺎ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.

 

ﻧﻔﻮذی ﺳﻢ ﭘﺎﺷﯽ ﮐﻨﯿﺪ ﺗﺎ ﺣﺸﺮات از ﺑﯿﻦ ﺑﺮوﻧﺪ.

اﮔﺮ ﻣﺸﺎھﺪه ﮐﺮدﯾﺪ ﺣﺸﺮات رﯾﺰی در اﻃﺮاف ﮔﻠﺪاﻧﮫﺎ در ﺣﺎل ﭘﺮوازﻧﺪ: ﮔﯿﺎه را ﺑﺎ ﺳﻢ ﺣﺸﺮه ﮐﺶ ھﺮ ھﻔﺘﻪ ﺳﻢ ﭘﺎﺷﯽ ﮐﻨﯿﺪ ﺗﺎ ﺣﺸﺮات از ﺑﯿﻦ ﺑﺮوﻧﺪ.

اﮔﺮ ﻣﺸﺎھﺪه ﮐﺮدﯾﺪ ﺑﺮﮔﮫﺎ ﮐﻤﺮﻧﮓ ﺷﺪه و ﻣﯽرﯾﺰﻧﺪ: ﺑﻪ ﻋﻠﺖ آﺑﯿﺎری ﺑﯿﺶ از اﻧﺪازه اﺳﺖ. اﺟﺎزه دھﯿﺪ

ﺳﻄﺢ ﺧﺎک ﻗﺒﻞ از آﺑﯿﺎری ﺧﺸﮏ ﺷﻮد ﺳﭙﺲ آﺑﯿﺎری ﮐﻨﯿﺪ. در ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن ﺑﻪ آﺑﯿﺎری ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻧﯿﺎز دارد.

اﮔﺮ ﻣﺸﺎھﺪه ﮐﺮدﯾﺪ ﺑﺮﮔﮫﺎ و ﻏﻨﭽﻪھﺎ ﻗﺒﻞ از ﺑﺎز ﺷﺪن ﻗﮫﻮهای ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ: ھﻮا ﺧﯿﻠﯽ ﮔﺮم و ﺧﺸﮏ اﺳﺖ.

 

ﮔﯿﺎه را ﻏﺒﺎر ﭘﺎﺷﯽ ﮐﻨﯿﺪ.

اﮔﺮ ﻣﺸﺎھﺪه ﮐﺮدﯾﺪ ﺑﺮﮔﮫﺎ ﭼﯿﻦ و ﭼﺮوﮐﺪار و ﻗﮫﻮهای ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ: ﺧﺎک ﺧﯿﻠﯽ ﺧﺸﮏ و ﯾﺎ ﮔﯿﺎه در ﻣﻌﺮض اﺷﻌﻪ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ آﻓﺘﺎب ﺑﻮده اﺳﺖ. اﮔﺮ ﮔﯿﺎه اﺣﺘﯿﺎج ﺑﻪ آﺑﯿﺎری دارد آن را ﺑﻪ ﻣﺪت ۱۵ دﻗﯿﻘﻪ درون ﺳﻄﻞ ﭘﺮ از آب ﻣﻨﺘﻘﻞ ﻧﻤﻮده و ﺳﭙﺲ آﻧﺮا ﺧﺎرج ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ در ﺻﻮرت ﻟﺰوم ﮔﯿﺎه را ﺑﻪ ﻣﺤﻠﯽ ﺑﺎ اﺷﻌﻪ ﻏﯿﺮ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺑﺒﺮﯾﺪ. اﮔﺮ ﻣﺸﺎھﺪه ﮐﺮدﯾﺪ ﮔﻠﮫﺎ ﺑﺎز ﻧﻤﯽﺷﻮﻧﺪ: ﻧﻮر ﮐﺎﻓﯽ ﻧﯿﺴﺖ ﮔﯿﺎه را ﺑﻪ ﻣﺤﻞ ﭘﺮﻧﻮرﺗﺮی ﻣﻨﺘﻘﻞ ﮐﻨﯿﺪ. اﮔﺮ ﻣﺸﺎھﺪه ﮐﺮدﯾﺪ ﺑﺮﮔﮫﺎ رﻧﮓ ﭘﺮﯾﺪه و ﺳﻄﺢ زﯾﺮﯾﻦ آﻧﮫﺎ دارای ﺗﺎر ﻋﻨﮑﺒﻮت اﺳﺖ: ﮐﻨﻪ رﯾﺰ ﻗﺮﻣﺰ ﻋﺎﻣﻞ آن اﺳﺖ ﺑﺎ اﺳﻔﻨﺞ آﻏﺸﺘﻪ ﺑﻪ ﺳﻢ ﮐﻨﻪ ﮐﺶ ﺳﻄﺢ زﯾﺮﯾﻦ ﺑﺮﮔﮫﺎ را ﺗﻤﯿﯿﺰ ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ ﺗﺎ ﻋﻼﯾﻢ ﺑﺮﻃﺮف ﮔﺮدﻧﺪ. اﯾﺠﺎد رﻃﻮﺑﺖ ﺑﻪ ﺧﺼﻮص رﻃﻮﺑﺖ داﯾﻤﯽ و ﭘﺎﯾﺪار در ﮐﺎھﺶ آﻓﺖ ﻣﻮﺛﺮ اﺳﺖ. اﮔﺮ ﻣﺸﺎھﺪه ﮐﺮدﯾﺪ ﺑﺮﮔﮫﺎ ﺳﯿﺎه ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ: ھﻮا ﺳﺮد اﺳﺖ ﮔﯿﺎه را ﺑﻪ ﻣﺤﻞ ﮔﺮﻣﺘﺮی ﻣﻨﺘﻘﻞ ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ. ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ اﯾﻦ ﻋﺎرﺿﻪ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﻮاد ﺑﺮاق ﮐﻨﻨﺪه ﺷﯿﻤﯿﺎﯾﯽ ﻧﯿﺰ ﺑﺎﺷﺪ از آﻧﮫﺎ اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻨﻤﺎﯾﯿﺪ. ﺗﮑﺜﯿﺮ اﯾﻦ ﮔﯿﺎه ﺑﺎ رﯾﺸﻪدار ﻧﻤﻮدن ﻗﻠﻤﻪ در اواﺧﺮ ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن ، ﺧﻮاﺑﺎﻧﯿﺪن ﺷﺎﺧﻪھﺎ و ﺟﺪا ﮐﺮدن ﭘﺎﺟﻮشھﺎ در ﺑﮫﺎر اﻣﮑﺎن ﭘﺬﯾﺮ اﺳﺖ روﻏﻦ ﯾﺎس ﺳﻔﯿﺪ در ﺑﺮﺧﯽ اﻓﺮاد اﮔﺮ ﺑﯿﺶ از ﺣﺪ و در ﻏﻠﻈﺖ ﺑﺎﻻ ﻣﺼﺮف ﺷﻮد ﻣﻮﺟﺐ ﺳﻮزش ﻣﯿﺸﻮد ﻣﯽ ﺷﻮد، ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺑﺎ اﺣﺘﯿﺎط اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﯿﺪ و ﺗﺮﺟﯿﺤﺎ در ﻏﻠﻈﺖ ھﺎی ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺑﺎﺷﺪ

 

آیا به نگهداری و پرورش گل یاس علاقه دارید؟

 

 

گل یاس امین الدوله

نکاتی درباره گل های یاس

 

 

طرز تکثیر گل یاس | کاشت و نگهداری و پرورش آن در گلدان

برگرفته از: پایگاه جامع نگهداری گل و گیاه ایران، نارگیل  / ستاره / دلگرم

۳/۵ - (۵ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا