نگهداری مواد غذایی

خواص چای سیاه برای سلامت بدن را بدانید

خواص مواد غذایی ، نکاتی درباره فواید و مضرات چای سیاه برای بدن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

نوشته های مشابه

 

مضرات چای سیاه در طب سنتی

طبع چای سیاه , خواص چای سیاه

 

 

خواص چای سیاه

مطمئنا شما هم در مورد نوشیدنی‌های نظیر چای سیاه و قهوه نقد‌های بسیاری شنیده اید.اگرچه مصرف افراطی هر خوراکی می‌تواند عوارض جانبی را به‌همراه داشته باشد، اما نوشیدن یک فنجان چای سیاه اضافی در روز نمی‌تواند آنقدر‌ها هم که تصورش را می‌کنید، بد باشد. مزیت‌های مصرف چای سیاه بدون در نظر گرفتن افزودنی‌هایی نظیر شکر و شیر به شرح زیر می‌باشد.

 

سلامت دهان و دندان

مطالعاتی که توسط انجمن سلامت تجارت چای تامین می‌شود، نشان داد که چای سیاه سبب ایجاد پلاک می‌شود و رشد باکتری‌هایی را که سبب ایجاد حفره‌ها و پوسیدگی دندان می‌شود را محدود می‌سازد. پلی فنول‌ها در چای سیاه یافت می‌شوند و از باکتری‌های ایجاد‌کننده حفره عبور می‌کنند و مانع رشد آنزیم‌های باکتریایی می‌شوند.

 

حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها

چای سیاه حاوی پلی‌فنول‌هاست، آنتی‌اکسیدان‌هایی که به بلوک‌های آسیب دیده DNA که ناشی از مصرف تنباکو و یا سایر مواد شیمیایی هستند، کمک می‌کند. آین آنتی‌اکسیدان‌ها در میوه‌ها و سبزیجات نیز یافت می‌شوند بنابراین می‌توانند به‌عنوان بخشی از رژیم غذایی و شیوه زندگی سالم مورد استفاده قرار گیرند.

 

تقویت سیستم ایمنی

چای سیاه حاوی آنتی‌ژن‌های است که به بهبود و تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. علاوه بر این تانن‌های موجود در آن توانایی مبارزه با ویروس‌ها را دارند، از این‌رو این مساله ما را از ابتلا به آنفلوآنزا و دیگر ویروس‌های رایج محافظت می‌کند.

 

کاهش خطرسکته مغزی

در مقاله‌ای منتشر شده در سال ۲۰۰۹ بیان شده بود مصرف چای سیاه و سبز سبب کاهش خطر سکته مغزی می‌شود، افرادی که ۳ فنجان یا بیشتر چای می‌نوشند، خطر ابتلا به سکته مغزی را تا ۲۱‌درصد کاهش می‌دهند.

 

افزایش انرژی

بر خلاف سایر نوشیدنی‌هایی که حاوی ترکیبات کافئینی نسبتا زیادی هستند، مقادیر کمی از آنها در چای موجود می‌باشند که موجب افزایش جریان خون می‌شوند. همچنین متابولیسم، سیستم تنفسی، قلب و کلیه را تقویت می‌کنند.

 

کاهش استرس

همه ما از مزایای آرامبخش چای سیاه آگاهی داریم. مطالعات نشان داده‌اند که اسید آمینه موجود در چای سیاه ممکن است به شما در حفظ کردن تمرکز کمک کند.مصرف مداوم چای سیاه همچنین سبب کاهش سطح هورمون استرس (کورتیزول) می‌شود.

 

کاهش خطر ابتلا به دیابت

بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی سالخوردگان در جزایر مدیترانه، مشخص شده است افرادی که چای سیاه را به‌مدت طولانی مصرف کرده‌اند (یعنی ۱ – ۲ فنجان در روز) خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۷۰‌درصد کاهش داده‌اند.

 

سلامت گوارش

علاوه بر بهبود سیستم ایمنی بدن، تانن‌ها دارای اثرات درمانی بر بیماری‌های گوارشی (معده و روده) هستند و همچنین باعث کاهش فعالیت‌های‌ هاضمه‌ای می‌شوند.

 

سلامت استخوان‌ها

همچنین برخی تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف‌کننده‌های چای، استخوان‌های قوی‌تری دارند و احتمال ابتلا به آرتروز در این افراد بسیار کم است.

 

پیشگیری از سرطان

اگرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است، اما برخی تحقیقات نشان می‌دهند آنتی‌اکسیدان‌ها مانند پلی فنل‌ها و کاتچین‌ها موجود در چای ممکن است در پیشگیری از برخی سرطان‌ها موثر باشند.

 

 

چای سیاه مضرات

چای سیاه چیست ؟

 

 

نکاتی جالب در مورد چای

ساده است اما حقیقت دارد که آنتی اکسیدان ها سلامت را تضمین می کند.درحقیقت، بدن را در مقابل بیماری ها مقاوم تر می کند.بسیاری از تحقیقات نشان داده که خوردن چای به علت موجود بودن مقداری آنتی اکسیدان در آن از ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان جلوگیری می کند.

تاریخچه چای به امپراتور چین شن نانگ برمی گردد که آب را می جوشاند و زمانی که برگها را داخل قوری انداخت اولین قوری چای به وجود آمد.در هزاره جدید،شواهد علمی سعی کردند بین چای و سلامتی ارتباط ایجاد کنند.

تحقیقات نشان داده که آنتی اکسیدان اصلی در چای فلاونویدها هستند که رادیکال های آزاد را در بدن خنثی می کنند و به سالم نگه داشتن سلولها و بافتهای بدن کمک می کند.واژه های مختلفی برای آنتی اکسیدان در چای وجود دارد:فلاونویدها،تانین ها،پولی فنول ها و کتچین ها.

فلاونویدها گروه خاصی از مواد آلی گیاهی آنتی اکسیدان است که در چای سیاه و سبز، سیب، پیاز، و میوه و سبزیجات دیگر یافت می شود.مقدار و نوع فلاونویدها در چای به تنوعشان،مراحل تولید و شرایط دم کردن آن بستگی دارد.اکثر فلاونویدها بعد از ۲ دقیقه خیس شدن در آب آزاد میشوند. سطح آنتی اکسیدان ها یکسان باقی می ماند خواه چای دم شده سرد خواه گرم باشد.هنوز تحقیقات درمورد اینکه آیا اضافه کردن شیر، لیمو، شکر یا شیرین کننده های مصنوعی به چای فواید آنتی اکسیدان را تحت تاثیر قرار می دهد، در حال انجام است.

چای سبز و سیاه از برگهای گیاهی درست شده که گیاه کاملیا سیننزیس نام دارد،کاملیا گیاهی است از خانواده همیشه بهار که در آب و هوای نیمه گرمسیری می روید.

چای سیاه زمانی تولید می شود که برگهای تازه درو شده چلانده می شود و در معرض هوا قرار میگیرد، برگهای سبز به رنگ قهوه ای تغییر می کند و سرانجام زمانی که خشک شد سیاه می شود.

برگهای سبز چای که با بخار گرم می شود، فعالیت آنزیم را متوقف می کند و باعث ثابت ماندن رنگ برگهای سبز چای می شود. چای سبز و سیاه از نظر ارزش آنتی اکسیدان در یک سطح قرار دارند اما مطالعات زیادی در رابطه با تخم چای و فواید آن انجام شده است.

چای گیاهی از ترکیب گیاهان، چاشنی ها، برگها، گلها، و دانه ها درست می شود، همچنین می تواند شامل ترکیبات آنتی اکسیدان های مشابه هم باشد.

اگر چای را با غذایتان میل می کنید، فلاونویدهای موجود در چای تا اندازه ای مانع از جذب آهن از غذایتان می شود.جذب آهن از غذاهای حیوانات فراهم نمی شود.جذب آهن با مصرف لیمو، غذاهای سرشار از ویتامین ث با چای بالا می رود.

* چای همچنین منبع فلوراید است که پلاک های دهان را کاهش می دهد و از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند.

* چای سبز از ابتلا به بیماری جلوگیری می کند همچنین جلوگیری از روماتیسم و تقویت سیستم ایمنی بدن از جمله فواید مصرف چای است.

* بسیاری از مصرف کننده های چای سبز فکر می کنند که چای سبز کافئین ندارد اما همان مقدار کافئینی که در یک فنجان چای سیاه وجود دارد در چای سبز هم موجود است.کشورهایی مانند ژاپن،و چین روزانه ۳ فنجان یا بیشتر چای سبز مصرف می کنند و ریسک کمتری برای ابتلا به سرطان پروستات، سینه، روده و دهان دارند.

درمقابل نوشیدنی هایی که هزاران سال قدمت دارد، چای یک شهرت گسترده دارد و یکی از پرفروش ترین آشامیدنی ها است.چای تازه دم و بدن شکر یا قند،چاق کننده نیست، و مقدار کافئین موجود در چای نصف کافئینی است که در قهوه وجود دارد پس چای جایگزین خوبی برای قهوه است.

پاییز فصل مناسبی برای استراحت کردن با یک فنجان چای است.سلامتی فقط خوردن یک غذای کامل نیست بلکه ترکیب غذاها و نوشیدنی ها با فعالیت های روزمره می تواند رژیم غذایی و سلامتی شما را تضمین کند.

 

چای سیاه گرم است یا سرد

نکاتی درباره خواص چای سیاه

خواص چای سیاه برای سلامت بدن را بدانید

 

منبع: روزنامه آرمان امروز / برترین ها / بیتوته

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا