بدانیم تا سالم بمانیم

برای هضم بهتر غذا در معده چه چیز‌هایی بخوریم؟

بدانیم تا سالم بمانیم . در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

هضم غذای سنگین

بهترین میوه برای هضم غذا , هضم بهتر غذا ,هضم بهتر غذا

 

 

برای هضم بهتر غذا چه چیز‌هایی بخوریم؟

هضم شدن غذا برای خیلیا دغدغه اس و بهتره بگم سوء هاضمه دردیه که خیلیا دچارش شدن و برا کسایی که گرفتارشن یه معضله که همیشه نگران نوع غذا باشن که نکنه دوباره غذا تو معده شون سنگینی کنه، بمونه یا حتی برگشت غذا داشته باشن! میدونید که مشکل اصلی این افراد عموما ضعیف بودن معده اس، در این مطلب سعی کردم برای این مشکل مواد غذایی ترجیحا دم دستی رو معرفی کنم که علاوه بر هضم سریع غذا به تقویت معده هم میپردازه.

 

اصلاح عادات غذایی:

روزه گرفتن

از پیامبر اکرم (ص) حدیث داریم که میفرماین، روزه بگیرید تا سالم بمونید. معده و دستگاه گوارش از اعضاء پرکار بدن انسان هست با خوردن سه وعده غذا که معمول مردم دارن تقریبا در همه ساعات، دستگاه گوارش مشغول به هضم و تحلیل و جذب و دفع هست و در این حین ممکنه در برهه ای از زمان کاریش بیمار بشه یا نتونه درست کارشو انجام بده، روزه گرفتن به استراحت دستگاه گوارش و سالم موندن اون کمک میکنه.

 

طول دادن غذا

غذا رو با حوصله خوردن و زمان اون رو طول دادن، از جمله سفارشهای بهداشتی مهم اسلام هست. امام صادق (ع) فرمودن: نشستن سر سفره رو طول بدید، چون زمان غذا خوردن از عمر شما حساب نمیشه(۷) و طبق حدیثی دیگه که از همین بزرگوار داریم میفرماین معده منشا هر بیماری هست پس مراقبش باش! میشه به این نتیجه رسید که درست نجویدن و ایجاد اشکال در روند هضم غذا باعث میشه عمر کوتاه بشه و دچار بیماری بشید، پس اینکه میفرمایند از عمرت حساب نمیشه یعنی در این کار عجله نکنید تا عمرتون طولانی بشه.

 

مصرف سرکه

سرکه مایعی قابض و رفع کننده تشنگی است، به هضم غذا و تحریک اشتها کمک زیادی میکنه، اما فاقد ویتامین هست و تولید انرژی نمیکنه. سرکه ی خوب رو دندونا رو کند نمیکنه و گلو رو نمیسوزنه. سرکه قبل از مصرف باید جوشانده بشه تا مخمر میکودرماستی اون کشته بشه. سرکه بهتره همراه سالاد مصرف بشه، در این صورت مؤثرتر و اشتها رو بیشیتر میکنه. اگه در خوردن سرکه زیاده روی نشه فواید زیادی برای بدن داره و افراط در مصرفش باعث سوء هاضمه میشه، توجه کنید در مواقعی که سرماخوردگی دارید یا به بیماریهای ویروسی دجارشدید نباید از سرکه استفاده کنید.

 

مصرف ماست

در بعضی از سوء هاضمه های ناشی از کمی ترشح اسید معده، و در یبوست های معمولی، و در مسمومیت های خود به خودی که منشاء هاضمه ای دارن، ماست بسیار مؤثر و مفیده. مصرف ۳۰۰ گرم ماست صبح ناشتا و ۳۰۰ گرم در وسط روز، میتونه در درمان مشکلاتی گوارشی که گفته شد کمک کنه.

 

چه زمانی نوشیدن آب به هضم غذا کمک میکنه؟

خیلیا در طول خوردن غذا، نوشیدن آب رو مضر میدونن ولی درستش اینه که بسته به نوع غذایی که میخورید خوردن آب خوب یا بد میشه اگه غذایی که میخورید چرب باشه، نباید آب خورد نه بعد غذا و نه حین غذا و اگه غذا بدون چربی باشه ایرادی نداره با غذا آب بخورید چون به هضم غذا کمک میکنه. امام صادق (ع) در همین باره فرمودند: آب خنک، حرارت بدن رو کم میکنه، صفرا رو ساکن و غذا رو در معده حل میکنه.

 

اضافه کردن سبزی به سفره غذا

سبزیجات به خاطر داشتن سلولز، در واقع مثل جارو، مواد انباشته شده یا همون خلط های رسوب کرده در روده ها و معده رو پاک میکنه، و به این ترتیب اسید معده روی مواد غذایی به راحتی اثر میذاره و هضم غذا آسون میشه، البته برای هر ذائقه و یا مشکلی یک نوع از سبزیجات مناسبه بهتره با دقت سبزی مورد نیازتون رو انتخاب کنید.

 

چه سبزیجاتی برای هضم غذا خوبه؟

ترب

ترب رو میشه تو سالاد و یا به تنهایی کنار وعده های غذایی میل کرد و از فواید زیادش بهره برد. از حضرت علی(ع) حدیث درایم که میفرماین: ترب بلغم رو دفع میکنه و همچنین باعث هضم غذا میشه و برگش خاصیت ادرار آوری داره.

 

جعفری

برگ و ساقه ی جعفری ضد عفونی کننده خون و مجاری ادرار و دستگاه گوارش بوده و باعث تحریک ماهیچه های صاف میشه مثل عضلات صاف روده ها، معده و رحم و … که باعث میشه این نوع ماهیچه ها عملکرد بهتری داشته باشن از این راه به هضم غذا کمک زیادی میکنه.

 

کاهو

کاهو سبزی اشتها آور و ممتازی هست که خواص زیادی رو بهش نسبت میدن کاهو خواب آوره و برای هضم غذا مفیده. مصرف کاهو همراه با سکنجبین مزه اش رو دلچست و هضمش رو آسون میکنه، کاهو به خاطر داشتن مقدار زیادی سلولز باعث تخلیه معده از رسوبات میشه و از این راه روند هضم رو آسون میکنه.

 

نعناع

زکریای رازی میگه: نعناع برای معده فواید زیادی داره، جلوی استفراغ رو میگیره، نفخ کمی ایجاد میکنه، باعث افزایش تمایلات جنسی میشه، برای مزاجهای سرد هم خیلی خوبه.

 

چه میوه هایی برای هضم غذا خوبه؟

سیب

سیب خام اثر معجزه آسایی در درمان زخمهای دستگاه گوارشی بویژه زخم معده داره و البته برای کسانی که زیاد دچار سوء هاضمه میشن یه همراه و درمان آشناست! چون باعث هضم سریع و بهبود آنی عملکرد معده میشه برای جلوگیری از سوءهاضمه کافیه بعد از غذا یه عدد سیب میل کنید و برای کسانی که زخم معده دارن یک عدد سیب را رنده کنن و یا آبشو بگیرن و میل کنن.(۶)

 

گلابی

امام صادق (ع) میفرماین گلابی معده رو دباغی و تقویت میکنه. خوردن گلابی در حال سیری بهتر از خوردن اون در حال گرسنگی هست. گلابی میوه ای خوش طعم و ادرار آوره که البته در مصرف آن نباید افراط کرد چون معده ضعیف قادر به هضمش نیست. گلابی پخته هضم راحتتری داره و ملینه

 

چه دارو های گیاهی برای هضم غذا خوبه؟

دانه های شوید

در تمام نقاط دنیا از دانه شوید بعنوان باد شکن، مقوی معده، ضد اسپاسیم و قولنج استفاده میشه بعلاوه دم کرده اون ضد استفراغ، ضد التهاب و نیرو دهنده عمومی هست و برای تقویت معده میتونید از دم کرده اون استفاده کنید

 

زنیان

زنیان بعنوان بادشکن و هضم کننده غذا مانع از تخمیرات میکروبی در روده بزرگ میشه، و از اسهال جلوگیری میکنه، و همچنین درمان خوبی برای دل پیچه هست.

 

برگ بو

برای درمان درد معده با برگ بو باید بیست گرم برگ بو رو در یک لیتر آب جوش بریزید و چهل گرم پوست نارنج رو بهش اضافه کنید و ده دقیقه بذارید بمونه تا دم بکشه، بعد اونو صاف کنید و با عسل شیرینش کنید و بعد از هر غذا دو یا سه فنجان ازش میل کنید. دم کرده برگ بو و پوست نارنج هضم رو آسان و راحت میکنه و درد معده رو بر طرف میکنه.

 

ریشه سنبل ختایی

برای درمان نفخ و سوء هاضمه میتونید ده تا سی گرم از ساقه یا ریشه خشک و یا تازه سنبل ختایی رو با یک لیتر آب جوش در ظرفی بریزید و بیست دقیقه دم کنید و بعد اون رو صاف کرده و با عسل یا نبات شیرین کنید و بعد از هر غذا یک فنجان از اون رو میل کنید.

 

گلپر

گلپر یک محرک خوب برای دستگاه گوارش هست که انقباضات عصبی معده رو از بین میبره. و مانع از بهم خوردن تعادل معده بر اثر فشارهای عصبی میشه از گلپر میتونید در غذا استفاده کنید

 

همه چیز درباره هضم غذا

هضم در واقع فرآیندی است که در آن غذای مصرف شده به قطعات کوچک و قابل جذب تبدیل می شود تا بتواند از طریق جریان خون به تمام بدن برسد .

مراحل هضم غذا به صورت کامل در بدن حدود ۲۴ تا ۷۲ ساعت به طول می انجامد . این مدت زمان به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین آن نوع غذای مصرف شده می باشد .

 

 

زمان هضم غذا در معده

مواد غذایی برای هضم غذا , هضم بهتر غذا

 

 

چند نکته درباره فرآیند هضم

-هضم غذا در بدن انسان حدودا ۲۴ تا ۷۲ ساعت به طول می انجامد .

-فرآیند هضم از زمان ورود غذا به دهان آغاز می شود .

-اسید معده یکی از عوامل مهم هضم محسوب می شود .

-بعد از عبور غذا از معده و ورود به روده کوچک بقایای غذای هضم شده توسط معده در معرض شیره های گوارشی ، صفرا ، و آنزیم هایی از کبد و پانکراس قرار می گیرند .

 

هضم غذا چقدر طول می کشد و به چه عواملی بستگی دارد ؟

در بیشتر موارد غذا در مدت زمانی بین ۶ تا ۸ ساعت از معده وارد روده کوچک می شود و از آنجا به روده بزرگ می رود . زمان دقیق فرآیند هضم غذا متفاوت است و بستگی به عوامل متعددی دارد . برخی از مهمترین این عوامل شامل موارد زیر است :

 

مقدار و نوع غذا

غذاهای غنی از پروتئین و غذاهای چرب مانند گوشت و ماهی نسبت به غذاهای سرشار از فیبر مانند میوه ها و سبزیجات زمان بیشتری برای هضم نیاز دارند . شیرینی ها مثل آبنبات ، کراکر و کیک در بین غذاها سریعترین هضم را دارند .

 

جنسیت

در سال ۱۹۸۰ تحقیقی بر روی تعداد زیادی زن و مرد صورت گرفت . نتیجه این تحقیق نشان داد که عبور غذا از روده بزرگ به طور متوسط در زنان ۴۷ ساعت به طول می انجامد در حالی که این زمان در مردان ۳۳ ساعت است . بنابراین هضم غذا در مردان سریعتر از زنان است .

 

وجود مشکلات گوارشی

بیماری کرون ، دیورتیکولیت و سندروم روده تحریک پذیر برخی از مشکلاتی هستند که می توانند روند هضم غذا را کند کنند .

 

فرآیند هضم چگونه انجام می شود ؟

اغلب افراد تصور می کنند که هضم غذا فقط در معده صورت می گیرد . اما این تصور اشتباه است . در حقیقت ۳ مرحله جداگانه برای هضم وجود دارد که شامل مراحل زیر است.

 

مرحله هضم دهانی

جویدن غذا باعث می شود غذا به تکه های کوچک تقسیم شده و با بزاق دهان مخلوط شود . یکی از آنزیم های موجود در بزاق آمیلاز نام دارد . آنزیم آمیلاز بر روی کربوهیدرات ها تاثیر گذاشته و آنها را می شکند . در این مرحله غذایی که توسط دندان ها خرد شده و با بزاق دهان مخلوط شده توسط عمل بلع وارد مری و سپس معده می شود تا مرحله بعدی هضم آغاز شود .

 

مرحله هضم در معده

مرحله بعدی هضم غذا در معده صورت می گیرد . در این مرحله نیز آنزیمی به نام پپسین وجود دارد که باعث هضم پروتئین ها می شود . اسید معده یکی از مهمترین عوامل هضم غذا می باشد . اسید معده علاوه بر کمک به هضم غذا باعث از بین رفتن و کشته شدن باکتری ها و ویروس های احتمالی موجود در غذا می شود .

 

مرحله هضم روده ای

مواد مغذی و آبی که از هضم غذا باقی مانده اند از دیواره روده کوچک عبور می کند . این مواد از طریق پرزهای موجود در دیواره روده کوچک جذب خون می شوند و به تمام نقاط بدن برده می شوند تا هر سلول بنا بر نیاز خود از آنها استفاده کند . سپس غذاهای هضم نشده و غیر قابل جذب وارد روده بزرگ می شوند . در روده بزرگ نیز مقداری از آب و حتی برخی از مواد مغذی جذب می شوند . پس از آن مواد دفعی در قسمت انتهایی روده و رکتوم جمع شده و با کمک حرکات روده به صورت مدفوع از بدن دفع می شوند .

 

نکاتی برای هضم بهتر غذا

برای اینکه سیستم گوارش سالمی داشته باشید و برای جلوگیری از مشکلات گوارشی نظیر یبوست و یا اسهال به موارد زیر دقت کنید  :

 

رژیم غذایی مناسب

غذاهای حاوی فیبر مانند میوه ها ، سبزیجات و غلات کامل به هضم و عبور سریعتر غذا از سیستم گوارشی کمک می کنند . به علاوه این غذاها از یبوست پیشگیری کرده و برای باکتری های مفید موجود در روده ها مفید هستند . همچنین مصرف این غذاها از اضافه وزن جلوگیری کرده و حتی باعث کمک به کاهش وزن در افراد چاق می شوند . گوشت به خصوص گوشت قرمز یکی از دیر هضم ترین غذاهاست بنابراین بهتر است در مصرف آن تعادل را رعایت کنید و از مصرف زیاد گوشت بپرهیزید . غذاهای فرآوری شده و فست فودها اغلب میزان چربی بالایی دارند بنابراین دیر هضم محسوب می شوند. این غذاها اغلب حاوی قند زیاد هستند که باعث می شود تعادل باکتری های مفید موجود در روده ها به هم خورده و فرد را دچار مشکلاتی کند . به علاوه غذاهای فرآوری شده و فست فودها دارای مواد افزودنی می باشند که می تواند منجر به ناراحتی های گوارشی در افراد شده و به سلامت فرد لطمه وارد کنند .

 

نوشیدن مایعات کافی

نوشیدن مایعات کافی مثل آب و یا سایر نوشیدنی ها مثل چای کمرنگ و آب میوه طبیعی می تواند از بروز یبوست پیشگیری کرده و به عبور سریعتر مواد غیر قابل مصرف از طریق روده ها کمک کنند .

 

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها باکتری های مفیدی هستند که به تعادل باکتری های موجود در روده ها کمک کرده و باکتری های مضر موجود در روده ها را کاهش می دهند . مواد غذایی زیر حاوی پروبیوتیک هستند :

 

-ماست طبیعی

-کفیر

-میسو ( نوعی خوراک ژاپنی که با خمیر سویا و نمک و غلات تهیه شده  )

-ساورکراوت (نوعی خوراک آلمانی که با کلم پیچ خورد شده تهیه می شود  )

-کیمچی ( نوعی خوراک کره های که با کلم برگ ترشی انداخته شده و فلفل و سیر تهیه می شود  )

علاوه بر موارد فوق پروبیوتیک ها به صورت مکمل نیز در داروخانه ها یافت می شود .

 

فعالیت منظم فیزیکی

انجام تمرینات ورزشی منظم و روزانه برای سیستم گوارش نیز مانند سایر قسمت های بدن بسیار مفید است . پیاده روی سبک بعد از صرف غذا می تواند به کاهش نفخ و یبوست در برخی افراد کمک کند .

 

کنترل استرس

استرس می تواند روند گوارش و هضم غذا را کند نماید و باعث علائمی نظیر سوزش سردل ، دل درد ، و نفخ شکم شود . اگر قادر نیستید استرس خود را کنترل کنید از تمرینات مدیتیشن ، تنفس عمیق و یوگا کمک بگیرید . حتی چندین نفس عمیق ساده قبل از صرف غذا می تواند به شما کمک کند . داشتن خواب کافی شبانه به کاهش استرس کمک کرده و در نتیجه به هضم بهتر غذا کمک می کند . به طور کلی استرس یکی از عوامل مشکلات گوارشی محسوب می شود .

 

بهداشت دهان و دندان ها

همانطور که ذکر شد هضم غذا با جویدن آن در دهان آغاز می شود . بنابراین مشکلات مربوط به دندان ها می تواند در این مرحله مهم از هضم غذا اختلال ایجاد کند . این مشکل به ویژه در سالمندان مشاهده می شود زیرا اغلب آنها مشکلات دندانی داشته و قادر نیستند غذا را به خوبی بجوند . هر روز دندان های خود را مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید و به طور منظم برای چکاپ به دندانپزشک مراجعه کنید .

 

آنزیم های گوارشی

افرادی که دچار کمبود اسید معده می باشند ، کسانی که دچار اضطراب و استرس مزمن هستند ، و افرادی که مبتلا به بیماری های گوارشی می باشند می توانند از مکمل های حاوی آنزیم های گوارشی استفاده نمایند . این مکمل ها معمولا بدون نیاز به نسخه پزشک در دسترس هستند اما بهتر است قبل از استفاده طولانی مدت از آنها با پزشک مشورت کنید .

 

مشکلات شایع گوارشی

مشکلات احتمالی گوارش شامل :

-ریفلاکس اسید معده

-بیماری سیلیاک

-سندروم روده تحریک پذیر

-بیماری های التهابی روده

-دیورتیکولیت

-عدم تحمل لاکتوز

-ازوفاژیت یا التهاب مری

اینها مشکلات گوارشی هستند که باعث اختلال در هضم و ایجاد مشکلاتی برای فرد می شوند .

 

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد ؟

افرادی که به طور مکرر دچار علائم سوء هاضمه نظیر نفخ ، افزایش گاز روده ، سوزش سر دل یبوست و اسهال می گردند باید به پزشک مراجعه کنند تا پزشک با انجام معاینات و آزمایشات لازم تشخیص دهد که آیا مشکل آنها جدی است و نیاز به درمان دارد یا خیر .

 

در صورت بروز علائم زیر باید سریعا به پزشک مراجعه شود :

-خونریزی از مقعد

-کاهش وزن محسوس و بی دلیل

-تب

-تهوع مقاوم به درمان

-احساس انسداد غذا در سیستم گوارشی

سایر مشکلات گوارشی که به طور پیشرونده بدتر شوند نیز نیازمند مراجعه به پزشک می باشند .

 

خلاصه

زمان هضم غذا بین ۲۴ تا ۷۲ ساعت به طول می انجامد و بستگی به عوامل مختلفی دارد . برای هضم بهتر غذا و سلامت سیستم گوارش بهتر است برنامه غذایی مقاومی داشته باشید ، غذاهای فیبردار بیشتری مصرف کنید ، به طور منظم ورزش کنید ، استرس خود را کاهش دهید و مشکلات گوارشی احتمالی خود را پیگیری کنید . اگر عوامل گوارشی به مرور بدتر شوند و یا برای مدت نسبتا طولانی پایدار بمانند به پزشک مراجعه کنید .

 

 

دمنوش برای هضم غذا

نکاتی درباره هضم غذا

 

برای هضم بهتر غذا در معده چه چیز‌هایی بخوریم؟

منبع : برترین ها / دونفره / داروکده

۵/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا