موفقیت

افراد باهوش چه ویژگی دارند | چرا آدم‌های باهوش کمتر شادند

موفقیت ، ویژگی های افراد باهوش و شاد ، علائم هوش زیاد در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

ظاهر افراد باهوش

ویژگی ظاهری افراد باهوش , افراد باهوش چه ویژگی دارند

 

 

چرا آدم‌های باهوش کمتر می‌توانند شاد باشند؟

IQ آلبرت اینشتین ۱۷۰، هاوکینگ ۱۶۰ و ناتالی پورتمن ۱۴۰ است. به نظر می‌رسد که آدمهای باهوش مشکلی ندارند و واقعا شاد هستند. اما اینطور که پیداست این موضوع صحت ندارد و آدمهای بینهایت باهوش ندرتا شاد هستند. واقعا چرا؟ در این مطلب به این علت‌ها می‌پردازیم که چرا افراد باهوش معمولا احساس تنهایی می‌کنند و شاد نیستند.

 

مسائل را بیش از حد آنالیز می‌کنند

آدمهای باهوش مدام در حال تجزیه و تحلیل اتفاق‌های زندگی‌شان هستند. این کار به مرور زمان آنها را خسته و فرسوده می‌کند زیرا یافته‌های آنها معمولا پُر از ترس و ناامیدی است و همین باعث می‌شود چالش‌های اساسی در ذهن‌شان سربرآورد. اگر شما هم چنین هستید باید یاد بگیرید چطور اشتباهات خود را بپذیرید و باور کنید که حق دارید مرتکب اشتباه شوید، آنها را بشناسید و اجازه دهید دیگران هم اشتباه بکنند. همه‌ی ما نقص‌هایی داریم بنابراین اگر از ما ایراد گرفتند، انتقاد کردند یا حتی پشت سرمان غیبت کردند نباید از آن فاجعه بسازیم. اگر این را قبول کنیم و به جلو حرکت کنیم اوضاع خیلی بهتر خواهد بود.

 

از خودشان و دیگران بیش از حد توقع دارند

افراد باهوش دقیقا می‌دانند چه می‌خواهند. آنها معمولا ایده آلیستی به دنیا نگاه می‌کنند و برای‌شان سخت است که از انتظارات و رویاهای‌ خود دست بکشند. این طرز فکر مانع رضایت آنها از زندگی و احساس شادی‌شان می‌شود و واقعیتی که در دنیای اطراف‌شان وجود دارد اغلب ناامیدشان می‌کند.

 

روابط گرم و صمیمانه ندارند

همه دوست دارند روابط گرم و دوستانه داشته باشند اما برای افراد باهوش سخت است که گپ و گفت‌های گرم و صمیمانه داشته باشند زیرا معمولا دیگران آنها را خوب درک نمی‌کنند. آنها دوست دارند در مورد چیزهای مهم و معنی دار صحبت کنند و به ندرت موضوعات مورد علاقه‌ی آنها مورد قبول دیگران است. به گفته‌ی دانشمندان، برای آدمهای باهوش، برقراری روابط اجتماعی خوب، تحربه‌ای بسیار دردناک و سرشار از حس تنهایی است!

سعی کنید اطرافیان خود را بررسی کنید و آنهایی را که انرژی شما را می‌گیرند و حس بد به شما می‌دهند رها کنید. راههایی پیدا کنید که با افراد جدید آشنا شوید، افرادی که همراهی‌تان کنند و به شما انگیزه بدهند. اقوام و دوستانی را که واقعا دوست‌تان دارند قدر بدانید؛ این بهترین راه رها شدن از حس ناشادی و ناامیدی است.

 

معمولا مشکلات روانی دارند

بسیاری از پژوهش‌های علمی تائید کرده‌اند که آدمهای باهوش معمولا از اختلالات روانی رنج می‌برند. دانشمندان نتوانسته‌اند در این مورد ارتباط مستقیمی پیدا کنند اما واقعیت بر سر جای خود باقیست. عادت به مدام تجزیه و تحلیل کردن امور منجر به اندیشه‌های عمیق نسبت به زندگی، مرگ و موجودیت می‌شود. همه‌ی اینها در بیشتر موارد باعث افسردگی می‌شوند.

راه حل؟ بیشتر به دیگران کمک کنید، حتی به غریبه‌ها! مطالعات نشان می‌دهد آنهایی که به دیگران کمک می‌کنند و حامی آنها هستند، در درون خود هماهنگی و هارمونی احساس می‌کنند که در آنهایی که دیگران را نادیده می‌گیرند وجود ندارد. ضمنا این کار یک بهانه‌ی عالی برای فرار از تجزیه و تحلیل‌های مداوم و خسته کننده و رها شدن از افکار پریشان کننده است.

 

 به دنبال برآورده کردن توقعات زیاد دیگران هستند

موفقیت‌های آکادمیک افراد باهوش باعث می‌شود همه از آنها انتظار داشته باشند همیشه موفق و موفق‌تر باشند. چنین فشاری گاهی واقعا غیر قابل تحمل می‌شود، مخصوصا برای بچه‌های با استعدادی که از همان دوران کودکی تحت فشارهای آموزشی سنگین از کودکی کردن محروم می‌شوند. اضطراب ناشی از مدام تحت نظر بودن و چگونه در نظر دیگران جلوه کردن مانع زندگی شاد و آسوده می‌شود. درست است که باید تمام تلاش خود را برای موفقیت و پیشرفت بکنید اما مراقب باشید تمام زندگی و تمرکز خود را درگیر این موضوع نکنید.

 

به ندرت تصمیم‌های منطقی می‌گیرند

طبق مطالعات انجام شده افراد باهوش به اندازه‌ی دیگران مرتکب اشتباه می‌شوند. آنهایی که ضریب هوشی‌شان بالاتر از حد متوسط است، بیشتر رفتارهای غیر منطقی دارند و بیشتر هم مستعد خیالپردازی و توهم‌اند؛‌ این اشخاص بیشتر به شهود درونی خود تکیه می‌کنند.

 

همیشه هم موفق نیستند

مطالعات نشان می‌دهد ۸۵ درصد از موفقیت‌های مالی بستگی به چیزهایی مانند شخصیت فردی و توانایی ارتباط برقرار کردن و مذاکره دارد. بررسی‌های می‌گویند آدمها معمولا با کسانی وارد تجارت می‌شوند که دوست‌شان دارند و به آنها اعتماد دارند، حتی اگر محصول گران‌تری ارائه دهند.

طبق گفته‌ی دانشمندان، هوش هیجانی، هوش فیزیکی و هوش اخلاقی، نقش بسیار پررنگ‌تری در موفقیت‌های مالی و تجاری دارد. یاد بگیرید که این مهارت‌ها را در خود تقویت کنید. هوش هیجانی یعنی اینکه چقدر بلدید احساسات خود و دیگران را بفهمید. هوش اخلاقی نیز به این برمی‌گردد که چقدر متعهد هستید و می‌توانید درست را از نادرست تشخیص بدهید. هوش فیزیکی نیز یعنی اینکه چگونه از بدن خود مراقبت می‌کنید (تغذیه، ورزش، استراحت و سلامتی).

 

بیشتر دچار استرس می‌شوند

دانشمندان کانادایی به این نتیجه رسیده‌اند که افرادی که ضریب هوشی بالایی دارند، مشکلات عادی روزمره را عمیق‌تر دریافت می‌کنند. آنها عادت دارند در مورد اتفاقی که افتاده بارها و بارها فکر کنند که شامل افکار منفی شده و آنها را به سمت استرس مزمن پیش می‌برد. شما باید یاد بگیرید در مواجهه با مسائل به طور موقت افکار منفی خود را از کار بیندازید. این کار کمک‌تان می‌کند بعدا در آرامش، موقعیت را ارزیابی کرده و راههای بهتری برای رفع مشکل پیدا کنید.

 

بیشتر ممکن است بیمار شوند

یک نفر هر چه باهوش‌تر باشد دیرتر به رختخواب می‌رود! این نتیجه‌ای است که دانشمندان به آن رسیده‌اند. چنین عادتی موجب بیماریهای قلبی می‌شود. ضمنا معلوم شده افرادی که ضریب هوشی بالاتری دارند بیشتر احتمال دارد که اعتیاد به الکل و سیگار پیدا کنند که دلیل آن، اضطراب زیاد است.

شما باید یاد بگیرید که چطور خود را آرام کنید. سعی کنید هرازگاهی به سفر بروید و استراحت را فراموش نکنید و حتی گاهی اصلا هیچ کاری نکنید! مرتبا هم ورزش کنید. حین این فعالیت‌ها، بدن شما هورمون‌های شادی و لذت را ترشح می‌کند که می‌توانند حس و حال‌تان را واقعا خوب کنند.

 

تنهایی راحت‌ترند

افراد فوق العاده باهوش در زمان‌هایی که با دیگران در ارتباطند احساس ناراحتی می‌کنند. آنها واقعا درگیر رسیدن به هدف‌های‌شان هستند و برای همین ممکن است به راحتی فرصت وقت گذراندن با دیگران را از دست بدهند. به گفته‌ی روانشناسان آنهایی که به صورت هدفمند با خانواده و دوستان وقت می‌گذرانند در زندگی خیلی بیشتر احساس شادی و رضایت می‌کنند. این خیلی مهم است که تجربیات و احساسات خود را با دیگران شریک شوید، چون ارتباط برقرار کردن واقعا مهم است.

 

 آیا نشانه های افراد باهوش را می دانید؟

خودتان را دست کم نگیرید. همه می خواهند متواضع باشند. با من هستید؟ من با هوشم؟ نه، من فقط یک امتحان دهنده خوبی هستم. اما حالا که فقط دوتایمان هستیم، می توانیم با هم صادق باشیم. اگر واقعا یک نابغه هستید یا باهوش تر از مقدار متوسط، لایق دانستن حقیقت هستید. ما در زیر به ۱۳ نشانه متداول برای هوش بالا اشاره خواهیم کرد. با ما همراه شوید و موارد زیر را بخوانید و ببینید کدام یک ویژگی های شما را توصیف می کنند.

 

به سادگی حواستان پرت نمی شود

فرانک ژو می گوید: «افرادی که می توانند برای بازه های زمانی طولانی تمرکز کنند و موارد حواس پرت کن را کنار بزنند، خیلی باهوش هستند.» او این ادعا را در مقاله منتشر شده در Current Biology در سال ۲۰۱۳ مطرح کرده است. در این مقاله، دو مطالعه کوچک شرح داده می شود که بر اساس آن، افرادِ دارای نمرات بالا در آزمون IQ در تشخیص حرکات پس زمینه ای بزرگ در یک تصویر کُند بودند. احتمالا به این دلیل که روی مهم ترین اطلاعات تمرکز می کنند و بقیه قسمت ها را رد می کنند.

 

شب ها دیر می خوابید

بر اساس تحقیقات، هر قدر باهوش تر باشید، تمایل بیشتری برای بیدار ماندن تا پاسی از شب را دارید. یکی از مقاله های منتشر شده در سال ۲۰۰۹ در مجله «Personality and Individual Differences» به بررسی رابطه میان IQ کودکی و عادات خواب در بین هزاران فرد جوان پرداخت. افراد باهوش اعلام کردند که هم در طول روزهای هفته و هم در طول آخر هفته ها دیر می خوابیدند و دیر هم بیدار می شدند. یکی دیگر از مقاله های منتشر شده در سال ۱۹۹۹، تقریبا ۴۰۰ استخدامی نیروی هوایی آمریکا را بررسی کرده و به نتایج مشابهی دست یافت.

 

 

افراد باهوش چگونه اند ؟

نشانه های افراد باهوش

 

 

قابلیت سازگاری بالایی دارید

عده زیادی از کاربران Quora اعلام کردند که افراد باهوش انعطاف پذیر بوده و می توانند در شرایط مختلف توانایی های خود را بروز دهند. همان طور که دونا اف هامت می نویسد: «افراد باهوش با نشان دادن اینکه چه کار می توان انجام داد، خود را سازگار می کنند؛ صرف نظر از پیچیدگی ها یا محدودیت هایی که بر سر راه قرار دارند.» تحقیقات روانشناسی اخیر از این ایده پشتیبانی می کنند. هوش به توانایی تغییر رفتارهای فردی برای تقابل موثر با محیط یا ایجاد تغییر در محیط زندگی بستگی دارد.

 

می دانید که اطلاعات تان چقدر است

باهوش ترین افراد می تواند اذعان کنند که با یک مفهومی خاص آشنایی ندارند. آنطور که جیم وینتر می نویسد، افراد باهوش از گفتن جمله «نمی دانم» نمی ترسند. اگر چیزی را نمی دانند، می توانند آن را یاد بگیرند. مطالعات آقایان «جاستین کروگر و دیوید دانینگ» که در مجله «روانشناسی اجتماعی و شخصیت» منتشر شد، از یافته های جیم وینتر حمایت می کند. آنان دریافتند که هر قدر هوش پایینی داشته باشید، بیشتر توانایی های شناختی تان را بزرگنمایی می کنید. برای مثال، در یکی از آزمایش ها دانش آموزانی که کمترین امتیاز را در آزمون هوش گرفته بودند، تقریبا تا ۵۰ درصد تعداد سوالاتی را که درست جواب داده بودند را بزرگنمایی کردند. اما آنهایی که امتیاز بالایی گرفته بودند، تعداد سوال هایی را که درست جواب داده بودند، پایین تر گفتند.

 

کنجکاوی سیری ناپذیری دارید

آلبرت انیشتین گفته: «من هیچ استعداد خاصی ندارم. من بیش از حد کنجکاوم.» یا همان طور که کیزوربر می گوید، افراد باهوش توسط چیزهایی متحیر و شگفت زده می شوند که سایر افراد آنها را ساده می پندارند. مقاله منتشر شده در مجله «تفاوت های فردی» در سال ۲۰۱۶ بیان می کند که رابطه ای بین هوش کودکی و علاقمندی به کسب تجربه وجود دارد که شامل کنجکاوی ذهنی در بزرگسالی هم می شود. دانشمندان برای ۵۰ سال، هزاران فرد متولد شده در انگلیس را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند بچه های یازده ساله ای که در آزمون IQ امتیاز خوبی کسب کردند، در ۵۰ سالگی علاقه بیشتری برای کسب تجربه داشتند.

 

 روشنفکر هستید

افراد باهوش درها را به روی ایده ها و فرصت های جدید نمی بندند. هامت می نویسد: «افراد باهوش خواهان پذیرش و بررسی دیدگاه های با ارزش دیگر هستند و رویکرد روشنفکری در پیش می گیرند. آنها راه حل های جایگزین را نیز با آغوش باز مد نظر قرار می دهند.» به گفته روانشناسان، افراد روشنفکر (آنهایی که به دنبال دیدگاه های مخالف رفته و شواهد را منصفانه می سنجند) در آزمون های هوش و SAT امتیاز بالایی به دست می آورند. علاوه بر این، افراد باهوش دیدگاه ها و ایده های خود را با دقت زیادی برمی گزینند. محققی به نام آلاس می گوید: «ذهن باهوش مسائل را کمتر با ارزش صوری می پذیرد. لذا تنها در صورت کسب شواهد کافی، عقاید و ایده ها را مقبول می داند.»

 

از تنهایی خود لذت می برید

دیپانکار ترهان اظهار می کند که افراد خیلی باهوش بسیار فردگرا هستند. جالب اینجاست که تحقیقات اخیر منتشر شده در مجله انگلیسی «روانشناسی» بیان می دارد که افراد باهوش لذت و رضایت کمتری در اثر تعامل با دوستان کسب می کنند.

 

توانایی خود کنترلی بالایی دارید

زوهر علی می نویسد که افراد باهوش می توانند با برنامه ریزی، تصریح اهداف، بررسی راهبردهای جایگزین و بررسی عواقب قبل از اقدام بر حالت دمدمی مزاجی و تصمیم گیری بدون فکر غلبه نمایند. دانشمندان رابطه ای میان خود کنترلی و هوش یافته اند. در مطالعه سال ۲۰۰۹ که در مجله «علوم روانشناسی» منتشر شد، شرکت کنندگان در مطالعه باید بین دو پاداش مالی یکی را انتخاب می کردند: پرداخت اندک اما زود یا پرداختی قابل توجه در زمانی دیرتر. نتایج بدست آمده نشان داد افرادی که پرداخت قابل توجه در زمانی دیرتر را برگزیدند (آنهایی که خود کنترلی بالایی داشتند)، بطور کلی امتیازهای بالایی در آزمون های هوش کسب کردند. محققان دخیل در این مطالعه اظهار داشتند که یک بخش از مغز به نام «کورتکس پیش مغزی» می تواند نقش مهمی در کمک به افراد برای حل مسائل سخت و بروز خود کنترلی در نیل به کسب اهداف ایفا کند.

 

باحال و شوخ طبع هستید

به گفته آویتا بیهانی، افراد خیلی باهوش قابلیت شوخ طبعی زیادی دارند. دانشمندان دانشگاه نیومکزیکو با این مورد موافق اند. یکی از مطالعات انجام شده توسط این دانشمندان نشان داد افرادی که زیر کارتون ها متن های خنده دار تری نوشتند، امتیاز بالایی در معیارهای هوش کلامی بدست آوردند. بر طبق یکی دیگر از مطالعات، کُمدین های حرفه ای در هوش کلامی بیشتر از مقدار میانگین کسب امتیاز کردند.

 

به تجارب دیگران حساس اید

افراد باهوش تا حدودی می توانند احساس کنند که یک فرد چه فکری می کند یا چه حسی دارد. بر اساس ادعای برخی روانشناسان، حس همدردی یکی از مولفه های اصلی هوش هیجانی است. افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند، علاقه بسیار زیادی برای گفتگو با افراد جدید و یادگیری بیشتر در مورد آنها دارند.

 

مفاهیم ظاهرا نامربوط را به همدیگر پیوند می دهید

عدۀ زیادی از کاربران Quora گفتند که افراد باهوش می توانند الگوهایی را ببینند که دیگران نمی توانند. به همین دلیل است که می توانند قیاس هایی میان ایده های ظاهرا متفاوت انجام دهند. «اپریل آستوریا» می گوید: «شما فکر می کنید هیچ ارتباطی میان ساشیمی (خوراک ژاپنی) و هندوانه وجود ندارد؟ اشتباه می کنید. هر دو بصورت خام و سرد خورده می شوند.» روزنامه نگاری به نام «چارلز داهیگ» می گوید: «ایجاد این نوع روابط نشان دهنده خلاقیت است.» داهیگ این فرایند را مورد بررسی قرار داده است.

 

زیاد طفره می روید

به گفته «ماهش گرکوتی» احتمال طفره رفتن افراد باهوش به هنگام پاسخگویی به سوالات زیاد است؛ دلیل اصلی آن را هم به دادن اهمیت بیشتر به کارهای مهم نسبت می دهند. برخی دانشمندان هم گفته اند که افراد باهوش حتی کاری را که برایشان معنادار و مهم جلوه می کند، با تاخیر انجام می دهند. «آدام گرنت» روانشناس وارتون اظهار نموده است که طفره رفتن کلید نوآوری است و استیو جابز هم به طور راهبردی از این مورد استفاده می کرد. آقای گرنت می گوید: «زمانی که استیو جابز برای تعویق کارها و بررسی احتمالات صرف می کرد، همان زمانی بود که برای آمدن ایده های متفاوت به ذهنش تخصیص داده بود.»

 

به سوال های ژرف و بزرگ فکر می کنید

بنا به گفته رام کومار، افراد باهوش بیشتر در مورد جهان و معنای حیات تفکر می کنند. آنها همواره به دنبال پی بردن به دلیل وجودی چیزها هستند. مثلا، مسائل وجودی موجب نگرانی افراد باهوش شده و آنها را مُدام به تامل در این زمینه وامیدارد. به گزارش دیوید ویلسون، افراد باهوش مسائل را از زوایای مختلفی مورد بررسی قرار می دهند. یعنی آنها از این احتمال آگاهی دارند که شاید مسائل به صورت دلخواه شان پیش نرود. شاید نگرانی آنها ریشه در این واقعیت دارد که یک تجربه مشخص را در نظر گرفته و سپس از خود می پرسند: چرا باید به خودم زحمت بدهم و آن مسئله را در وهله اول بررسی و تجربه کنم.

 

 

 خصوصیات افراد خنگ

نشانه های هوش بالا

 

افراد باهوش چه ویژگی دارند | چرا آدم‌های باهوش کمتر شادند

منبع: bigbangpage.com – sciencealert.com/ برترین ها / بیتوته

۵/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا