موفقیت

آسیب‌های شکست عشقی را چگونه کاهش دهیم؟

روابط فردی ، راه حل هایی برای ترمیم شکست های عشقی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

شکست عشقی پسر

شکست عشقی جملات , آسیب‌های شکست عشقی

 

 

چگونه آسیب‌های عشقی را کاهش دهیم؟

گرچه شاخص‌ترین و جذاب‌ترین ویژگی عشق (هیجان) است اما چنانچه مدیریت کامل ارتباط عاشقانه را بر دوش‌اش بگذاریم، نابودی تلخ رابطه را به نظاره نشسته‌ایم.

۱- رویارویی با عشق، از آنجا که هیجان زیادی در انسان به‌وجود می‌آورد، امر آسانی نیست. آنچه حائز اهمیت است، باورکردن هیجانی بودن پدیده عشق است و باز هم باور کردن اینکه هر هیجانی قابل مدیریت و کنترل است. چنانچه عشق مانند تمام پدید‌ه‌های هیجانی، بدون یاری منطق و استدلال هدایت شود، بی‌گمان، پرآسیب خواهد بود. هنگامی که سعی می‌کنیم هیجان عشق، در عین بروز، مدیریت و کنترل شود، آن را آرام کرده‌ایم. تیرهای منطق و استدلال که برپیکره‌ هیجان عشق وارد می‌شود، هیجان را آرام‌تر و سر به‌زیرتر کرده، آن را از پا می‌اندازد.

۲- یکی از چالش‌هایی که عشق با آن روبه‌رو می‌شود، چالش هویت عشاق است. حفظ هویت من در برابر هویت ما. هیچ‌یک از این هویت‌ها، نباید به نفع هویت دیگری کنار رود، بهترین راه تداوم یک رابطه، حفظ هویت فردی در کنار هویت ارتباطی است.

۳- هر فرازی را نشیبی است و عشق نیز از این امر مستثنا نیست. چنانچه باور کنیم هیجان عشق طی مدت زمانی، فروکش خواهد کرد، واقع‌بینانه‌تر به ارتباط عاشقانه می‌نگریم و از هرگونه ایده‌آل‌سازی‌ دست برمی‌داریم.

۴- باور کنیم، نخستین ارزیابی ما در ارتباط عاشقانه هرگز واقع‌بینانه نیست. بنابراین، برای پیشگیری از تمرکز هیجانات غیرواقعی، ضروری است پس از مدیریت هیجانی، بار دیگر فرد مورد نظر را مورد ارزیابی قرار دهیم و چنانچه به تنهایی قادر نیستیم، از دیگران، مشاوران و متخصصان یاری جوییم.

۵- هنگامی که به فرد بخصوصی توجه می‌کنیم، عواطف، زمان بیشتری بر او متمرکزشده، وزن بیشتری دریافت می‌کند؛بنابراین برای پیشگیری از مدیریت غالب هیجانات در روابط عاشقانه، بهتر است توجه خود را به امور دیگری مانند کار، مطالعه، ورزش و… متمرکز‌ کنیم. در این صورت از عمق و شدت هیجانی عشق کاسته‌ایم و شاخ و برگ پیدا کردن آن را به تعویق انداخته‌ایم.

۶- در سیر یک رابطه عشق بهنجار، عشق شرطی می‌شود. هیچ انسان سالمی نمی‌تواند دیگری را تحت هر شرایطی دوست داشته باشد. یک ارتباط سالم پیام دوست داشتن می‌دهد و پیام دوست‌داشتن دریافت می‌کند.

 

توصیه‌‌هایی برای عشاق ناکام

چنانچه پس از تجربه ناکامی در عشق، عمیقا برانگیخته شده‌اید، خشم و عصبانیت زیادی را تجربه می‌کنید و با افکار انتقام‌جویانه اجباری و تکرارشونده مواجهید، وضعیت خود را اورژانسی ببینید و جدأ توصیه می‌شود در نخستین فرصت ممکن از متخصصان بهداشت روان، مراکز مشاوره، پزشکان، والدین و نزدیکان، درخواست کمک کنید. باور کنید که تمرکز شما بر خشم و انتقام، تنها اوضاع را بحرانی‌تر کرده و تغییری درحال بد شما ایجاد نخواهد کرد.

در مورد اینکه چه کارهایی می‌توان برای حل وضعیت موجود انجام داد، بیندیشید،فهرستی از تمامی کارهایی که به ذهنتان می‌رسد آماده کرده و آن را با دیگران، ترجیحا افراد بالغ پیرامون خود، مطرح کنید.

از روش‌های کنترل خشم، مانند فنون آرام‌دهی، تمرکز بر افکار خوشایند، پرت کردن افکار منفی و… استفاده کنید.

از روابط حمایتی بهره‌‌مند شود؛ با دیگران درددل کنید و خود را تسکین دهید. بار هیجانی درد پیش‌آمده را با دیگران تقسیم کنید.

باور کنید که اکنون «خشمگین» هستید. خشم تفکر شما را غبارآلود و اجازه هر نوع رفتار مناسبی را از شما سلب کرده است.

افکار خود را وارسی کنید. چنانچه به تنهایی قادر نیستید، از دیگران یاری بگیرید؛ ردپای تحریفات شناختی و خطاهای شناختی را در پیدایش خشم شدید خود جست‌وجو و سپس اصلاح کنید.

به یاد داشته باشید، خشم، سریع حرکت می‌کند و کنترل اوضاع را به‌دست می‌گیرد و چنانچه بلافاصله متوقف نشود، زود، دیر خواهد شد.

چنانچه نمی‌توانید افکار مزاحم انتقام‌جویانه خود را کنترل کنید، سریعا متخصصان بهداشت روان، والدین و نزدیکان را در جریان قرار دهید و از یاری‌شان بهره‌مند شوید.

 

 

درمان افسردگی شکست عشقی

شکست عشقی خوردم

 

 

۱۰ روش برای ترمیم شکست عشقی

۱) دور زدن ممنوع: ایستادن بعد از شکستن بسیار سخت است ولی این دقیقا کاری است که باید انجام دهید و با تمام درد و رنجی که دارید به زندگی ادامه دهید. هیچ راه میانبری وجود ندارد که قسمتی از مانع را در خود نداشته باشد، پس دنبال راه فرار از شکستتان نباشید. اگر بخواهیم مسایلی که از درون ما را تکه‌تکه می‌کنند دور بزنیم در مسیری دایره‌وار گرفتار خواهیم شد که راه به جایی نمی‌برد. با تمام درد و غمی که داریم باید از وسط راه پر مانع و تیغ بگذریم. یک واقعیت ساده وجود دارد؛ برای گذر کردن باید ناراحتی و سختی کشید. در این صورت بعد از گذشتن از این مسیر به فردی قوی‌تر تبدیل خواهیم شد و سختی‌هایی که کشیده‌ایم ما را آبدیده خواهند کرد.

۲) جدا شوید و از آزادی‌تان لذت ببرید: همه می‌خواهند از غم قلبی جدا شوند، اما چگونه؟ تلاش برای پر کردن خلاء درون خود بدون وارد شدن عجولانه به یک رابطه دیگر یا بیهوده تلاش کردن یک طرفه برای برگرداندن عشق از دست رفته، ‌تنها راه است. وابستگی باعث درد و رنج می‌شود و بهترین راه برای رسیدن به آرامش و شادی، رهایی از وابستگی‌هاست. یکی از افکاری که با آن می‌توانید خود را از غم و اندوه نجات دهید این است که با خود تکرار کنید: من برای شاد بودن به هیچ‌کس و هیچ‌چیز نیاز ندارم. بعد از یک شکست قلبی خیلی سخت است اعتماد‌کردن به اینکه می‌توان بدون آن شخص زندگی کرد و راه را ادامه داد و شاد بود ولی زندگی بارها به ما ثابت کرده که ما می‌توانیم! باید خلاقانه و با قدرتی که داریم خلاءهایمان را پر کنیم.

۳) نقاط قوت خود را بنویسید: یکی از تکنیک‌‌های خارج‌شدن از احساس شکست، لیست‌کردن نقاط قوت است. اینکه با سختی‌ها کنار آمده‌اید و هنوز ایستادگی می‌کنید، اینکه با وجود افسردگی شدید و افکار منفی تا حد خودکشی که گاهی ذهنتان را پر می‌کند هنوز زنده هستید از نقاط قوت شماست. اینکه حتی باوجود درد و رنج لب به سیگار نزده‌اید، به دیگران ضربه نزده‌اید، به سمت دروغ و دغل نرفته‌اید از قدرت شماست. پس این موارد را بنویسید و به خودتان گوشزد کنید.

۴) خرس سفید: اگر تلاش می‌کنید به خاطراتتان فکر نکنید و می‌خواهید دور خود حصار بکشید تا مانع ورود آنها شوید و با خودتان مدام تکرار می‌کنید: نباید به او فکر کنم، نباید درباره او خیالبافی کنم، نباید لحظه‌های با هم بودنمان را به یاد بیاورم مطمئن باشید اوضاع را بد و بدتر خواهید کرد. در یک مطالعه مشهور و روان‌شناسی که در سال ۱۹۸۰ صورت گرفت از افراد خواسته شد در مورد همه‌چیز فکر کنند ولی حق ندارند درباره خرس سفید فکر کنند. حدس می‌زنید همه آنها درباره چه چیزی فکر کردند؟ خرس سفید! پس نجنگید و نه خود را به سمت خاطرات هل بدهید و نه به زور بخواهید یک شبه یا یک ماهه همه‌چیز را فراموش کنید.

احساساتتان را جمع‌آوری، بسته‌بندی و سعی کنید برای استفاده از آنها راهی پیدا کنید، اما بهترین راه، کمک کردن به یک شخص دیگر است، به‌خصوص اگر آن شخص دچار دردی شبیه شما باشد. این کار شما را از دردها و رنج‌هایتان دور خواهد کرد

۵) کمک کنید: احساساتتان را جمع‌آوری، بسته‌بندی و سعی کنید برای استفاده از آنها راهی پیدا کنید، اما بهترین راه، کمک کردن به یک شخص دیگر است، به‌خصوص اگر آن شخص دچار دردی شبیه شما باشد. این کار شما را از دردها و رنج‌هایتان دور خواهد کرد و برای لحظاتی خود را فراموش خواهید کرد و این یعنی معجزه! حتی می‌توانید جذب بنگاه‌های خیریه شوید به‌خصوص جاهایی که از بچه‌ها حمایت می‌کنند.

۶) خنده و گریه: همان‌طور که خنده در خیلی از مراحل بهبودبخش است، گریه هم می‌تواند شفادهنده باشد. آیا فکر می‌کنید بعد از یک گریه خوب، اتفاقی حالتان بهتر می‌شود؟ نخیر، کلی دلایل فیزیولوژیک وجود دارد که قدرت شفابخش بودن اشک را ثابت می‌کند. برخی از آنها توسط ویلیام فری، کسی که برای ۱۵ سال رییس تیم تحقیقاتی مطالعه روی اشک بوده، به ثبت رسیده است. در میان یافته‌های آنها به اشک‌های عاطفی [در مقابل اشک‌هایی که برای جراحت‌های فیزیکی ریخته می‌شود] اشاره می‌شود که با خود مواد سمی خاصی را دفع می‌کنند و استرس غم و اندوه را کاهش می‌دهند پس جلوی اشک خود را نگیرید.

۷) لیست خوب‌ها و بدها: باید مشخص کنید کدام فعالیت‌ها حال شما را خوب می‌کنند و کدامشان باعث طغیان احساسات بد می‌شوند و برای اینکه دقیقا بفهمید باید آنها را امتحان کنید و بعد در لیست فعالیت‌هایی که باید انجام دهید یا فعالیت‌هایی که نباید انجام دهید، قرار دهید ولی کارهایی مثل چک کردن صفحه شخصی در اینترنت، سایت و دیدن روابط جدید یا کارهایی که قرار است انجام دهید قطعا جزو فعالیت‌هایی نیست که شما را خوشحال کند. پس از همین لحظه و بدون آنکه تجربه کنید آن را در لیست کارهای ممنوعه قرار دهید و اما در لیست خوب‌ها احتمالا می‌توانید حذف کردن تمام پیامک‌ها، ایمیل‌ها و پیام‌های صوتی او را قرار دهید. فروختن هدیه‌های گران‌قیمتی که او برایتان خریده است مثل جواهرات را هم در لیستتان بگنجانید. پولش را صرف یک سفر عالی کنید!

۸) ورزش کنید: با دویدن، شنا، نرمش، پیاده‌روی یا کیک‌بوکسینگ غم و اندوه را به معنای واقعی از خود بیرون بریزید. ورزش فعالیت سروتونین را افزایش می‌دهد و مغز را مجبور می‌کند برای رشد و بازسازی سلول‌های عصبی، موادشیمیایی ترشح کند. به علاوه شما با هماهنگ‌کردن ذهن و بدنتان کنترل اوضاع را به دست می‌گیرید. هنوز کم است؟ او را در صورت حریفتان تصور کنید و حسابی با مشت و لگد از خجالتش دربیایید. حال بهتر نشد؟

۹) دنیای جدیدی بسازید: دوستان مشترک و فعالیت‌های مشترک نمی‌گذارد به طول کامل از او جدا شوید پس دنیایی از دوستان جدید و فعالیت‌های جدید برای خود بسازید.

۱۰) امید داشته باشید: می‌گویند: «حسی قوی‌تر از ترس وجود دارد و آن بخشش است.» اما برای اینکه بتوان بخشید باید از گذشته گذر کرد و برای گذر کردن از گذشته، باید امید داشت به روزهای بهتری که در راه است و به وجود داشتن جاها و موقعیت‌های بهتر. امید به اینکه این درد و پوچ بودن که در میان فعالیت‌هایتان گردنتان را می‌گیرد، همیشه با شما نخواهد ماند. امید، یعنی ایمان داشتن به اینکه روزی غم‌هایتان بخار می‌شوند و تا همیشه لبخندهایتان زورکی و بی‌رنگ نخواهد بود.

 

 

مشاوره شکست عشقی

شکست عشقی یعنی چه

 

آسیب‌های شکست عشقی را چگونه کاهش دهیم؟

منبع: سلامت نیوز/ تبیان / بیتوته

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا