داروهای گیاهی و طب سنتی

عوارض ژلوفن | نکات مهمی درباره ژلوفن و عوارض آن

داروهای مسکن ، تاثیرات قرص ژلوفن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

نوشته های مشابه

 

خودکشی با ژلوفن

عوارض ژلوفن در پریود , عوارض ژلوفن

 

 

عارضه مصرف خودسرانه ژلوفن

مصرف دارو بدون نسخه پزشک یکی از کارهای پر خطر محسوب میشود که در کشور ما متاسفانه بسیار دیده میشود. ژلوفن یکی از این دارو ها محسوب میشود که مصرف آن بدون دستور و نسخه پزشک بسیار خطرناک و جبران ناپذیر میباشد.

 

بی توجهی مردم نسبت به عوارض مصرف خودسرانه ژلوفن

مصرف ژلوفن برای بیماران قلبی بسیار خطرناک است و موجب افزایش حملات قلبی خواهد شد ومصرف طولانی مدت از این دارو با دوزهای بالا باعث خونریزی معده و زخم های گوارشی مخصوصا در افراد مسن بالا ۶۵ سال و افراد الکلی را می شود.دیکلوفناک ، پیروکسیکام و ناپروکسن از این دسته دارو محسوب میشود که به صورت موضعی ، خوراکی و تزریقی بکار میرود.

 

مصرف خودسرانه ژلوفن و فروش بدون نسخه

گرچه این داروها حتما باید با نسخه پزشک مصرف شوند اما بخاطر او تی سی بودن آنها جزء داروهای فروش بدون نسخه در دارو خانه ها فروخته میشوند و یکی از پر مصرف ترین داروها هستند که به طور خودسرانه به کار میروند.

 

در مصرف ژلوفن احتیاط کنید

شاید فروش این دارو بدون نسخه پزشک آزاد باشد و در نظر مردم یک داروی بی خطر به شمار رود اما این مسکن عوارض زیادی را به همراه دارد . بنابراین بعضی از گروه های خاص باید در مصرف این داروها احتیاط کنند و یا از مصرف آن اجتناب نمایند.

 

داروهای ضد التهابی و بالا رفتن فشار خون

مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی برای افرادی که فشار خون بالایی دارند باعث خروج کنترل فشار خون میشود. از این رو مصرف این داروها در افراد با فشار خون بالا باید با دوز پایین و دوره بسیار کوتاه و زیر نظر و با تجویز پزشک صورت گیرد.

 

داروهای ضد التهابی و بیماری های گوارشی

مصرف طولانی مدت با دوز بالای این دارو ها خونریزی معده و زخم های گوارشی را به همراه دارد و در افراد بالای ۶۵ سال و افراد سیگاری و بیمارانی که سابقه خونریزی گوارشی دارند و کسانی که داروی آسپرین ودیگر داروهای ضد انعقادی مصرف میکنند بیشتر است و باید حتما با دستور پزشک این داروها را استفاده نمایند.

 

استفاده از داروی ژلوفن باعث تشدید بیماری های کبد و کلیه می شود

همچنین بیمارانی که ناراحتی کلیه دارند ، افرادی که بیماری کبدی دارند و کسانی که از ناراحتی قلب رنج میبرند باید از مصرف داروهای ضد التهابی خودداری نمایند و در صورت نیاز حتما با نظر پزشک و با احتیاط فراوان این داروها را مصرف کنند.

 

استفاده از داروی ژلوفن حملات قلبی را افزایش میدهد

استفاده از داروی ژلوفن در بیمارانی که سابقه سکته قلبی و مغزی دارند و از بیماری قلبی و عروقی رنج میبرند بسیار خطرناک است و باعث افزایش حملات قلبی میشود به همین خاطر باید مصرف این دارو با دستور پزشک صورت گیرد.

 

بیماران آسمی داروی ژلوفن را با احتیاط مصرف کنند

بیمارانی که آسم دارند باید در مصرف این داروها احتیاط کنند زیرا مصرف ژلوفن و این دسته از داروها حملات آسم را به همراه دارد . در کل داروهایی که فروش آنها بدون نسخه پزشک صورت میگیرد بدون عارضه نیستند و باید حتما با دستور پزشک مصرف شوند.

 

 

موارد مصرف ژلوفن

ژلوفن چند ساعت اثر دارد

 

 

نکات مهمی درباره ژلوفن و عوارض آن

ژلوفن فرم ژله‌ای داروی ایبوپروفن است که مشهورترین نام تجاری آن بروفن است. این مسکن ها جزء داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی هستند.ژلوفن (GELOFEN)ژلوفن به صورت کپسول نرم ژلاتینی است

از دسته داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی می‌باشد و در موارد زیر قابل استفاده است:کاهش موقت درد ناشی از سرماخوردگی، دندان درد، درد عضلانی، سردرد (مثل میگرن)، آرتریت روماتوئید،

درد قاعدگی و کاهش تب.مسکن‌های دیگر مانند ایبوپروفن، مفنامیک اسید و … نیز همانند ژلوفن عمل می‌کنند.این دسته از داروها می‌توانند ایجاد زخم معده کنند، بنابراین افرادی که دارای مشکل زخم معده هستند

از مصرف این داروها باید خودداری کنند.همچنین مصرف ژلوفن در سه ماه اول دوران بارداری مجاز است، ولی در سه ماه آخر بارداری که جزء گروه پرخطر است، مصرف آن ممنوع است.مصرف این داروها باید در کوتاه‌مدت صورت گیرد و در بلند مدت نباید از این داروها استفاده کرد.

 

عوارض ژلوفن

هر دارو به موازات اثر درمانی مطلوب ممکن است باعث بروز برخی عوارض ناخواسته نیز بشود. اگر چه تمام عوارض زیر در یک فرد دیده نمی‌شود، لیکن بروز هر یک از عوارض زیر با داروساز خود مشورت کنید :سردرد شدید، اختلالات پوستی،

اختلالات بینایی، تنگی نفس، افسردگی یا تغییرات رفتاری، اختلالات شنوایی، بی حسی یا ضعف در دست‌ها و پاها، احساس خستگی، اختلالات ادراری و افزایش وزن.در صورت بروز هر یک از عوارض زیر مصرف دارو را قطع کنید و سریعاً پزشک خود را در جریان قرار دهید :

درد و سوزش معده، مدفوع قیری‌رنگ یا خون آلود، احساس درد و فشار در قفسه سینه، تشنج، با یا بدون لرز، تهوع، سوزش سردل یا سوءهاضمه،

لکه‌های قرمز کوچک روی پوست، جراحت، زخم یا لکه‌های سفید روی لب‌ها یا داخل دهان، خون دماغ بدون علت خاص، خونریزی یا کبودی غیرمعمول، استفراغ و بالا آوردن خون .عوارض خفیف دیگری که نیاز به مراقبت پزشکی ندارند، ممکن است

با ایبوپرفن پیش بیایند مانند درد خفیف معده، گیجی یا خواب آلودگی، تهوع و استفراغ، سوءهاضمه و ریفلاکس معده.این عوارض به تدریج در طی درمان، با تطبیق بدن با دارو از بین می‌روند، البته در صورتی که ادامه یافتند به داروساز یا پزشک خود اطلاع دهید.

ژلوفن دارویی است جزء دسته داروهای ضد التهایی غیر کورتونی بوده که متاسفانه مصرف خودسرانه آن به شدت رواج پیدا کرده است.مردم به به عوارض مصرف خودسرانه ژلوفن توجهی ندارند.

این دارو از داروهایی است که به صورت خودسرانه در بین مردم جا افتاده است که افراد به صورت مسکن برای هر نوع دردی استفاده می کنند اما به عوارض آن توجهی ندارند.

داروی ژلوفن به صورت کپسول نرم تهیه شده و اثر آن از پروفن سریع تر است، در واقع ژلوفن همان پروفن است که به صورت کپسول نرم تبدیل شده است تا اثر سریع تری داشته باشد.

این دارو جزو داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی است که در طبقه بندی درمانی ضد التهاب، ضد تب و ضد درد غیرمخدر قرار می گیرد و در حاملگی جزء گروه B است یعنی بی ضرر برای جنین است

اما اگر در ۳ ماهه سوم حاملگی استفاده شود جزء گروه D قرار می گیرد که نباید استفاده شود. این دارو به صورت کپسول های ۲۰۰ و ۴۰۰ میلی گرمی در بازار موجود است. استفاده این دارو در امراضی چون آرتریت، نقرس، درد بعد از کشیدن دندان و درد قاعدگی استفاده می شود و دوره آن در بالغین از ۲۰۰ میلی گرم تا ۸۰۰ میلی گرم، روزی ۳ یا ۴ بار است. مکانیسم اثر آن(ضد درد، ضد تب، ضد التهاب) کاملا معلوم نیست ولی احتمالا از طریق مهار سنتز پروستاگلاندین ها که در سیکل درد و تب دخالت دارد، باعث می شود. نیمه عمردارو ۲تا ۴ ساعت و اوج اثر آن ۱تا۲ ساعت است و مدت اثر نیز ۴ تا۶ ساعت است؛ دفع دارو به صورت ادرار است و مقدار کمی از راه صفرا نیز دفع می شود. کسانی که سابقه بیماری های دستگاه گوارشی، کبد، کلیه و اختلال کار قلب و اختلالات انعقادی دارند باید این دارو را با احتیاط و زیر نظر پزشک استفاده کنند.

از اثرات ناخواسته و عوارض جانبی این دارو می توان به سردرد، خواب آلودگی، کاهش فشار خون، تپش قلب، خارش، تهوع، استفراغ، خونریزی گوارشی، بی اشتهایی، اسهال، ادم، تشنگی و برونکواسپاسم(ادم راه هوایی) اشاره کرد.

دارو بهتر است با معده خالی استفاده شود، ولی چون عوارضی گوارشی دارد، بعد غذا استفاده می شود. دارو باید با یک لیوان پر از آب استفاده شود و بعد استفاده اگر فرد تاچند دقیقه دراز نکشد، بهتر است.

نباید بیش از ۱۰ روز جهت تسکین درد و بیش از سه روز جهت کنترل تب از آن استفاده کرد و باید در صورت برطرف نشدن علائم بیماری به پزشک مراجعه کرد.

 

 

دوز مصرف ژلوفن

عوارض قرص ژلوفن

عوارض ژلوفن | نکات مهمی درباره ژلوفن و عوارض آن

منبع : نمناک /دلگرم

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا