موفقیت

وقتی زندگی مشترک تلخ می‌شود | با مشکلات زندگی چه می کنید؟

زندگی بهتر ،  راه هایی برای مقابله با مشکلات زندگی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

مشکلات زندگی چیست

انسان عاقل در برابر مشکلات زندگی چگونه باید رفتار کند , زندگی مشترک تلخ

 

 

وقتی زندگی تلخ می‌شود

دکتر دارینی: زوج‌هایی که تازه ازدواج می‌کنند، کمی نیاز به زمان دارند تا روحیه آنها با یکدیگر سازگار شود. آنها تلاش می‌کنند زندگی عاشقانه‌ای را داشته باشند و خاطرات خوبی را کنار هم بسازند اما بعضی مواقع نمی‌توانند این حالت‌ها را در زندگی خود ایجاد کنند.

به‌صورت طبیعی بیشتر زوج‌ها در سال‌های اول زندگی با اختلاف نظر روبه‌رو می‌شوند و لازم است یاد بگیرند چگونه این اختلافات را حل کنند و بیاموزند به چه شکل با یکدیگر تبادل پیام داشته باشند.

اختلاف نظرها می‌تواند در زمینه‌های مختلفی مانند سلیقه، ساعت خواب، رفت‌وآمد با خانواده‌ها و شیوه انجام دادن کارهای منزل، امور مالی و سایر مسائل باشد و هر کدام از زوجین در این زمینه به مدل خودشان رفتار می‌کنند و برای این که به نقطه اشتراکی برسند ممکن است بین‌شان ناراحتی نیز ایجاد شود.

نوع رفتاری که هر یک از زوج‌ها دارد از سبک زندگی فرد و مسائل شخصیتی آنها نشات می‌گیرد. در بعضی موارد ممکن است یکی از زوجین با اختلال در کنترل خشم و هیجان روبه‌رو باشد و باعث شود تا همسرش برای برخورد با او گیج شود. همسر چنین فردی نمی‌داند چه رفتاری باعث ایجاد خشم و عصبانیت شده یا نمی‌داند چطور می‌تواند همسر خود را آرام کند.

افرادی که دچار اختلال در کنترل هیجان و خشم خود هستند بسادگی از کوره در می‌روند و و ممکن است به‌دنبال رفتار پرخاشگرانه همسر، سکوت کند یا آرام برخورد کند و سعی در آرام کردن همسر خود داشته باشد یا ممکن است او هم مقابله به مثل کند که در این شرایط هر دو نفر خشم و عصبانیت یکدیگر را تشدید می‌کنند.

در زوج‌هایی که رفتارهای تکانشی آنها در کنترل خودشان نیست، معمولا پس از توفان و ایجاد جنگ از همسر خود عذرخواهی و بابت رفتارهایی که داشته است ابراز پشیمانی می‌کند. در مورد اول زوج عذرخواهی همسر خود را می‌پذیرد اما وقتی این نوع رفتار مداوم تکرار می‌شود، همسر نیز صبوری‌اش کاهش می‌یابد. زمانی‌که فراوانی رفتارهای غیرقابل کنترل در فرد زیاد می‌شود، همسر متوجه غیرطبیعی بودن نوع و شدت ابراز هیجان خشم یا غم شریک زندگی خود می‌شود.

برخی از اختلالات خلقی می‌تواند باعث ایجاد چنین رفتارهایی شود و برای این‌که تشخیص صورت گیرد لازم است مشخص شود که علت بروز رفتارهای پرخاشگرانه چیست و سپس مشخص کنند در طول هفته یا در طول ماه چندبار به این شدت عصبانی می‌شوند و هنگام ناراحتی و عصبانیت چه رفتارهایی از خودشان بروز می‌دهند. پس از معاینه بالینی و مصاحبه تشخیصی، مداخلات درمانی آغاز می‌شود. بسیار مهم است که همسر خود را دیوانه خطاب نکنید یا در مورد مراجعه به درمانگر یا مصرف دارو، او را تحقیر نکنید و به او زمان بدهید تا مسائلش برطرف شود. همچنین علاوه بر درمان انفرادی از زوج درمانی نیز استفاده می‌شود.

 

 با مشکلات زندگی چه می کنید؟

مشکلات و سختی ها در زندگی برای همه انسان ها به وجود می آید. بهترین آنها کسانی اند که با دیدگاهی روشن و دقیق، آن را شکافته و در پی حل آن باشند؛ نه این که فکر کنند مرور زمان، آن را حل می کند.

«مشکلات! هیچ چیز نیست جز مشکل، یکی بعد از دیگری!». شما هم مردمی را می شناسید که زندگی برای شان چنین تعریفی دارد. اینها کسانی هستند که به دنیا اخم می کنند و به آن، تهمت می زنند که برای شان تولید مشکل می کند «یکی بعد دیگری». آنها به مشکلات، مثل ابرهای تیره ای نگاه می کنند که بالای سرشان قرار دارد.(۱)

مشکلات زندگی در بسیاری از افراد، باعث فشارهای روانی یا استرس می شود. بعضی از نویسندگان غربی از فشار روانی به عنوان «طاعون قرن» یاد می کنند. البته زمانی این مشکلات موجب استرس می شوند که افراد با دیدگاهی تاریک به آن نگاه کنند؛ ولی اگر با نگاهی دقیق و روشن به آن توجه کنند و در پی حل آن باشند، دچار فشارهای روانی خطرناک نخواهند شد.

بنابراین، موانع و مشکلات، بسیاری از مردم را عصبی و ناراحت می کند و زندگی آنها را همانند زمین لرزه شدید تکان می دهد و آشفتگی و بی نظمی، سراسر زندگی آنها را مختل می سازد.

 

بعضی در برابر مشکلات، شکست می خورند

همه ما چون انسان هستیم و به ناچار، نواقصی داریم، در طول زندگی، احساس ناکامی و درماندگی را تجربه می کنیم. بزرگ تر که شدیم به این نتیجه می رسیم که لزوما امکان دستیابی فوری به تمامی امیال و آرزوهایمان وجود ندارد.(۲)

بنابراین، شکست و موانع زندگی ممکن است بر سر راه هر یک از ما قرار گیرد. در آن هنگام باید به ریشه ها و علل آن مطلع شد که اشتباه اساسی در کجای کار بود. پس از آن، در پی حل آن برآمد.

بعضی از افراد در مواقعی که مشکلی را احساس کنند، انزوا و گوشه گیری را برمی گزینند. حتی در فکرِ هیچ چاره ای برای حل آن نیستند؛ گویا این روش در ذات آنها وجود دارد؛ ولی بعضی دیگر به این طرف و آن طرف می روند تا راه حلی بیابند. آنها تمام روش ها را امتحان می کنند و با صبر و حوصله کافی به فعالیت می پردازند و معمولاً به راه حلی اصلی می رسند.

 

اداره زندگی تان را در اختیار بگیرید

انسان ها باید بیاموزند که زندگی شان تحت اراده شان باشد؛ مانند یک راننده که اختیار حرکت اتومبیل خود را کاملاً در دست دارد، و اگر زمانی اشتباه کند، شاید دچار حوادث خطرناکی گردد. انسان باید در زندگی خود، قدرت، اراده و نفوذ داشته باشد تا در مشکلات زندگی، شکست نخورد و راه حل آن را بیابد.

اگر بخواهم قوه تخیّل خود را رها کنم، می توانم درباره شرایط تسلیم (تسلیم شدن در برابر مشکلات)، تصویری این چنین را نقاشی کنم که به بدن ما نخ های متعددی متصل است و همه ما توسط عروسکْ گردان در صحنه خیمه شب بازی کنترل می شویم. ما هر کاری را انجام می دهیم که او می خواهد. اما من نمی توانم چنین نقشی برای شما تصور کنم؛ اگرچه شما و من، هر دو انسان هایی را می شناسیم که می توانند چنین نقشی را بازی کنند. آنها مردمانی هستند که به خودشان اجازه می دهند که به صورت یک اسیر باشند و تحت نفوذی کنترل نشده.

اینها مردمی هستند که اجازه می دهند حقیر باشند و در یک وضعیت عروسک خیمه شب بازی، آن قدر خودشان را مهم نمی دانند که کار دیگری غیر از آنچه این نفوذ به انجام دادن آن، امر می کند، انجام دهند.(۳)

بنیامین فرانکلین (رهبر استقلال امریکا در قرن هجدهم) که نبوغ و ذوق آشکاری داشت، در روزگاری زندگی می کرد که مردمان امریکا به نفوذ او نیاز داشتند و در اغلب موارد، کاملاً بر نفوذ خود در چیزهای عمده زندگی استوار بود. آبراهام لینکلن (رئیس جمهور امریکا و صادر کننده فرمان منع برده داری) با وابسته بودن و عمل کردن به نفوذ خود برای مردمانی که از حوادث و زمان خود گیچ شده بودند، رهبری و هدایتی را خلق کرد که قبول و پذیرش تازه ای از زندگی برای کشورش (امریکا) به ارمغان آورد.(۴)

در حقیقت، مردمی که تحت نفوذ خود هستند رهبریِ اکثر زندگی های موفق را بر عهده دارند. آنها علاوه بر این که بر مشکلات و موانع شخصی خود پیروز می شوند، به فکر موانع دیگران هم هستند و سرانجام، موفق می شوند. بنابراین، در اولین گام باید اراده خود را قوی کرد و مصمم بود که مشکلات حل خواهد شد.

فردِ با اراده کسی است که دارای هدفی معقول است و تا موقعی که به آن نرسیده است از تعقیب آن، باز نمی ایستد؛ مشکلات و موانع روانی یا مادی به اراده و عزم او لطمه نمی زنند و از پیشرفتش جلوگیری نمی کنند. افراد زودرنج، بی ثبات و ضعیف، فاقد اراده هستند و همانند سنگریزه های ته رودخانه، خود را تسلیم حوادث می کنند، تا بدون هیچ اراده ای در جهت جریان آب، حرکت کنند. اگر گاهی هدف مشخصی برای آنها مطرح شود، بلافاصله از آن منصرف می شوند و کمترین مشکل، سبب دلسردی آنها می شود و در نوعی بی حرکتی کشنده، غرق می شوند.(۵)

ویلیام جِیمز در زمان خودش اعلام کرد که انسان معمولی، تنها یک دهم استعداد و قوه فکری خود را به کار می برد و در این باره می نویسد: «ما در نیمه رؤیا به سر می بریم. هرگاه بخواهیم خود را با آنچه که باید باشیم مقایسه کنیم تنها جزئی از منابع جسمی و فکری خود را به کار می بندیم و از آن استفاده می بریم. به زبان روشن تر، حدود اختیارات و استعداد انسان، دامنه دارتر از آن است که اکنون به آن دست یافته است. بشر، بنا به عادتی که دارد از قدرت های گوناگون خود استفاده شایانی نمی برد». من و شما دارای این چنین نیروی عظیمی هستیم. پس بهتر است این اندیشه نادرست را که «مانند دیگران نیستم»، از مغز خود دور کنیم. شما در این دنیا فردی تازه و بی سابقه هستید. از ابتدای خلقت انسان تاکنون، انسانی مثل شما به وجود نیامده و تا این دنیا برپاست، هیچ عهد و زمانی دیگر، انسانی مثل شما، قدم به وجود نخواهد گذاشت.(۶)

بنابراین، انسان ها دارای قوه ای هستند که خودشان از آن خبر ندارند. آنها می توانند به این واسطه بر مشکلات، پیروز شوند و راهی بهتر انتخاب کنند. انرژیِ اراده آنهاست که می تواند از کوه ها، کاه بسازد و موانع را از سر راهشان بردارد. پس در مشکلات زندگی، خودمان را قوی و با اراده جلوه دهیم.(۷)

 

از مشکلات، پله های صعود بسازید

پس از این که به قدرت اراده و انگیزه خود برای رسیدن به اهداف و پشت سر گذاشتن موانع و ناملایمات زندگی پی بردیم باید طوری با شرایط ناراحت کننده برخورد کنیم که گویا از موانع، پله های ترقی و پیشرفت ساختیم.

یک نقاش یونانی، اسبی را طوری نقاشی کرده بود که بیننده تصور می کرد با چهار دست و پایش در هوا راه می رود. از نقطه نظر نقاشی، کار فوق العاده ای بود؛ ولی احساس و تصوّر عجیبی که در نقاشان تازه کار ایجاد می کرد، نظر آنها را از اصل مطلب، منحرف می کرد. این هنرمند، می گذاشت که تماشاگران به میل خود در این باره حرف بزنند و از تعجب آنها می خندید. سپس، فقط با برگرداندن تابلو به آنها می گفت: «حالا اسب، چهار نعل راه می رود».

این نمونه ای از نیرویی است که می توان آن را به منظور رسیدن به هدف مضاعف، مورد استفاده قرار داد؛ بر ماست که به درستی، آنها را به کار ببریم. اگر فکر کنید، متوجه خواهید شد که همیشه برای ما جایز نیست امیال خود را در راه نیل به هدف مورد نظر خودمان به کار ببریم. به این ترتیب، دریانوردان حتی از بادهای مخالف هم استفاده می کنند تا به بندری که به طرف آن حرکت می کنند برسند.(۸)

آلبرت الیس و رابرت هارپر معتقدند: ۹/۹۹ درصد از مردم دنیا ظاهرا این باور غلط را دارند که هنگام ناکامی باید احساس افسردگی و بدبختی کنیم. تا جایی که اکثر روان شناسان معاصر نیز پیرو فرضیه معروف «دالرد و میلر» هستند. آنها می گویند که ناکامی، الزاما منجر به پرخاشگری می شود. اما تمام این میلیاردها انسان عادی و عامی و هزاران روان شناسی که چنین نظری دارند، صد در صد اشتباه می کنند… . اگرچه وقتی به خواسته های خود نمی رسید احساس تأسف، نارضایتی یا ناخشنودی می کنید، اما لزومی ندارد که این مسئله را فاجعه آمیز یا وحشتناک بدانید، مگر آن که چنین طرز فکری داشته باشید. وقتی کارها بر وفق مرادتان پیش نمی رود می توانید بگویید: الف) من از این وضعیت، خوشم نمی آید. حال باید ببینم برای تغییر این وضع، چه کار می توانم بکنم. اگر هم کاری از پیش نبردم، گرچه زندگی برایم دشوار است اما باز هم فاجعه ای رخ نداده است. یا می توانید به خودتان بگویید: ب) من از این وضع، خوشم نمی آید و تاب تحمل آن را ندارم؛ چون دارم دیوانه می شوم. اوضاع نباید این طور باشد، در غیر این صورت، نمی توانم شاد باشم.

جملات اخیر، موجب می شود تا احساس بدبختی کنید و به حال خود تأسف بخورید یا خشمگین و افسرده شوید؛ اما جملات نخست، گرچه موجب ناخشنودی و ندامت شما می شود اما در شما احساس طردشدگی یا عصبانیت ایجاد نمی کنند.(۹)

بنابراین، باید تلاش کرد تا از ناهمواری های زندگی، شرایط ویژه ای برای نزدیک شدن به اهداف بسازیم. بعضی ها فکر می کنند در خلاف جهت آب به هیچ وجه نمی توان شنا کرد؛ ولی تجربه نشان داده که اگر صبر و استقامت داشته باشیم، می توانیم این کار را به خوبی انجام دهیم؛ به شرطی که عاقلانه بیندیشیم و تلاش کنیم. پس راه های مختلفی را آزمایش کنید و بهترین آنها را انتخاب کنید و مثل گذشته، در راه اهداف زندگی زیبا و طراحی شده به دست و فکر خودتان گام بردارید.

 

 

مبارزه با مشکلات زندگی

جملات زیبا درباره مشکلات زندگی

 

 

نکاتی دیگر

در ضمن، باید به نکاتی اشاره کرد که مردان عمل، آن را در زندگی تجربه می کنند و به کار می برند:

۱ . شبکه های پشتیبانی را زیاد کنید؛ ساده ترین فرم آن، شامل افرادی است که شما می توانید با آنها صحبت کنید. صحبت کردن با افراد برای حل مشکل، اهمیت زیادی دارد؛ این کار، به شما فرصتی می دهد که صدای خود را بشنوید؛ شما را به یاد این می اندازد که تنها نیستید، یک نفر دیگر هم هست که به مشکل شما اهمیت می دهد. با صحبت کردن، خود را تخلیه می کنید و منجر به کسب اطلاعات و پیشنهادهای مفیدی خواهد شد. دیگران هم به فکر این می افتند که منابع خود را با شما تقسیم کنند.(۱۰)

۲ . اعتماد به نفس خود را بالا ببرید.

۳ . تصمیم بگیرید که زندگی کنید.

۴ . دلایل خود را برای بودن، خلق کنید و خواسته ای برای زندگی کردن در خود ایجاد نمایید و گسترشش دهید.

۵ . چگونه زیستن را فرموله کنید.

۶ . نگرش مثبت را بسط دهید و آن را تمرین کنید.

۷ . به خود به منزله «استاد سرنوشت خود» نگاه کنید. شما تقدیر و آینده خود را خودتان کنترل می کنید.

۸ . یک روش یادگیری باز را تمرین کنید و متنوّع و خلاّق، فکر کنید.

۹ . شریک فعال در سرنوشت خود شوید. تعهد متعال به خانواده، کار و تفریح خود بسپارید.

۱۰ . مسئول، زندگی کنید. تمامی نمونه های اعمال گذشته را بپذیرید و جستجو کنید. بکوشید که پیشرفت کنید. نیروها و کامیابی های خود را ارج نهید.(۱۱)

مردان با اراده و قوی که در تاریخ کهن جهان هم کم نیستند، این گونه زندگی کردند. آنها مانند رودخانه ای زلال، سنگ ها و چوب ها را از جلو خود برداشتند و به مسیر خود به سمت دریای بی کران ادامه دادند.

بنا به نکات یاد شده، در رویارویی با مشکلات، باید پس از شناخت واقعی آن، در پی حل آن باشیم، نه این که با گوشه گیری، وجودمان را از بین ببریم. مشکلات زندگی باعث استحکام بیشتر اراده انسان می گردد تا او در مقابل مشکلات دیگر، زودتر خلاص شود؛ همچون آهنگری که پس از گداخته کردن آهن، برای استحکام بیشتر آن، آهن داغ را در آب سرد فرو می برد، تا با سرما و گرما، مداوم و قوی گردد.

 

با دینداریِ صحیح، موانع را بردارید

مذهب به عنوان یک تعدیل کننده وضعیت تندرستی، یک ماهیت اشتراکی است که عقایدی را بین مردم به صورت ساختارهای نهادی وابسته، عملیات اجرایی و واحدهای سیاسی، سازمان می دهد. سیستم های عقیدتی درون فردی و بین فردی و سیستم های مذهبی، همچنین می توانند تأثیر ویژه ای روی سیستم های تندرستی و حمایت ها و عقاید منحصر به فرد آنها داشته باشد. تعداد بررسی های زیادی، ارتباط مذهب با تندرستی و عکس العمل بیماری ها را نسبت به سیستم اعتقادات مذهبی در دو دهه گذشته، آزمایش نموده اند. اکثر تحقیقات، نشان دادند که مذهب، تأثیر سودمندی بر تندرستی داشته است.

وقتی انسان خودش را در کنار دریای عظمت ببیند، خود و مشکلاتش را به فراموشی می سپارد، و همچون قطره ای در دریا محو می شود. در دین روشنگر اسلام هم، در زمان ایجاد مشکلات زندگی، به راه کارهای اساسی ای اشاره شده که قسمتی از آنها ذکر می شود.

دین اسلام به این نکته اشاره می کند که دنیا، به لحاظ مادی بودن، منزلگاه رنج و مشقت است و انسان در دنیا، باید با این سختی ها و مشکلات در ارتباط باشد: «ما انسان را در سختی آفریدیم».(۱۲)

در قسمتی دیگر از قرآن مجید آمده است که بلایا و سختی ها به خاطر کارهایی است که انسان ها انجام می دهند: «هر سختی ای که به شما می رسد، دستاورد عمل خود شماست».(۱۳)

نکته ای که در دین روشنگر ما به آن اشاره شده، آزمایش انسان ها به وسیله مشکلات است. امام حسین(ع) در حدیثی به این نکته اشاره می کنند که: «دوستان اهل بیت، بیشتر مورد آزمایش واقع می شوند تا مقاوم تر گردند».(۱۴)

حضرت علی(ع) به این نکته مهم اشاره می کنند که: «آخر گرفتاری ها، گشایش است. بنابراین، صبر و استقامت در برابر آن، بسیار مهم است».(۱۵)

درمان فشارهای روحی ناشی از مشکلات، با یاد و ذکر خداوند مهربان به خوبی صورت می پذیرد: «دل ها با یاد خدا، آرام می گیرند».(۱۶)

در روایات فراوانی به این نکته اشاره شده که: «در مواقع بلایا و سختی های زندگی، صدقه بپردازید و یا دعا کنید».(۱۷)

شاد کردن مردم، راه دیگر دفع مشکلات است؛ امام حسین(ع) می فرماید: «کسی که برای خدا به برادر خود کمک کند، خدا او را به هنگام نیازمندی پاداش می دهد و بیش از آنچه به دیگران کمک کرده، بلاها را از او دور می سازد».(۱۸)

در حدیثی از پیامبر اکرم نقل شده که: «در مواقع مصیبت و گرفتاری، به یاد مصیبت ها و مشکلات ما (پیامبر و اهل بیت) بیفتید».(۱۹)

۱ . قدرت نیمه هوشیار شما، چارلز سیمونز، ترجمه: فریده جمشیدی، تهران: امیر کبیر، ۱۳۸۱، ص ۲۸۷٫

۲ . روان شناسی تصویر ذهنی، ماکسول مالتز، ترجمه: مهدی قراچه داغی، تهران: شباهنگ، ۱۳۷۳، ص ۱۷۲٫

۳ . قدرت نیمه هوشیار شما، ص ۵۴٫

۴ . همان، ص ۵۹ .

۵ . چاره کمرویی، قدرت اراده، دقت، ریموند. دوسن لورال، ترجمه: محمدحسین سروری، تهران: مهرآیین، ۱۳۷۴، ص ۵ .

۶ . آیین زندگی، رفع نگرانی و تشویش، دیل کارنگی، ترجمه: محمود آذین فر، ص ۲۱۰٫

۷ . از میل به تغییر تا لذت تحقق آن، فرانسواز کوریلسکی ـ بیلیار، ترجمه: الهه رضوی، تهران: مدیریت صنعتی، ۱۳۷۸، ص ۱۶۰٫

۸ . چاره کمرویی، قدرت اراده، دقت، ص ۳۶ ـ ۳۷٫

۹ . زندگی عاقلانه، آلبرت الیس ـ رابرت هارپر، ترجمه: مهرداد فیروزبخت، تهران: رشد، ۱۳۸۱، ص ۱۶۳ ـ ۱۶۴٫

۱۰ . نشانه های فشار روانی در مردان، جورجیا ویتکین، ترجمه: مجتبی جزایری و مهران اشکانیان، تهران: پیکان، ۱۳۸۱، ص ۳۰۶ .

۱۱ . فشار روانی: ماهیت، پیشگیری و سازگاری، مارتین شفر، ترجمه: پروین بلورچی، تهران: پاژنگ، ۱۳۶۷، ص ۲۵۵٫

۱۲ . سوره بلد، آیه ۴٫

۱۳ . سوره شورا، آیه ۳۰٫

۱۴ . فرهنگ سخنان امام حسین(ع)، محمد دشتی، قم: مؤسسه تحقیقاتی امیرالمؤمنین(ع)، ۱۳۸۱، ص ۷۱٫

۱۵ . گفتار حکیمانه، مرتضی فرید تنکابنی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۷۰، ص ۱۰۱٫

۱۶ . سوره رعد، آیه ۲۸٫

۱۷ . گفتار حکیمانه، ص ۱۰۱٫

۱۸ . فرهنگ سخنان امام حسین(ع)، ص ۳۶٫

۱۹ . وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۲۶۸٫

 

فرار از مشکلات زندگی

نکاتی درباره مقابله با مشکلات

 

وقتی زندگی مشترک تلخ می‌شود | با مشکلات زندگی چه می کنید؟

منبع: سلامت نیوز / حوزه / بیتوته

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا