تناسب اندام

حفظ وزن مطلوب با چند پیشنهاد عملی و راحت

تناسب اندام ، راه کارهایی مناسب برای لاغری و تثبیت وزن ایده آل در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

قرص تثبیت کننده وزن

کتاب تثبیت وزن دکتر کرمانی , حفظ وزن مطلوب

 

 

چند پیشنهاد عملی برای حفظ وزن مطلوب

لاغر شدن و پایین آوردن اضافه وزن، یکی از معضلاتی است که ذهن خیلی از ما را درگیر خود می کند. الزاما لاغر شدن فقط به دلیل ظاهر نبوده و در بسیاری موارد جنبه سلامتی دارد. هرچند که لاغر شدن یک قسمت قضیه و لاغر ماندن و حفظ وزن مطلوب قسمت دیگر ماجرا است. مااز تجربیات افرادی که لاغر شده و وزن مطلوب خود را نگه داشته اند، در مورد برنامه هایشان سوال کرده ایم.

 

۱ ) آنها به سلامتی خود توجه دارند

پی بردن به یک مشکل تهدید کننده زندگی، می‌تواند یک شروع باورنکردنی برای تغییر باشد. برای اریکا خانم ۵۰ ساله، تشخیص دیابت نوع ۲ کافی بود که تصمیم به تغییر سبک زندگی بگیرد. در بحبوبه‌ی مشغله‌ها و مسئولیت های زندگی، ناگهان دریافت که مراقبت از خود را فراموش کرده است. او می‌گوید، “بعد از تحقیقات زیاد، تصمیم گرفتم غذاهایی را که قند خون را بالا می‌برند، از رژیم غذایم حذف کنم. شروع به مصرف پروتئین، چربی، وسبزیجات به جای نان و ماکارونی کردم.”  طی سه ماه، قندخون ناشتا  و A1C او پایین‌تر از حد دیابت و نزدیک به۴/۵ کیلو لاغرتر شده بود. بعد از گذشت یکسال، او اکنون ۱۸ کیلو لاغرتر شده و وضعیتش کاملاً نرمال و تمام داروهایش را کنار گذاشته است.

 

۲ ) از اپلیکیشن‌های مرتبط استفاده می‌کنند

تکنولوژی می‌تواند بزرگترین یاریگر ما در کاهش وزن باشد. اپلیکیشن‌ها به شما کمک می‌کند غذاها و فعالیتهای روزانه خود در طول روز  را زیر نظر داشته باشید و با اینکار انگیزه و مسئولیت‌پذیری شما نیز بالا می‌رود.

 

۳ ) به دنبال پشتیبان می‌گردند

حفظ اضافه وزن بعد از کاهش مستلزم داشتن یک شبکه حمایتی خوب است. اریکا خانم ۴۰ ساله،که توانست ۱۴ کیلو لاغرتر شود، میگوید کمکهای همسرش در حفظ وزن به او کمک شایانی کرده است. وی می‌گوید، ” من به حمایت  و احساس امنیت باور دارم. آخرین بار که احساس کردم وزنم زیاد می‌شود، از همسرم خواستم تا در تنظیم عادتهای غذایی به من کمک کند. شروع کردم به پختن بیشتر سبزیجات، اضافه کردن ماهی  و حذف گوشت از وعده های غذایی. همسرم هم تاکنون ۶ کیلو وزن کم کرده و گذشته از کاهش وزن، احساس خیلی خوبی پیدا کرده است». اریکا همچنین، آنچه را روزانه می‌خورد یادداشت کرده، ۵ بار در هفته ورزش می‌کند و حتماً ورزش هایش را ترکیبی انجام می دهد.

 

۴ ) برای ارضا روانی غذا نمی‌خورند

غذا خوردن روانی، و یا توسل به غذا برای مواجه با استرس یا حالتهای عاطفی ناخوشایند، علاقه بسیاری افراد است. برای شانیک خانم ۳۶ ساله، مراقبت از همسر مریضش در سال ۲۰۱۵، باعث شد تا برای تسکین روانی، به غذا روی بیاورد. وقتی تصمیم گرفت که پوزه مشکلاتش را به خاک بمالد، به عضویت یک باشگاه درآمد و اکنون چهار جلسه در در باشگاه ورزش میکند. او همچنین، کربوهیدراتهای کمتری می‌خورد. او می‌گوید، “خوردن غذاهای پاک  و سالم به من کمک می کند تا زمانیکه به خاطر مشغله زیاد نمی‌توانم ورزش کنم، وزنم را حفظ کنم.”

 

۵ ) شکست های روانی را به ابزار پیروزی تبدیل می‌کنند

یک شکست روانی می‌تواند شما را از پای درآورد یا اینکه نقطه ای برای شروع مجدد باشد. لولیتای ۴۰ ساله، بعد از ترک یک رابطه ناسالم، توانست دوباره خودش را بالا بکشد و تقریباً ۲۳ کیلو وزن کم کرد. اومی‌گوید، “من کلاسهای هوازی را از سر گرفتم. شروع کردم به خوردن کره، حذف غذاهای فرآوری شده، و پختن بیشتر.”  در خلال تمریناتش، متوجه شد که با حذف شکر مصنوعی و کربوهیدراتهای ساده، عملکرد او در شنا، دوچرخه سواری، و دوندگی ارتقا پیدا می‌کند. و همین امر او را تشویق کرد تا به طور کلی این غذاها را از رژیم غذایی خود حذف کند.

 

۶ ) از خطاهای خود می‌گذرند

حتی در صورت اتخاذ سبک زندگی سالمتر، گاهی اوقات احساس شکست می‌کنید. جوزف آقای ۳۲ ساله، که توانست در ۱۷ ماه ۶۴ کیلو لاغرتر شود، از این مسئله آگاه است که هیچ چیز بی‌نقص نیست، بنابراین، خودش را می‌‌بخشد. او، که زمانی وزنش تا ۱۶۰ کیلو بود، می‌گوید،” حتی وقتی که چاقتر می‌شوم، مثل گذشته ناراحت و افسرده نمی شوم. سعی می‌کنم بفهمم چه اتفاقی در زندگی من در حال رخ دادن است و روی حل آن تمرکز می‌کنم  و بنابراین، سبک زندگی من تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد.”

برای حفظ وزن مطلوب خود، از روشهای اشاره شده کمک بگیرید و یادتان باشد که قسمت سخت کار که کم کردن وزن بوده را انجام داده اید.

 

 

رژیم تثبیت وزن چیست

رژیم تثبیت دکتر خضری

 

 

 تثبیت لاغری (نحوه ثابت نگه داشتن وزن بعد از رژیم)

شاید شما هم شنیده باشید که می گویند: “لاغر ماندن سخت تر از لاغرشدن است”.

این جمله در واقع یکی از مهم ترین دغدغه‌های ذهنی بسیاری از افرادی است که پس از یک دوره رژیم لاغری سریع یا طولانی، مقداری وزن کم کرده‌اند و حالا نگران بازگشت وزن کم شده هستند. در واقع این افراد حق دارند نگران باشند زیرا بازگشت وزن یکی از مهم ترین مشکلاتی است که پس از کاهش وزن، فرد را تهدید میکند.

از آنجا که بدن ما سالیان دراز به اضافه وزن و عادات غذایی غلط عادت داشته، شاید هنوز به شرایط جدید عادت نکرده و هنوز نیازهای جدید را نشناخته‌ و از آن بدتر، اگر مقدار بسیار زیادی وزن را در طی مدت کوتاهی کم کرده باشیم، بدن را به حالت قحطی برده و آن را آماده خطر کرده‌ایم. پس بسیار مهم است که نحوه ثابت نگه داشتن وزن بعد از رژیم را به خوبی بدانیم.

ثابت نگه داشتن وزن مختص به چند روز و چند هفته نیست بلکه تمام طول یک زندگی سالم را در بر میگیرد و به همین علت است که باید سبک زندگی تان را به آهستگی با ویژگی های طبیعی بدن مطابقت دهید.

در ادامه نکاتی طلایی درباره تثبیت لاغری و نحوه ثابت نگه داشتن وزن بعد از رژیم را به شما آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید.

 

    برای تثبیت لاغری موارد زیر را به مقدار دل خواه بخورید

میوه های تازه، سبزیهای تازه خام و پخته شده، هویج و دیگر سبزی های ریشه ای ، تمام سالادهای سبزیجات، چاشنیها ، دانه های کامل غلات( برای مثال برنج قهوه ای و گندم سبوس دار)، پاستای گندم کامل، نان کامل، کورن فلکس صبحانه حاوی غلات کامل، زرد آلوی خشک، آلوها، حبوبات ( برای مثال لوبیای قرمز ، نخودها، لوبیاهای روغنی،عدس ها) ، تمام ماهی ها و صدف ها، ماست کم چرب ، پنیر کم چرب، شیر بدون چربی، ماکیان(پوست کنده).

 

    مواد غذایی که باید به میزان متعادل و با احتیاط بخورید

غلات تصفیه شده(برای مثال نان سفید) ، روغنهای طبخ غذا با کیفیت خوب(مانند روغن زیتون، زوغن گردو، روغن بادام) ، میوه های خشک به غیر از مواردی که در چراغ سبزذکر شد ، ماست با چربی متوسط، شیر نیمه چرب، مغزهای تازه و بذرها (نه به شکل نمکی و کبابی) ، گوشتهای فرآوری شده و آماده (ترجیحا کم چرب) ، آبمیوه ها.

 

    در تثبیت لاغری از چه غذاهایی باید اجتناب کنید

کیک ها، بیسکویت ها، شکلاتها، شیرینی ها، پودینگ، کره، کله پاچه، مارگارین، کرم و خامه، کلوچه، اسنکهای کوچک نمکی، پنیرخامه ای، تولیدات گوشتی و گوشتهای چرب ، نوشیدنی های شکری، غذاهایی که عمیقا سرخ شده است، چیپس ها، انواع فست فود شامل سیب زمینی سرخ کرده، سوسیس و کالباس.

 

    با خوردن میان وعده‌های سالم و کم خوردن غذاها به تثبیت لاغری خود کمک کنید

برای تثبیت لاغری پس از رژیم کاهش وزن، شما باید مراقب چیزی که می‌خورید باشید. مصرف یک اسنک ناسالم در هنگامیکه وزن کم کرده‌اید، کار آسانی است. با خوردن اسنک‌های سالم از افزایش وزن جلوگیری کنید. پنیر کم کالری، ماست، میوه و سبزیجات، گزینه‌های عالی برای میان وعده هستند. همچنین خوردن سه وعده‌ی غذایی کوچک‌تر در روز، بهتر از مصرف وعده‌های غذایی بزرگ‌تر به تنظیم و تثیت وزن شما کمک می‌کند. این وعده‌های غذایی کوچک‌تر، همراه با مصرف دو میان وعده‌ی سالم، متابولیسم شما را در تمام طول روز فعال نگه می‌دارند

برای حفط وزن کاهش یافته بهتر است تا زمانیکه سیر شوید، غذا بخورید و پس از آن دست از خوردن بکشید. با این کار می‌توانید پس از رِژیم لاغری وزن تان را تثبیت کنید. حتی اگر مقداری غذا در بشقاب‌تان باقی مانده، هنگامیکه احساس سیری کردید دیگر غذا نخورید. غذای باقی مانده را برای ناهار یا یک وعده دیگر کنار بگذارید.

 

    برای تثبیت لاغری ورزش را فراموش نکنید

برای ثابت نگه داشتن وزن بعد از رژیم، حتی اگر در باشگاه ورزش نمی‌کنید، ایده‌ی خوبی است که از هر فرصتی که دارید برای ورزش کردن استفاده کنید. سستی و تنبلی در ورزش کردن بعد از کاهش وزن، کار آسانی است. شما می‌توانید با استفاده از پله‌ها به جای آسانسور وزن جدیدتان را حفظ کنید. همچنین در طول زمان ناهارتان کمی پیاده روی کنید. اگر یک پدر یا مادر خانه دار هستید، ۳۰ دقیقه در روز را برای ورزش کردن کنار بگذارید. بهترین راه برای حفظ وزن، ایجاد یک برنامه ورزشی و پایبندی به آن است. هر چه فعال‌تر باشید، احتمال بیشتری دارد که وزن از دست رفته‌تان را حفظ کنید.

امیدواریم از این نکات مهم و جزیی در راه ثابت نگه داشتن وزن بعد از لاغری استفاده کنید و بتوانید یک تثبیت وزن موفق داشته باشید و به آن پایبند بمانید.

 

 

نمونه رژیم تثبیت وزن

چگونه وزنمان را حفظ کنیم؟

 

حفظ وزن مطلوب با چند پیشنهاد عملی و راحت

منبع: بانوی شهر/ ستاره / بیتوته

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا