ویژه ماه رمضان

فواید آلبالو برای رفع تشنگی و صاف کردن پوست

ویژه ماه رمضان ، راه کارهایی برای رفع تشنگی و گرسنگی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

 ایا اب روزه را باطل میکند

روزه با خوردن آب , فواید آلبالو

 

 

فواید بی نظیر آلبالو برای رفع تشنگی و صاف کردن پوست

آلبالو یا آلوی بوعلی را باید تازه و رسیده مصرف کرد چرا که مصرف نوع نارس آلبالو باعث سوء هاضمه در شخص می شود.تشنگی

آلبالو دارای آهن، کلسیم، فسفر، پتاسیم، منگنز، مس، کلر، گوگرد، منیزیم، سدیم، روی، ویتامین های A، B، C و D می باشد و جالب اینکه حتی هسته و دم این میوه خوشمزه نی دارای خواصی عالی می باشد.

 

فواید مصرف آلبالو

یکی از مزایای شگفت انگیز آلبالو رفع عطش و کم کردن التهاب می باشد و همچنین خون را صاف و پوست را روشن و صاف می کند.

افرادی که به بیماری های کلیه و روماتیسم مبتلا هستند با مصرف آلبالو مانع بروز نقرص می شود.

آلبالو ادرار آور می باشد و پتاسیم موجود در آن سبب می شود نمک در عروق باقی نماند و فشار خون کاهش یابد، این مزیت و خواص آلبالو برای بیماران قلبی می باشد.

 

چند پیشنهاد مفید دیگر برای رفع تشنگی در ماه رمضان

۱- روزه داران گرامی سعی کنند در طول روز از نور خورشید فاصله بگیرید و حتی الامکان در مناطق سایه دار و خنک بایستید. در صورت امکان از پوشش کلاه استفاده کنید و فعالیت های بدنی را کاهش دهید.

۲- سعی کنید در فاصله یک ساعت پس از افطار ۸ لیوان مایعات خنک و آب را به مرور تا هنگام خواب بنوشید و تا حد امکان از نوشیدن چای ، قهوه و نوشابه ها به دلیل دارا بودن سطح بالایی از شکر و کافئین خودداری کنید  چرا که مصرف مایعات از این دست باعث از دست رفتن سریع آب بدن می شوند.

دقت داشته باشید که نوشیدن آب زیاد در هنگام سحر تأثیری در پیشگیری از تشنگی ندارد، زیرا در صورت نوشیدن آب بیش از حد نیاز، بدن آب اضافی را دفع می کند. پس، آب مورد نیاز بدن باید در فاصله میان افطار تا سحر به تدریج و از طریق مصرف آب و میوه های آب دار تأمین شود.

 

 

 خوردن روزه به علت تشنگی

چگونه روزه آب بگیریم

 

 

۳- برخی مواد غذایی و شیرینی های مصنوعی مانند زولبیا و بامیه، غلظت مایعات بدن را افزایش می دهند و در نتیجه روزه دار احساس تشنگی می کند. توصیه می شود برای پیش گیری از افزایش غلظت مایعات بدن از قندهای گیاهی مانند خرما به جای زولبیا و بامیه استفاده شود.

دقت داشته باشید که نوشیدن آب زیاد در هنگام سحر تأثیری در پیشگیری از تشنگی ندارد، زیرا در صورت نوشیدن آب بیش از حد نیاز، بدن آب اضافی را دفع می کند. پس، آب مورد نیاز بدن باید در فاصله میان افطار تا سحر به تدریج و از طریق مصرف آب و میوه های آب دار تأمین شود.

۴- از میوه هایی چون زردآلو و هلو استفاده کنید، چرا که این میوه ها به طور چشمگیری در کاهش درد و ناراحتی ناشی از اسید معده کمک می کنند و تا حدودی مواد معدنی از دست رفته ناشی از تعریق را جبران خواهند کرد.

 

مصرف میوه در سحری، از تشنگی جلوگیری می کند

مصرف میوه یا آب میوه تازه هنگام سحر از تشنگی در طول روز جلوگیری می کند. همچنین برای جبران کمبود میزان آب و املاح بدن در ماه رمضان، می توان از مقداری سوپ یا آش هنگام افطار استفاده کرد.

در ادامه آمده است: مایعات را می توان در مدت زمان افطار تا سحر مورد استفاده قرار داد. در این صورت هنگام سحر ضرورتی وجود ندارد که از چند لیوان آب یا از مقدار زیادی چای برای رفع تشنگی در طول روزه داری استفاده کرد.

مینا مینایی، کارشناس ارشد دفتر بهبود تغذیه جامعه معاونت سلامت وزارت بهداشت و درمان افزود: نباید دسرها و شیرینی ها را که حاوی شکر فراوان هستند، به مقدار زیاد مصرف کرد و بهتر است به جای آنها از خرما و توت که دارای قند طبیعی و همچنین املاح و ویتامین هستند، استفاده نمود.

وی با بیان این که روزه داران باید از خوردن غذاهای شور هنگام سحر خودداری کنند، زیرا تشنگی را در طول روز افزایش می دهد، ادامه داد: باید از خوردن غذاهای بسیار سرد یا بسیارگرم و نیز از نوشیدن آب سرد در ابتدای افطار خودداری شود و در صورت رفع تشنگی می توان از آب گرم، چای یا شیر گرم استفاده کرد.

همچنین مصرف زیاد غذاهای ترش و شور، شیر، میوه و سبزیجات خام و برنج نیز در ازدیاد ترشح اسید معده و در نتیجه ایجاد سوزش و درد معده و اثنی عشر دخالت دارند.

مبتلایان به زخم معده و اثنی عشر و ناراحتی روده بهتر است از غذاهایی استفاده کنند که هضم شان آسان و ساده بوده و باعث نفخ دستگاه گوارش نشود که از جمله این غذاها می توان به غذاهای کبابی و خورشتی، انواع سوپ کم چرب، آب میوه ها، نان، پنیر و ماست به مقدار کم اشاره کرد.

استرس و فشار عصبی و روحی، داشتن گروه خونی O، وجود میکروب هلیکوباکترپیلوری، مصرف قهوه و الکل از عوامل تشدید کننده زخم معده و اثنی عشر هستند.

خوردن غذاهای پر ادویه در سحری، تشنگی را افزایش می دهد

متخصصان تغذیه می گویند: مصرف بادمجان، فلفل و سایر ادویه های در هنگام سحر به دلیل ایجاد احساس تشنگی بیش تر، برای روزه داران توصیه نمی شود.

میترا زراتی کارشناس ارشد تغذیه در این خصوص گفت: شایع ترین مشکل گوارشی در روزه داران ابتلا به یبوست است که با رژیم غذایی مناسب می توان از این مشکل پیش گیری کرد.

وی افزود: براین اساس خوردن میوه جات، هم چون خیسانده ی برگ آلو، انجیر، هندوانه و مصرف روغن زیتون به همراه غذا در پیش گیری از یبوست بسیار مؤثرست.

زراتی به نوجوانان روزه دار که تحرک بیشتری نسبت به سایرین دارند، توصیه کرد: نوجوانان باید بین افطار تا سحر، حداقل ۸ لیوان آب و نوشیدنی استفاده کنند. چرا که در طول روز به دلیل تحرک و تعریق زیاد، آب بدنشان کاهش می یابد.

وی در پایان تصریح کرد: استفاده روزانه روزه داران از مقادیر متنوع آجیل بدون نمک (پسته، گردو، بادام، فندق و…) که حاوی چربی گیاهی غیراشباع و مفید است، ضمن عدم افزایش کلسترول خون، به همان میزان چربی های اشباع، برای بدن انرژی تأمین می کند.

 

 

خوردن سهوی در روزه مستحبی

رفع تشنگی در ماه رمضان

 

فواید آلبالو برای رفع تشنگی و صاف کردن پوست

منبع: نشریه راه کمال، شماره ۳۸  / نمناک / راسخون

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا