بدانیم تا سالم بمانیم

راحت روزه گرفتن روزه اولی ها با رعایت نکاتی ساده

سلامت روزه اولی ها ، نکاتی برای کسانی که برای بار اول روزه میگیرند در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

روزه در قرآن

روزه چیست , راحت روزه گرفتن روزه اولی ها

 

 

ترفندهایی برای راحت روزه گرفتن، روزه اولی ها

توصیه های تغذیه ای روزه اولی ها

بسیاری از نوجوانان امسال برای اولین بار روزه داری ماه مبارک رمضان را تجربه می کنند. امساک از خوردن و آشامیدن در روزهای طولانی و گرم تابستان ممکن است دشوار به نظر برسد اما شوق برخورداری از لطف بی منتهای الهی در این ماه سراسر برکت انگیزه همه افراد از جمله نوجوانان را برای روزه داری صد چندان می کند.

روزه اولی ها مخصوصا دخترک های نه سالۀ ما، امسال باید روزه بگیرند و والدین عزیز، باید ترفندهایی برای شادابی و انرژی گرفتن بچه ها به کار ببرند تا ماه رمضان امسال، هم نشاط و معنویت بچه ها حفظ شود و هم سلامت شان به خطر نیفتد.

 

چه کنیم که روزهای بلند، بچه ها راحت روزه بگیرند و کمتر اذیت شوند؟

آرنولد بازی ممنوع!

در صورتی که بچه ها تمایل به انجام فعالیت ورزشی دارند، بهتر است آن را به بعد از ساعات افطار موکول کنند. در کل، ورزش هایی که باعث تعریق بدن می شوند، مناسب این ایام نیست. چون روزه اولی ها هنوز بدنشان را به روزه عادت نداده اند و فعالیت زیاد، به قوای جسمانی شان آسیب می زند.

 

سحرهای فول انرژی

قبول کنید که بیدار شدن برای سحری برای بعضی ها کمی سخت است و برای روزه اولی های بی تجربه سخت تر. اما اگر بچه ها قبلش خوب خوابیده باشند با رغبت در هنگام سحر بیدار می شوند. در ضمن سحری نباید با عجله خورده شود. کمی زودتر بیدار شدن و مصرف میوه یا کمی سالاد می تواند باعث تحریک اشتهای آنها شود.

 

شب بیداری و روز خوابی:

مدارس تعطیل شده اند و خیال والدین راحت است که بچه ها لازم نیست صبح زود بیدار شوند. برخی از پدر و مادرها ترفندی که برای بچه ها می ریزند این است که کاری کنند بچه ها شب نخوابند و وقتی سحری خوردند، بخوابند تا دم غروب. این ترفند برای بچه هایی که در روز انرژی بالایی دارند و در روزهای عادی هم تند تند ضعف می کنند، کاراست. وقتی در روز خواب باشند انرژی شان ذخیره می شود و برای شب تا سحر هم برنامۀ بازی و کتاب خوانی و تماشای کارتون می شود ریخت.

 

فوری نگران نشوید

کاهش وزن روزه اولی ها در این ماه طبیعی است؛ اما اگر سعی کنید ویتامین ها و مواد لازم را به درستی به آنها برسانید، چندان با مشکل کمبود وزن رو به رو نخواهند شد یادتان باشد شما هم یک روز در شرایط آنها بودید و به لطف خدا مشکلی برایتان پیش نیامد. به بچه ها قوت قلب بدهید و انرژی مثبت داشته باشید. دائم از ضعف و کم سن و سالیِ بچه ها ننالید. نگویید بچه است و نمی تواند. اما در عین حال مراقب سلامت فرزندتان هم باشید. قندش زیاد از حد افت نکند. ضعف زیاد، باعث اذیت شدن معده و سایر دستگاه های بدنش نشود. کنترل سلامتی و تنظیم خوراک بچه ها آنها را کمک می کند تا روزه بگیرند و این سی روز را به سلامتی بگذرانند.

 

به پارچ آب نچسبید!

اگر می خواهید خود و فرزندتان در طول روز احساس تشنگی کمتری کنید، غذاهای سرخ شده را از وعدۀ سحری حذف کنید؛ همچنین زیاد دور غذاهای گوشتی نروید برای هضم آن، بدن مقدار زیادی آب مصرف می کند. از حبوبات مختلف استفاده کنید که پروتئین مورد نیاز بدن روزه اولی فراهم شود.

کاهو آب زیادی در خودش دارد و می توانید از شب تا صبح یک دیس بگذارید کنار برای بچه ها. اگر به شکل سالادی ازکاهو استفاده می کنید، یادتان باشد سس ممنوع است! چون بچه ها تشنه تر می شوند.

یک نکتۀ دیگر اینکه مصرف آب زیاد در هنگام سحر نه تنها از تشنگی در طول روز کم نمی کند، بلکه می تواند با رقیق کردن آنزیم های گوارشی، باعث بروز مشکلات گوارشی شود.

 

علفی جات را دریابید:

اگرچه شاید بچه ها هنوز آشتی چندانی با چیزهای سنتی ندارند اما توصیه می کنیم در افطار برای رفع تشنگی، نوشیدن انواع دمنوش ها مانند گل گاوزبان، چای سبز یا چای کمرنگ را از دست ندهند. کاسنی و شاه تره هم برای خنکی بدن در ایامِ گرم سال مناسب است. شربت آب و عسل هم برای تقویت بدن خوب است. در کل، هر چیزی که باعث نشاط و شادابی بیشتر بدن می شود و طبع سرد ندارد را امتحان کنید. شاید موثر واقع شد.

 

لبنیات را خیلی تحویل نگیرید

درست است که بچه ها در سن رشد هستند و استخوان های آن ها به کلسیم نیاز دارد. اما طبعِ اغلب لبنیات سرد است و باعث کرختی، ضعف و افت فشار می شود. در مورد کشک هم کمی احتیاط کنید چون باعث تشنگی خواهد شد! لذا لبنیات در ماه مبارک را مدیریت شده مصرف کنید.

 

خوراک مغز!

مصرف انواع خشکبار می تواند نقش زیادی در تامین انرژی بچه ها به خصوص آن هایی که ضعیف تر هستند، داشته باشد. می توانید مغزهای مختلف مثل پسته، بادام، فندق و نخودچی را همراه کمی شکر آسیاب کرده و در هنگام سحر یا افطار به فرزندان خود بدهید و یا با مخلوط آن ها با شیر، یک حریرۀ مغذی و سرشار از پروتئین برای آن ها تهیه نمایید. «سویقِ کامل» معجون معجزه آسایی است که از عطاری های معتبر می توانید تهیه کنید. این پودر خوشمزه را قبل از سحر، ناشتا به بچ ها بخورانید. یک قاشق کفایت می کند تا انرژی کل روز را تامین کند.

 

 

تحقیق در مورد روزه

مدت روزه در زمان پیامبر

 

 

اشتیاق رسیدن به لحظه افطار را در فرزندتان زنده کنید:

نکته آخر اینکه بیشتر از همیشه با فرزندتان در ماه رمضان خوش رفتاری کنید. دوستانش را برای افطار به منزل دعوت کنید و فرصت میزبانی به فرزندتان بدهید. گاهی او را برای افطاری به پارک یا مکان های تفریحی ببرید. برایش افطاری های خوشمزه و مقوی درست کنید. غذاهایی که او خیلی دوست دارد. بگذارید برای لحظه افطار ثانیه شماری کند و سختی روزه گرفتن برایش لذت بخش شود.

 

 نکاتی برای روزه اولی ها

چگونه روزه گرفتن را برای فرزندان کم سن و سالمان در این فصل و در روزهای گرم و طولانی راحت‌تر کنیم؟ نکاتی برای روزه اولی ها که بهتر است رعایت کنند.

در ماه رمضان خیلی از والدین درباره روزه گرفتن فرزندانشان دچار شک و دو دلی می‌شوند زیرا مطمئن نیستند که کودکشان بتواند گرسنگی و تشنگی را تحمل کند و نگران سلامتی او هستند.

در صورتی که روزه برای فرد زیان و صدمه ایجاد کند حرام است و گناه محسوب می‌شود. بنابراین برای کودکان خود با توجه به شرایط بدنی‌اش می‌توان متوجه شد روزه برای او ضرر دارد یا خیر. ممکن است فردی از لحاظ سنی کودک باشد اما از نظر جسمی، ذخیره بدن و میزان چربی در وضعیتی باشد که روزه گرفتن برایش سخت و اذیت کننده نباشد. اما اگر کودکی دارای وضعیت شکننده‌ای بود و در دوره رشد نیز قرار داشت از نظر علمی و شرعی بهتر است که روزه نگیرد و سلامت خود را به خطر نیندازد.

در این مطلب با نکاتی برای روزه اولی ها بیشتر آشنا می‌شویم.

هر فردی بهتر از هرکس دیگه توان بدن و تحمل خود را می‌شناسد. کسانی که بارها روزه گرفته‌اند دیگر می‌دانند که ساعت خواب، غذا و فعالیتشان را چگونه تنظیم کنند تا همه چیز خوب پیش رود.

بعضی از افراد عادت دارند که در ساعت سحری بیدار نمی‌شوند و سحری نمی‌خورند اما باید بدانند که این کار عوارض زیادی  دارد و سلامت بدنشان را به خطر می‌اندازد. این دسته از افراد باید حواسشان باشد که این عادت را برای کودکان خود ایجاد نکنند و آن‌ها را هنگام سحر بیدار کنند و سحری را فراموش نکنند.

سفره‌ای که برای کودکان باید برای کودکان در نظر بگیرید با سفره بزرگسالان فرق چندانی ندارد. اما به دلیل اینکه بدن کودکان آب بیشتری در زمان روزه‌داری از دست می‌دهد بهتر است که برای آن‌ها غذاهای آبکی مانند سوپ در نظر بگیرید و از آن‌ها بخواهید که آب بیشتری مصرف کنند.

برای جلوگیری از احساس تشنگی بیش از حد بهتر است از غذاهای شور و پر نمک، پروتئین‌هایی مانند کشک و چایی کمتر استفاده کنید. بهترین کار برای رفع تشنگی نوشیدن آبی است که کمی نعناع به آن اضافه کرده باشید زیرا این کار باعث می‌شود که احساس تشنگی دیرتر برای کودکان به وجود آید.

افت قند خون شدید نشان دهنده ناتوانی کودک شما برای روزه داری است و بهتر است بدانید که بهتر است به جای اینکه از او بخواهید به سختی گرسنگی را تحمل کند و جسم و سلامت خود را به خطر بیندازد به این موضوع فکر کنید که این کودک هنوز بالغ نشده و روزه گرفتن برای او مستحب است.

با توجه به سن و جثه، کودکتان می‌تواند شروع کند به روزه کله گنجشکی گرفتن. برای گرفتن روزه کله گنجشکی بهتر است کودک شما سحری شبیه به صبحانه کامل میل کند و مایعات کافی بنوشند.

کودکان چاقی که دچار افت قند خون نمی‌شوند و چاقی آن‌ها به این دلیل نیست می‌توانند مانند یک فرد بزرگسال روزه بگیرد. اما کودکان چاقی که با کمترین گرسنگی قند خون آن‌ها افت می‌کند و دچار ضعف شدید می‌شوند و دلیل چاق شدن آن‌ها نیز همین مساله است باید از غذاهایی استفاده کنند که باعث ثبات بیشتر قند خون می‌شود. مثلا برای سحری از حبوبات، تخم مرغ و نشاسته بیشتری استفاده کنند.

 

 

روزه گرفتن

نکاتی درباره روزه اولی ها

راحت روزه گرفتن روزه اولی ها با رعایت نکاتی ساده

 

منبع: fardanews.com / kalleh.com / بیتوته

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا