بیماریها و راه درمان

سلامت آقایان | ۷ درد مردانه را جدی بگیرید

بیماری های مردان ، دردهای خطرناک در آقایان و نکات سلامتی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

نوشته های مشابه

 

سلامت مردان ایرانی

هفته سلامت مردان , سلامت آقایان

 

 

۷ درد مردانه را جدی بگیرید

اینطور ثابت شده که مرگ و میر در سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی بین مردان جوان دو برابر بیشتر از زنان جوان است. یک دلیل شاید این باشد که بسیاری از مردان از علائمی چشم پوشی می کنند که شاید رسیدگی به موقع به آنها از بسیاری از مرگ و میرها و صدمات مزمن پیشگیری کند.

در اینجا ۷ نشانه ای که مردان به هیچ وجه نباید از آن چشم پوشی کنند و باید سریعا به دنبال درمان های فوری باشند، بیشتر معرفی شده است:

درد ناگهانی کشاله ران: این درد ممکن است در اثر پیچش بیضه ایجاد شود. پیچش بیضه یا تورشن اغلب به دنبال چرخش بیضه حول محور خود روی می‌دهد. تشخیص قطعی با سونوگرافی است و به دلیل انسداد عروق بیضه و نرسیدن خون به آن درمان سریع که اغلب جراحی است ضروری است وگرنه خطر عقیمی وجود دارد. اما یک علت دیگر این درد ممکن است عفونت و التهاب اپیدیدیم باشد. اپیدیدیمیت‌ عبارت‌ است‌ از التهاب‌ و عفونت‌ اپیدیدیم‌. اپیدیدیم‌ یک‌ ساختار مستطیلی‌ شکل‌ است‌ که‌ به‌ قسمت‌ بالایی‌ هر کدام‌ از بیضه ‌ها می ‌چسبد. هدف‌ درمان‌ عبارت‌ است‌ از مبارزه‌ با عفونت‌ و کاهش‌ درد و تورم‌. درمان‌ معمولا می‌ تواند در منزل‌ انجام‌ گیرد.

درد شدید کمر: درد ناگهانی و شدید در پشت اگر مربوط به ورزش نباشد، می تواند نشانه ای از ابتلا به آنوریسم آئورت شکمی باشد. این عارضه در جریان پارگی لایه داخلی آئورت شکمی ایجاد می شود. آنوریسم آئورت شکمی گاهی می تواند علاوه بر کمردرد با بی اشتهایی و کاهش وزن و همچنین یک توده ضربان دار در شکم همراه باشد. با تعیین ابعاد آنوریسم، از طریق سی تی اسکن، از طریق دارو و جراحی می توان اقدام به درمان کرد.

درد مداوم در ساق پا: درد آزاردهنده در بالای پا و یا جلوی ساق پا اگر با ورزش بدتر شود، با مسکن هایی مانند ایبوپروفن و یا استامینوفن بهبود می یابد. در غیر این صورت این درد شاید مرتبط با شکستگی استرسی استخوان باشد. این نوع شکستگی هنگامی بروز می کند که نیروی بیش از حد ظرفیت استخوان طی هفته ها به طور مکرر روی استخوان طبیعی وارد شود. هر یک از این نیروها اگرچه باعث شکستگی نمی شود ولی جمع آنها در طی زمان باعث تسلیم شدن استخوان و در نهایت شکستگی می شود. درمان این شکستگی در اغلب موارد غیر جراحی است و البته موارد استثنایی مانند شکستگی گردن استخوان ران یا شکستگی های جابه جا شده ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشد.

درد شکمی شدید: این درد که با احساس شی ء تیز در معده یا گلوله ای در شکم همراه است، در ناحیه دنده ها نیز گسترش می یابد و می تواند نشانه ای از آپاندیسیت، پانکراتیت و یا التهاب کیسه صفرا باشد. در هر سه مورد علت می تواند عفونت باشد. درد در قسمت پایین شکم نشان دهنده آپاندیسیت است. درد در قسمت فوقانی شکم معمولا نشان دهنده التهاب کیسه صفرا و در زیر قفسه سینه نشان دهنده پانکراتیت است.

درد گذرای قفسه سینه: درد سنگین که به طور ناگهانی ظاهر می شود و به سرعت از بین می رود، می تواند نشان دهنده سوء هاضمه یا خطر حمله قلبی باشد. حتی اگر مدت زمان این درد بسیار کوتاه باشد، خطر آن را نباید نادیده گرفت.

درد ساق پا همراه با تورم: ساق پای متورم حساس به لمس می تواند نشان دهنده ترومبوز وریدهای عمقی باشد. ماساژ ناحیه دردناک خطرناک است و می تواند باعث گسترش لخته به ریه ها شود.

ادرار کردن دردناک: این عارضه ممکن است در بدترین حالت نشان دهنده ابتلا به سرطان مثانه باشد. درد و خون در ادرار از نشانه های ابتلا به این سرطان یعنی چهارمین سرطان شایع در مردان است. سیگار کشیدن بزرگ ترین عامل خطر ابتلا به سرطان مثانه است. با انجام آزمایش ادرار و تشخیص تومور، گزینه های جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی به عنوان درمان در دسترس است.

 

 

پمفلت سلامت مردان

سلامت مردان ، سلامت خانواده

 

 

 نکات مهم پزشکی در مورد سلامت آقایان

مردان چه نکاتی را باید در زمینه سلامتی شان بدانند توصیه های پزشکی در این زمینه به مردان چیست و چه کارهایی را باید در پیش بگیرند تا دچار بیماری نشوند

سلامت مردان و زنان در گرو مراقبت، کنترل و مراجعه همیشگی و دائمی به پزشکان در طول سالیان است و همین مسأله نقش و اهمیت پزشک در مواقع بیماری را بیش از پیش برجسته می‌کند.مردان بالای ۵۰ سال به دلیل موقعیت بدنی خاص خود باید به طور تقریبی هر ساله مورد بررسی پزشک قرار گرفته و اطلاعات دقیقی را در اختیار او قرار دهند تا پزشک بتواند معاینات خود را به سرانجام برساند. اما در این میان، مردان نیز باید با طرح پرسش هایی از پزشک، اطلاعات خود را در خصوص شرایط جسمی بالا برده و از این رو به بهبود سلامت شان کمک کنند.

اما چه سؤالاتی در مراجعه به پزشک باید پرسیده شود؟ بسیاری از مردان هنگام مراجعه به پزشک نمی‌دانند که چه سؤالات مهمی که مختص سن آنهاست باید پرسیده شود. مردان بالای ۵۰ سال ممکن است در معرض ابتلا به سرطان پروستات، وقفه‌های خواب و بیماری‌های قلبی قرار گیرند و از این رو معاینات و آزمایش‌های پزشکی برای آنها از اهمیت خاصی برخوردار می‌شوند به طور کلی، مردان ۲۴ درصد کم تر از زنان به پزشک مراجعه می‌کنند و زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که بیماری آنها پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است اما در کنار اصلاح این روند باید ارتباط دو طرفه‌ای با پزشک برقرار کنند.

بحث های متعددی در رابطه با بیماری‌های مردان بالای ۵۰ سال مطرح می‌شود، برای مثال بحثی وجود دارد مبنی بر اینکه خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان بالا بوده و باید به طور منظم تحت بررسی و آزمایش قرار گیرند. این موضوع تا چه حد صحت داشته و آیا باید آزمایش‌ها مرتب انجام شود؟

انجمن اورولوژی امریکا بررسی سالانه غربالگری سرطان پروستات را به مردان ۵۰ تا ۷۵ سال توصیه می‌کند. از سوی دیگر، مردانی که سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان پروستات را داشته‌اند باید از ۴۰ سالگی به‌طور سالانه مورد بررسی قرار گیرند تا ابتلا به این سرطان هر چه سریع‌تر در آنها تشخیص داده شود.

 

مردان چه آزمایش‌هایی را باید در این سنین انجام دهند؟

مردان بالای ۵۰ سال باید آزمایش‌های سالانه‌ای از قبیل آزمایش فشار خون بالا و کلسترول را انجام دهند. آزمایش قند ناشتا یا قند خون نیز باید هر ۳ سال یک بار صورت گیرد. مهم ترین تستی که باید در دستور کار قرار گیرد، غربالگری افراد مبتلا به فشار خون بالاست. این در حالی است که حدود نیمی از افراد سایر قاره ها، فشار خون خود را تحت کنترل قرار نمی‌دهند.

 

آیا کاهش میل جنسی در این سن می‌تواند علامتی از بیماری باشد؟

پزشکان معتقدند بررسی میزان هورمون تستوسترون صبحگاهی می‌تواند کاهش تمایلات جنسی را در افراد نشان دهد و در صورت طبیعی بودن نتایج به دست آمده، متخصص ضرورتی برای آزمایش‌های بیشتر نمی‌بیند، ولی در صورت مشاهده اختلالات در اندام تناسلی مردانه با تجویز داروهای خوراکی اقدام به درمان می‌کند. چاقی، استعمال دخانیات و دیابت با اختلالات جنسی ارتباط مستقیم دارند.

 

آیا دفع ادرار بیش از حد در سنین بالا مشکل آفرین است؟

به طور کلی با بالا رفتن سن مردان، اختلال در دفع ادرار به امری شایع تبدیل می‌شود. مصرف کافئین یکی از عواملی است که حجم ادرار را افزایش می‌دهد. بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند که از مصرف بیش از حد مواد خوراکی حاوی کافئین خودداری کنند.

 

آیا بی‌خوابی و مشکلات خواب در این سن می‌تواند نگران کننده باشد؟

گزارش‌های متعدد و بررسی‌های محققان و پزشکان حاکی از آن است که ۵۰ تا ۷۰ میلیون فرد بزرگسال از مشکلات خواب رنج می‌برند. یکی از شایع ترین مشکلات خواب که دامنگیر بیش از ۱۸ میلیون امریکایی بخصوص مردان می‌شود، وقفه‌های تنفسی حین خواب است که خواب را مختل کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی را افزایش می‌دهد.

 

آیا سابقه خانوادگی بیماری قلبی می‌تواند نگران کننده یا تهدیدی برای سلامت مردان باشد؟

سابقه ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی در خانواده یکی از عوامل خطرساز ابتلا به این بیماری هاست و در صورت وجود چنین سابقه‌ای حتماً باید پزشک را در جریان گذاشت تا او آزمایش‌های لازم را انجام داده و در صورت صلاح‌ دید و نیاز، بیمار را به متخصص قلب و عروق ارجاع داده تا آزمایش‌های بیشتری برای تشخیص بیماری وی انجام شود.

 

 

سلامت عمومی مردان

نکات مراقبت از آقایان

 

سلامت آقایان | ۷ درد مردانه را جدی بگیرید

منبع: iec.behdasht.gov.ir / هلث نیوز / بیتوته / دکترسلام

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا