زیبایی

از شل شدن پوست بعد از لاغری یا در سن بالا با این راهها جلوگیری کنیم

پوست و زیبایی ، درمان های خانگی سفت شدن پوست صورت در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

سفت شدن پوست بدن

بهترین کرم برای سفت شدن پوست شکم , شل شدن پوست

 

 

راه‌های جلوگیری از شل شدن پوست

این روزها زیبایی یکی از مهمترین مسائل بین افراد در همه جوامع است و از آنجایی که امید به زندگی افزایش پیدا کرده، خیلی از مردم دوست دارند سال ها زندگی و البته جوانی خود را نیز حفظ کنند اما اگر بخواهیم هر دوی اینها را کنار هم داشته باشیم، کمی کارمان سخت خواهد شد. برای مثال پوست بدن بعد از گذشت سال ها دیگر شادابی خود را نخواهد داشت و دچار افتادگی می شود.این مشکل حتی در افرادی که رژیم های سخت می گیرند نیز وجود دارد. از این رو با دکتر نیلفروش زاده، متخصص پوست و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد جلوگیری از شل شدن پوست گفتگو کرده ایم.

 

آقای دکتر! پوست چگونه شل می شود، به خصوص پوست صورت خیلی در معرض این مسئله قرار دارد؟

– افرادی که دائم چاق یا لاغر می شوند یا رژیم های سختی می گیرند بیشتر در معرض این مشکل هستند اما در عین حال باید بدانید لایه های سطحی پوست در حال ریزشی هستند و لایه های عمیق تر انعطاف پذیری بیشتری دارند، بنابراین وقتی فرد رژیم سختی می گیرد و کاهش وزن بالایی دارد، لایه های چربی از بین می روند. توصیه می کنم رژیم های عادی داشته باشید تا پوست وقت کافی داشته باشد خود را ترمیم و سفت کند.

 

غیر از رژیم غذایی چه عوامل دیگری به شل شدن پوست کمک می کند؟

– سیگار کشیدن، در معرض آفتاب شدید قرار گرفتن، ننوشیدن آب فراوان، و … به شل شدن پوست کمک می کند.

 

آیا پیری و شل شدن پوست به ژنتیک مربوط می شود؟

– عوامل مختلفی در این میان دخیل است. بسیاری از افراد گمان می کنند ژنتیک حرف اول را می زند اما در واقع مهم ترین دلیل، عوامل اکتسابی است. عوامل مخرب محیطی مثل اشعه فرابفنش خورشید (UV) می تواند بر رشد و تکثیر سلول ها تاثیر منفی بگذارد و روند پیری را تسریع کند. اشعه فرابنفش باعث شل شدن رشته های الاستین می شود و خاصیت اکتسابی پوست را به تدریج از بین می برد. در نتیجه پوست شل و افتاده می شود. اشعه UV بر ساختارهای سلولی هم اثر منفی می گذارد و باعث بروز تغییر در سلول های سطحی پوست و ظاهر شدن لک ها می شود.

 

تغذیه در این مسئله چه نقشی دارد؟

– عوامل تغذیه ای هم در این زمینه بی تاثیر نیست. سلول ها مدام در حال تولید مواد زائد داخل خود هستند که به نام رادیکال های آزاده شناخته شده است. آنتی اکسیدان ها که در برخی مواد غذایی از جمله میوه و سبزی های تازه موجودند می توانند جلوی آثار مخرب رادیکال های آزاد را بگیرند. ویتامین های گروه B، A و C اثر آنتی اکسیدانی دارند و به پیشگیری از شل شدن پوست کمک می کنند.باید یادتان باشد حتما آجیل، پروتئین و آب فراوان را در برنامه غذایی خود قرار بدهید تا دچار شل شدن پوست در بدنتان نشوید.

 

چه قسمت هایی از بدن بیشتر دچار افتادگی خواهد شد؟

– همانطور که اشاره کردم تغذیه نامناسب و کاهش وزن شدید بسیار روی شل شدن پوست اثر می گذارد. البته بارداری نیز می تواند باعث شل شدن پوست شود اما در عین حال می توان گفت از جمله نواحی بدن که شل شدن و افتادگی بیشتر در آنها نمایان می شود، پوست شکم و پوست بازوهاست. برای درمان شل شدن و افتادگی پوست شکم معمولا عمل جراحی کشیدن پوست شکم انجام می دهد. همچنین می توان از دستگاه RF یا رادیوفرکوئنسی برای درمان شلی و افتادگی پوست بدن استفاده کرد.

 

معمولا پوست صورت از چه سنی شروع به شل شدن می کند؟

– اواخر دهه سوم زندگی، زمانی است که پوست دچار تحلیل می شود و چروک هایی روی آن ظاهر خواهد شد. در این میان عواملی می توانند روند پیری پوست را تسریع کنند و بر زیبایی و تازگی آن اثر بگذارند. علاوه بر عوامل ارثی و محیطی، تابش اشعه آفتاب، باد، تنش های عصبی و استرس، سیگار، آلودگی های محیطی و حتی حرکات عضلانی بیش از حد مانند اخم کردن زیاد بر شروع زودرس پیری پوست تاثیرگذار است.

 

 پوست خانم ها زودتر شروع به پیر شدن می کند یا آقایان؟

– البته خانم ها؛ چون یائسگی از جمله عواملی است که باعث افزایش چین و چروک در پوست می شود. استروژن، هورمونی است که در سنین باروری از تخمدان ها ترشح می شود و وظیفه جوانسازی پوست را بر عهده دارد. پس از یائسگی فعالیت تخمدان ها و به دنبال آن میزان ترشح هورمون استروژن در خون کاهش پیدا می کند، در نتیجه پوست شادابی و قوام خود را از دست می دهد و خشک و پوسته پوسته می شود.

 

مهم ترین توصیه تان برای جلوگیری از شلی پوست چیست؟

– آبرسانی منظم به بدن همیشه برای سلامت پوست خوب و مفید است و در جلوگیری از شل شدن پوست نیز موثر است. هنگام کاهش وزن حتما به طور منظم آب بنوشید چون وقتی وزنمپایین می آید، بسیار مهم است که آب مورد نیاز بدن را تامین کنید وگرنه پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهدو شل و آویزان می شود. بعد از کاهش وزن نیز حتما ایننکته را مد نظر داشته باشید.

 

فکر می کنم سبزیجات هم کمک فراوانی به حل این مشکل می کنند؟

– بله، هم سبزیجات و هم میوه ها به خصوص میوه هایی که ویتامین C دارند خیلی به حل این موضوع کمک می کنند. در ضمن سعی کنید حتما از کلاژن و الاستین استفاده کنید زیرا دو ماده ای هستند که در چاق نگه داشتن پوست موثرند. کلاژن یکی از فراوان ترین پروتئین های بدن است و اگر پروتئین رژیم غذایی کافی نباشد، کلاژن تخریب می شود و پوست شل و با چین و چروکی پیدا خواهید کرد. پس سعی کنید هم در مرحله کاهش وزن و هم بعد از آن حتما در وعده غذایی روزانه پروتئین مصرف کنید.

 

آیا کرم های سفت کننده پوست هم کمک کننده اند؟

– بله، البته این کرم ها باید توسط پزشک برای فرد تجویز شده باشد چون ابتدا باید پوست فرد معاینه و بعد طبق آن دارو تجویز شود، استفاده از کرم های سفت کننده پوست که سنتز کلاژن پوست را تحریک می کنند، خوب است چون ترکیبات AHA دارند.

 

 

پوست سفت

سفت شدن پوست صورت با طب سنتی

 

 

ورزش کردن چقدر به سفت شدن پوست کمک می کند؟

– خیلی، هرگز ورزش کردن را از زندگی تان دور نکنید. ورزش روی سفت شدن پوست تان اثری مثبت دارد، ورزش های هوازی و … مفید هستند. به هر حال اگر می خواهید سالم باشید و جوان بمانید. تغذیه تان را اصلاح کنید. آب زیاد بنوشید. حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و ویتامین ها را نیز فراموش نکنید. اگر بیرون از خانه ورزش می کنید باید اقداماتی انجام دهید تا پوست تان زیاد در معرض اشعه های مخرب کلاژن قرار نگیرد. پیاده روی و دویدن تان را اول صبح یا در پایان روز انجام دهید، زمانی که نور خورشید اثر قوی ندارد.

 

اگر ویتامین ها به بدن نرسند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

– اگر در رژیم های کاهش وزن ویتامین های ضروری که بر پوست اثر دارند. تامین نشود، دچار مشکل می شود. پس حتما ویتامین های C، K، A و E ویتامین در رژیم غذایی داشته باشید تا با مصرف آنها از چین و چروک و شل شدن پوست جلوگیری کنید چون به تولید کلاژن در پوست نیز کمک می کنند.

 

درمان شلی و افتادگی پوست و سفت کردن شکم،بازو ها و سینه بعد از لاغری و زایمان

 

کاهش مقدار زیادی از وزن بدن، دستاورد قابل توجهی است که می‌تواند به طور چشمگیری خطر ابتلا به بیماری‌ها را کاهش دهد. با این حال، افرادی که به هدف کاهش وزن عمده خود دست می‌یابند، اغلب با سطح وسیعی از پوست شل شده مواجه می‌شوند که ممکن است تاثیرات منفی بر ظاهر و کیفیت زندگی آنها داشته باشد. بعد از زایمان نیز معمولاً مادر شروع به کاهش وزن و رساندن سایز خود به قبل از بارداری می‌کند، با این وجود افتادگی سینه ها، شکم و بازو بعد از زایمان (طبیعی و سزارین) و کاهش وزن مسئله‌ای بسیار شایع در بین مادران جوان است. این مقاله نگاهی دارد به عواملی که باعث شل شدن پوست بعد از کاهش وزن می‌شود. همچنین اطلاعاتی درباره روش‌های طبیعی و پزشکی ارائه می‌دهد که به درمان افتادگی پوست و سفت شدن پوست و رهایی از پوست شل شده کمک می‌کند.

 

چه عواملی باعث شل شدن پوست می‌شود؟

پوست بزرگترین اندام شما است که یک سد محافظ در برابر محیط پیرامون بدن را تشکیل می‌دهد. درونی‌ترین لایه پوست شامل پروتئین‌ها از جمله کلاژن و الاستین است. کلاژن که ۸۰ درصد از ساختار پوست را تشکیل می‌دهد، سفتی و استحکام پوست را فراهم می‌کند. الاستین نیز به پوست قابلیت ارتجاعی داده و کمک می‌کند تا پوست شما سفت و کشسان باقی بماند. در طول افزایش وزن، پوست بدن گسترش می‌یابد تا فضای کافی را برای رشد شکم و دیگر بخش‌های بدن باز کند. بارداری یکی از نمونه‌های این گسترش پوست است.

گسترش پوست در دوران بارداری در طول چندین ماه رخ می‌دهد، به همین ترتیب، بیشتر افرادی که دارای اضافه وزن‌ و چاق هستند، وزن اضافی خود را اغلب از اوایل دوران کودکی یا نوجوانی بدست آورده و در طی سال‌ها به همراه داشته‌اند. هنگامی که پوست به طور قابل توجهی کشیده شده و برای مدت زمان طولانی در همین وضعیت باقی بماند، کلاژن و الاستین آن آسیب می‌‌بیند. در نتیجه پوست مقداری از قابلیت جمع شدن خود را از دست می‌دهد. زمانی که فرد مقدار زیادی از وزن خود را از دست می‌دهد، پوست اضافی از بدن آویزان می‌شود. به طور کلی، هر چه فرد وزن بیشتری را از دست بدهد، اثرات شلی پوست شدیدتر خواهد بود.

 

عوامل مؤثر بر کاهش قابلیت ارتجاعی پوست

عوامل متعددی به شلی پوست بعد از کاهش وزن کمک می‌کند:

طول مدت اضافه وزن: به طور کلی، افراد هرچه مدت زمان بیشتری دچار اضافه وزن یا چاقی باشند، پس از کاهش وزن، پوست آنها به دلیل از دست دادن الاستین و کلاژن، شلی و افتادگی بیشتری خواهد داشت.

مقدار وزن از دست داده: به طور معمول کاهش وزن ۴۶ کیلوگرم به بالا، نسبت به کاهش وزن متعادل، باعث به جا ماندن مقدار بیشتری پوست شل و آویزان می‌شود.

سن و سال: هر چه پوست پیرتر باشد، کلاژن کمتری نسبت به پوست جوان‌تر دارد و تمایل بیشتری به شل شدن بعد از کاهش وزن دارد.

ژنتیک: ژن‌های فرد ممکن است چگونگی واکنش پوست به افزایش و کاهش وزن را تحت تأثیر قرار دهد.

قرار گرفتن در معرض خورشید: نتایج تحقیقات نشان داده که قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید به صورت مزمن و در مدت طولانی موجب کاهش تولید کلاژن و الاستین پوست شده و ممکن است به شل شدن آن کمک کند.

سیگار کشیدن: مصرف سیگار منجر به کاهش تولید کلاژن جدید و آسیب به کلاژن موجود می‌شود و در نتیجه موجب شلی و افتادگی پوست می‌گردد.

 

مشکلات مربوط به پوست شل و اضافی

شل شدن پوست ناشی از کاهش وزن شدید ممکن است فرد را با چالش‌های جسمی و روحی مواجه سازد:

ناراحتی فیزیکی: داشتن پوست شل و اضافی می‌تواند ناراحت کننده باشد و فعالیت طبیعی فرد را مختل سازد. مطالعه انجام شده در ۳۶۰ فرد بزرگسال نشان می‌دهد که این مشکل اغلب در افرادی بروز می‌کند که کاهش وزن ۵۰ کیلوگرم به بالا دارند.

کاهش فعالیت بدنی: در یک مطالعه انجام شده از ۲۶ زن، ۷۶٪ از زنان گزارش دادند که پوست شل باعث محدودیت تحرک و ورزش می‌شود. علاوه بر این، ۴۵٪ از این زنان به این دلیل که پوست شل آنها هنگام تحرک موجب جلب توجه مردم می‌شود، انجام ورزش را متوقف کرده‌اند.

سوزش پوست و اختلال عملکرد آن: یک مطالعه نشان داد که ۴۴ درصد از ۱۲۴ نفری که متقاضی جراحی پلاستیک برای سفت شدن پوست بعد از عمل جراحی کاهش وزن بودند، تجربه درد پوست، زخم یا عفونت ناشی از پوست شل را گزارش دادند.

تصویر نامناسب بدن: پوست شل ناشی از کاهش وزن می‌تواند اثرات منفی بر تصویر فرد از بدن خود و احساسات و خلق و خوی فرد داشته باشد.

خلاصه اینکه، مشکلات زیادی ممکن است به دلیل شلی و آویزان بودن پوست ایجاد شود، از جمله ناراحتی‌های فیزیکی، محدودیت تحرک و فعالیت جسمی، آسیب و اختلال عملکرد پوست و تصویر ذهنی ضعیف از بدن.

 

درمان‌های پزشکی برای سفت کردن پوست شل

درمان دارویی و یا جراحی معمولاً برای سفت شدن پوست شل شده پس از کاهش وزن شدید، ضروری است.

 

روش‌های غیر جراحی

جوان‌سازی و ‌سفت کردن پوست با لیزر: لزومی ندارد که با پوست شل شده، آویزان و چروکیده خود مدارا کنید. با استفاده از لیزر می‌توانید کشش و سفتی پوست خود را بازیافته و ظاهر خود را سالها جوان‌تر کنید. لیزر جوان‌سازی و سفت کننده پوست می‌تواند بدون عمل جراحی و تنها با تحریک فرآیند ترمیم طبیعی بدن، سبب جوان‌سازی پوست و اصلاح خطوط کانتور طبیعی بدن شما گردد.

هایفوتراپی: در هایفوتراپی با استفاده از تابش امواج آلتراسوند به لایه زیرین پوست، کلاژن‌سازی فعال شده و باعث می‌شود تا پوست دوباره حالت ارتجاعی و جمع کنندگی خود را به دست آورد. از هایفوتراپی برای درمان افتادگی پوست صورت، سینه‌ها و افتادگی بازوها استفاده می‌شود.

باید این نکته را درباره روش‌های بدون جراحی در نظر داشت که هر چند این روش‌ها بسیار کم خطر بوده و دوران نقاهت کوتاهی دارند، اما برای افرادی که با اضافه وزن شدید و در نتیجه افتادگی بیش از حد پوست مواجه هستند، همچنین برای سفت کردن پوست، جراحی بهترین گزینه به حساب می‌آید.

 

لاغری موضعی با جراحی

کسانی که مقدار قابل توجهی از وزن خود را از طریق لاغری موضعی با جراحی (باریاتریک) یا دیگر روش‌های کاهش وزن از دست داده‌اند، اغلب متقاضی عمل جراحی برای برداشتن پوست اضافی خود هستند.

در عمل جراحی لاغری موضعی، برش بزرگی در آن ناحیه ایجاد شده و پوست و چربی اضافی آن برداشته می‌شود. به منظور به حداقل رساندن اسکار (جای زخم)، محل برش با بخیه‌های ظریفی بسته می‌شود.

 

انواع جراحی لاغری موضعی عبارتند از:

جراحی زیبایی شکم (ابدومینوپلاستی): برداشتن پوست اضافی از شکم

لیفت پایین‌تنه: حذف پوست شل و اضافی شکم، پشت، باسن و ران

لیفت بالاتنه: حذف پوست اضافی سینه و پشت

لیفت ران داخلی: حذف پوست شل شده از داخل و بیرون ران

لیفت بازو: حذف پوست شل و آویزان بازوها

در طی یک تا دو سال پس از کاهش وزن شدید و یا زایمان و سزارین، معمولاً جراحی‌های متعددی در قسمت‌های مختلف بدن انجام می‌شود. جراحی لاغری موضعی، معمولاً نیاز به بستری شدن در بیمارستان به مدت یک تا چهار روز دارد. دوره نقاهت و بهبودی در خانه معمولاً دو تا چهار هفته است. همچنین احتمال برخی از عوارض ناشی از جراحی مثل خونریزی و عفونت وجود دارد. اکثر مطالعات نشان داده‌اند که عمل جراحی لاغری موضعی، موجب بهبود کیفیت زندگی افرادی می‌شود که قبلاً چاق بوده‌اند.

 

درمان‌های طبیعی برای سفت کردن پوست شل

درمان‌های طبیعی زیر ممکن است استحکام و سفتی پوست و خاصیت ارتجاعی آن را در افرادی که مقدار متوسط تا کمی از وزن خود را دست داده‌اند، تا حدودی بهبود ببخشد. اما برای کاهش وزن شدید و رفع افتادگی پوست درمان پزشکی بهترین گزینه می‌باشد.

 

تمرینات مقاومتی را انجام دهید

پرداختن به ورزش‌های افزایش قدرت و استقامت به طور منظم یکی از مؤثرترین راه‌های ایجاد توده عضلانی در جوانان و بزرگسالان است. افزایش توده عضلانی علاوه بر کمک به سوزاندن کالری بیشتر، می‌تواند به بهبود ظاهر پوست شل شده و آویزان و رفع افتادگی پوست کمک کند.

 

 مواد مغذی مصرف کنید و بدن خود را هیدراته نگهدارید

مصرف مواد مغذی خاص برای تولید کلاژن و دیگر اجزای پوست سالم اهمیت زیادی دارد:

پروتئین: پروتئین کافی برای سلامت پوست بسیار حیاتی است و اسیدهای آمینه لیزین و پرولین نقش مستقیمی در تولید کلاژن بر عهده دارند.

ویتامین C: ویتامین C برای سنتز کلاژن مورد نیاز است و همچنین به محافظت از پوست در برابر آسیب نور خورشید کمک می‌کند.

اسیدهای چرب امگا ۳: یک مطالعه نشان داده است که اسیدهای چرب امگا ۳ در ماهی‌های چرب ممکن است به افزایش قابلیت ارتجاعی پوست کمک کند.

آب: هیدراته نگهداشتن بدن می‌تواند ظاهر پوست را بهبود ببخشد. یک مطالعه نشان داد زنانی که مصرف آب روزانه خود را افزایش داده‌اند، پیشرفت‌های قابل توجهی در هیدراتاسیون پوست و عملکرد آن بدست آورده‌اند.

 

 

داروی گیاهی سفت کننده پوست شکم

نکاتی درباره سفت شدن پوست صورت

از شل شدن پوست بعد از لاغری یا در سن بالا با این راهها جلوگیری کنیم

 

منبع: هفته نامه سلامت/dralo.ir / بیتوته

۳.۵/۵ - (۲ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا