نگهداری مواد غذایی

آشنایی با خواص انواع بستنی های مختلف و تاریخچه بستنی

خواص مواد غذایی ، فواید و مضرات بستنی برای سلامت بدن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

بستنی راحت

بستنی زعفرونی , خواص انواع بستنی

 

 

آشنایی با تاریخچه و خواص بستنی

بستنی این خوراکی خوشمزه و دوست داشتنی که قرن هاست به عنوان یک دسر خوشمزه مورد مصرف ما قرار دارد تقریبا جزیی جداناپذیر از فرهنگ غذایی ملت ها شده است. اما از کجا و چطور این دسر خوشمزه و سرد توانست دل همه را بدزدد و وارد سبد غذایی ما شود؟ با هم نگاهی بکنیم به تاریخچه بستنی و خواص آن.

 

تاریخچه بستنی

تاریخچه بستنی به سال ها قبل برمی گردد اولین نسخه بستنی قرن ها پیش در دسترس مردم بوده است. در سال ۱۸۴۶بستنی یک ماده سرد و شیرین که مانند خامه یخ زده بود که به صورت دستی و محدود تولید می شد و به سرعت توانست محبوبیت خاصی بین مردم پیدا کند. در سال ۱۸۵۱ اولین کارخانه بستنی سازی در مریلند تاسیس شد. قبل از آن در مهمانی های امپراتوری، شیر یخ زده یا خامه سرد به جای بستنی مورد استفاده قرار می گرفت. در گذشته در ایران عصاره انگور را روی یک کاسه برف می ریختند و به عنوان دسر می خوردند.

در واقع بستنی از نوشیدنی ها گرفته شده است و در واقع نوع یخ زده آن است. در ابتدا فقط کسانی که جز ثروتمندان بودند می توانستند از آن استفاده کنند زیرا بستنی یک خوراکی یخ زده است و نگه داری از یخ در آن زمان کار سختی بود و فقط ثروتمندان ابزار آن را داشتند.

ایتالیایی ها و فرانسوی ها برای شیرین کردن بستنی هایشان ابتکار به خرج دادند و از بافت میوه های محبوب استفاده می کردند. خیلی از افراد معتقدند تاریخچه بستنی به فرانسه برمی گردد و آن در ابتدا توسط یک آشپز فرانسوی تهیه شده است و دستور تهیه آن را به آمریکا برده است.

امروزه در همه مغازه ها و سوپر مارکت ها بستنی وجود دارد و در دسترس همگان قرار دارد و حتی مغازه هایی وجود دارند که به صورت تخصصی فقط بستنی را به شکل های مختلف تهیه کرده و به فروش می رسانند. با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی به راحتی و به کمک دستگاه های بستنی ساز می توانید بستنی را در خانه تهیه کنید.

اکثر افراد بستنی را دوست دارند و از طرفداران این خوراکی خوشمزه هستند. اما چیزی که مهم و سوال برانگیز است این است که آیا این ماده غذایی فایده‌ای نیز برای بدن و سلامتی ما دارد یا خیر؟

بستنی دارای فوایدی است اما در صورتی که به میزان مناسب از آن استفاده شود و به آن اعتیاد پیدا نکنید و از خوردن یک کاسه کوچک بستنی خود لذت ببرید. در حقیقت زمانی که احساس می‌کنید انرژی‌تان کاهش پیدا کرده می توانید با خوردن یک کاسه بستنی حالتان را عوض کنید. اما اینکه بیش از حد آن را مصرف کنید مضرات زیادی برای شما خواهد داشت.

 

اما بستنی چه فوایدی دارد؟

هنگامی که به میزان کافی بستنی میل کنید و در مصرف آن زیاده روی نکنید می تواند برای کاهش وزن به شما کمک کند. البته همانطور که گفتیم این اتفاق فقط زمانی می‌افتد که میزانی که می‌خورید را تحت کنترل داشته باشید. وقتی یک ماده غذایی سرد میل می‌کنید بدن شما کالری بیشتری می سوزاند و این کار به کاهش وزن شما کمک خواهد کرد.

بستنی بخشی از انرژی از دست رفته شما را بازیابی می کند به همین دلیل است که می‌گویند وقتی احساس می کنید انرژی کافی را ندارید یک کاسه کوچک بستنی میل کنید تا حالتان از این رو به آن رو شود و انرژی خود را به دست آورید.

به دلیل اینکه بستنی از شیر و خامه تهیه می شود ویتامین، کلسیم، پروتئین و پتاسیم بدن شما را فراهم می‌کند. حتی برخی از مطالعات نشان داده که بستنی احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

یک کاسه بستنی می‌تواند استرس را از شما دور کند و حال بهتری به شما هدیه دهد تا برای یک مدت کوتاه حال خوبی داشته باشید. همچنین چون بستنی دارای کلسیم است و برای استخوان سازی و تامین مواد معدنی استخوان های بدن نیز مفید است.

 

۷ نکته مهم درمورد بستنی

یکی از لذت‌ بخش‌‌ترین میان‌وعده‌هایی که در تابستان طرفدارانش بیشتر هم می‌شود، بستنی است. در این مطلب می‌خواهیم کمی درباره‌ آن بیشتر بدانیم …

آیا تا به حال سردرد پس از خوردن بستنی را تجربه کرده‌اید؟ محققان به این نوع سردرد، « فریز مغزی » می‌گویند. وقتی خوراکی‌های سردی مانند بستنی یا آب بسیار سرد می‌خوریم، دمای سقف دهانمان که در حالت عادی گرم است به سرعت پایین می‌آید و باعث ایجاد اختلال در خون‌رسانی به این ناحیه و تحریک اعصابی می‌شود که باید خون را به مغز برسانند. با ایجاد اختلال در خون‌رسانی به مغز هم به وسیله تورم عروق اتفاق می‌افتد و به این ترتیب، اعصاب مغزی تحریک می‌شوند و سردرد به سراغمان می‌آید. اگر طرفدار بستنی هستید و نمی‌توانید سردردهای پس از آن را تحمل کنید، نگران نباشید. متخصصان دانشگاه میشیگان می‌گویند اگر خوراکی‌های سرد را آهسته بخورید و اجازه دهید بدنتان خود را با دمای آن‌ها وفق دهد، از این‌گونه سردردها خلاص خواهید شد. اگر دوست دارید اطلاعات کامل‌تر و جدیدتری در مورد بستنی به دست بیاورید، بد نیست این پرسش و پاسخ‌ها را با دقت بخوانید.

 

۱ – چرا روی بعضی از بستنی‌ها یخ می‌بندد؟

گاهی وقتی بستنی را از فریزر و بسته‌بندی خارج می‌کنیم، بلورهای ریز یخ بر سطح آن می‌بینیم و نمی‌دانیم دلیل یخ زدن روی بستنی چیست. این مسئله نه ربطی به کیفیت پایین بستنی دارد و نه به زیاد ماندن آن داخل فریزر. تنها دلیل یخ زدن سطح بستنی این است که شما آن را مدتی بیرون از فریزر نگهداری کرده‌اید و پس از نرم و باز شدن یخ، دوباره آن را داخل فریزر گذاشته‌اید. برای پیشگیری از ایجاد چنین مشکلی باید بستنی را تا پیش از مصرف همواره در دمای بین ۰ تا منفی ۵ درجه سانتی‌گراد داخل فریزر نگه دارید.

 

 

دانلود بستنی سنتی

طرز تهیه انواع بستنی

 

 

۲ – چرا برای تهیه بستنی‌های خانگی به نمک نیاز داریم؟

اگر اهل درست کردن دسرهای خانگی باشید، شاید این سۆال برایتان پیش بیاید. نمک، ماده‌ای سخت است و ترکیب آن با خامه باعث می‌شود مواد بستنی راحت‌تر سرما را جذب کند و داخل فریزر یخ ببندد.

 

۳ – آیا کالری یک اسکوپ بستنی یخی میوه‌ای از یک اسکوپ بستنی خامه‌ای کمتر است؟

یک اسکوپ بستنی یخی یا بستنی ماستی حدود ۱۲۰ کیلوکالری انرژی دارد و فاقد چربی‌های اشباع است، اما یک اسکوپ بستنی خامه‌ای دارای حداقل ۱۴۵ کیلوکالری انرژی است که این انرژی با افزودن شکلات یا انواع مغزها به بستنی‌های خامه‌ای به مراتب بالاتر هم می‌رود.

از سوی دیگر یک اسکوپ بستنی خامه‌ای حدود ۶ گرم چربی اشباع دارد، بنابراین مصرف این‌گونه بستنی‌ها به افراد دچار اضافه وزن یا کلسترول بالای خون توصیه نمی‌شود.

 

۴ – چرا خوردن بستنی اعتیادآور است؟

بستنی‌خورهای حرفه‌ای می‌دانند مرتب و روزانه بستنی خوردن می‌تواند پس از مدتی برای فرد اعتیاد به بستنی ایجاد کند. محققان معتقدند شیرینی و چربی بستنی باعث جذب ذائقه‌های مختلف به آن می‌شود، حالا اگر فردی مدام بستنی بخورد، ذائقه‌اش به دریافت شیرینی و چربی بیشتر متمایل می‌شود و به این ترتیب، میل و حرص او به خوردن بستنی بیشتر و بیشتر خواهد شد. تنها راه رهایی از اعتیاد به بستنی، محدود کردن مصرف آن به ۲ بار در هفته است.

 

۵ – آیا بستنی‌های لایت از بستنی‌های معمولی سالم‌ترند؟

به تازگی بستنی‌هایی با عنوان « لایت » به بازار آمده‌اند و ادعا می‌شود از سایر بستنی‌ها سالم‌تر هستند. بد نیست بدانید چربی این بستنی‌ها حدود ۵۰ درصد و کالری آن‌ها حدود ۳۳ درصد کمتر از سایر بستنی‌هاست اما این دلیلی بر سالم‌تر بودن آن‌ها نیست.

به هر حال در تهیه بستنی‌های لایت هم از خامه استفاده شده است و خامه، هم انرژی دارد و هم چربی اشباع. متأسفانه بسیاری از افراد به دلیل اینکه فکر می‌کنند بستنی‌های لایت سالم‌تر هستند، تعداد یا حجم بیشتری از آن‌ها را در برنامه غذایی‌شان می‌گنجانند و به این ترتیب سالم‌تر که نمی‌مانند هیچ؛ دچار اضافه وزن و چربی بالای خون هم می‌شوند.

 

۶ – بستنی ماستی چیست؟

بستنی ماستی به انواعی از بستنی‌ها گفته می‌شود که ویژگی‌های ماستی دارند. بیشتر بستنی‌هایی که ما در حال حاضر آن‌ها را مصرف می‌کنیم، تخمیری نیستند بلکه بلافاصله فرموله و سپس منجمد می‌شوند، اما بستنی می‌تواند تخمیری هم باشد.

در بستنی تخمیری، پایه فرآورده تخمیر می‌شود. حالا اگر در مخلوط این بستنی‌های تخمیری، از ماست که خودش شیر تخمیر شده با استارترهاست هم استفاده شود، به آن می‌گوییم بستنی ماستی! در واقع، پایه اولیه بستنی‌های ماستی همان شیر است که در روند تولید به آن استارترهایی که ماست تولید می‌کنند، می‌افزایند و دیگر مواد لازم برای مخلوط بستنی مانند شکر، چربی، مواد پایدارکننده و طعم‌دهنده‌ها را هم به آن اضافه می‌کنند.

بستنی ماستی جزو گروه لبنیات، البته با کمی تغییرات شیمیایی است که خواص بسیار مفید و فراوانی هم دارد. این بستنی، علاوه بر اینکه ترکیب‌های شیر را دارد، طی فرآیند تولید، غلیظ‌تر هم شده است و شاید بتوان تنها اشکال آن را کالری بالایش دانست.

 

۷ – نان بستنی اکسید تیتانیوم دارد؟

نان بستنی از مخلوط آب، آرد، نمک، مقدار کمی روغن و… تهیه می‌شود. ارزش غذایی آن به مقدار کم به نسبت مواد تشکیل‌دهنده از نظر نشاسته و املاح شبیه ارزش غذایی نان است. از ترکیب این مواد، خمیری بسیار شل در مقایسه با خمیر نان به دست می‌آید. این خمیر داخل قالب‌های مستطیل شکل خیلی داغی که عمقشان بسیار کم است و به اشکال متفاوت لوزی، چهارخانه، خطوط مورب و… هستند، ریخته می‌شود. در اثر حرارت قالب، خمیر خود را می‌گیرد و می‌پزد و در نهایت نان‌هایی نازک و ترد و شکننده تهیه می‌شود. نان بستنی قیفی هم به این روش تهیه می‌شود فقط قالب‌ها به شکل قیف هستند.

برای اینکه نان‌های بستنی، حالتی براق و درخشنده داشته باشند، به آن‌ها ماده‌ای به نام اکسید تیتانیوم می‌افزایند. این ماده انواع مختلفی دارد و به دو نوع «غذایی» و «صنعتی» در بازار موجود است. در نوع غذایی، ماده اکسید تیتانیوم کیفیت و درجه خلوص بالایی دارد و مواد سمی و فلزات در آن موجود نیست، اما نکته مهم این است که باید بر اساس استاندارد و حد قابل مشخص و مجاز، از این ماده استفاده شود.

از آنجا که برخی از نان‌های بستنی داخل کارگاه‌ها تهیه و توزیع می‌شوند، ممکن است از نوع صنعتی این ماده که کیفیت خوبی ندارد یا بیش از مقدار مشخص شده، استفاده شود. از سوی دیگر چون اکسید تیتانیوم فرآورده‌ای وارداتی است، امکان واردات آن از کشورهای غیرقابل اطمینان وجود دارد.

بیشتر کارخانه‌های مطمئن و معروف در تولید بستنی، نان بستنی را نیز خودشان تهیه می‌کنند. در این کارخانه‌ها بر روند تولید نان بستنی نظارت و کنترل انجام می‌شود اما روی کارگاه‌هایی که اقدام به تولید نان بستنی می‌کنند، نظارت و کنترلی وجود ندارد و از سوی دیگر به دلیل عدم نظارت و کنترل دقیق، برای تهیه نان بستنی از اکسید تیتانیوم غذایی یا صنعتی استفاده می‌شود. پس بستنی‌های نانی را از مکان‌های معتبر بخرید.

 

 

چرا بستنی سنتی یخ میزند

نکاتی درباره فواید بستنی

 

آشنایی با خواص انواع بستنی های مختلف و تاریخچه بستنی

منبع : kalleh.com / تبیان / بیتوته

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا