موفقیت

نشانه های سمی بودن محیط کار چیست ؟

کسب و کار ، نشانه های محیط کاری سمی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

موفقیت در محیط کار

تعریف محیط کار , سمی بودن محیط کار

 

 

نشانه هایی برای سمی بودن محیط کار

محیط کار سمی یکی از مشکلاتی است که هم کارمندان و هم مدیران با آن روبرو هستند. در این مقاله به شما ۸ نشانه از یک محیط کار سمی را می گویم. با ما همراه شوید.

حدود چند سال پیش، من به‌ عنوان سرپرست واحد مدیریت استعدادها، باید به مدیرعامل گزارش می‌دادم و در این گزارش باید ۵ دلیل عمده اینکه چرا افراد در حال ترک سازمان هستند را ذکر می‌کردم. در کنار دلایلی که در این گزارش آورده شده بود، دلیل شماره ۵ یعنی بدرفتاری، بی احترامی، محکوم کردن دیگران و سایر رفتارهای غیراخلاقی به‌ عنوان نتیجه سبک رهبری سمی نیز ذکر شده بود.

برای هر رهبر دیگری با میزان مشخصی از پاسخگویی، فروتنی و وجدان، رشد و یادگیری مهارت‌های جدید برای فائق آمدن بر این نقاط کوری که مانعی برای رشد شرکت هستند، بخشی از کار است. می‌توانید حدس بزنید که پاسخ این مدیرعامل چه بود؟ «من اسم تمامی افرادی که در آن گزارش ذکر شده است را می‌خواهم!»

 

۸ روش برای اینکه بدانیم برای یک شرکت سمی کار می کنیم

به‌عنوان یک رهبر ارشد یا مدیر، کار شما این است که سازمانی را بسازید که در آن انسان های نادان، زورگو و مشکل ساز رشد نمی کنند. زیرا اگر هر یک از کارمندان خوب و وفادار شما هر کدام از این نشانه ها را در عمل ببینند (چهارتای اول در مورد مدیریت هستند و بقیه در مورد محیط کاری) قدرت رهبری در نهایت ممکن است با خطر مواجه شود.

 

اهمیت دادن به کارهای شخصی مدیران

اگر برای مدیری کار می کنید که تمامی هم‌ و غمش مسائل اطرافش است و همواره به دنبال ارضای نیازهای شخصی خود مانند حرص، طمع و قدرتش می گردد، این می تواند نشانه ای واضح از یک رهبری سمی باشد.

 

کارمندان از دیکتاتوری به ستوه آمده اند

در چنین محیط هایی، مدیران می خواهند که روی همه‌ چیز و همه‌ کس کنترل داشته باشند. تحت تمامی شرایط، او تیم را بی اعتماد کرده و مسئولیت های لازم را به آن ها تفویض نمی کند. هیچ محیط امنی برای بحث و گفتگوی گروهی وجود ندارد، زیرا سبک رهبری خودکامه است.

 

احتکار اطلاعات توسط مدیران

دلیلی واقعی و مبرم برای ذخیره اطلاعات توسط مدیران و محروم کردن دیگران از این اطلاعات وجود دارد و آن قدرت و کنترل مدیر است. کنترل یکی از موثرترین راه های از بین رفتن اعتماد است. رهبری که برای کنترل محیط کار و افراد درون آن، مدام اطلاعات را جمع آوری می کند نمی تواند قابل اعتماد باشد. رهبران آینده باید با مسئولیت کامل اطلاعات را به اشتراک بگذارند و شفافیت شخصی و سازمانی را به کارمندان خود نشان دهند.

 

مدیران پشت درهای بسته هستند

آیا تاکنون فکر کرده‌اید که مدیرتان کجاست؟ اگر در ساختمان باشد، آن‌ها اغلب پشت درهای بسته هستند تا از تعاملات شخصی، به‌خصوص در مواقع بحرانی، اجتناب کنند. این مدیران در زمان‌های حیاتی و مواقعی که به بازخوردهایشان نیاز است، به راحتی خود را مشغول می کنند و اغلب اوقات خود را با جلسات سرگرم می‌کنند تا ناامنی‌های درون سازمان را به چشم نبینند و همچنین با ترس تضادها یا مناقشه ها نیز روبرو نشوند. این دست از مدیران فقط به اخبار خوب علاقه دارند، زیرا نمی توانند کاری بیشتر از آن را انجام دهند. مشکلی پیش آمده است؟ برو با کسی دیگر در موردش حرف بزن.

 

نمایش رفتارهای مخرب و ضد بهره وری توسط کارمندان

بازی سرزنش کردن توسط افراد به راه افتاده است، شایعات و صفحه گذاری ها وجود دارد، رقابت های داخلی شدت یافته است و همکاران هیچ گونه پاسخگویی شخصی ندارند. حتی ممکن است داستان از این هم بدتر شده و محل کار به محلی برای اظهار نظر و تضادهای سیاسی تبدیل شود. مدیران و برخی از کارمندان ممکن است که بخواهند همکاران و زیردستان خود را در مقابل هم قرار دهند. اگر در چنین محلی کار می کنید، هرگز به فکر افشای اطلاعات نباشید و هیچ همکاری نزدیکی را با سایر افراد ترتیب ندهید.

 

غیبت، عدم مشارکت و حجم کارها در حال افزایش است

چرا؟ زیرا کارمندان به‌عنوان انسان هایی با ارزش تلقی نمی شوند، بنابراین اخلاق در چنین مکان هایی جایی نخواهد داشت. وقتی که انتظار مدیران این باشد که زندگی شخصی یا خانوادگی شخص به واسطه ۵۰ ساعت اضافه کاری در هفته، تعطیلات کم و یا حتی عدم تعطیلات و حضور ۷/۲۴ قربانی شود، باید بدانید که شما به اوج این محیط کاری سمی رسیده اید.

 

 

در محیط کار چگونه باشیم

ساختار محیط کار چیست

 

 

رفتارهای غیراخلاقی مانند سرقت، تقلب و خرابکاری در محل کار

در تحقیق موسسه گالوپ مشخص شد که بدترین نوع کارمندان کسانی هستند که تعامل فعالی در سازمان ندارند و این کارمندان حدود ۱۷ تا ۲۰ درصد از نیروی کار سازمان ها را تشکیل می دهند. این کارمندان مانند زامبی ها فقط درون شرکت راه می روند و در عین شرکت در چرخه‌های شایعات، هیچ کار مثبت دیگری انجام نمی دهند. در چنین شرایطی، می توانید مطمئن باشید که رفتارهای غیراخلاقی مانند سرقت، تقلب و خرابکاری که موجب اختلال در روحیه و بهره وری می‌شوند درون سازمان افرایش خواهد یافت.

 

سلامت کارکنان در حال کاهش است

تحقیق انجام شده طی سال‌ها مشخص کرد که محیط های کاری آزار دهنده حجم انبوهی از استرس را بر کارمندان تحمیل کرده و توانایی‌ آن ها برای تمرکز و بهره ور بودن را کاهش می دهند. محققان دریافتند کارمندانی که رهبران سمی دارند، ۶۰ درصد بیشتر احتمال دارد که به حمله قلبی یا سایر بیماری های قلبی مبتلا شوند.

 

 نکاتی که در محل کار باید رعایت شود

محل کار افراد ، محیطی است که شاید فرد روزانه بیش از ده ساعت در آن حضور داشته باشد. به همین علت اینکه در آن محیط چه اتفاقاتی رخ دهد و یا اینکه شرایط آنجا از نظر روحی چگونه باشد ، بسیار مهم است. کنترل وضعیت روحی کارمندان ، مسئله ای است که مدیر باید به آن توجه داشته باشد.

مدیران برای این که بهداشت روانی محیط کار را تأمین کنند باید با مفاهیم اساسی بهداشت روانی آشنا شوند و توجه داشته باشند که مدیریت اثر بخش نیز بدون توجه و اعتماد به سلامت روانی کارکنان حاصل نمی شود و برای رسیدن به این مهم باید اصول بهداشت روانی در سازمان را رعایت کنند.

فشارهای عصبی و روانی که به اصطلاح استرس نامیده می شود در زندگی روزانه ما به طور فراوان مشاهده می شود. دنیای صنعتی و فرا صنعتی گرفتاری های فراوانی به بار آورده است. نگرانی افراد نسبت به کار، خانواده ، فرزند، دوری اعضای خانواده از یکدیگر، نگرانی های مادران کارمند نسبت به وضع کودکان خود، احساس گناه از نرسیدن به فرزندان، مشکلات اجتماعی ،وضع اقتصادی و نیازهای گوناگون، انتظارات و توقعات سازمان از کارمندان، پیشرفت تکنولوژی و نگرانی و بیم از کهنه شدن معلومات واطلاعات، مشکلات مدیریت و توقعات کارکنان همگی سبب می شود که فرد از لحظه بیداری تا هنگام آرمیدن همواره دچار هیجان ها، تنش ها، نگرانی ها، بیم ها و امیدهای گوناگون باشد که گاه با ظرفیت بدنی، عصبی و روانی وی متناسب است وگاه با آن سازگار نیست،

مجموعه چنین حالت ها و فشارهای ناشی از آن در اصطلاح استرس نامیده می شود. فشار عصبی و روانی به شکل های گوناگون دیده می شود. همه ما با آنچه استرس هیجانی نامیده می شود و در نتیجه واکنش های عصبی پدید می آورد آشنایی داریم، اما استرس علاوه بر آن ممکن است در نتیجه عوامل مکانیکی، فیزیکی ، غذایی، شیمیایی ونیز تابش اشعه پدید آید.بهداشت روانی در محیط کار یعنی مقاومت در مقابل پیدایش پریشانی های روانی و اختلالات رفتاری در کارکنان سازمان و سالم سازی فضای روانی کار به نحوی که هدف های چندگانه نیز تأمین شود:

 

۱ هیچ یک از کارکنان سازمان به دلیل عوامل موجود در سازمان گرفتار اختلال روانی نشوند.

۲ هر یک از کارکنان از این که در سازمان محل کار خود به فعالیت اشتغال دارند احساس رضایت کنند و علاقه مند به ادامه کار در آن سازمان باشند.

۳ هر یک از کارکنان سازمان نسبت به رؤسا و همکاران خود و به طور کلی نسبت به جهان اطراف و بخصوص نسبت به جایگاه خود در سازمان احساس مثبتی داشته باشند.

۴ همه کارکنان سازمان قادر به ایجاد روابط مطلوب با محیط کار و عوامل موجود در آن باشند.

نشانه هایی وجود دارد که ما را از دشواری های روانی بویژه در خود فرو رفتن، پرخاشگری، خودمداری، بی اعتمادی شدید، احساس ناتوانی و وابستگی مطلع کند. به علاوه برای داشتن بهداشت روانی خوب شرایطی وجود دارد که عبارتند از: رو به رو شدن با واقعیت، کم توقع بودن، دشمنی نکردن با دیگران و کمک رسانی به مردم.

ارتقای «بهداشت روانی» محیط کار به عنوان یکی از مهم ترین ابعاد توسعه و بهسازی منابع انسانی در سازمانها در چند دهه اخیر، توجه محققان زیادی را در ایران و کشورهای خارج به خود جلب کرده و با توجه به این که فشار روانی از عوامل تعیین کننده کاهش کمی و کیفی فعالیت کارکنان است، به نظر می رسد که تحقیق درباره علل به وجود آورنده این عوامل بتواند تصویری گویاتر از آنچه معمولاً در ذهن داریم، به ما ارائه کند. «در این زمان ، زندگی سرشار از فشارهای شغلی است و به همین دلیل مهم ترین هدف این پژوهش شناسایی، عوامل فشارزای شغلی و مقابله با آنها است.

در واقع مسأله اصلی پاسخ دادن به سؤالاتی از این قبیل است که چه نوع عوامل درون سازمانی یا برون سازمانی یا ترکیبی از آنها در فشار روانی و بالاخص فشار شغلی کارکنان تأثیر دارد، به نحوی که مانع از انجام مطلوب کمی و کیفی کار آنان می شود. به طوری که می دانیم، تقریباً هر کارمند از ابعاد مختلف تحت تأثیر فشارهای عصبی روانی قرار دارد که مهم ترین این ابعاد عبارتند از: ۱ عوامل شخصی ۲ عوامل گروهی یا آنچه به ارتباط او با همکاران در محیط کار مربوط می شود ۳ عوامل سازمانی یا آنچه به ساختار محل کار او ارتباط پیدا می کند ۴ عوامل برون سازمانی.انسان های سازمانی در عصر حاضر با عوامل مختلف درون و برون سازمانی رو برو شده و دائماً شخصیت و جسم و روان آنها تحت عوامل مختلف قرار گرفته، به تدریج فرسوده می شوند. فرسودگی جسمی و تنش هایی که بر جسم انسان سازمانی وارد می شود

مشخص بوده و به راحتی قابل تشخیص ودرمان است، ولی تنش هایی که به روح انسان های سازمانی وارد می شود قابل مشاهده نبوده، براحتی نیز قابل سنجش و درمان نیست و بدین لحاظ تأثیر نامطلوبی در فرسودگی نیروی انسانی پرورش یافته سازمانی دارد.دراین باره سازمانها باید میزان تحمل کارکنان خود را بالا ببرند تا آنها بتوانند تأثیر عوامل مختلف را خنثی کرده، کمتر با تنش رو به رو شوند. افزایش توان تحمل کارکنان در مقابل تنشهای شغلی و سازمانی موجب صرفه جویی در وقت، نیرو و انرژی کارکنان شده، بهره وری فردی و سازمانی را به دنبال دارد.

استرس، فرسودگی بدنی یا عاطفی است که بر اثر مسائل و مشکلات واقعی یا ذهنی پدید می آید. در تعریف دیگری، استرس به مجموعه واکنشهای عمومی انسان نسبت به عوامل ناسازگار و پیش بینی نشده داخلی و خارجی اطلاق می شود، بدین گونه که هرگاه تعادل داخلی یا خارجی از میان برود، استرس پدید می آید. بر خلاف تصور، فشار روانی همیشه شامل حوادث ناخوشایند نیست بلکه می تواند محصول موفقیتهای خوشایند ومطلوب نیز باشد که سازگاری مجددی را در فرد مطالبه می کند. به عبارت دیگر شاید نکته اصلی در موقعیت های تنش زا نیاز به انطباق و سازگاری مجدد است که برای فرد ضرورت پیدا می کند.

استرس را می توان از دوجنبه مورد بررسی قرار داد: یکی تقاضاهای محیطی و دیگری تقاضاهای فردی، زمانی که موقعیت محیطی و اوضاع و احوال و شرایط شغلی فرد را بسازد. این موقعیت ها تأمین کننده خواسته ها و توقعات فرد نبوده و باعث می شود که فرد واکنشهایی غیرمعمولی را در خود تجربه کند، حالت به وجود آمده را فشار روانی ناشی از شغل می نامند.عوامل استرس زا گاه در درون شخص وجود دارد و نتیجه ساخت شخصیتی، وضع بدنی، ترشح غدد و حساسیت دستگاههای عصبی شخص است و گاه در بیرون فرد مانند اشکالات محیط سازمانی یا محیط اجتماعی است.

این عوامل به هر صورت که باشد نتیجه ای یکسان داردکه علائم آن آشفتگی روانی، تنش، اضطراب و نشانه هایی چون عرق کردن، لرزش درونی و افزایش تعداد ضربان است. این حالتها که در نتیجه تغییر در وضع شیمیایی خود و پایین افتادن قند خون (هیپوگلیسمی) ایجاد می شود پیامدهای دیگری چون خستگی، افسردگی، سردرد، تاری دید، آشفتگی ذهنی، منفی گرایی، پریشان گویی، حساسیت، افسردگی و ناپایداری احساسی را موجب می شود و گاه سبب بی خوابی و ناراحتی عصبی و روانی فرد می شوند.

مدیران یک سازمان به سبب مسؤولیتی که در مشاغل خود دارند بیش از دیگران در معرض حوادث استرس زا قرار می گیرند و بدین دلیل باید بیشتر مراقب وضع عصبی و روانی خود باشند و با استرس مقابله کنند. هر چند راههای مقابله با استرس و فشار روانی در مورد افراد مختلف متفاوت است، ولی به برخی از آنها که می توانند برای مدیران و کارکنان سازمانها مفید باشد، اشاره می شود: ۱ شناخت موقعیت ۲ تجربه در کار ۳ استراحت ۴ پرهیز از اشتغال به چند کار ۵ هدف گرا بودن

با توجه به مطالب گفته شده در مورد استرس و مراحل آن، نشانه های استرس، عوامل استرس زا، مدیران و کارکنان در سازمانهای صنعتی و تولیدی می توانند با آگاهی میزان تحمل خود از سطح استرس پذیری خود آگاه و یا به کارگیری راهکارهای عملی برای افزایش قدرت تحمل و فشارپذیری فردی و سازمان خود گام برداشته، در راستای سالم سازی محیط و ارتقای بهداشت روانی سازمان حرکت کنند تا انرژی هایی که ناخواسته صرف تنشهای سازمان می شود برای ارتقای کمیت و کیفیت و تحقق مسؤولیتهای اجتماعی سازمان به کارگرفته شود.

 

عوامل تشکیل دهنده محیط کار عبارتند از:

۱ عوامل فیزیکی

۲ عوامل انسانی

 

۳ عزت نفس: عزت نفس یعنی نظر شخص درباره خود، این نظر از طریق ارزشیابی هر شخصی از رفتارها، ظاهر، هوش، موقعیت اجتماعی خود و از طریق ارزشیابی دیگران از خود در او رشد می یابد و بر نوع کار نیز اثر دارد.

۴ منبع کنترل: منظور از منبع کنترل این است که شخص تا چه اندازه بر زندگی خود تأثیر داشته باشد.

۵ انعطاف پذیری: انسان غیرقابل انعطاف کسی است که در عقاید و باورهای خود انعطاف ناپذیر است.

۶ درون گرایی و برون گرایی

۷ رضایت مندی شغلی: رضایت مندی شغلی عبارت است از یک حالت هیجانی مثبت که نظر شخصی کارکنان را در مورد کار خود یا جو حاکم در محیط کار منعکس می کند.

عوامل محیطی در ارتقای سلامت انسان نقش اساسی و کلیدی دارد و آلاینده های محیط که از تنوع و گستردگی برخوردارند، ممکن است هر سه بعد جسمی، روانی و اجتماعی سلامت انسان را با خطر مواجه کنند. این آلاینده ها زاییده فعالیتهای روزمره و یا فعالیتهای ویژه انسانها نظیر علوم، فنون، صنایع و ارتقای سطح هستند که روند تولید آنها گاه در علم و اراده انسان به صورت عمدی دخالت داشته، گاهی نیز ناشی از عدم آگاهی هستند.

داشتن برنامه صحیح، شناخت ابعاد کار، لذت بردن از شغل خود، استراحت بموقع، فعالیت بدنی و آنچه به آن یک رژیم سالم غذایی گفته می شود ممکن است بهترین راه کاستن از فشارهای روانی باشد. دکتر «دونسباخ» استاد و رئیس دانشگاه علوم غذایی دانشگاه دونسباخ و رئیس هیأت امنای فدراسیون ملی بهداشت که پزشک، نویسنده و دانشمندی بنام است می گوید استرس را با داشتن یک رژیم غذایی خوب می توان درمان کرد.

وی برپایه تجربه های درازمدت توصیه های غذایی ویژه ای که حاوی استفاده از غذاهای ساده تر، گوشت، سبزیها و میوه هاست ارائه می کند و افرادی را که استعداد استرس و فشار روانی دارند از استعمال سیگار، مواد شیرین، قهوه و چای زیاد بر حذر می دارد با وجود این، نظر دکتر دونسباخ این است که هنگامی رژیم غذایی می تواند مؤثر واقع شود که شخص به طور دائم خود را در معرض استرس قرار ندهد. وی می گوید: «اگر مرحله اعلام خطر حالت استرس به طور مداوم به کار افتد و استرحت لازم برای درمان و بهبود کمتر از حد لازم باشد، تغذیه نمی تواند کاری انجام دهد. کوتاهی در انجام دادن چنین امری هم می تواند مشکلات تازه ای پدید آورد وهم وضع را وخیم تر خواهد کرد و شخص نیاز به درمان بالینی رهایی از استرس خواهد داشت.

بنابراین هر فرد باید خود دارای عزم و اراده استوار باشد و خود را تسلیم فشارهای روانی مخرب نکند و آنها را به هیجان هایی که برای انجام دادن کار لازم است، تبدیل کند و انگیزه کار را در خود ودیگران پدید آورد.

 

برای جلوگیری از تنش و استرس درمحیط کار عوامل ذیل پیشنهاد می شود:

۱ سازمانها باید میزان تحمل کارکنان خود را بالا ببرند تا آنها بتوانند عوامل مختلف را خنثی کرده، کمتر با تنش رو به رو شوند.

۲ افزایش توان تحمل کارکنان در مقابل تنشهای شغلی موجب صرفه جویی در وقت و بهره وری فردی و سازمانی می شود.

۳ برای مقابله با استرس ابتدا باید زمینه های استرس زا را شناسایی و سپس راهکارهای مناسب برای از بین بردن آنها به کار گرفت.

۴ مدیران می توانند با به کارگیری راهکارهای عملی در راستای سالم سازی محیط کار و ارتقای بهداشت روانی سازمان حرکت کنند.

 

 

ویژگی محیط کار

نکاتی درباره محیط کار

 

نشانه های سمی بودن محیط کار چیست ؟

منبع : زندگی ایده آل – bartarinha.ir / دکترسلام / بیتوته

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا