درمان

راه های کنترل احساسات | برای کنترل احساسات در بحث های روزمره چه باید کرد

روان ، روش های کنترل احساسات ، در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

کنترل احساسات عاشقانه

کنترل احساسات عاطفی , راه های کنترل احساسات

 

 

برای کنترل احساسات در بحث های روزمره چه باید کرد

جروبحث های روزانه می توانند باعث برانگیختن شما شوند که اغلب به صورت ناگهانی اتفاق می افتند چرا که در عرض چند دقیقه یا چند ثانیه می تواند به یک اختلاف نظر شدید و کوبنده میان شما و اطرافیانتان شوند چرا که این به دلیل تحریک عواطف و احساست شما می باشد که در جر و بحث ها بصورت ناگهانی افزایش می یابند .کنترل احساسات

شاید شما در هر شرایطی بتوانید احساسات خود را به ساده ترین روش کنترل کنید ولی ممکن است که در جر و بحث ها که در مدت بسیار کوتاهی رخ می دهند و افزایش می یابند و نتوانید آنرا کنترل کنید .

دکتر Barton Goldsmith ، در همین جهت گفت :” کنترل احساسات در حین جر و بحث یک کار شگفت انگیز می باشد که مربوط به احساسات یا اختلالات عاطفی می باشد . من توصیه می کنم که با یک معذرت خواهی کوتاه این مشکلات را بر طرف سازید ”

 

۵ روش عالی برای کنترل احساسات

این ۵ راه که توسط روانشناسان مطرح شده اند عبارتند از :

 

۱- فورا از خودتان واکنش نشان ندهید

بطور کل توصیه می شود زمانی که احساس کردید که جروبحث در حال اتفاق افتادن می باشد به جای اینکه یک قدم به جلو بردارید ، یک قدم به عقب برگردید . یک نفس عمیق بکشید و سعی کنید که به صورت منطقی به جلو پیش بروید . Dr. Carmen Harra ، دکتر روانشناس بالینی معتقد است که عدم واکنش فوری شما می تواند اولین گام برای کنترل احساسات در حین جر و بحث باشد . زمانی که در حال تنفس عمیق هستید می توانید به عواقب گفته های خود فکر کنید و به صورت منطقی با شخص مقابل خود حرف بزنید و بدینگونه شما احساسات خود را به بهترین شیوه کنترل می کنید و هیچ اتفاقی برای شما نخواهد افتاد که در نهایت از آن پشیمان شوید .

 

۲-به آرامی نفس بکشید

به آرامی نفس کشیدن و ایجاد تعادل در تنفس می تواند یکی از بهترین راه ها برای خروج فوری از جر و بحث باشد . به آرامی نفس کشیدن می تواند به جریان بهتر خون در رگها موثر باشد که نتیجه این اتفاق می تواند کنترل احساسات شخص را چندین برابر کند .

همانگونه که می دانید نفس کشیدن یکی از عوامل موثر بر روی ذهن می باشد که این می تواند به کنترل ذهن به بیشترین میزان تاثیر بگذارد . به طور کل شما مجبور نیستی که مدت طولانی نفس بکشید و آن را کنترل کنید تنها با تعداد اندک هم فرض می توانید خودتان را در این جراحی بر آرام کنید که در نهایت انجام همه این کارها باعث می شوند که بلافاصله از خود واکنش نشان دهید و مشکلات جدیدی برای خود ایجاد نکنید .

 

۳-صدایتان را بلند نکنید

زمانی که شما صدایتان را به بالا میبرید ، یک دروازه جدید برای از دست دادن کنترل احساسات شما در جر و بحث باز می شود .بنابراین زمانیکه احساس کردید که جر و بحثی رخ خواهد داد ، باید سعی کنید که صدایتان را بلند نکنید تا مشکلات جدیدی ایجاد نشوند . اگر تعادل را در صدایتان کنترل کنید ، بهتر می توانید بر روی گفته های متمرکز شوید و گفته هایتان را کنترل شده اعلام می کنید .

دکتر Barton Goldsmith در این زمینه نیز گفت که با کنترل میزان صدا می توانید مشکلات را به بهترین نحو کنترل و حل نمایید .

 

۴- یک وقفه کوچک به خود بدهید

زمانی که احساس کردید که احساسات شما درباره برانگیختن میباشد و در آستانه ی عدم کنترل احساسات خود می باشید ، زمان آن است که یک وقفه کوچک به خود بدهید تا بیشتر بتوانید در مورد آن فکر کنید و بهتر تصمیم گیری نمایید . در این مدت زمان کوتاه می توانید احساسات و جملاتی که قصد گفتن آنها را دارید را پردازش کنید تا مشکل بزرگتری را ایجاد ننمایید .در حقیقت با وقفه کوتاه برای هر دو طرف می تواند خوب باشد و می توانند سنجیده تر صحبت کنند که در نهایت مشکلی برای هر دو طرف ایجاد نخواهد شد .

 

 

چگونه احساسات عاطفی خود را کنترل کنیم

کنترل احساسات منفی

 

 

۵-بر روی موضوع متمرکز شوید

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که وارد یک جر و بحث شدید شوید ولی در آخر علت این جر و بحث را متوجه نشوید و به صورت اتفاقی رخ داده باشد و آن هم تنها به دلیل این میباشد که بر روی موضوع اصلی متمرکز نشده و بر روی موضوعات فرعی متمرکز شده اید .

زمانی که شما بر روی موضوعات فرعی متمرکز می شوید مطمئن باشید که هر دو طرف کنترل خود را از دست خواهید داد که در نهایت ممکن است مشکلات شدیدی روی دهند بنابراین اجازه ندهید که موضوع اصلی فراموش شده و بر روی موضوع فرعی متمرکز شوید .

 

حرف آخر :

کنترل شما در جر و بحث نشان دهنده این نیست که شما یک فرد ضعیف هستید و طرف مقابلتان یک فرد قوی میباشد و شما به دلیل ضعف خود از این جر و بحث کناره گیری میکنید . شما این نکات را تنها به دلیل اینکه اتفاقات شدیدی رخ ندهند انجام می دهید و این نکات بالا می توانند بسیار تاثیر گذار باشند و توصیه می شود از این نکات در مواقع رویداد جر و بحث استفاده کنید تا مشکلاتی در شما ایجاد نشوند .

 

کنترل احساسات : ۶ تکنیک در زنان و مردان

واکنش های احساسی می توانند تاثیر شگرفی بر هر قسمت از زندگی ما داشته باشند. در طول زندگی، فرایند اجتماعی شدن و بالغ شدن یک سیستم فیلترینگ در مغز ما ایجاد میکند. هر چیزی که وارد احساسات ما می شود، قبل از اینکه ما از آن مطلع شویم، فیلتر می شود

این فیلترها براساس رفتارها، باورها، ارزشها، احساسات، الگوها، و تصور ما از خودمان شکل می گیرد. از آنجا که این فیلترها در درون ما هستند، ما معمولاً از وجود آن

آگاهی نداریم اما آنها سخت سر جای خودشان قرار دارند و بر هر چیزی که می بینیم، درک می کنیم، تجربه میکنیم، همه آدم ها، اخبار و همه چیز تاثیر می گذارد.

تمرین کنترل احساسات به این معناست که از فیلترهای درونی خود آگاهی پیدا کنید و بتوانید از این طریق واکنش های خود را کنترل کنید. باید با طریقه پاسخگویی بدنتان در مقابل یک واکنش احساسی آشنا شوید. این یکی از راه هایی است که با آن می توانید تشخیص دهید و تایید کنید که یک واکنش احساسی قوی در حال اتفاق افتادن است.

مثلاً وقتی یک نفر شما را دروغگو خطاب می کند—یا هر حرف دیگر که راستی و درستی شما را زیر سوال می برد—چه اتفاقی می افتد؟ وقتی کسی درمورد شما از توهین های نژادی استفاده می کند، چطور؟

توهین هایی که باعث می شود دربرابر درستی خود، ایده هایتان یا کسانی که با آنها در ارتباط هستید، حالت تدافعی به خود بگیرید، می تواند یک واکنش فوری در شما ایجاد کند. در زیر به ۶ تکنیک اشاره می کنیم که به شما کمک می کند احساساتتان را تحت کنترل خود درآورید:

۱٫ حرفی که فرد مقابلتان می زند می تواند احساسات شما را به شکل مثبت یا منفی تحریک کند. در هر دو صورت، همیشه این خطر وجود دارد که اختیارتان را از کف بدهید. به همین دلیل در وهله اول لازم است که واکنش احساسی خود را به مخاطبتان تشخیص دهید. فقط آنزمان است که می توانید شروع به پاسخگویی به  آن کنید. برخی علائم می تواند منجر به بالا رفتن تپش قلب و تنفس شما شود، شاید میل شدیدی به قطع کردن حرف طرف مقابلتان و بالا بردن صدای خود پیدا کنید، خط فکری خود را از دست می دهید، یا عضلاتتان سفت و سخت می شوند.

۲٫ وقتی تشخیص دادید که یک واکنش احساسی شدید در حال نمودار شدن است، باید جهت آن انرژی منفی را تغییر دهید. تنفس، توجه شما را دوباره به موضوع اصلی برمی گرداند و شما را از آنچه که موجب ناراحتیتان شده بود، دور می کند. تنفس عمیق می تواند به شما کمک کند، ناراحتی و عصبانیتی که به خاطر حرف طرف مقابلتان در شما ایجاد شده بود را از بین ببرید. اگر حرفی که طرفتان زد، واقعاً شما را اذیت کرده است، سعی کنید تمرکزتان را از روی آن روی تنفستان منتقل کنید و داخل و خارج شدن آن را کنترل کنید. این نوعی تمرین مدیتیشن است و مطمئن باشید که کمک زیادی به کنترل احساساتتان می کند. بعلاوه تنفس عمیق راه های دیگری هم برای تغییر تمرکزتان وجود دارد. مثلاً می توانید روی چیزهای خوب، زمانهایی که احساس خیلی خوبی داشته اید فکر کنید.

۳٫ اگر کسی چیزی به شما گفت که ناراحت شدید، همیشه به طرف مقابل لبخند بزنید و بعد از او بخواهید که کمی در مورد این عقیده اش توضیح بدهد و مسئله را باز کند.

۴٫ با کار کردن روی حداقل یکی از نتایج مثبت آن رابطه، این تغییر احساس را از بین ببرید.

۵٫ با کسی مشاوره کنید. وقتی قرار باشد به کسی کمک کرده و با او مشاوره کنید، دیگر نمی توانید عصبانی باقی بمانید.

۶٫ بعد از تمام شدن گفتگو، از خودتان سوال کنید. وقتی دوباره به حال و هوای آرام همیشه برگشتید، کمی به گفتگویتان فکر کنید و ببینید چه چیز احساسات شما را تحریک کرده است. تا می توانید وارد جزئیات شوید. سوال کردن از خودتان به شما کمک می کند دفعه بعد به چنین موقعیت هایی بهتر واکنش دهید.

یادتان باشد در زندگی همه ما روزهای بد وجود دارد. تصور کنید که چقدر احساس بدی پیدا می کنید اگر بعدها خبر فوت یا ورشکستگی فردی که حرفهایش موجب ناراحتیتان شده، را بشنوید. پس سعی کنید یا هدف آن فرد را از بیان گفته ها پیدا کنید و یا به کلی نادیده اش بگیرید.

 

کنترل عشق

راه های کنترل خشم

راه های کنترل احساسات | برای کنترل احساسات در بحث های روزمره چه باید کرد

 

منبع: نمناک / مردمان

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا