بدانیم تا سالم بمانیم

هرگز برنج پخته مانده نخورید | مضرات برنج پخته مانده

تغذیه سالم ، نکات مهم پخت برنج و مصرف آن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

خواص برنج هندی

خواص برنج ایرانی , برنج پخته مانده

 

 

هرگز برنج پخته مانده نخورید

اگر از کسانی هستید که برنج زیادی درست می کنید و هربار برنج می ماند و برنج پخته مانده را در وعده ی بعدی مصرف می کنید، حتما این مقاله را بخوانید.

 

هرگز برنج پخته مانده را مصرف نکنید!

غذای مانده در سرسفره های ایرانیان از اتفاقات رایج است که به دلایل مختلفی ممکن است غذا باقی بماند که از دلایل اصلی آن می توان به عادت بانوان ایرانی به زیاد پختن غذا اشاره کرد. از آنجایی که برنج از مواد غذایی اصلی سفره های ما ایرانیان به شما می رود اتفاق ماندن غذا بر سر برنج هم می آید و بسیاری از افراد برنج مانده را نگه می دارند و در وعده ی بعدی مصرف می کنند. مصرف برنج پخته مانده اشتباه بزرگی است که ممکن است خطرات جبران ناپذیری را ایجاد کنند به همین دلیل دانشمندان توصیه می کنند که هرگز برنج پخته مانده را مصرف نکنید!

باید دقت داشت که هرگز نباید برنج پخته شده که در فضای آزاد به مدت چندین ساعت مانده است را مصرف کرد چرا که در برنج مانده، باکتری به نام “باسیلوس سرئوس” رشد می کند که خطرناک است.

مواد سمی حاصل از این باکتری موجب گرفتگی عضلات اسهال و تهوع شدید می شود.

 

مضرات برنج پخته مانده

آشنایی با باکتری خطرناک باسیلوس سرئوس در برنج پخته مانده

مسمومیت غذایی باسیلوس سرئوس یک توصیف کلی است همچنین دو نوع مشخص از گونه های بیماری ایجاد شده توسط دو متابولیت مشخص ایجاد می گردد.

گونه ی اسهالی بیماری بوسیله ی پروتئینی با وزن مولکولی بالا ایجاد می شود در حالیکه بنظر می رسد نوع استفراغ آور بیماری توسط پپتید مقاوم به حرارت با وزن مولکولی کم ایجاد می شود.

 

** طبیعت بیماری :

نشانه های بیماری ایجاد شده توسط باسیلوس سرئوس اسهالی و مسمومیت غذایی ناشی از آن، مشابه نشانه های مسمومیت غذایی کلستریدیوم پرفریژینس می باشد.

اولین نشانه ها، اسهال آبکی، دردهای ماهیچه ای شکمی، و درد حاصله بمدت ۱۵ – ۶ ساعت پس از مصرف غذای آلوده می باشد.

استفراغ ممکن است همراه با اسهال باشد. اما استفراغ نسبتا شایع تر است. در بیشتر مواقع نشانه ها در مدت ۲۴ ساعت بروز می کند. نوع تهوع آور مسمومیت غذایی به کمک نشانه های تهوع و استفراغ طی زمان ۰٫۵ تا ۶ ساعت پس از مصرف غذای آلوده، شناسایی می گردد.

همچنین درد عضلات شکمی و گرفتگی آن و یا اسهال ممکن است رخ دهد. طول دوره ی نشانه های بیماری کمتر از ۲۴ ساعت است. نشانه های اینگونه از مسمومیت غذایی به موازات مسمومیت غذایی ناشی از استافیلوکوکوس اورئوس می باشد. برخی از زیر گونه های باسیلوس سویتیلیس و باسیلوس لیشنی فرمیس از گوشت مرغ و گوسفند پدید آورنده ی مسمومیت غذایی جدا شده است.

 

باکتری مضر در برنج پخته مانده

این ارگانیسم ها اثبات کننده ی تولید سموم بسیار مقاوم به حرارت می باشد که ممکن است مشابه سم تهوع زای مشابه باسیلوس سرئوس باشد.

حضور تعداد زیاد باسیلوس سرئوس (بیشتر از ۱۰ به توان ۶ ارگانیسم بر گرم) در غذا ، نشان دهنده ی رشد فعال ارگانیسم ها در رسیدن آن به مرز خطر آفرینی برای سلامتی می باشد.

 

 

مضرات برنج کته

خواص برنج مضرات برنج

 

 

 

** تشخیص علائم بیماری در انسان :

تعیین باسیلوس سرئوس بوسیله ی یک محلول شناساگر در یک ماده ی غذایی نیازمند:

  1. جداسازی گونه های مشابه سروتیپی از غذاهای مشکوک یا مدفوع یا استفراغ بیمار
  2. جداسازی تعداد زیادی از سروتیپ های شناخته شده ی باسیلوس سرئوس که موجب بیماری های غذایی می گردند و جداسازی آنها از مدفوع، استفراغ و یا هوای آلوده.
  3. جداسازی باسیلوس سرئوس از غذاهای مشکوک و تعیین میزان انتروتوکسین زایی آن به کمک تست سرمی (سم مولد اسهال) یا تست بیولوژیکی (اسهال و استفراغ) می باشد.

سریع ترین راه اولیه ی شناخت نشانه های شکل استفراغ آور بیماری، همراه ساختن آن با برخی غذاهای شاهد که اغلب برای تشخیص نشانه های این نوع مسمومیت غذایی کافی است، می باشد.

 

** غذاهای وابسته :

انواع متعددی از غذاها شامل گوشت ها، شیر، سبزیجات و ماهی با گونه ی اسهالی مسمومست غذایی در ارتباط هستند.

برو گونه ی تهوع آور مسمومیت به طور عمومی با محصولات برنج در ارتباط است. به هر حال سایر محصولات نشاسته ای مثل سیب زمینی، پاستا و انواع پنیر نیز با این نوع مسمومیت در ارتباط می باشند.

 

نکاتی در مورد برنج

«برنج » مانند گندم از دو قسمت تشکیل شده است. قسمت خارجی ، «چلتوک » نام دارد و قسمت داخلی مواد نشاسته ای می باشد. قسمت خارجی دارای ویتامین هایB به مقدار زیاد است ، ولی قسمت داخلی ، ویتامینB ندارد، بلکه دارای ماده ای است که ویتامینB را رسوب می دهد و از بین می برد. بنابراین بهتر است که برنج با پوست آن خورده شود، زیرا سبوس یا پوست برنج از لحاظ غذایی بسیار با ارزش بوده و مهم ترین اثر آن اینست که از سفیدی مو و ریزش آن جلوگیری می کند. خوب است پوست برنج را در کمی آب بجوشانید و آن را صاف کرده و با هر غذایی که دوست دارید مصرف کنید. می توانید به آن کمی آب لیمو اضافه کنید و در موقع خوردن برنج استفاده کنید تا تمام ویتامین های آن را دریافت کنید.

 

  • کته بهتر است یا پلو؟

عده ای کته را قوی تر و مفیدتر می دانند و معتقدند که در پلو ویتامین های برنج در آب حل شده و به خارج ریخته می شود. عده ای هم کته را غذایی سنگین و دیر هضم می دانند، البته خاصیت ضدویتامینB که در قسمت داخلی برنج وجود دارد، در کته بیشتر محسوس است و در پلوهای صاف شده کمتر می باشد و از این رو کته را حتما بایستی با ماست و پیاز خورد ولی چنانچه برنج را با پوست یا سبوس آن بپزید، این ضرر را ندارد. در هر حال برنج سفید کرده ، چون اساسا ویتامین ندارد، پلوی آن بهتر از کته می باشد زیرا وقتی ویتامین هارا دور ریختیم ، بهتر است که ضدویتامین را هم دور بریزیم ، ولی اگر برنج با چلتوک یا پوست آن بود آن را کته نمایید و نگذارید ویتامین های آن دور ریخته شود.

 

  • چگونگی سفید شدن برنج:

وقتی برنج را خیس می کنید، نمک اضافه نکنید، بلکه آب را بگذارید بجوشد، سپس کمی آب سرداضافه و بعد نمک اضافه کنید. آن گاه مدتی صبرکرده برنج را در آن ریخته و سپس آبکش نمایید. همچنین می توانید کمی آب نارنج به آن اضافه کرده و سپس آبکش نمایید.

 

  • نگهداری از برنج :

۱) هرگز برنج را در مقابل نور آفتاب قرار ندهید بلکه آن را در جای خشک نگهداری کنید.

۲) برای اینکه برنج شما به مدت طولانی سالم بماند، آن را با مقداری نمک مخلوط کرده ونگهداری کنید.

۳) بهتر است برای برخورداری از ویتامینB که در برنج وجود دارد، سبوس آن را تهیه کرده و بصورت پودر درآورده و در غذاهایتان از آن استفاده کنید.

 

 

خواص برنج برای مو

نکاتی درباره پخت برنج

 

هرگز برنج پخته مانده نخورید | مضرات برنج پخته مانده

منبع : alodoctor.com / بیتوته /

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا