تناسب اندام

غذاهای تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و مغز و گوارش

تناسب اندام ، تاثیر تغذیه در محل کار در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

اصول ایمنی در محیط کار

تحقیق در مورد ایمنی و بهداشت محیط کار , غذاهای تقویت کننده

 

 

تغذیه کارمندان ؛ غذاهایی که بدن شما اگر فردی کم تحرک باشید نیاز دارد!

تصمیمات روزانه ای که شما برای صرف غذا می گیرید ، همانگونه که خودتان مطلع هستید می توانند تاثیر مستقیمی بر روی سلامتی شما داشته باشند . در طی چنین تصمیماتی می توانید این گونه تصمیم بگیرید که به جای استفاده از غذاهای غنی از پروتئین و چربی از غذاهای حاوی و غنی از پروتئین بالا استفاده کنید و چربی را از زندگی حذف کنید . تغذیه کارمندان

چرا که غذاهای حاوی و غنی از چربی و پروتئین می توانند باعث بیماری هایی مانند سرطان ، بیماری های قلبی و عروقی و یا حتی برخی اختلالات در مغز شوند که مهمترین مورد آن ، می توان به چاقی اشاره کرد .

به همین دلیل می توان رژیم غذایی حاوی فیبر را برگزینیم که یک ماده سیر کننده می باشد که در داشتن رژیم غذایی یک عامل موثر می باشد .

شواهد علمی زیادی نشان داده اند که بین سلامتی و رژیم متعادل و مناسب غذایی یک رابطه مستقیم وجود دارد به همین دلیل ما باید یک رژیم غذایی مناسب را برگزینید تا به سلامتی خود به بیشترین میزان کمک کرده باشیم .

 

۱-غذاهای مفید برای چشم

غذاهای حاوی آمینو اسیدهای امگا ۳، لوتئین، روی و ویتامین A، C و E می توانند به حفظ سلامت چشم شما کمک کنند . برای به دست آوردن این چنین مواد غذایی مورد نیاز بدن ، می توانید از سبزیجات استفاده کنید .

مواد غذایی مانند تخم مرغ، میوه های مرکبات، انواع توت ها، آجیل، دانه ها و ماهی هایی مانند ماهی قزل آلا و ماهی خاویاری استفاده کنید . همچنین غلات و میگو برای چشم بسیار مناسب و مطلوب هستند چرا که حاوی ویتامین B می توانند کمبود بینایی را بهبود بخشند .

میوه ها و مرکبات نیز برای افزایش بینایی یک مورد مناسب هستند چرا که غنی از ویتامین C هستند که می توانند کلاژن را در عضلات اطراف چشم تولید کنند .

 

۲-غذاهای تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

محیط های اداری و عمومی از جمله محیط هایی هستند که منبع پرورش باکتریها و آلودگی ها می باشند بنابراین جای تعجب نیست که اگر فردی دچار سرماخوردگی شده باشد افراد دیگر مبتلا خواهند شد. اگر شما در محیط های اداری مشغول به کار هستید و با این چنین مسائل در طول روزهای سال روبرو می شوید می توانید از غذاهایی که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن میشوند استفاده کنید. برای مثال می توانید از مرکبات ، فلفل قرمز ، بروکلی ، سیر ، زنجبیل ، کیوی ، پاپایا و اینچنین میوه ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده نمایید

همچنین توصیه می شود که از ماست به عنوان یک میان وعده استفاده نمایید چرا که پروبیوتیک های موجود در ماست غنی از باکتری های سالم هستند که می توانند روده را از بیماریها و آلودگی های موجود که به آنجا رسیده اند ، پاکسازی نماید . ماست همچنین به افزایش برخی سلولهای T شکل کمک می کنند و شما تنها با استفاده از یک فنجان ماست در طی روز می توانید در بهبودی سیستم ایمنی بدن کمک بسیار زیادی نمایید .

 

۳-غذاهای تقویت کننده متابولیسم بدن

میزان عملکرد متابولیسم در بدن می تواند تعیین کننده میزان روسازه میزان کالری در بدن باشد که سرعت آن می تواند به دلیل عوامل متعددی مانند سن ، جنسیت ، ژنتیک ، شیوه زندگی و غذاها تغییر یابد .

برای پایدار نگه داشتن میزان عملکرد متابولیسم بدن می توان از قهوه چای و ادویه جات مانند زنجبیل فلفل قرمز و هل استفاده کرد .همچنین به یاد داشته باشید که اگر در طی روز میزان غذای کمی مصرف کنید میزان عملکرد متابولیسم نیز کاهش خواهد یافت .

 

 

 ایمنی در کار چیست

قوانین محیط کار

 

 

۴-غذاهای تقویت کننده مغز

مغز در بدن یک ابزار اصلی است که در راس بدن قرار دارد .با برگزیدن یک رژیم غذایی سالم شما تنها به یک عضو بدن کمک نمی کنید بلکه به تمام عضوهای بدن کمک می نمایید .

خوردن ماهی هایی مانند قزل آلا ، ماهی آزاد و آجیل ها می توانند در تقویت ماده خاکستری بدن کمک نمایند . همچنین مطمئن شوید که مواد غذایی حاوی فیبر بالا مانند بلغور جو دوسر ، برنج قهوه ای ، آب انار و شکلات تلخ را در رژیم غذایی خود قرار دهید .

 

۵-غذاهای تقویت کننده سیستم گوارش

اگر کار شما به گونه ایی است که تحرک در آن بسیار کم است ، لازم به ذکر است که خطر ابتلا سرطان روده بزرگ را می تواند دو برابر کند . برای جلوگیری از این اتفاق می توانید طی یک برنامه مناسب روزانه ورزش منظم و سالمی داشته باشیم . توجه داشته باشید که رژیم غذایی شما باید حاوی سیب ، گلابی و سبزیجات مانند پیاز و سیر باشد .

همچنین اطمینان حاصل کنید که از حبوبات مانند نخود فرنگی، سویا، عدس، گندم و جو و همچنین از میوه های خشک و محصولات لبنی استفاده کنید .

توجه:توصیه می شود که میزان مصرف گوشت قرمز و فرآوری شده را به کمترین میزان ممکن کاهش دهید چرا که می توانند در سرطان روده یک عامل موثر باشند !

 

تحرک بیشتر در محیط کار، رمز سلامتی

آیا شما هم از آن دسته افراد پر مشغله ای هستید که یافتن زمان مناسب برای ورزش کردن سخت به نظر می رسد.

در این مقاله می خواهیم به شما یادآوری کنیم که با کمی خلاقیت می توان موقعیت هایی برای ورزش در محیط کار پیدا کرد و با برنامه ریزی ورزش را در برنامه روزانه گنجاند. در ادامه نکاتی آوده شده است که به شما کمک می کنند در محیط کار تحرک داشته باشید:

 

اگر می توانید از پله ها استفاده کنید

ماشین خود را در فاصله ای کمی دورتر پارک کنید و هر روز چند دقیقه پیاده روی کنید

ساعت خود را تنظیم کنید تا هر ساعت به شما یادآوری کند که بایستید، چند قدم راه بروید و کمی دستهای خود را بکشید.

از یک وسیله شمارشگر قدم استفاده کنید تا میزان فعالیت خود را بدانید. روزی ۶۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ قدم مناسب است.

وسایلی که در طول روز به آنها نیاز دارید را در ماشین بگذارید تا در میان روز به اجبار از محل کار خارج شده و قدمی در هوای آزاد بزنید

با همکاران خود به صورت حضوری صحبت کنید و به ارسال ایمیل اکتفا نکنید

در زمان استراحت ناهار، در صورت امکان چند دقیقه قدم بزنید

در هنگام صحبت با تلفن از هدست استفاده کنید تا بتوانید در حین مکالمه قدم بزنید

به یاد داشته باشید تحرک کم بهتر از نداشتن تحرک است

برای ورزش در محیط کار لازم نیست ابزار ورزشی خاصی داشته باشید با یک بطری آب به سادگی می توانید ورزش کنید

برای کمک به بخشهایی از بدن که در طول روز خسته می شوند می توان از حرکات کششی استفاده کرد

 

۲۰ دقیقه قدم زدن در هر روز می تواند جان شما را نجات دهد

اگر شما فرد فعالی نیستید ۲۰ دقیقه قدم زدن در روز می تواند خطرات بسیاری را از شما دور کند و مرگ زودرس را تا ۳۰ درصد کاهش دهد. ورزش نکردن خطر مرگ را دو برابر چاقی افزایش می دهد.

نکات ذکر شده بر اساس یک پژوهش گسترده و با بررسی ۳۰۰ هزار مرد و زن در ۱۲ سال به دست آمده است. در صورتی که شما شغل پشت میز نشینی دارید و در خانه فعالیت نمی کنید ر خطر هستید و بهتر است از همین امروز فعالیت را شروع کنید، تنها ۲۰ دقیقه پیاده روی در روز شما را از دسته افراد بدون تحرک خارج می کند.

تحقیق انجام شده نشان می دهد که بیشترین تاثیر این میزان قدم زدن، برای افراد با وزن متوسط است اما برای افراد دارای اضافه وزن هم فواید بسیاری دارد. افزایش تحرک دو برابر بیش از کاهش چاقی جان انسانها را نجات می دهد. زیرا کاهش وزن کاری دشوار و چالش بر انگیز است و بهتر است در حالی که به کاهش وزن افراد چاق توجه می شود به فکر افزایش فعالیت افراد کم تحرک هم بود. در پایان باید گفت متخصصان توصیه می کنند افراد هر هفته ۵ بار فعالیت ورزشی حرکتی بیش از ۳۰ دقیقه و دو بار فعالیت ورزشی قدرتی داشته باشند.

چرا نشسته اید؟ از همین الان شروع کنید.

 

پیام ایمنی در محیط کار

نکاتی درباره کار

 

غذاهای تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و مغز و گوارش

منبع : بخش بهداشت و سلامت نمناک / blog.esam.ir

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا