بدانیم تا سالم بمانیم

صبحانه سالم | خوراکی هایی که نباید به عنوان صبحانه بخورید

تغذیه سالم ، نکاتی برای داشتن صبحانه ای کامل و سالم در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

 متن در مورد صبحانه

انشا در مورد صبحانه سالم , صبحانه سالم

 

 

۱۱ محصول مربوط به صبحانه که متخصصان مصرف آن را پیشنهاد نمی کنند

طبق گفته متخصصان تغذیه، در یک صبحانه سالم باید ۴۰۰ تا ۷۰۰ کالری مصرف کنید این مواد مغذی به بدن انرژی می دهند. اما همه محصولات را نمی توان صبح مصرف کرد. خوردن بسیاری از غذاهای لذیذ با شکم خالی ، مضر هستند، حتی اگر از زمان کودکی به آن ها عادت داشته باشیم. دقت کنید صبحانه شما مضر نباشد.صبحانه

پنکک :

پنکک ها اشتها آور و مقوی هستند. سس های شیرین و مربایی که روی آن می ریزید منجر به افزایش غلظت خون می شود علاوه بر آن چنین صبحانه ای به طور ناخوشایندی روی فرد تاثیر و موجب عصبانیت فرد می شود.

توصیه:دستور العمل های جدید را امتحان کنید، آرد معمولی را با جو و غذاهای شیرین را با میوه های تازه جایگزین کنید. میوه ها نباید زیاد باشند چون در معده خالی ، می توانند نفخ شکم را ایجاد کنند.

 

ترکیب مغزها با میوه خشک و غلات صبحانه :

به عنوان بخشی از صبحانه غلات کربو هیدرات های بسیار ساده ای هستند ، اما هیچ فیبر و پروتئینی ندارد. مطالعه نشان داد خوردن صبحانه با کربوهیدرات بالا منجر به پرخوری در ناهار و شام می شود. افرادی که ۳ گرم پروتئین و ۴۴ گرم کربوهیدرات را در صبح مصرف می کردند گرسنگی را سریع تر از افرادی که پروتئین می خورند احساس کردند. افراد مبتلا به دیابت و مصرف کنندگان جوان ، بهتر است به خاطر فراوانی شکر ، مصرف شان را محدود کنند .

توصیه ها :دانه های ذرت و میوه های بدون شکر را انتخاب کنید و برای جبران پروتیین، آجیل و دانه های کتان به دستور اضافه کنید.

 

نان تست سفید :

نان سفید به اندازه کافی مغذی نیست و نه تنها اشتها آور بلکه مضر است . هر چه نان تست برشته باشد، بیشتر باعث سرطان و بیماری های دیگر می شود .

توصیه: غلات سبوس دار را جایگزین نان سفید کنید.

 

نوتلا و دیگر شکلات ها :

دانشمندان دو قاشق غذاخوری آن را محاسبه کرده اند. نوتلا ۸۳ درصد از سطح متوسط شکر روزانه زنان را شامل می شود. چنین صبحانه ای شیرینی برای اولین بار حال را بهبود می بخشد اما انرژی به سرعت تبخیر می شود و احساس خستگی جایگزین آن خواهد شد. علاوه بر این ، برخی شکلات ها حاوی روغن پالم هستند و انتخاب خوبی برای کسانی که سلامت خود را کنترل می کنند نیست.

توصیه: شکلات پاستای شیرین می تواند جایگزین کره بادام زمینی شود که در آن شکر وجود ندارد ، بلکه مقدار زیادی از پروتئین ها و چربی های سالم دارد.

 

برنج سفید :

برنج سفید، حاوی زیادی کربوهیدرات است. به خاطر فراوانی نشاسته و نبود فیبر . طبق مطالعات می تواند موجب مشکلاتی در هضم شود.

توصیه : برنج سفید را میتوان جایگزین برنج قهوه ای کرد، آهسته هضم و همیشه برای بدن انرژی فراهم می کند. برای صرف سریع تر صبحانه برنج را در طول شب در آب معمولی خیس کنید.

 

اسموتی :

هنگام درست کردن اسموتی ، می توانیم در تعداد مواد اولیه بیش از حد افراط کنیم. میوه ها و سبزیجات شکل خود را از دست می دهند و برداشت اشتباه ایجاد می شود که بخشی از آن برای رفع گرسنگی کافی است. برای تزیین از خامه فرم گرفته که کالری بیشتری دارد استفاده می کنند . در نتیجه، اسموتی ها به حد زیادی غنی و پر از شکر می شوند. به علاوه میوه نظیر موز، انبه و پرتقال، در تهیه اسموتی محبوب هستند، برای روزه گرفتن توصیه نمی شود.

توصیه : می توانید از پیمانه های اندازه گیری برای تعیین مقدار بهینه مواد غذایی استفاده کنید.

 

شیر :

دانشمندان توصیه نمی کنند شیر را با معده خالی بخورید، چون تولید اسید معده را افزایش می دهد و در نتیجه باعث سوزش معده می شود. با این حال، شیر می تواند خارش پوست را در افراد مستعد آکنه تحریک کند.

توصیه :می توانید صبحانه شیر بخورید اما نه با شکم خالی، اما بعد از خوردن وعده اصلی.

 

ماست کم چرب :

به گفته دانشمندان، ماست کم چرب بیشتر از بستنی مواد مغذی مفید ندارد. اگر رژیم غذایی سالم دارید شیر پر چرب را کنار بگذارید چون تولید هورمون کوله سیستوکینین ، را تحریک می کند . این هورمون در مقادیر متوسط کاهش وزن ، مقاومت استرس را افزایش می دهد و حال را بهبود می بخشد.

توصیه:ماست طبیعی با مقدار چربی ۳ تا ۵ ٪ انتخاب کنید.

 

 

شعر درباره صبحانه

متنی زیبا در مورد صبحانه

 

 

ساندویچ آماده:

گاهی اوقات، برای خوردن صبحانه در خانه، وقت ندارید به سرعت غذاهای حاضری می خورید. این ساندویچ ها سرطان زا، دارای مواد نگهدارنده و چربی های مضر هستند.

توصیه :خودتان ساندویچ درست و غذاهای تازه و سالم انتخاب کنید.

 

سوسیس ها :

سوسیس هاحاوی چربی، نمک، طعم ها و مواد نگهدارنده هستند نه تنها دیوار شکم را آزار می دهد بلکه طبق گفته دانشمندان خطر سرطان را افزایش می دهد.

توصیه:گوشت مرغ پخته یا آب پز می تواند جایگزین بهتری برای سوسیس های مخصوص صبحانه باشد.

 

تخم مرغ وگوشت :

متخصصان تغذیه خوردن صبحانه را به طور مرتب با گوشت توصیه نمی کنند، چون چربی های اشباع شده زیادی دارد که منجر به خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی می شود.

توصیه : املت برای صبحانه بسیار مفیدتر از تخم مرغ نیمرو و گوشت است. به املت می توانید سبزیجات ، گوجه فرنگی ،بروکلی اضافه کنید.

 

نکاتی مهم در مورد صبحانه

یکی از وعده های غذایی مهم که کمتر به آن اهمیت داده می‌شود صبحانه است درصورتی که لازم است برای تهیه صبحانه مناسب، با تدبیر اقدام شود.

برای داشتن روحیه شاد و جسمی سالم صبحانه را فراموش نکنید.

یکی از وعده های غذایی مهم که کمتر به آن اهمیت داده می‌شود صبحانه است درصورتی که لازم است برای تهیه صبحانه مناسب، با تدبیر اقدام شود.

صبحانه باید حداقل ۲۰ درصد از انرژی روزانه را فراهم نماید. این در حالیست که اغلب به دلیل عدم آشنایی با اهمیت این وعده غذایی، یا ازآن صرفنظر می‌شود و یا مفید و مغذی تهیه نمی‌شود.

مصرف مواد مفید و مناسب برای این وعده غذایی بسیارمهم است.

مصرف صبحانه باعث افزایش قدرت تمرکز، توجه و تامین انرژی روزانه می‌شود و توانایی ذهنی و کارکرد فردی را بالا می‌برد.

خوردن یک وعده صبحانه کامل به دلیل تامین نیازهای غذایی باعث کنترل وزن و پایین آمدن سطح کلسترول خون می‌شود، ناراحتی‌های گوارشی را از بین می‌برد و جذب ویتامین‌ها را افزایش می‌دهد .

نخوردن صبحانه باعث می‌شود درطول روز بخصوص نزدیک ظهر و ناهار، فرد دچار گرسنگی شدید شده و حجم بیشتری ازغذا را دریک وعده غذایی مصرف نماید و از آن جایی که غذاهای وعده ناهار اغلب پرچربی و پرکالری است، بنابر این عواقب بعدی را به دنبال خواهد داشت.

اغلب دیده شده کسانی که صبحانه نمی‌خورند، نیم چاشت روزانه خود را با غذاهای پرکالری و کم اهمیت همچون بیسکویت، پفک، شکلات و چیپس وغیره پر می‌کنند که این امر علاوه بر خطرات ذکرشده باعث چاقی وسرطان نیزمی شود.

تهیه یک صبحانه خوب و مناسب نیاز به آگاهی و برنامه ریزی دارد. شما به عنوان یک عضو خانواده می‌توانید در این زمینه مطالعه و لیستی از مواد مغذی را تهیه و در اختیار اعضای خانواده قراردهید.

چیدن میز صبحانه یا سفره می‌تواند به تحریک ذائقه کمک کند. ازمواد غذایی متنوع ورنگی ومیوه‌های فصل کمک بگیرید.

– برای آمادگی لازم جهت صرف یک صبحانه کامل، لازم است شام را زود مصرف کنید تا در هنگام صبح احساس گرسنگی کامل داشته باشید.

– زودتر از خواب بیدار شوید و به نرمش‌های معمول بپردازید. کمی آب میوه مصرف کنید و زمان لازم برای صرف صبحانه را درنظر بگیرید.

– صبحانه را با آرامش و فارغ از دغدغه هایی چون دیرکرد وقت و زمان سرویس اداری و یا ساعت اداری میل کنید.

– در هنگام صبحانه به برنامه رادیویی مورد علاقه خود گوش دهید، با اعضای خانواده صحبت کنید و از بیان و یادآوری آنچه نشاط را از شما دور می‌کند خودداری نمایید.

– از خوردن غذاهای کافئین دار مانند چای، قهوه و کاکائو در هنگام شب خودداری کنید.

– ازخوردن غذاهای سنگین و پرچرب درهنگام شام خودداری کنید زیرا این کار اشتهای شما را کور می‌کند.

– از تماشای تلویزیون یا فکرکردن به کار و مسوولیت‌های روزانه خودداری کرده و صرفا به آنچه میل می‌کنید توجه نمایید. به یاد داشته باشید دغدغه واسترس مانع جذب مواد مفید ومغذی می‌شود و میزان جذب چربی بدن را بالا می‌برد.

– هنگام صبحانه قبل و بعد از آن مطلقا سیگار نکشید.

– مواد مغذی و پرکالری و انرژی زا درگروه صبحانه جای می‌گیرد. شما بسته به ذائقه و وضعیت مزاجی خود می‌توانید ازاین مجموعه وسیع، تعدادی را انتخاب ودررژیم غذایی خود بگنجانید.

– شیر یکی از این مواد لازم است زیرا شیر حاوی مواد معدنی، کلسیم فسفر و ویتامین‌هاست و برای رشد استخوان و استحکام آن مفید است. اگرشیر به مزاج شما سازگار نیست و موجب به هم ریختگی دستگاه گوارش یا کورشدن اشتهای شما می‌شود، می‌توانید آن را در وعده‌های دیگر یا میان وعده‌ها مصرف کنید. دیگر محصولات لبنی همچون خامه پنیر و حتی ماست هم می‌تواند جایگزین شیر شود.

– اگر به غذاهای سنتی علاقه دارید، می‌توانید فرآورده‌های شیری مانند فرنی، شیربرنج را به رژیم غذایی خود بیافزایید.

– از ترکیبات شکلات صبحانه یا ارده و شیر یا غذاهای ساده سنتی تخم مرغ، لوبیا چیتی، عدسی، حلیم و غیره استفاده کنید.

– در مورد نان حساس باشید یکی از نان‌های کامل سنتی نان سنگک است زیرا تمامی مراحل عمل آوری و خمیر و پخت آن مطابق روش استاندارد است و استفاده از آن بر سایرنان‌ها ترجیح دارد. نان‌های فانتزی یا ماشینی نیز مناسب وخوب است. امروزه تنوع این نان‌ها بسیار زیاد است و شما می‌توانید از نان‌هایی با آرد غلات متفاوت همچون ذرت، جو دوسر، جو و… استفاده کنید.

 

برنامه ساده غذایی برای صبحانه

– یک برنامه ساده غذایی برای شما پیشنهاد می‌شود. می‌توانید بنابر نوع ذائقه و رژیم خود از تعداد یا ترکیبی ازآنها بهره ببرید :

– کره و عسل یا مربا بویژه مرباهای مقوی مانند مربای هویج، آلبالو، توت فرنگی و غیره.

– شکلات صبحانه، چای و یا شیر و خامه.

– تخم مرغ آب پز، خیار و گوجه تازه.

– نیمرو و سبزی خوردن.

– لوبیا چیتی یا عدسی یا حلیم.

– استفاده ازحلوا ارده ( بویژه درفصل سرد ) و پنیر.

– شیربرنج و آب میوه فصل.

– فرنی، کره و مربای هویج.

– ساندویج مرغ یا تخم مرغ، سبزیجات مانند کاهو و میوه.

– مصرف آب میوه‌های طبیعی بویژه پرتقال یا میوه‌هایی که ویتامین ث دارند – نان و پنیر ،خرما یا گردو.

شایان ذکر است، برای بالا رفتن بازدهی بیشتر در کار و داشتن روحیه‌ای شاد و جسمی سالم درمحل کار لازم است به ارزش غذایی صبحانه واقف باشیم و بدانیم که کسانی که صبحانه میل نمی‌کنند، از ویتامین‌های ضروری مثل a ، c، b12 و ریبوفلاوین، کلسیم، منیزیم و فسفر بهره کمتری می‌برند.

 

 

متن عاشقانه برای صبحانه

نکاتی درباره صبحانه

صبحانه سالم | خوراکی هایی که نباید به عنوان صبحانه بخورید

 

منبع :  ایران ناز / نمناک

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا