درمان

نشانه‌های پنهان اضطراب را جدی بگیرید | نکات مهم در مورد اضطراب

روان ، علائم پنهان استرس و اضطراب ، راه های شناخت استرس در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

انشا در مورد اضطراب

تحقیق درباره ی استرس و اضطراب , نشانه‌های پنهان اضطراب

 

 

این نشانه‌های پنهان اضطراب را جدی بگیرید

اضطراب بیش از آن چه فکر کنید می تواند بر بدن انسان تاثیرگذار باشد. این شرایط می تواند موجب یبوست، نفخ، اسهال، گرفتگی های عضلانی، و دیگر مشکلات گوارشی شود.

گاهی اوقات به دلیل مشکلات و ناآرامی هایی زندگی روزانه مراقبت از خود را فراموش می کنیم. حتی ممکن است بدون این که آگاه باشیم از اضطراب رنج ببریم.

همه ما هر از چند گاهی، مانند زمانی که قرار است در برابر گروهی از مردم صحبت کنیم یا سوار هواپیما شویم، اضطراب را تجربه می کنیم. اما اضطراب مزمن می تواند به ضرر بدن انسان تمام شود. در ادامه با برخی از نشانه های پنهان اضطراب بیشتر آشنا می شویم.

 

بیماری های مکرر

زمانی که اضطراب دارید، بدن هورمون های اضافی تولید می کند و پس از آن باید به سختی کار کند تا سطوح این هورمون ها را تنظیم کند.

اگر همواره مضطرب هستید، بدن شما باید سخت‌تر از شرایط عادی کار کند و این می تواند به تضعیف سیستم ایمنی منجر شود. همان گونه که می دانید، یک سیستم ایمنی ضعیف درها را به روی بیماری های مختلف باز می کند.

 

سردردهای بی پایان

سردردهای پایدار برای چند هفته یا حتی چند ماه می تواند نشانه ای از اضطراب باشد.

زمانی که استرس داریم به طور معمول آرواره های خود را روی یکدیگر فشار می دهیم، دندان ها را به هم میساییم، و عضلات صورت و گردن را سفت می کنیم. این اثرات جسمانی اضطراب می توانند محرک سردردهایی باشند که به نظر می رسد هیچ گاه از بین نمی روند.

 

خستگی

افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر در تمامی روزهای هفته با نگرانی مداوم مواجه هستند. قرار گرفتن در این شرایط می تواند احساس خستگی پایدار را موجب شود.

 

دردهای بدنی مداوم

زمانی که مضطرب هستید به طور معمول چه کاری انجام می دهید؟ احتمالا به آرواره های خود فشار وارد می کنید، دست های خود را مشت کرده و فشار می دهید و تمام عضلات بدن خود را سفت کرده و زیر فشار قرار می دهید. این انقباض های مکرر عضلانی می تواند به شکل گیری دردهای عضلانی منجر شود.

 

گوارش ضعیف

اضطراب بیش از آن چه فکر کنید می تواند بر بدن انسان تاثیرگذار باشد. این شرایط می تواند موجب یبوست، نفخ، اسهال، گرفتگی های عضلانی، و دیگر مشکلات گوارشی شود.

بدتر این که گوارش ضعیف خود می تواند به اضطراب و افسردگی منجر شود. از این رو، بهبود شرایط گوارش چه با اضطراب مواجه باشید یا خیر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

بی خوابی

همانند شرایط ضعیف گوارش، به نظر می رسد بی خوابی و اضطراب نیز یک چرخه معیوب را شکل می دهند. اضطراب به خواب رفتن یا خواب باقی ماندن را دشوارتر می سازد، در شرایطی که بی خوابی می تواند علائم اضطراب را تشدید کند.

هفت تا هشت ساعت خواب شبانه می تواند به مدیریت اضطراب کمک کند.

 

احساس خجالت

همه ما گاهی اوقات خجالتی می شویم. با این وجود، اگر همواره احساس می کنید که در موقعیت های اجتماعی همه نگاه ها روی شما دوخته شده اند، این می تواند نشانه ای از اضطراب پنهان باشد.

اگر دچار لرز هستید، در صحبت کردن با دشواری مواجه هستید، و هنگامی که در جمع قرار دارید به شدت عرق می کنید، شاید بهتر باشد با یک درمانگر صحبت کنید.

 

کاهش میل جنسی

اضطراب می تواند ترشح گنادوتروپین ها، هورمون هایی که در بیضه ها و تخمدان به تولید هورمون های جنسی بیشتر کمک می کنند را مختل کند. سطوح کم این هورمون می تواند به کاهش میل جنسی و تعداد اسپرم منجر شده و همچنین تخمک گذاری را کاهش دهد.

 

آکنه

استرس و اضطراب همیشگی می توانند سطوح کورتیزول را بالا نگه دارند. پژوهش های صورت گرفته نشان داده اند که سطوح بالای کوتیزول می تواند محرک آکنه باشد.

 

مشکلات تمرکز

افراد مضطرب در تمرکز روی یک موضوع با دشواری مواجه می شوند. این شرایط انجام وظایف را دشوار می سازد و در نتیجه آن اضطراب تشدید می شود.

 

 نکات جالب در مورد اضطراب

اضطراب مسئله ای است که در ابتدا مشکل بسیار ساده ای به شمار می رود ، اما در صورتی که این مشکل ساده حل نشود می تواند باعث ایجاد اختلال در فرد شود. این اختلال باعث می شود که ذهن شما به طور کامل درگیر شود.

اضطراب ، بصورت موذیانه وناپیدا با بیقراری و زیرکی خاصی ، بمرور تمام گوشه های ذهن را اشغال می کند وآرام آرام به پیش می تازد و مثل خوره همه جای وجود فرد را درگیر میکند. اضطراب از شیوع بسیار بالائی برخوردار است وفقط در ایلات متحده بیش از ۶۵ میلیون نفر را درگیر کرده است !بسیاری از ما در طول زندگی خود به درجاتی از اضطراب دچار شده یا میشویم.آیا خبر دارید که علم پزشکی، بسرعت در حال کشف درمانهای مناسب برای این معضل است ؟در بسیاری از موارد ، نگرانی و اضطراب ، متعاقب خجالتی بودن ، افسردگی ، حملات اضطراب منتشر( پانیک )و یا بدنبال استرسهای شدید روحی پدید می اید.

 

 

علل اضطراب

انواع اضطراب

 

 

نگرانی چیست ؟

نگرانی در حقیقت شکل ویژه ای از ترس است، درحقیقت مجموعه ای از حافظه ،تصویرسازی ، خاطرات قبلی ، وخلق و خو در ایجاد نگرانی دخالت دارند .نگرانی اشکال و چهره های متفاوتی از خود نشان میدهد اما اغلب با احساس ناامنی ، کم قدرتی و ناتوانی بروز میکند.اغلب ما منشاء این حالت ناگوار را در بیرون از خودمان تلقی میکنیم ، و سعی میکنیم زندگی ومحیطمان را مسؤل آن بدانیم! اما باید توجه داشته باشیم که اینگونه تفکرات فقط آسیب پذیری ما را افزایش خواهد داد. اغلب مبتلایان خود این نکته را قبول دارند که حتی در بهترین شرایط محیطی نیز درجاتی از نگرانی و اضطراب را تجربه خواهند کرد!

برخی از محقین تصور می کنند که میزان کنترل مغزی بر تعدیل استرسها و اثرات آنها در مبتلایان به استرس کمتر از سایرین است، و ماده ای بنام گابا ( گاما آمینوبوتیریک اسید ) را درایجاد این مشکل دخیل می دانند و اعتقاد دارند که کمبود این ماده یا پاسخ نامناسب سلولهای خاصی در مغز ( نسبت به آن ) میتواند استعداد فرد را نسبت به استرسها افزایش داده و باعث حالات اضطرابی گردد.

برعکس کسانیکه مقادیر کافی گابا داشته و پاسخ مناسبی به آن میدهند ، انسانهائی آرام و خونسرد هستند. درمقابل برخی محققین اعتقاد دارند ژنی بنام اس.ال.سی.آ.۴ درافراد مستعد اضطراب وجود دارد که باعث افزایش حالات اضطرابی ، بدبینی ، و تفکرات منفی گرایانه درآنها میگردد. بسیاری از محققین نیز نحوه ی زندگی و استرسهای دوران کودکی را در ایجاد اضطرابهای دوران بلوغ مؤثر میدانند.بهرحال و با هر مکانیسمی که تصور کنیم ، بررسیهای مختلف وتصویر برداریهای پیشرفته مغزی نشانگر فعالیت بیش از حد بخشی از قشر مغز ( کورتکس سینگولیت ) در مبتلایان به اضطراب بوده است.

یکی از جدیدترین یافته های مااینست که مغز ارگانی بسیار انعطاف پذیر بوده ، قابلیت تطابق بسیار بالائی را با محیط دارد.

باید توجه داشته باشیم که :ما نمیتوانیم مغز خودمان را با یک مغز جدید جایگزین کنیم اما قادریم آن را مجددا شکل دهیم ، دوباره تربیت کنیم و آن را بار دیگر تنظیم ( Reset ) کنیم !شما قادر به تغییر آن هستید !

در بسیاری از موارد میتوان با کنکاش در گذشته و بازنگری آن آسیب زمینه ساز اضطراب و نگرانی را شناسائی کرد.

 

حملات پانیک یا اضطرابهای حمله ای :

گاهی اوقات سیستم هشداردهنده ی مغز انسان سیگنالهای خطر را اشتباه تفسیر میکند ، مثل اینکه برای خاموش کردن سیگار از چند سطل آب بهره گیرد !این سیستم هشدار دهنده در عمق مغز قرار گرفته است ولی بسادگی قابل تخریب و آسیب است ! از جمله علائم آسیب این سیستم میتوان به نگرانی اشاره کرد .در حملات پانیک فرد مرتبا از دوره های شدید و آزار دهنده ی اضطراب رنج می برد.تنفس تند ، افزایش ضربانات قلبی ،وموجی از ترس و نگرانی در سرتاسر بدن ، با تظاهرات مربوطه ی آن . در طول حمله ، شخص بیقرار شده و شدیدا نا آرام میگردد.ممکنست حملات پانیک باعث ترسهای مرضی مثل اجتماع گریزی ، ترس از صحبت کردن در جمع ، و… شود.

درمانهای ایین حالت عبارتند از دارودرمانی و حساسیت زدائی تدریجی ، به این معنی که بتدریج و در شرایط کنترل شده ، بیمار را در همان شرایط اضطراب آور قرار میدهند و بمرور بر شدت آن می افزایند ، تا جائی که اثرات نا مطلوب آن را از بین ببرند.میزان موفقیت این روش را بین ۶۰ ۸۰% ذکر کرده اند.نوع دیگری از اضطراب نیز هست که با حملات پانیک ( اضطرابهای حمله ای شدید ) تظاهر میکند اما بندرت بصورت منفرد مورد توجه قرار می گیرد، این حالت را اختلال اضطرابی منتشر یا (G.D.A ) می نامند.( در اینجا قصد وارد شدن به مباحث پیچیده و تخصصی اضطراب را نداریم ، بهمین خاطر به ذکر نام این موارد اکتفا می کنیم.)

 

برخی داروهای مورد استفاده در بیماران مبتلا به اختلالات اضطرابی( مصرف خودسرانه ی هیچیک از این داروها را به شما توصیه نمی کنیم) :

بنزودیازپینها :

شایعترین داروهای ضد اضطراب را این گروه به خود اختصاص می دهد ، اینها با خاموش کردن سیستم اعلام خطر در مغز ، عمل میکنند ، عیب اصلی و مهم اینها ، ایجاد عادت وحتی اعتیاد است ، همچنین در برخی موارد با مواد الکلی تداخل اثر بسیار خطرناک و کشنده ای خواهند داشت . بهمین خاطر معمولا بصورت کوتاه مدت استفاده می شوند.

 

داروهای مسدود کننده بتا :

این داروها که معروفترینشان پروپرانولول یا ایندرال است ، میتوانند اثرات جانبی اضطراب مثل لرزش دستها ، طپش قلب ، تعریق و… را مهار کنند .بهمین خاطر معمولا یکساعت قبل از قرار گرفتن در شرایط استرس زا ( مثل سخنرانی ، مجامع عمومی ، امتحان ، و… ) با مقادیر تعیین شده توسط پزشک ، مصرف میشوند و گاهی با صلاحدید پزشک بصورت مرتب و منظم تجویز می شوند.

نکته مهمی که درمورد این داروها باید به آن توجه داشته باشیم ، منع مصرف آن در مبتلایان به آسم است.

بوسپیرون یا بوسپار یکی از داروهای ضد اضطراب جدید است که اثرات آرامبخشی و اعتیادآور ندارد اما تاثیرآن کمتر از بنزودیازپین هاست .

 

داروهای ضد افسردگی :

این داروها نیز نقش ضد اضطرابی خوبی دارند. برخی داروهای این گروه با مهار برداشت مجدد سروتونین عمل می کنند . داروهای فوق خصوصا در بیمارانی که بیش از حد به فکر فرو می روند ، بسیار ارزشمند خواهند بود. تفکر بیش از حد نیز مثل سردردهای شدید است ، بدین معنی که برطرف شدن آن به فرد احساس آرامش و شادابی خواهد داد. درحقیقت این احساس به فرد دست خواهد داد که شخص دیگری شده است ، البته در حقیقت این شخص خود اوست اما در لباسی سالم و شاداب.داروهای مهار کننده بازجذب سروتونین در حملات پانیک بسیار مناسبند.

 

داروهای مهار کننده مونو آمینو اکسیداز :

داروهای این گروه مثل ناردیل نیاز به تغییر رژیم غذائی دارند ، بهمین خاطر چندان پرطرفدار نیستند اما در مواردی خاص ، ارزشمندند.

 

 

تحقیق در مورد اضطراب چیست

نقاشی درباره ی استرس

نشانه‌های پنهان اضطراب را جدی بگیرید | نکات مهم در مورد اضطراب

منبع: عصر ایران / دکترسلام / بیتوته

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا