کودک

نق زدن کودکان | چند راهکار عالی برای جلوگیری از نق زدن کودکان

نکات تربیتی کودکان ، علت و راه کارهایی برای مقابله با نق زدن کودکان در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

نق زدن کودک در خواب

نق زدن کودک ۶ ماهه , نق زدن کودکان

 

 

 نق زدن کودکان و راه های جلوگیری از آن

نق زدن کودکان یکی از مشکلاتی است که والدین پیوسته با فرزندشان دارند. کودکان خردسال اغلب وقتی خسته، عصبانی یا ناراحت هستند، نق می زنند و وقتی نق زدن هایشان شروع می شود، آرام کردن آنها بسیار مشکل است. روش هایی برای متوقف کردن این نق زدن وجود دارد که در این مقاله به آنها اشاره می کنیم

 

چگونه نق زدن کودک را متوقف کنیم

گریه کردن و نالیدن یک راه تضمین شده برای مجبور کردن والدین است تا به آنها نزدیک شوند. به سختی می توان فهمید کودکان برای نق زدن از چه کلماتی استفاده می کنند و چه وقت نق نق می کنند یا برای چه چیزی نق می زنند (این لحنی از صدا به همراه غر زدن های بی پایان است که مشکلاتی را به وجود می آورد ).

نق زدن در سنین سه سال و نیم به اوج خود می رسد. اگر راه حل مناسب پیدا نکنید حتی می تواند تا سنین مدرسه نیز ادامه داشته باشد. ما قصد نداریم در مورد علل این مشکل بحث کنیم (بعضی از متخصصان می گویند این علامتی از نابالغی، لوس شدن یا ناامنی است، در حالی که دیگران فکر می کنند ناشی از نگرانی است ولی در مورد چگونگی مواجه شدن با آن اکنون صحبت خواهیم کرد .

 

جلوگیری از نق زدن کودکان

_ برای جلوگیری از عادت به نق زدن، تلاش کنید تا قبل از اینکه این خلق شکل بگیرید جلوی آن را بگیرید .

_ اگر مثل اکثر افراد هستید، اغلب این کار باعث می شود کودکتان سعی کند توجه شما را به خود جلب کند. ازاینرو همیشه مجبور نیست تا با پرت کردن حواستان از فعالیت های دیگر به این هدف برسد. توجه کنید هر روز زمان مشخص را برای کودکتان بگذرانید و قبح کاری جز ماندن با کودکتان در آن مدت خاص نکنید . تمام حواس و توجه خویش را صرف او کنید (غیر از وقتی که نق میزند) .

_ او را مشغول بدارید. انتظار نداشته باشید یک کودک نوپا وقت انتظار را بطور سازنده پر کند سعی کنید برای او انتخاب و گزینه هایی فراهم کنید. وقتی کودکان خسته هستند به نق زدن و گریه کردن روی می آورند، چون کار بهتری برای انجام دادن ندارند .

_ پیش بینی کنید. برای او فعالیتی بیابید، به او نشان دهید چگونه با اشیای جدید بازی کند اجازه دهید بعضی کارهای ساده منزل را انجام دهد. بگذارید علایق او راهنمای شما باشند ما متعجب خواهیم شد که چقدر کودک نوپای شما می تواند برای خودش و شما خوب کار کند. بعلاوه، در این میان او چیزهای زیادی نیز یاد می گیرد .

 

پاسخ های سریع بدهید

_ کودک خود را وقتی سعی می کند با شما به یک روش مناسب صحبت کند به سرعت همراهی کنید، هیچ زمان صبر نکنید تا او اول گریه کند بعد پاسخ او را بدهید .

_ وقتی نمی توانید به سرعت پاسخ دهید، علامتی دهید تا متوجه شود شما می شنوید سن صداتو میشنوم، یک دقیقه دیگر آماده ام تا به تو گوش بدم.» و با توجه او را جلب کنید. به چشمانش نگاه کنید و از علامت انگشت استفاده کنید که به معنای «یک دقیقه لطفا» می باشد. هیچگاه نگذارید برای مدت طولانی منتظر جواب شما شود. با وجود این، آنچه که سعی می کنید انجام دهید در رأس نیاز او بری گریستن و نق زدن است. اگر او باید به صورت بی پایان صبر کند، کاری را انجام می دهد که برایتان ناخوشایند است. خودتان را به سرعت برسانید و بگویید همتشکرم برای منتظر ماندنت. الان می تونم به حرفات گوش بدم .»

_ به او آموزش دهید چگونه سؤال بپرسد. به کودک تفاوت بین گریستن و نق زدن را با صحبت کردن معمولی بیاموزید. در صورت نیاز، صدای او را ضبط کنید و بگذارید صدای نق نق زدن خود را بشنود. برای نشان دادن اینکه چگونه چیزی را به صورت درست بخواهد، از نقش بازی کردن استفاده کنید. وقتی مطمئن شدید که معنی نق نق زدن را فهمیده سپس واضح به او بگویید نق زدن کار پسندیده ای نیست .

_ با تشویق تقویت کنید. به او بیاموزید بدون نق زدن و گریستن، توجه شان را جلب کند و وقتی از آن روش استفاده کرد او را تشویق کنید. حتی به یک کودک دو ساله نیز می توان آموزش داد تا بگوید «ببخشید»، وقتی حرف شما را قطع می کند منتظر بماند تا شما آماده پاسخ دادن شوید (اگر شما او برای طولانی منتظر نگذارید یادتان باشد مهمتر، این گریه نکردن را نیز تشویق کنید و بگویید:«دخترم من این روش سؤال پرسیدنت را خیلی دوست دارم .»

 

نگذارید نق زدن موفق شود

_ اگر نق زدن موثر باشد، کودک همچنان از آن به عنوان یک فن استفاده می کند تا آنچه می خواهد را به دست بیاورد .

_ از آنچه می گویید هدف داشته باشید، اگر کودک قوانین خانه را بداند، خواهد دانست که هر چه تلاش کند نمی تواند توجهی جلب کند و در آخر خسته می شود . برای مثال، اگر قانون این است قبل شام نباید خوراکی بخورد، هرگز شروع به نق زدن برای بیسکویت عصر نمی کند چون او می داند که نمی تواند آن را به دست بیاورد. (البته، به این معنی نیست که نمی توانید قانون را در مواقع خاص تغییر دهید. بلکه بگذارید بداند این یک استثناء است ).

_ مهلت دادن . وقتی نق زدن شروع می شود، خیلی ساده به کودک خود بگویید:«من قبلا به آن سؤال جواب دادم. هر چه قدرت که دوست داری گریه کنه ولی نه برای من.» آنگاه به او فرصتی بدهید:«وقتی گریه ات تمام شده برگرد اینجا تا صحبت کنیم .»

در مورد یک کودک نوپا :او را بلند کنید و کمی آنطرف تر از خودتان قرار دهید (شاید یک صندلی ) تا در آنجا احساس تبعید شدن کند. در حالی که شما همچنان می توانید او را ببینید :« وقتی نق زدن و گریه کردنت تمام شد برگرد تا صحبت کنیم. » اگر به طور کامل دست از گریه برنداشت، اما به نظر می رسد که سعی خودش را می کند تا گریه نکند بگذارید بعد از چند دقیقه از مکان فاصله باز گردد .

 

 

با نوزاد نق نقو چه کنیم

بهانه گیری کودک ۲ ساله

 

 

چند راهکار دیگر برای جلوگیری از نق زدن کودکان

به او کمک کنید احساس خود را بیان کند.

گاهی کودکان نق می زنند زیرا نمی توانند احساس خود را بروز دهند. پس به کودک کمک کنید احساس خود را بیان کند «می بینم ناراحت هستی.

آیا به خاطر این است که در حال حاضر کسی نمی تواند تو را به پارک ببرد؟» این کار کمک می کند باب گفت وگو باز شود. البته زمانی که کودک مشغول نق زدن است زمان مناسبی برای نصیحت کردن نیست ولی می توانید در موقعیت های مناسب که او در حالت آرامش است برایش توضیح دهید که نق زدن راه مناسبی برای رسیدن به هدف نیست و حتی باعث می شود او شانس کمتری برای رسیدن به هدف داشته باشد.

 

درخواست باید مودبانه باشد.

درخواست کودک چه با دلیل و چه بی دلیل در صورتی که بی ادبانه باشد نباید او را به هدف برساند. به او بگویید «تا زمانی که نق می زنی اصلا متوجه نمی شوم چه می گویی، لطفا از صدای معمولی برای صحبت کردن استفاده کن، خوشحال خواهم شد که به صحبت های تو گوش کنم.» و تا لحن خود را تغییر نداده به او هیچ پاسخی ندهید و تسلیم نشوید.

 

به مقررات پایبند باشید

کودکان خوب می دانند چگونه از فرصت ها استفاده کنند. لذا در مکان های عمومی شروع به نق زدن می کنند. به مقررات پایبند باشید و تحت هیچ شرایطی آن را زیر پا نگذارید و تسلیم نشوید.

 

نکاتی درباره نق زدن کودک

کودک تقریبا در همه موارد از جمله خوراک، پوشش، بازی کردن، دوست یابی و استفاده از وسایل به شما تکیه می کند. او مجبور است برای برطرف کردن نیاز خود رضایت شما را جلب کند و گاهی این مسئله باعث ایجاد درگیری بین او و شما می شود.

نق زدن، صدای کودکی است که احساس ضعف می کند و برای جلب توجه دیگران کم کم تن صدای خود را بالا و بالاتر می برد. کودک کاری را انجام می دهد که برایش نتیجه بخش باشد.

نق می زند به امید اینکه از شما پاسخ بگیرد حتی اگر پاسخ منفی هم باشد او را به هدف رسانده است. به جای اینکه بر روی عمل نق زدن او تمرکز و تاکید کنید سعی کنید علت نق زدن او را متوجه شوید.

 

آیا کودک می داند نق زدن کار ناخوشایند و آزاردهنده ای است؟

برخلاف آنچه والدین تصور می کنند کودک تصور منفی از عمل نق زدن خود ندارد. صدای نق زدن او را ضبط کنید و در شرایطی که هر دوی شما آرامش دارید نوار را برایش پخش کنید و برایش توضیح دهید این نوع صداهای آزاردهنده باعث می شود کسی به حرف گوینده توجه نکند.

 

به موقع به درخواست کودک پاسخ دهید .

وقتی کودک در جلب توجه دیگران تلاش می کند و شکست می خورد متوسل به نق زدن می شود. به همین دلیل درست همان زمان که شما مشغول صحبت کردن با دوستان هستید شروع به نق زدن می کند. بهتر است وقتی کودک به زبان خودش و در حالت طبیعی چیزی را از شما خواست در صورت امکان به درخواست او پاسخ دهید.

حتی در مورد کودکان بزرگتر می توانید برایش توضیح دهید هرگاه شما به کار دیگری مشغول هستید قادر نخواهید بود به او پاسخ گویید. پس فقط در صورتی که خواسته اش بسیار ضروری و حیاتی است آن را مطرح کند. در غیر این صورت منتظر بماند تا کار شما تمام شود.

حتی در زمانی که مشغول کار مهم دیگری هستید قبل از شروع کار یا در حین انجام کار به او بگویید «عزیزم می دانم به کمک من نیاز داری ولی اگر کمی صبر کنی حتما به کمک تو خواهم آمد.» با این کار نشان می دهید که به او اهمیت می دهید.

اما مراقب باشید که بطور مکرر نگویید «بعداً، بعداً». می توانید او را برای مدت کوتاهی منتظر نگه دارید و این انتظار کشیدن ها برای او سازنده است. در این صورت از او تشکر کنید تا متوجه شود صبر او باعث خوشحالی و رضایت شماست.

 

 

شما مجبور نیستید به او پاسخ مثبت بدهید.

گاهی اوقات حتی با اینکه با لحن مودبانه درخواستی دارد، به دلیل این که خلاف مقررات است مجبورید درخواستش را رد کنید. ولی فراموش نکنید از او تشکر کنید. «متاسفم که الان نمی توانی بازی کنی چون وقت خواب است، متشکرم که مودبانه از من درخواست کردی».

 

صبور باشید و عصبانی نشوید.

مهم نیست در کجا و با چه کسی هستید و کودک چه لحنی را به کار برده است. بر خود مسلط باشید و عصبانی نشوید. هرگز نگویید «برو هر کاری می خواهی بکن فقط مزاحم ما نشو» اگرچه این جمله موقتا شما را نجات می دهد ولی مجبور خواهید شد همیشه به همین شکل عمل کنید.

 

 

نحوه برخورد با کودک لجباز

نکاتی درباره نق زدن نوزاد

 

نق زدن کودکان | چند راهکار عالی برای جلوگیری از نق زدن کودکان

برگرفته از سیمرغ / پزشکان بدون مرز / psy-moshaver.ir / نمناک

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا