نگهداری مواد غذایی

خواص زعفران چیست |عوارض زیاده روى در مصرف زعفران

خواص مواد غذایی ،  فواید درمانی زعفران برای بدن و نکات مصرف آن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

خواص زعفران

چه مقدار زعفران در روز توصیه میشود , خواص زعفران چیست

 

 

آشنایی با خاصیت های زعفران

خاصیت های زعفران و کاربردهای این ادویه خوش عطر و ارزشمند

همه ی ما کم و بیش در خصوص خواص زعفران شنیده ایم. ادویه زعفران که در زبان فارسی اصیل «زرپران» خوانده می شود کلاله ی خشک شده ی گیاه زعفران و از سرده زعفران است. برای تولید زعفران کلاله ی گیاه باید با دقت فراوان توسط دست چیده شود. سپس این بخش از گیاه حرارت داده می شود تا عطر خاص آن پدیدار شود. فرآیندی بسیار دقیق و ظریف که باعث می شود زعفران گران قیمت ترین ادویه و چاشنی جهان باشد.

در حال حاضر زعفران به طور عمده در کشورهای ایران، یونان، مراکش، اسپانیا، کشمیر و ایتالیا تولید می شود. سهم عمده ی تولید زعفران به لحاظ کیفیت و کمیت در اختیار ایران است. از طرفی اسپانیا بزرگترین واردکننده زعفران جهان بشمار می رود. برای آشنایی با خاصیت های زعفران و کاربردهای زعفران با ما همراه باشید.

 

خاصیت های زعفران

خواص گل زعفران به لحاظ پزشکی و دیگر جنبه ها باعث شده که به ادویه ای بسیار پرکاربرد در کشور ما و سراسر جهان تبدیل شود. تحقیقات پزشکی نشان می دهد که تقویت قوای جنسی، افزایش میزان تعریق، کاهش نفخ و افزایش طول عمر تنها برخی از مهمترین خواص زعفران بشمار می روند. در ادامه به دیگر خواص زعفران که اهمیت بالایی دارند اشاره خواهیم کرد.

 

پیشگیری از سرطان

زعفران حاوی یک رنگدانه ی نارنجی رنگ و محلول در آب به نام کروسین (Crocin) است. کروسین یک نوع کاروتنوئید (Carotenoid) بوده که به خوبی در آب حل می شود و دلیل اصلی رنگ طلایی و زیبای زعفران است. طبق تحقیقات به عمل آمده کروسین باعث می شود که «خزان یاخته‌ای» (Apoptosis) در تعداد مختلفی از سلول های سرطانی انسان رخ دهد. سرطان خون (Leukemia)، سرطان تخمدان (Ovarian cancer)، سرطان روده بزرگ (Colorectal cancer) و سارکوم بافت نرم (Soft-tissue sarcoma) برخی از آنها هستند.

محققان مکزیک طی مطالعات خود بر روی عصاره زعفران دریافته اند که زعفران و اجزای فعال آن توانایی مهار سلول های بدخیم انسان را دارند. از طرف دیگر تشکیل سلول های عادی بدن و تحریک لنفوسیت (Lymphocyte) ها از دیگر خواص زعفران بشمار می رود.

 

تقویت یادگیری و حافظه

تحقیقات همچنین حاکی از آن است که عصاره ی زعفران بخصوص کروسین موجود در آن به کاهش مشکلات ناشی از کهولت سن کمک خواهد کرد. در کشور ژاپن زعفران را به صورت کپسول خوراکی در می آورند و در بخشی از درمان بیماری های پارکینسون (Parkinson)، از دست دادن حافظه و التهاب استفاده می کنند.

 

بلوغ دیررس

اثر محرک در دخترانی که دچار بلوغ دیررس هستند یکی دیگر از خواص زعفران است. ترکیب یک بند انگشت زعفران خرد شده با یک قاشق غذاخوری شیر برای تحریک هورمون ها مفید خواهد بود.

 

تقویت قوای جنسی

تقویت قوای جنسی نیز یکی دیگر از خواص زعفران است که احتمالاً از آن خبر ندارید. به جای استفاده از دارو و مواد شیمیای بهتر است قبل از خواب اندکی زعفران در یک لیوان شیر را امتحان کنید.

 

طاسی منطقه ای

با ترکیب زعفران، شیرین بیان و شیر و استفاده از آن به صورت موضعی به یکی دیگر از خواص زعفران پی خواهید برد. در افرادی که دچار طاسی در بخشی از سر خود شده اند استفاده از این ترکیب می تواند در یک بازه ی درمانی به رشد دوباره ی موها کمک کند.

 

یار روزهای سرماخوردگی

برای کاهش اثر سرماخوردگی و همچنین پایین آوردن تب می توان از زعفران استفاده کرد. زعفران را در مقداری شیر حل کنید. آن را روی پیشانی خود بگذارید. متوجه خواهید شد که برای تسکین تب بسیار مفید واقع می شود.

 

جایگزین افزودنی های غذایی

برخی افراد به افزودنی ها و رنگ های غذایی حساسیت دارند. با جایگزین کردن آنها می توان جدای از بهره بردن از خواص زعفران افزودنی های مصنوعی غذایی را نیز به حدأقل کاهش داد. به عنوان مثال می توان از زعفران به جای تارترازین (Tartrazine) استفاده کرد که بسیار در صنایع غذایی پرکاربرد است.

 

کاربردهای زعفران

اکنون که با خواص زعفران آشنا شدید بهتر است در خصوص کاربردهای این ادویه خوش طعم و خوش عطر بخصوص برای روزهای سرد پیش رو بیشتر بدانید. البته مواردی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم جدای از کاربردهای همیشگی زعفران نظیر استفاده در پلو و شله زرد هستند:

 

گوشت ماهی را داخل زعفران، سیر، آویشن و سرکه بخوابانید و از نتیجه متحیر شوید.

برای دادن رنگ بسیار زیبا و عطر بی نظیر به شیرینی، کیک و کلوچه اندکی زعفران را امتحان کنید.

ترکیب زعفران، میخک، دارچین و اندکی جوز هندی را به عنوان ادویه استانبولی پلو امتحان کنید.

افزودن اندکی هل و زعفران به یک فنجان قهوه باعث آرامش شده و برای قلب نیز مفید است.

مقداری زعفران و دارچین را به یک لیوان شیر کامل (یا یک لیوان ماست و عسل) اضافه کنید تا به نسخه ی ساده ای از یک نوع ماست هندی خوشمزه به نام لسی (Lassi) دست پیدا کنید.

خواص زعفران آن را به یک ادویه ی سالم تبدیل کرده است. با این وجود در برخی مواقع بهتر است از آن پرهیز کنیم. طی دوران بارداری بهتر است این ادویه را استفاده نکنید. همچنین دوز بیش از حد این ماده (بیش از ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری) می تواند شما را دچار مسمومیت کند. هرچند مسمومیت با زعفران بسیار نادر است.

 

 

مرگ با زعفران

خودکشی با زعفران

 

 

نکاتی در مورد زعفران ایران

 طبیعت زعفران ایران از نظر طب سنتى:

زعفران ایران بر اساس طب سنتى طبیعت گرم دارد و از خواص زعفران فرح بخشى و خنده آورى دارد. مواد آنتى اکسیدان موجود در زعفران خواص ضد سرطانى دارد و از بروز توالى هاى ژنى سرطان زا جلوگیرى مى کند. زعفران ایرانی براى تمدد اعصاب نیز توصیه مى شود و از آلزایمر پیشگیرى مى کند.

 

مبارزه با سرطان کبد با زعفران ایران:

زعفران مى تواند باعث کند شدن پیشرفت بیمارى شود و یک راه طبیعى براى بدن به منظور رها شدن از رشد سلول هاى غیر ضروریست که از تکثیر بى رویه سلولهاى سرطانى جلوگیرى مى کند.

 

آیا از فواید زعفران ایران براى چشم خود مى دانید؟

محققان استرالیایى در تحقیقات به این نتیجه رسیدند که زعفران اثرات قابل ملاحظه اى بر روى ژن هایى دارد که عملکرد سلول هاى بینایى را تنظیم مى کند. تعدادى از بیماران مبتلا به ماکولار (نوعى عارضه چشمى ناشى از پیرى) مورد آزمایشات بالینى  قرار گرفتند. درمان این بیماران با مکمل هاى حاوى عصاره زعفران مى تواند آسیب وارد شده به سلول هاى بینایى را ترمیم نماید.

همچنین عصاره زعفران مى تواند از التهاب رنگدانه اى شبکیه چشم (مهمترین عامل شب کورى) پیشگیرى کند و آن ها را بهبود بخشد.

 

با زعفران ایران زیباتر شوید:

زعفران یک ماده مفید براى پاکسازى پوست است که داراى مواد ضد باکتریایى براى درمان آکنه است. بسیارى از افراد معتقدند زعفران در روشن تر کردن پوست مؤثر است و در از بین بردن آلودگى هاى روى پوست نقش مؤثرى ایفا مى کند.

 

پوستی روشن با زعفران ایرانی:

چند رشته زعفران را در مقدارى شیر به مدت نیم ساعت بریزید و سپس مقدارى پودر سندل سفید را به آن اضافه کنید و این ماسک را به صورت و گردن خود بزنید به مدت ١۵ تا ٢٠ دقیقه صبر کنید و بعد بشویید.

 

زعفران ایران باعث رهایى از آکنه میشود:

از ترکیب زعفران و چند برگ ریحان براى رهایى از شر آکنه استفاده کنید.

 

دیگر نگران خرید زعفران ایرانی مرغوب نباشید!

یکى از دغدغه هاى خریداران زعفران ایران خرید زعفرانى مرغوب و با کیفیت مى باشد. با خرید زعفران نطنز زعفرانى با کیفیتى برتر و متفاوت را  تجربه کنید.

 

زعفران نطنز طلاى سرخ کویر:

هر صبحدم فرش بزرگى از سبزه و گل هاى بنفش را مى بینید با مردمانى زحمتکش که در تولید محصول زعفران با ارزش،گام هاى بلند توسعه کار آفرینى و اشتغال را در این شهر حاشیه کویر بر داشته اند.

کیفیت بالایى زعفران نطنز هر ساله در فصل تابستان متقاضیان زیادى از شهرهاى مختلف دارد. شهرستان نطنز به قطب تولید زعفران تبدیل شده است. به دلیل مرغوبیت نوع زعفران هر ساله پیاز این محصول از نطنز به خارج از کشور صادر مى شود.

 

تقلب طلایى:

زعفران ایران گران قیمت است و مهم ترین تقلبى که به عنوان زعفران صورت مى گیرد گل رنگ مى باشد که به زعفران شباهت دارد و مى تواند ایجاد رنگ زرد کند. و از مورد هاى دیگر تقلب مى توان أضافه نمودن نمک و شکر به زعفران را نام برد. تقلبات را مى توان با روش هاى میکروسکوپى و یا تجزیه و تشخیص اسانس آن شناسایى کرد. بهترین زعفران ایران، زعفرانى است که به آن دختر پیچ مى گویند، یعنى صد در صد طبیعى است.

 

آیا براى نگهدارى زعفران ایران به صندوق امانات بانک نیاز دارید؟

البته شاید! براى نگه دارى ایده ال زعفران باید از نور و رطوبت محافظت شود. بهترین ظروف نگه دارى زعفران ظروف فلزى و بعد ظروف شیشه اى رنگى است و ظروف پلاستیکى براى نگهدارى مناسب نیست. هم چنین بهتر است هنگام مصرف به صورت پودر در آید و پودر در زمان کوتاهى مصرف شود چون اسانس آن از پودر زودتر تبخیر مى شود.

 

خانواده اصیل زعفران ایران:

o زعفران سر گل: این نوع زعفران، زعفرانى است که بعد از برداشت و خشک کردن به صورت دسته به وجود مى آید. زعفران  بعد از دسته شدن در کارگاه هاى خراسان جنوبى قسمت قرمز زعفران بریده مى شود و قسمت هاى سفید آن را به وسیله الکتریسته ساکن جدا نموده که این نوع زعفران، زعفران رشته اى بریده نامیده مى شود که یکى از بهترین زعفران هاى تجارى است.

o زعفران رشته اى: رشته هاى بریده نشده زعفران است و حجم بیشترى نسبت به سر گل دارد. انواع پوشال بر اساس بخش زرد و قرمز هر رشته زعفران متفاوت است.

o نگین: زعفران نگین کاملا قرمز است و حجیم مى باشد. بهترین نوع زعفران نگین در ابتداى فصل برداشت یافت مى شود

 

 از مهمترین عوارض زیاده روى در مصرف زعفران:

کاهش ضربان قلب، استفراغ، سرگیجه، بى حالى، رنگ پریدگى، سردرد، اسهال

 

 

درمان مسمومیت زعفران

نکاتی درباره مصرف زعفران

خواص زعفران چیست |عوارض زیاده روى در مصرف زعفران

گردآوری: بخش آشپزی بیتوته / blog.bamilo.com

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا