ازدواج و همسرداری

سرطان پروستات | رابطه جنسی بعد از سرطان پروستات

آموزش مسائل جنسی ، رابطه جنسی با بیماران شیمی درمانی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

سرطان و روابط زناشویی

راه های انتقال سرطان , سرطان پروستات

 

 

رابطه جنسی سالم بعد از سرطان پروستات امکان پذیر است؟

رابطه جنسی سالم بعد از ابتلا به سرطان پروستات و درمان آن یکی از مشکلاتی است که برای بسیاری از مبتلایان به این بیماری سوال است. در این مقاله به چگونگی بهبود رابطه جنسی بعد از سرطان پروستات می پردازیم.

بسیاری از مردان بعد از درمان سرطان پروستات در رابطه جنسی دچار مشکل می شوند، اما بهتر است بدانید این مشکلات موقتی یا قابل درمان هستند.

اگر دچار چنین مشکلاتی هستید، ممکن است ابتدا کمی احساس ناامیدی کنید، اما به مرور زمان و با درمان درست بعد از سرطان پروستات نیز می توانید به زندگی عادی بازگشته و رابطه جنسی سالمی داشته باشید.

در کنار عصب ها، عروق خونی و عضلات، پروستات نیز عامل کلیدی دیگری است که به نعوظ کمک می کند.جراحی و پرتو درمانی که برای درمان سرطان استفاده می شوندمی توانند این اندام را آسیب بزنند و درنتیجه نعوظ یا رسیدن به ارگاسم را برای شما دشوار خواهند کرد. اگر قبل از درمان سرطان هم دچار مشکل نعوظ بوده اید، بعد از آن نیز این مشکل ار خواهید داشت.

هورمون درمانی میزان هورمون تستوسترون را در بدن کاهش می دهد که در نتیجه بر روی میل و عملکرد جنسی تاثیر می گذارد.

یکی از رایج ترین مشکلات به وجود آمده بعد از درمان سرطان پروستات اختلال نعوظ است – از هر ۱۰ مرد تحت درمان ۸ نفر دچار این مشکل می شوند. اختلال نعوظ به این معناست که فرد نمی تواند به نعوظ برسد و یا نعوظ خود را برای دخول حفظ کند. اما حتی اگر بعد از درمان دچار اختلال نعوظ شده اید، می توانید ارگاسم داشته باشید. در حقیقت اکثر مردان می توانند ارگاسم را بدون نعوظ داشته باشند.

 

دیگر مشکلات به وجود آمده بعد از درمان سرطان پروستات عبارتند از:

ارگاسم خشک، فرد مایع منی تولید نمی کند

کوچک شدن آلت تناسلی

کاهش تمایل جنسی

این مشکلات ممکن است چندین هفته یا حتی بیشتر طول بکشد. برطرف شدن آن بستگی به نوع درمان و همچنین احساس فرد بستگی دارد. بیش از نیمی از مردانی که جراحی عصب پروستات یا پرتودرمانی دارند، طی یک سال پس از درمان شاهد بهبود در رابطه جنسی خود خواهند بود.

 

توانبخشی آلت تناسلی

توانبخشی آلت تناسلی راهی است که کمک می کند آلت تناسلی بعد از جراحی یا پرتو درمانی به حالت اولیه خود بازگردد. گرچه داده های زیادی در مورد نظریه توانبخشی آلت تناسلی وجود ندارد، اما برخی حامیان این نظریه می گویند نعوظ مکرر می تواند سطح اکسیژن را افزایش داده و جریان خون را بهبود بخشد که به حفظ سلامت آلت کمک می کند.

اگر بخواهید این روش را امتحان کنید، نیاز است به طور منظم آلت را تحریک کنید. درمان اختلال نعوظ نیز می تواند به این فرایند کمک کند.

 

دارو پس از سرطان پروستات

داروهای شناخته شده از جمله سیلدنافیل sildenafil، نادالافیل tadalafil و واردنافیل vardenafil قرص هایی هستند که می توانید برای بهبود جریان خون به آلت تناسلی مصرف کنید. این داروها در صورتی که به سرطان پروستات مبتلا باشید، به درمان اختلال نعوظ کمک می کنند، اما تنها زمانی که عصب ها به واسطه جراحی یا پرتودرمانی آسیب ندیده باشند.

همچنین می توانید یک قرص کوچک آلپرستادیل alprostadil را روی نوک آلت تناسلی خود قرار دهید. این قرص بدون تحریک آلت به افزایش گردش خون به این بخش کمک می کند. روش دیگر تزریق دارو به آلت تناسلی است.

 

دستگاه های کمک کننده پس از سرطان پروستات

دستگاه وکیوم یا پمپ آلت می تواند خون را به داخل آلت بکشد. این دستگاه ها برای مردانی که به نعوظ می رسند اما نمی توانند آن را حفظ کنند، موثر است. ایمپلنت آلت از طریق جراحی نیز روش موثری است.

 

اکسی توسین و درمان های پس از سرطان پروستات

این دارو را حدود ۱۰ دقیقه قبل از برقراری رابطه جنسی زیر زبان خود می گذارید تا در رسیدن به ارگاسم به شما کمک کند.

 

مکمل های مصرفی پس از سرطان پروستات

برخی مردان برای بهبود میل و عملکرد جنسی از مکمل های گیاهی و سایر مکمل ها استفاده می کنند، مانند دی هیدرواپی آندرواسترون* dehydroepiandrosterone، ال آرژینین L-arginine، جینکو ginkgo، جنسینگ ginseng و روی. برخی از این مکمل ها ممکن است خطرناک باشند و برخی دیگر نیز هیچ پشتوانه علمی برای اثبات اثربخشی ندارند. بنابراین قبل از مصرف هر نوع مکمل ابتدا حتما با پزشک مشورت کنید.

* هیدرواپی آندروسترون dehydroepiandrosterone یا DHEA : فراوان ترین هورمون مردانه (آندروژن) است که غدد فوق کلیه و تا حدی تخمدانها و بیضه ها تشرح می کنند. این ماده پیش ساز سایر هورمونها نظیر تستوسترون و استروژن است. حداکثر میزان آن در سن ۲۵ سالگی در بدن ترشح می شود.

 

سبک زندگی سالم پس از سرطان پروستات

ورزش منظم همراه با رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزی ها، غلات سبوس دار و ماهی می توانند خطر بروز اختلال نعوظ را کاهش دهند.

اگر سیگار می کشید یا الکل زیاد مصرف می کنید رسیدن به نعوظ برایتان سخت تر خواهد بود. تمرینات کگل به تقویت عضلات کف لگن کمک می کنند. تقویت این عضلات به بهبود توانایی برای رسیدن به نعوظ نیز کمک می کند.

استرس و اضطراب باعث ترشح آدرنالین در بدن می شود که بر روی رابطه جنسی شما تاثیر می گذارد. هر چه میزان اضطراب و نگرانی شما بیشتر باشد، مشکلات بیشتری خواهید داشت. بنابراین بهتر است استرس خود را مدیریت کنید.

 

دیدگاه فرد بیمار نسبت به رابطه جنسی

مهم ترین قسمت دیدگاه شما نسبت به مشکل به وجود آمده است. با همسر خود صحبت کنید. صادقانه در مورد انتظارات و ترس های خود صحبت کنید. اجازه دهید همسرتان احساسات شما را بداند و فرض را بر این نگذارید که او همه چیز را می داند.

می توانید از روش های مختلفی برای تحریک و برقراری رابطه جنسی سالم استفاده کنید و اگر روش های امتحانی موثر نبودند، توصیه می کنیم به متخصص سکستراپی مراجعه کنید.

 

 سرطان و روابط جنسی

داشتن رابطه جنسی از سلامت و جوانی فرد حکایت می‌کند. اگر نمره ۱۰ را در روابط جنسی مبنا قرار دهیم ، بعد از درمان سرطان این میزان به ۱یا ۲ کاهش می‌یابد. اغلب مردم زیبایی ظاهر خود را با دیگران مقایسه نمی‌کنند اما بعد از درمان سرطان توجه خود را به بخشی از بدن که تحت تأثیر درمان قرار گرفته متمرکز می‌نمایند.

به عنوان مثال مردی که حنجره خود را ازدست داده نگران است چون فکر می‌کند به علت نداشتن صدا نمی‌تواند برای خود همسری اختیار کند. گاهی اوقات دوستان و بستگان فرد سرطانی از او فاصله می‌گیرند. بیماری شوهر ممکن است در ذهن زن یادآور اندوه مرگ شوهر باشد. بنابراین ترجیح می‌دهد دیگر شوهر را دوست نداشته باشد ، به علت این احساسات درونی در زن ، شوهر در رابطه زناشویی احساس شکست می‌کند و به راحتی بین این دو تضاد و اختلاف نظر روی می‌دهد.

 

با تغییرات ظاهری کنار بیایید

نقطه شروع برای داشتن احساس خوب درباره خود ، توجه به نقاط مثبت ظاهری است . باید سعی کرد حداقل توجه را به آسیب ناشی از سرطان اختصاص داد انرژی و احساسات خود را تقویت کنید.

ورزش در مقابل آینه به شخص برای سازش با این تغییرات کمک می‌کند.

– وقتی به آینه نگاه کنید چه می‌بینید؟ بسیاری از افراد فقط به سختی توجه می‌کنند که زیبا نیستند ، بنابراین وقتی به آینه نگاه می‌کنند فقط پوست رنگ پریده ، موی ریخته ، محل استومی یا پاهای لاغر خود را می‌بینند و از یاد می‌برند که دستهای قدرتمند و لبخند زیبای خود را هم چنان دارند.

– با ۱۵دقیقه تفکر کردن می‌توان به اندازه کافی درباره‌ی ظاهر خود اندیشید افراد به چه بخش از بدن خود در برابر آینه بیشتر توجه دارند و بهترین بخش ظاهر خود را کدام قسمت می‌بینند؟ و چه قسمت‌هایی را اصلاً نمی‌بینند؟

– ابتدا با لباس باید به خود در آینه نگاه کرد و آن بخش از بدن را که توسط سرطان آسیب دیده با لباس بپوشانید. این عمل را باید ۲ یا ۳ بار انجام داد و آن را ادامه داد تا که چند نکته مثبت در خود پیدا کرد.

– زمانی که بتوانید خود را با آرامش نگاه کنید همان گونه که یک غریبه به شما می‌نگرد این بار با لباسی که در مقابل همسر خود می‌پوشید در برابر آینه بایستید چنانچه استومی دارید کمربند حمام به دور خود ببندید و چند دقیقه به خود نگاه کنید این کار را چندین بار تکرار کنید قطعاً هر کس در خود چند علامت جذاب را پیدا می‌‌کند.

– سرانجام  تمرین مقابل آینه را بدون توجه به تغییرات ناشی از سرطان انجام دهید در صورتی که ظاهر زخم ، سر بدون مو یا استومی شخص را اذیت کند ، باید زمان کافی برای عادت به آنها صرف کرد . بیشتر این تغییرات همانند گذشته زشت به نظر نمی‌آیند. به هنگام دیدن در آینه باید نفس عمیق کشید و عضلات خود را شل کرد. باید به این کار تا پیدا کردن حداقل سه علامت مثبت در بدن خود ادامه داد.

تمرین در برابر آینه به شخص کمک می‌کند تا در برابر نگاه همسر احساس راحت‌تری داشته باشد . کمک همسر می‌تواند احساس بهتری را از شخص به وجود آورد . پس همیشه باید از همسر طلب کمک کرد. آگاهی از موارد مثبت بدنتان احساس بهتری را به شما منتقل می‌کند و موجب تقویت اعتماد به نفس می‌شود .

 

 

تماس با فرد شیمی درمانی شده

آیا شیمی درمانی باعث نازایی میشود

 

 

تفکرات منفی را تغییر  دهید

اندیشه‌ها می‌توانند تجربیات جنسی را خوب یا بد نشان دهند . باید آگاهانه از جذابیت خود سخن گفت این اندیشه که « مرد بدون نعوظ دیگر به کار نمی‌آید » می‌تواند موجبات شکست روحی را فراهم آورد . معمولاً همه افراد خود را در برابر همسرشان در مقام پایین‌تری می‌بینند.

۳ نکته منفی که ذهنتان را همیشه به خود مشغول می‌دارد ، یادداشت کنید . ممکن است بعضی از این افکار مربوط به درمان سرطان باشد و یا افکار سالها قبل باشد ، حالا افکار مثبت را در مقابل افکار منفی قرار دهید ، به عنوان مثال اگر گفته شود : من همیشه در برابر روابط جنسی زود خسته می‌شوم ، باید بگویید با وجود خستگی یا نوازش بعد از نزدیکی ، همسر خود را راضی نگه می‌دارم .

در نوبت دیگری از رابطه جنسی با استفاده از افکار مثبت ، بر افکار منفی باید غلبه کرد. آدم باهوش در این فرصت از نبوغ خود بهترین استفاده را می‌کند. در صورت غلبه افکار منفی وجود یک مشاور می‌تواند به شخص کمک کند.

 

چگونه بر تغییرات ناشی از شیمی درمانی غلبه کنیم

واضح‌ترین تغییر به علت شیمی درمانی از دست دادن موهاست. اما ممکن است کاهش وزن یا کاهش توده عضلانی به علت کاهش اشتها یا سوءهاضمه هم باشد. همچنین ممکن است رنگ پریده باشد و یا یک کاتتر دائمی روی بازو یا شانه وجود داشته باشد. بعضی از تغییرات فیزیکی ناشی ازشیمی درمانی چندان واضح نیستند .

به محض شروع شیمی درمانی ممکن است شخص به خرید یک کلاه‌ گیس علاقمند شود . کلاه‌گیس گرم است می‌توان از آن در خیابان و یا بیمارستان استفاده کرد در باقی موارد می‌شود ازکلاه کمک گرفت. در بسیاری از مردان کلاه‌گیس موجب دردسر می‌شود. خصوصاً اگر ظاهر طبیعی نداشته باشد.

بهتر است که زوجین در مورد استفاده از کلاه‌گیس یا پوشاندن سر در حین روابط جنسی صحبت کنند و نظرات خود را بیان نمایند. هیچ تصمیم صحیح یا غلطی وجود ندارد. غالباً مردان از کچل شدن احساس شرمندگی دارند ، اما در حین درمان سرطان از دست دادن موها در زنان و مردان به یک اندازه نگران کننده است.

کاهش وزن ، رنگ پریدگی ، کاتتر وریدی از موارد مورد بحث می‌باشند. لباس باید اندازه تن باشد پوشیدن لباس‌های خیلی تنگ یا خیلی گشاد باعث می‌شود که تغییرات ظاهری بیشتر جلب توجه کند. یقه‌ها یا آستین‌های بلند کاتتر را می‌پوشانند اما در تابستان این لباس‌ها خیلی گرم هستند و می‌بایست از لباس‌هایی با الیاف ظریف برای پوشش استفاده کرد.

 

مقابله با افسردگی

باید زندگی فعالی داشت تا بتوان استرس را کم کرد و با افسردگی جنگید. می‌توان از پزشک درباره‌ی ورزش مناسب پرسش کرد . ورزش به شخص احساس سلامت و زنده بودن می‌دهد. مهارتها را می‌توان از طریق نوارهای ویدئویی یا ضبط و یا حتی به کمک متخصص این روش‌ها آموخت. در صورت تداوم افسردگی داروهایی وجود دارند که سبب کاهش درد و حالت تهوع می‌شود این مهارتها را می‌توان از طریق نوارهای ویدئویی با ضبط و یا حتی به کمک متخصص این روش‌ها آموخت.

در صورت تداوم افسردگی داروهایی وجود دارند که سبب علاقه شخص به روابط جنسی می‌شود. افسردگی بالینی شامل چند علامت می‌باشدکه به صورت عدم تمایل جنسی ، عدم تمایل به مواردی که قبلاً برای شخص جذاب بوده . این علائم به همراه عدم توانایی در خوابیدن تغییر در عادات غذایی ، خستگی ، اختلال تمرکز و احساس بی‌ارزشی و ناامیدی ، افسردگی بالینی نامیده می‌شود که می‌تواند با داروهایی در جهت کمک به خواب رفتن ایجاد اشتها و انرژی و توانایی در لذت بردن و ایجاد تمایلات جنسی جبران شود.

بعضی از داروهای ضد افسردگی جدید مهارکننده‌های اختصاصی در باز جذب سروتوئین می‌باشند ( SSRIs ) که می‌توانند موجب اختلال در لذت بسیار شوند. در صورت نارضایتی از این نوع داروها باید با پزشک معالج تماس گرفت تا داروها را تغییر دهد.

 

مقابله با احساس غم و سوگ

احساس غم و اندوه در زمان تشخیص و درمان سرطان امری شایع است ، حتی گاهی به صورت عصبانیت ، خشونت نسبت به اطرافیان بروز می‌کند. چرا که سرطان احساس شخص را نسبت به خودش تغییر می‌دهد و سلامت شخص را تخریب می‌کند و بر روی نظر بیمار نسبت به رابطه جنسی تغییر ایجاد می‌نماید. همچنین سبب کدورت در روابط با فامیل می‌شود. ناراحتی یک احساس طبیعی است و می‌تواند نظرات قدیمی را پایان دهد باید راههای جدیدی برای مقابله با این تغییرات یافت.

تشخیص این تغییرات و فقدان‌ها زمان بر می‌باشد و البته طبیعی است که می‌توان ناراحتی را با نزدیکان در میان نهاد. در صورتی که شخص در میان اطرافیان با کسی احساس نزدیکی نکند ، رجوع به متخصص ضرورت دارد. احساسات دردناک در شما به اندازه حضور درد در بدن مهم تلقی می‌شود.

 

بازسازی عزت نفس

بخشی از تصویر شخص در این است که می‌خواهد جذاب جلوه کند. دکتر وندی شوان از روانپزشکانی که با بیماران سرطانی مرد و زن مشاوره می‌کند عزت نفس را همانند شماره‌های حساب بانکی طبقه بندی می‌کند.

– یک حساب شامل ارزش به جسم ، توانایی‌های بدن و ظاهر بدن است.

– حساب دوم ، وضعیت اجتماعی ، ارتباط عمومی و حمایت روحی می‌باشد.

– حساب سوم ، مجموعه‌ای از عملکردها در مدرسه ، محل کار و ارتباطات خانوادگی خواهد بود.

– حساب چهارم ، اعتقادات ، وضعیت روحی ، باورهای مذهبی و قدرتی است که به شخص القا می‌شود ، می‌باشد.

در طول زندگی می‌توان به حساب اضافه کرد . اما در مواقع استرس و خطر مانند سرطان باید از حساب کم کرد. در طول درمان سرطان سپرده‌های شخص توانایی‌های فیزیکی ، روابط با دیگران و پیگیری اهداف است. زمانی که از حساب کم شود باید برای ایجاد تعادل از اطرافیان وام گرفت. باید نسبت به بیماری سرطان کاملاً هوشیار بود و تلاش کرد که سپرده‌های جدید برای فعال ماندن حساب به وجود آید. در صورتی که درمان سرطان موجب تغییراتی در ظاهر شخص شود باید با ایجاد رابطه با دوستان و فامیلان به زندگی وسعت بخشید. در صورتی که درمان سرطان به کار لطمه زده باشد از انرژی سرشار خود برای پر بار کردن زندگی اجتماعی می‌توان بهره برد.

اگر چه گاهی اوقات به نظر می‌رسد که از حساب کم شده است اما با نگاه دقیق به اطراف و پیدا کردن نکات قوت و مثبت به تعادل در حساب بانکی خواهید رسید.

 

ارتباطات خوب

مهمترین بخش در تداوم فعالیتهای جنسی ارتباط خوب با همسر می‌باشد. واکنش مردان در مقابل سرطان غالباً به صورت محرومیت می‌باشد . این مردان می‌ترسند که به همسرشان ترس یا اندوه را منتقل کنند و متأسفانه برای محافظت همدیگر سکوت اختیار می‌کنند. در هر حال  شایسته است هر یک از زوجین احساس ترس خود را با یکدیگر در میان گذارند و بار سنگین اندوه را به تنهایی تحمل نکنند.

در میان گذاشتن مسائل جنسی یکی از روش‌‍‍‌هایی است که در حین استرس ، سبب نزدیک شدن زوجین می‌شود. در صورتی که هر یک از زوجین افسرده باشند ، می‌توانند با صراحت درباره روابط جنسی سالم صحبت کنند. شاکی بودن ( هرگز به من دست نزن ) این تقاضا که ( ما به آسانی می‌توانیم با هم رابطه جنسی داشته باشیم یا من نمی‌توانم خستگی تو را تحمل کنم ) هیچکدام درست نیست بلکه باید احساسات مثبت را بازگو کرد (من دلم برای زندگی زناشویی‌مان تنگ شده بیا با هم در این باره صحبت کنیم ). مؤثر است.

 

غلبه بر اضطراب

بسیاری از زوجین باور دارند که رابطه جنسی در زمان تحریک رخ می‌دهد ، بدون هیچگونه تصمیم قبلی در صورتی که بعضی از تماس‌های جنسی شخص را عصبی می‌کند . ممکن است این زمان هیچ وقت رخ ندهد.  بعد از بیماری زن و شوهر نیاز به برنامه‌ای در جهت ایجاد آرامش در کنار هم دارند که بتوانند به آرامی رابطه خود را شروع کنند.

بخشی از اضطراب درباره از سرگیری رابطه جنسی به علت احساس نارضایتی همسر می‌باشد یک روش آرام بخش برای لذت بردن از توان خود ، لمس کردن خود یا خود ارضایی می‌باشد . استمنا برای شروع مجدد رابطه جنسی ضرورتی ندارد اما می‌تواند مفید باشد. لمس کردن ناحیه تناسلی و حتی ایجاد لذت جنسی ، می‌تواند مفید باشد . حتی می‌توان نقاط دردناک را بدون نگرانی بررسی کرد. بسیاری از ما از کودکی یاد گرفته‌ایم که استمنا کار درستی نیست و در صورت انجام باید از دیگران مخفی داشت ! اگر شخص با این کار احساس راحتی می‌کند می‌تواند این تحریک را با دیگر نقاط حساس بدن هم انجام دهد . با این کار احساسات لذت بخش متفاوتی را می‌توان تجربه کرد.

 

از سرگیری فعالیتهای جنسی با همسر خود

زمانی که به آمادگی لازم برای رابطه جنسی با همسر رسیدید ، باید زمان خلوت و آرامی را پیدا کنید. حتی می‌توان شرایط ویژه‌ای برای آرامش ایجاد کرد . مثلاً روشنایی اتاق با شمع یا یک موزیک آرام . اگر چه ممکن است سبب خجالت شخص شود اما باید به همسرتان اجازه دهید که از شرم شما مطلع شود .

حتی می‌توان فرصتی برای تنها ماندن در نظر گرفت می‌توان گفت : « برای رابطه جنسی بعدی آماده‌ام اما ترجیح می‌دهم به آهستگی به آن برسم آیا برای امشب این آمادگی وجود دارد؟ گر چه شاید نتوانم ملایم باشم اما سعی می‌کنم تا لذت ببریم.» عقیده خوبی است اگر در آغاز فعالیت جنسی بعد از درمان سرطان ، محدودیتهایی را قائل باشیم.

توصیه می‌کنیم بخشی را به لمس همه نقاط بدن اختصاص دهید. هر کدام هم به دیگری اجازه دهد تا پشت بدن او را کاملاً لمس کند از نوک پنجه پا تا سر بعد از ۱۵ دقیقه برگردد و جلوی بدن او لمس شود. در حین لمس بدن همدیگر فقط باید بر خود تمرکز داشت و احساسات خود را آهنگین به زبان آورد. از افکار و یا احساسات همسر خود نگران نبود. در زمان لمس بدن همسر خود ، از شکل و قوام بدن او لذت می‌برید. لمس را به صورت ضربه‌های نرم ، محکم و حتی ماساژ دادن ادامه دهید.

در شروع پستان‌ها و ناحیه تناسلی را لمس نکنید هدف شما باید فقط رسیدن به آرامش و احساس لذت باشد. اصلاً مهم نیست که به هیجانات جنسی نرسید ، در این صورت لمس کردن ، خسته کننده نخواهد بود و سبب می‌شود نسبت به نزدیکی بعدی احساس خستگی یا عصبی بودن نداشته باشید.

در صورتی که هر دو در اولین مرتبه لمس احساس آرامش دارید. باید لمس ناحیه تناسلی را در مرتبه بعدی قرار داد. در دفعات بعد می‌توان بیشتر دقت خود را بر روی لمس ناحیه ژنتیال صرف کرد تا جایی که از طریق دهان یا دست به لذت جنسی رسید و این کار برای هر دو رضایت بخش خواهد بود.

بسیاری از زن و شوهرها درباره رابطه جنسی زیاد صحبت نمی‌کنند. اما بعد از درمان سرطان رابطه جنسی معمول تغییر می‌کند، بنابراین نباید به علت خجالت ساکت ماند و باید  به همسر اجازه داد که با صحبت یا بعضی حرکات ، بداند شما چه روشی را بیشتر دوست دارید. باید سعی کرد تمایلات خود را به شیوه‌ی مناسب بیان کرد به عنوان مثال « تو در وضعیت مناسبی هستی اما من لمس آرام را دوست دارم » تا اینکه بگویند « خیلی دردناک بود ».

تا زمانیکه هر دو به آمادگی لازم نرسیدید نباید نزدیکی کرد. در صورتی که درمان سرطان موجب اختلال در نعوظ شود تا حد امکان نزدیکی نباید طولانی شود. زوجین می‌توانند از بخش‌های دیگر فعالیت جنسی لذت ببرند. جای تعجب است که اگر شخص بخواهد به لمس کردن و نوازش کردن خاتمه دهد ،  فقط به علت این که یک جنبه از فعالیت جنسی تغییر کرده است.

 

آیا سرطان خون واگیردار است؟

رابطه جنسی با سرطان

سرطان پروستات | رابطه جنسی بعد از سرطان پروستات

 

منبع: سیمرغ /سایت اطلاع رسانی بیماری های انکولوژی / بیتوته

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا