بدانیم تا سالم بمانیم

علت حرف زدن در خواب چیست | اصلی ترین دلایل حرف زدن در خواب

دانستنی های سلامت ، علت حرف زدن در خواب ، و نکات جالبی درباره این موضوع در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

علت حرف زدن کودکان در خواب

علت حرف زدن در خواب در بزرگسالان , علت حرف زدن در خواب چیست

 

 

چرا در خواب حرف می‌زنیم؟

تحقیقات نشان می‌دهد که سخن گفتن در خواب در اثر درست عمل نکردن مکانیسم و دستگاهی عصبی در مغز ایجاد می‌شود که وظیفه‌اش توقف فعالیت‌های عصبی مرتبط با خوابیدن همچون فعالیت‌های گفتاری یا حرکتی بدن است.

قطعاً تاکنون با افرادی برخورد کرده‌اید که در هنگام خوابیدن و زمانی که در خوابی عمیق هستند شروع به صحبت کرده و حتی گاهی فریاد می‌زنند. این افراد معمولاً پس از بیدار شدن، موضوع را به خاطر نداشته و چیزی از حرف‌های خود را به یاد نمی‌آورند. هنگامی‌که ما می‌خوابیم، مکانیسمی در مغز وجود دارد که فعالیت‌های عصبی مرتبط با خوابیدن را فعال کرده و از انجام فعالیت‌های گفتاری یا حرکتی بدن پیشگیری می‌کند.

در این میان گاهی ممکن است این سیستم درست عمل‌نکرده و در بین دو بخش مجزای عملکرد مغزی فرد اختلال ایجاد شود. در حقیقت با بروز این اختلال، فرد از این سیستم دفاعی و تنظیم‌کننده اعصاب در هنگام خواب عبور کرده و این افراد در خواب حرف زده و یا حتی راه می‌روند. البته احتمال ایجاد این مسئله در افراد مجرد بیشتر است و در متأهلین کمتر دیده می‌شود.

ناله کردن، ادای کلمات نامفهوم و حتی سخن گفتن در خواب امری بی‌خطر است و امکان دارد برای هر فردی ایجاد شود اما استرس، نگرانی و هرگونه مشکلات روان‌شناختی می‌تواند احتمال بروز آن را افزایش دهد و هر چه این مشکلات روان‌شناختی و نگرانی بیشتر باشد، ممکن است تعداد ایجاد این اختلالات در خواب نیز افزایش پیدا کند.

درواقع درست عمل نکردن این مکانیسم مغزی موجب ناله در خواب و زیر لب سخن گفتن یا حتی سخن گفتن طولانی ایجاد شود. ایجاد حرکات زیاد در خواب و یا راه رفتن نیز از همین مسئله نشاءت می‌گیرد.

در خواب سخن گفتن یا somniloquy پاراسومنیا (parasomnia) یک اختلال در سیستم عصبی مغز است که در طول خواب ایجاد می‌شود و با رفتارهای غیرطبیعی و غیرمعمول همراه است. این عمل می‌تواند ادای کلمات نامفهوم، صبحت کردن یا حتی حرف زدن با صدای بلند یا فریاد زدن باشد.

محتوای صحبت کردن در خواب می‌تواند پیچیده باشد و معمولاً ازنظر قواعد خواب دیدن امکان اینکه درست باشد نیز وجود دارد. همان‌گونه که بر اساس تحقیقات پژوهشگران، خواب افراد متأثر از رویدادها و حوادث اخیری است که در زندگی آن‌ها روی‌داده، می‌توان گفت سخن گفتن در خواب نیز تحت تأثیر رویدادهای اخیر در زندگی فرد خوابیده است.

قابل‌توجه است که ناله کردن، ادای کلمات نامفهوم و حتی سخن گفتن در خواب امری بی‌خطر است و امکان دارد برای هر فردی ایجاد شود اما استرس، نگرانی و هرگونه مشکلات روان‌شناختی می‌تواند احتمال بروز آن را افزایش دهد و هر چه این مشکلات روان‌شناختی و نگرانی بیشتر باشد، ممکن است تعداد ایجاد این اختلالات در خواب نیز افزایش پیدا کند.

لازم به ذکر است که اختلالات خواب که سخن گفتن یکی از آن‌ها بوده، بسیار رایج است. این مسئله در کودکان به‌ویژه کودکان و نوجوانانی که در سنین بلوغ قرار دارند، دیده می‌شود اما در بزرگ‌سالان نیز دیده می‌شود.

 

 

حرف زدن در هنگام خواب

چیکار کنیم توی خواب حرف نزنیم

 

 

 علت حرف زدن در خواب برخی افراد چیست؟

دلیل اصلی حرف زدن در خواب چیست؟ چرا برخی فراد در خواب حرف می زنند؟ ریشه این نوع از اختلال خواب در کجا نهفته است؟

حتماً برای شما هم پیش آمده که شب ها از صدای حرف زدن دیگری از خواب بلند شوید. شب هایی که هر چه می کنید دیگر خواب به چشمانتان نمی آید باید تا صبح بیدار بمانید؛اما فکر می کنید دلیل اصلی این اتفاق چیست؟چرا برخی در خواب حرف می زنند؟ریشه این نوع از اختلال خواب در کجا نهفته است؟

شاید به نظر ما قدری عجیب بیاید ولی حقیقت این است که در خواب صحبت کردن به ویژه در کودکان و مردان اتفاقی طبیعی است.

 

اصلی ترین دلایل حرف زدن در خواب

– استرس

– کمبود خواب

– تب

– مصرف الکل

بر طبق باور کارشناسان این دلایل صحبت کردن به هنگام خواب را تحریک می کنند. با این حال، گاهی برخی عوامل بیرونی از جمله اتفاقات خوشایند یا ناخوشایند بیرونی یا قرار گرفتن در موقعیتی جدید موجب هیجاناتی در فرد می شود که شب ها و در قالب صحبت در خواب جلوه پیدا می کند.به همین خاطر، اغلب کلماتی که در این مواقع شنیده می شود به اتفاقات بیرونی و آنچه در طول روز بر فرد گذشته است مربوط می شود.

در نقطه مقابل، صحبتی که ناشی از تب یا مصرف بیش از حد الکل باشد لزوماً ارتباطی با وقایع روزمره زندگی افراد یا گذشته آنها ندارد و اغلب بی معنا و عاری از وحدت است. در واقع، صحبت کردن در خواب بیش از آنکه پدیده ای درونی باشد واکنش بدن است نسبت به اتفاقات بیرونی که نمی توان آن را نوعی بیماری یا اختلال آسیب رسان پنداشت.

با این حال، کارشناسان به آن دسته افرادی که این ماجرا برایشان به دفعات تکرار می شود توصیه می کنند سری به پزشک متخصص بزنند. ممکن است با یک دوره دارو درمانی کوتاه مدت همه چیز به حالت عادی بازگردد و خودشان و دیگران خوابی آرام تر و با کیفیت تر را تجربه کنند.

 

 

داد زدن در خواب

علت حرف زدن در خواب

علت حرف زدن در خواب چیست | اصلی ترین دلایل حرف زدن در خواب

 

منبع: سلامت نیوز / :life.shafaqna.com / بیتوته

۴/۵ - (۲ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا