زیبایی

اصلاح صورت با تیغ یا ریش تراش ؟ کدام بهتر است

زیبایی آقایان ، راهنمای جالبی برای اصلاح صورت آقایان ، و راهنمای خرید ریش تراش در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

مضرات ریش تراش برقی

تیغ بهتره یا ریش تراش , اصلاح صورت با تیغ یا ریش تراش

 

 

اصلاح صورت با تیغ یا ریش تراش؟ کدام بهتر است؟

تیغ بهتراست یا ریش تراش؟ چرا برخی تاکید دارند که حتما از ماشین ریش تراش استفاده کنند؟ در این مطلب نکاتی را درباره بهترین روش اصلاح صورت مردان و اصول آن عنوان می کنیم؟

تکنیک های اصلاح با مرطوب کننده ها، محصولات با کیفیت و مراقبت از پوست بعد از اصلاح می تواند به شما کمک کند که از بهترین روش ها برای اصلاح صورت برخوردار شده و در برطرف کردن معایب و جلوگیری از آسیب رسانی به پوست صورت موفق باشید.

اصلاح همراه با شستشوی صورت با محصولات پس از اصلاح برای حفظ سلامت پوست بسیار مهم است. صرف نظر از انتخاب بهترین روش برای اصلاح صورت، به خاطر داشته باشید که در هر صورت باید مراحل و اصول اصلاح صورت را رعایت کنید.

 

اصول اصلاح صورت مردان

در ابتدا، صورت و ریش خود را کمی مرطوب کنید. یکی از دلایل سوزش پوست صورت در هنگام اصلاح، پوست خشک و مرطوب نکردن صورت است. این یکی از نکات مهم است که نباید آن را فراموش نکنید. موهای صورت تا ۳۰٪ از حجم  رطوبت را جذب می کند.

مو با جذب آب بسیار ضعیف شده و بنابراین اصلاح آن راحت تر می شود. دوش گرفتن قبل از اصلاح هم  روش ایده آلی  برای اطمینان از مرطوب بودن صورت و ریش شما است.در صورتی که دوش گرفتن امکان پذیر نباشد، صورت خود را شسته و سپس یک دستمال مرطوب گرم را چند دقیقه، روی صورت خود قرار دهید. این تکنیکی است که اکثر آرایشگران از آن استفاده می کنند.

پس از مرطوب کردن صورت، استفاده از کرم اصلاح با کیفیت، دارای غلظت بالا و حاوی روان کننده ها (به عنوان مثال سیلیکون ها) و مرطوب کننده ها مهم و ضروری است. بهترین کرم های اصلاح صورت حالت کرمی هستند و مانند مارک های ارزان تر داروخانه ها به صورت فوم نیستند.

 

اصلاح صورت با تیغ

هر چه فوم کمتر باشد، تراشیدن صورت بهتر انجام می شود. استفاده از این کرم باعث سهولت کار، سوزش کمتر و خستگی کمتر در هنگام اصلاح صورت می شود. کرم خوب و مناسب باعث می شود که حساسیت کمتری در پوست صورت ایجاد شده و پوست نرم تری داشته باشید.

علاوه بر این می تواند برای انواع پوست ها مناسب باشد. کرم اصلاح را حداقل یک دقیقه قبل از تراشیدن موی صورت به صورت زده و بگذارید تا حد ممکن صورت را نرم و مرطوب کند.

 

ویژگی بهترین برس اصلاح

یکی از ابزارهای مهم در هنگام اصلاح صورت، برس اصلاح است. برس ریش تراش کمک می کند تا موهای خود را بهتر ببینید. دوم اینکه کمک می کند تا کرم اصلاح کاملا در تمام سطح پوست پخش شود و در نهایت، در حذف سلول های مرده پوست (لایه برداری) کمک کرده و باعث داشتن پوست صاف تر و سالم تر شود. همیشه سعی کنید از برس اصلاحی استفاده کنید که نه ضخیم باشد نه خیلی نرم.

کرم اصلاح را با برس اصلاح به صورت دایره ای روی صورت پخش کنید تا به همه نقاط پوست برسد.

در این مرحله شما باید از تیغی با کیفیت و با قابلیت تغییر تیغ استفاده کنید. همیشه استفاده از تیغ با کیفیت تاثیر بسیار زیادی در اصلاح صورت دارد. تیز بودن تیغه ها هم بسیار مهم است زیرا در غیر این صورت، نه تنها موها را نمی تراشد، بلکه سبب آسیب رساندن به پوست و ایجاد بریدگی هایی بر روی پوست می شود.

تیغ نازک به پوست آسیب رسانده و باعث ایجاد سوزش پس از اصلاح می شود. پس از اتمام کار اصلاح، صورت را با آب ملایم بشویید و حوله را روی پوست صورت نکشید. به طور کلی می توان گفت که پوست صورت افراد مختلف با یکدیگر متفاوت بوده و هر فردی با در نظر گرفتن نوع پوست خود باید از وسایل با کیفیت و مخصوص پوست خود در اصلاح صورت استفاده کند.

 

تیغ بهتراست یا ریش تراش

استفاده از تیغ یا ریش تراش بسته به نوع پوست هر فردی در نظر گرفته می شود. برخی افراد با تیغ و بعضی هم با ریش تراش بهتر اصلاح می کنند. به طور کلی استفاده از ریش تراش برای انواع پوست ها چه حساس و غیر حساس مناسب تر بوده و در عین حال کار با آن آسان تر است. به علاوه هنگام کار با ریش تراش آسیب و برش بر سطح پوست ایجاد نشده اما با استفاده از تیغ، ممکن است پوست صورت دچار برش شود.

 

 راهنمای جالبی برای اصلاح صورت مردان

چند مطلب جالب: ۱-یک مرد معمولی ۳۰ هزار موی ریش در صورت خود دارد. بیشترین تراکم موی صورت در نواحی چانه و بالای لب بالا میباشد.

۲-مو روزانه در حدود ۰٫۸ میلی متر رشد میکند که این سرعت در طی روز بیشتر از شب است.

۳-بر خلاف تصور تعداد دفعات تراشیدن موهای صورت در سرعت و ضخامت موهای تازه روییده تاثیری ندارد.

۴-ایده آل ترین زاویه اصلاح با خود تراش دستی ۲۸-۳۲ درجه میباشد.

۵-موهای گردن موازی با پوست گردن رشد میکنند.

۶- ۴۲ درصد مردان یا کاملا فاقد موی صورت هستند و یا از کم پوشت بودن موهای صورت خود ابراز نارضایتی میکنند.

۷-چنانچه یک اصلاح معمولی تنها ۳٫۵ دقیقه بطول انجامد، یک مرد با تراکم موهای صورت معمولی سالانه ۱۰-۱۵ ساعت را صرف اصلاح موهای صورت خود میکند.

۸- مصریان باستان نخستین کسانی بودند که از تیغ های خود تراش استفاده میکرده اند. جنس تیغ ها در آن عهد از برنز بوده است. خود تراش های دستی کنونی توسط (kc.gillette) در سال ۱۹۰۳ ابداع گردید.

 

انواع خودتراش:

۱-خودتراش دستی

۲-خودتراش برقی

 

خود تراشهای دستی(manual razor):

۱- تیغ سلمانی(straight/cut throat razor):آرایشگرها و به ندرت افراد معمولی از آنها استفاده میکنند.نکته مهم در استفاده از این خود تراش ها آن است که خود تراش را هنگام اصلاح باید با زاویه ۳۰ درجه و در جهت رویش موها حرکت دهیم.

 

۲- خود تراش های معمولی(safety razor)

۳- خود تراش های یکبار مصرف (disposable):شامل خود تراش های یکبار مصرف و خود تراش با تیغ ها و یا کارتریج های یکبار مصرف(disposable cartridge) میباشد. خودتراش های یکبار مصرف در انواع یک تیغه، دو تیغه وسه تیغه موجود میباشند. محصولات ژیلت معروفترین آنها میباشد. برندهای جدید این شرکت به نام های fusion-m3power-mach3 turbo عرضه گردیده اند (و خودتراش venus که ویژه خانم ها میباشد). ویژگیهای این خودتراش ها: ۱-اندیکاتورهای لغزنده : پس از اینکه رنگشان از آبی به سفید تغییر کرد، نشانه اتمام عمر مفید تیغ خود تراش میباشد. ۲-تیغ های ضد اصطکاک. ۳-تکنولوژی جدیدی که دارای یک موتور کوچک مرتعش شونده بوده و میکرو پالس هایی را به تیغه ها ارسال میکند. شرکت ژیلت مدعی است این تکنولوژی باعث برخاستن و سیخ شدن موها گردیده و اصلاح صورت بهتر انجام می پذیرد.

 

 

نحوه استفاده از ژل اصلاح صورت

انواع ماشین ریش تراش

 

 

خود تراش های برقی و یا ماشین اصلاح (electric shaver/razor):

بسته به نوع تکنولوژی سر اصلاح شان به دو دوسته تقسیم میگردند:

۱- فویل دار و یا نوسانی(foil razor/oscillating):دارای یک تیغه برنده (cutter) میباشند که توسط یک ورقه نازک فلزی مشبک و قابل انعطاف موسوم به فویل (توری) پوشیده شده اند. تیغه با حرکات سریع رفت و برگشتی موها را میتراشند.

 

انواع ماشین اصلاح نوسانی:

۱- تک کاتر(single): دارای یک کاتر (تیغه برنده) بوده که توسط یک فویل پوشیده گردیده است (برای افرادی که رشد موهای صورتشان کند است ایده آل میباشد)

۲-کاتر دوبل (double):دارای دو کاتر و دو فویل پوشاننده است.اثر بخش تر و سریعترازنوع تک کاتر میباشد.

۳-سه کاتر (triple):دارای ۳ آلت برنده و ۳ فویل پوشاننده مجزا میباشد.

۴-کاتر دوبل+ کاتر میانی(double+integrated cutter):مشابه ریش تراش برقی با کاتر دوبل میباشد، اما یک کاتر در بین دو کاتر اصلی تعبیه گردیده که وظیفه تراشیدن موهای بلند را به عهده دارد.

۲-روتاری و یا دوار (rotary razor): دارای ۳ تیغه برنده بوده که در پشت شبکه های فلزی معلق(گارد) با حرکت چرخشی موها را میتراشد. تیغه های برنده به فرم مثلث روی دستگاه تعبیه میگردد.

 

تقسیم بندی شیورهای برقی از نظر منبع نیرو:

۱-معمولی(mains):مستقیما به جریان برق متصل میگردند.

۲-باطری خور(battery):تنها با نیروی باطری کار میکنند.

۳-شارژی(rechargeable): قابلیت شارژ دارند و برای مسافرت ایده آل میباشند. برخی از مدلهای پیشرفته با هر بار شارژ تا ۳ هفته شما را از شارژ مجدد بی نیاز میکنند.

نکته:برخی شیورهای برقی کاملا ضد آب میباشند که به اصطلاح(wet and dry) نامیده میگردند.

نکته:برخی ریش تراش های برقی دارای سیستم شستشوی اتوماتیک میباشند.

نکته:سعی کنید ریش تراش فویل داری که خریداری میکنید حتما دارای سر متحرک (pivoting head) باشد. با این قابلیت خود تراش های برقی قدرت مانور شما روی پستی بلندی ها و فرم صورتتان بیشتر خواهد بود.

 

مقایسه ریش تراشهای فویل دار و دوار:

۱-نوع نوسانی و فویل دار اصلاحی یکدست تر و بهتری ارائه میدهد، اما درتراشیدن موهای بلند کارایی لازم را ندارد.

۲-نوع روتاری موهای بلند را بهترمی تراشد و قدرت مانور دادن با آن در نواحی دردسر ساز (مثل چانه و گردن) آسانتر میباشد.

۳-سر نوع فویل دار شکننده تر و حساس تر میباشد. بنابراین آسیب پذیرتر بوده و زود تر فرسوده و یا سوراخ میگردد.

۴-ریش تراش های فویل دار تحریک پوستی کمتری ایجاد میکنند.

۵-کسانی که عادت دارند بطورمرتب و روزانه ریش صورت خود را بتراشند بهتر است نوع فویل دار و افرادی که یک روز در میان و یا بیشتر موهای صورت خود را میتراشند، بهتر است از شیورهای دوار استفاده کنند.

نکته: نگهداری، تمیز کاری و روغن کاری ریش تراش های برقی بسیار حایز اهمیت است. سر و آلتهای برنده شیورها پس از مدتی فرسوده، معیوب و کند میگردند. بهتر است سالی یک مرتبه سر و آلت های برنده (تیغه ها) شیور خود را تعویض کنید. پس ازهر بار اصلاح نیز سر شیور را گشوده و درون آن را کاملا تمیز کنید و سپس بوسیله روان کننده های مخصوص تیغه ها را روغن کاری کنید.

نکته:شیورهای شارژی را ابتدا کاملا شارژ کنید و سپس تا موقعی که شارژ شیور کاملا خالی نشده از شارژ کردن مجدد آنها خودداری کنید.

 

ابزارهای دیگر:

* پیرایشگر ریش(beard trimmer): تریمرهای (مرتب کننده ها) ریش برای مرتب کردن ریش ها و سبیل های بلند و همچنین تنظیم خط ریش بکار میروند. البته برخی ماشین های ریش تراش دارای تریمر نیز میباشند.

* موزن های سر برقی (hair clippers):موزن ها همان ماشین های موزنی سلمانی میباشند.

 

انواع اصلاح:

۱-اصلاح تر(wet):همان اصلاح با خودتراش دستی میباشد.

۲-اصلاح خشک(dry):همان اصلاح با ماشین ریش تراش میباشد.

 

لوازم کمکی اصلاح:

۱-خمیر، ژل، کف (فوم) و صابون اصلاح.

۲-فرچه اصلاح.

۳-لوسین های پس از اصلاح یا همان افتر شیو(after shave): حاوی مواد ضد عفونی کننده،معطر و مرطوب کننده میباشند.

۴- لوسیون های قبل از اصلاح(pre-shave): حاوی مرطوب کننده و روغن میباشند.

۵-مرطوب کننده ها.

 

عوارض جانبی اصلاح صورت:

۱-بریدگی ها: ممکن است تا ۱۵ دقیقه خونریزی آنها ادامه داشته باشد.برای متوقف کردن خونریزی یک پنبه را به الکل آغشته کرده و روی محل بریدگی قرار دهید. و یا از قلم های (styptic) که حاوی ماده فعال زاج سفید(alum) میباشند استفاده کنید. زاج سفید یک نوع قابض میباشد.

۲-خراشیدگی و ساییدگی ها.

۳-تحریک پوست صورت.

۴-سوزش خود تراش(razor burn): به قرمزی، التهاب و احساس سوزش و تحریک پذیری پس از اصلاح اطلاق میگردد. علت آن فشار بیش از حد تیغ و ماشین ریش تراش بروی پوست هنگام اصلاح است. علل دیگر آن اصلاح با تیغ کند، اصلاح خشک، خیلی سریع تراشیدن موهای صورت، و تراشیدن مکرر یک ناحیه از صورت میباشند. در قسمت های از صورت و گردن که دارای پوست حساس تر و موهای زبر ترهستند احتمال این عارضه بیشتر میباشد. برای پیشگیری ازآن قبل و بعد از اصلاح از لوسیون های مخصوص اصلاح استفاده کنید. برای درمان آن نیز به صورت آب و یا ژل آلوئه ورا (aloe vera) و یا محلول رقیق اسید سالیسیلیک بزنید. هرگز روی پوست آزرده اودکلن و یا الکل نزنید.

۵- جوش های اصلاح(shaving rash/razor bumps): علت آن موهای درون روییده میباشد (فرو رفتن سر موها درون پوست) و علایم آن برآمدگی های قرمز، ملتهب، دردناک و چرکین است. موهای درون روییده اغلب در افرادی که موهای مجعد دارند بروز میکند. علل آن از ته تراشیدن زیاد موها، تراشیدن موها خلاف جهت رویششان و کشیدن زیاد پوست صورت حین اصلاح میباشد. پوست را حین اصلاح بیش از اندازه نکشید چراکه احتمال رویش موهای درون روییده افزایش می یابد. هنگامی که پوست را زیاد از حد میکشید موها از فولیکول (مجرای خروجی مو) بیرون زده میشوند و پس از اینکه نوک مو تراشیده و پوست به حالت نخست بر میگردد، مو بدرون فولیکول گیر افتاده وپس از رشد درون فولیکل فر میخورد.برای خارج ساختن موی درون روییده چند دقیقه حوله داغ روی صورت قرار دهید تا موی درون روییده نرم گردد. سپس میتوانید مو را توسط یک موچین استریل بیرون بکشید.همچنین میتوانید لوسیون های حاوی اسید گلیگولیک روی موضع بمالید.اسید گلیگولیک سلولهای مرده پوست را برمی دارد. و یا میتوانید توسط یک مسواک تمیز و با موهای نرم به ملایمت روی موی درون روییده بکشید تا خارج شود.

 

نحوه اصلاح صورت:

۱-تیغ باید تیز و تمیز و صورت نیز گرم، تمیز و مرطوب باشد.

۲-خود تراش یک تیغه بهتر است اما نوع دو تیغه و یا بیشتر آن اصلاح بهتر و تمیزتری را ارائه میدهد.

۳-صورت را کاملا با آب و صابون بشویید.

۴-یا یک حوله را با آب خیلی گرم (نه داغ آب داغ پوست صورت را خشک میکند) مرطوب کنید، و یا حوله را با آب مرطوب کرده وآن را به مدت ۳۰ ثانیه درون مایکروویو قراردهید. سپس حوله گرم را به مدت چند دقیقه روی صورت قرار دهید. این کار موها را نرم و پوست صورت را نرم و قابل انعطاف میکند. به همین خاطر بهتراست پس از استحمام اقدام به تراشیدن ریش کنید.

۵-خمیر و یا ژل ریش را توسط فرچه با حرکات دوار روی صورت پخش کنید.بیش از حد کف ریش به صورت نزیند چراکه باعث کاهش کارایی خود تراش میشود. خمیر اصلاح به قطر یک ۵ تومانی کافیست.

۶-تیغ را زیر آب داغ بگیرید و سپس سینک دستشویی را تا ۱/۳ از آب خیلی گرم پر کنید.

۷-توسط خود تراش و با حرکات ملایم و کوتاه شروع به تراشیدن موها کنید. موها را فقط در جهت رویششان بتراشید.

۸-هر از چند گاهی خود تراش را درون آب گرم فرو کرده و تمیز کنید.

۹-برای اصلاح خشک پس از شستن صورت آن را کاملا خشک کنید.

۱۰-ترتیب تراشیدن موی صورت: ۱-خط ریش و نواحی گونه ها.۲ -استخوان آرواره. ۳-گردن. ۴-چانه. ۵-بالای لب بالا (سبیل ها). این به این خاطر است که تراکم مو در چانه و قسمت فوقانی لب بیشتر بوده و هر چه بیشتر کف اصلاح روی آنها باقی بماند نرمتر میگردند.

۱۱-افرادی که دارای پوست حساس بوده و با ماشین اصلاح میکنند نیز بهتر است ابتدا قسمتهای حساس صورت مانند گردن و گونه ها و سپس دیگر قسمت ها را اصلاح کننده. چراکه هرچه سر ماشین اصلاح گرمتر باشد تحریک پوستی نیز بیشتر خواهد بود.

۱۲-در اصلاح خشک ریش را در خلاف جهت رویش موها بتراشید (اما بیش از حد فشار اعمال نکنید). اگر از نوع تیغه های دوار استفاده میکند با حرکات چرخشی و چنانچه از نوع فویل دار استفاده میکنید با حرکات مکرر و فواصل کوتاه موها را بتراشید.

۱۳-صورت را آب بکشید و قسمت هایی که جا انداخته اید را مجددا اندکی کف بزنید و بتراشید.

۱۴-در انتها صورت را با آب سرد بشویید تا منافذ پوست بسته گردند.

نکته: برای جلوگیری از بریدگی پوست، خود تراش را بطور افقی روی صورت حرکت نداده و هنگام تغییر موقعیت آن را به مقدار ۲ سانتی متر از پوست بلند کرده و در موقعیت جدید قرار دهید.

نکته: هنگام تراشیدن ریش (هم تر و هم خشک) با دست دیگر اندکی پوست صورت را بکشید.

نکته:چنانچه میخواهید صورت خود را کاملا از ته بتراشید قبل ازخمیر ریش زدن روغنهای قبل از اصلاح به پوست صورت خود بزنید تا پوست صورتتان نرم و لغزنده گردد.

نکته:هنگامی که با تیغ خودتراش اقدام به اصلاح صورت میکنید ،همواره مقداری از پوست صورت نیز همراه با مو کنده میشود به ویژه اگر از تیغ کند استفاده کنید.

نکته:حداقل ۲۰ دقیقه پس از برخاستن از خواب اقدام به اصلاح صورت کنید تا پف و ورم صورت بخوابد.

نکته:اگر پوست صورتتان زیاد جوش میزند بهتر است از ماشین ریش تراشی بجای تیغ خود تراش استفاده کنید.

 

 

اصلاح صورت زنان

نکاتی برای خرید ریش تراش

اصلاح صورت با تیغ یا ریش تراش ؟ کدام بهتر است

منبع : nabzema.com / انجمن پارسیان / بیتوته

۴/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا