بدانیم تا سالم بمانیم

ضرر ایستاده آب خوردن | نکاتی درباره نوشیدن آب سرد بعد از غذا

دانستنی های سلامت ، نکاتی درباره نوشیدن آب ، و مقدار مصرف آب برای بدن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

 بهترین زمان نوشیدن اب

حدیث درباره آب خوردن , ضرر ایستاده آب خوردن

 

 

چرا نباید ایستاده آب خورد؟

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که پدر یا مادر یا قدیمی ترها در هنگام نوشیدن آب به شما بگویند که بنشینید و آب بخورید.

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که پدر یا مادر یا قدیمی ترها در هنگام نوشیدن آب به شما بگویند که بنشینید و آب بخورید. از آن جایی که این مساله برای خود من هم اتفاق افتاده! تصمیم گرفتم تا از نظر علمی صحت و سقم این قضیه را بررسی کنم هر چند که ذره ای امید نداشتم که خطر ایستاده آب خوردن جدی باشد.

چرا شب ها باید بنشینیم و آب بخوریم؟ ایستاده آب خوردن چه مضراتی دارد؟ حالا با ما باشید تا جواب آن ها را به شما بگوییم.

درباره نحوه صحیح نوشیدن آب، دستورالعمل های خاصی در طب سنتی ذکر شده و اهمیت این مسئله تا جایی است که در کلام ائمه نیز احادیثی در این باره ذکر شده که در ادامه دو حدیث درباره نحوه نوشیدن آب آمده است.

حضرت علی علیه السلام فرمودند: « از ایستاده آب خوردن بپرهیزید که باعث دردی می شود که درمان ندارد مگر اینکه خدای عزوجل بهبودی ببخشد.» ( علل الشرایع ۴۶۵)

امام صادق علیه السلام با تفکیک میان نوشیدن آب در شب و روز در حقیقت سخن حضرت امیرالمومنین علیه السلام را تفسیر کرده و می فرمایند: «ایستاده آشامیدن آب در روز، غذا را گوارا می سازد و ایستاده آشامیدن آب در شب، زرداب می آورد.»

 

همچنین در جایی نیز می فرمایند: «آشامیدن آب در روز، مایه قدرت افزون‏تر و تن‏درستی بیشتر است.» (الکافی ج۶ ص ۳۸۳)

خطر جدی در کمین من و همه کسانی است که عادت به ایستاده آب خوردن دارند. از نظر علمی نوشیدن آب به صورت ایستاده باعث ایجاد ضربه شدید به انتهای مری شده و در طولانی مدت اسفکتر انتهای مری و ابتدای معده شل و سفت می شود. در نهایت این اتفاق منجر به یک بیماری به نام GERD (بیماری رفلکس مری) می شود.

 

 نکاتی درباره نوشیدن آب سرد بعد از غذا

باورهای نادرست زیادی درمورد نوشیدن آب سرد بعد از غذا بین عموم شایع است. امروز می‌خواهیم به این باورها بپردازیم، باورهایی مثل سرطان‌زا بودن آن که هیچ سند و مدرک علمی پشت آن وجود ندارد. در گذشته گفته شده بود که نوشیدن آب سرد بعد از غذا می‌تواند به هضم و گوارش غذا کمک کند. علم جدید هیچ تفاوت عمده‌ای در تاثیرات یک لیوان آب سرد بعد از شام یا هر زمان دیگر از روز نمی‌یابد.

 

آب و گوارش

یکی از این باورهای نادرست می‌گوید آب سرد می‌تواند روغن غذا را در پوشش سخت درون دستگاه گوارشتان جامد کند. این هیچ پشتوانه علمی ندارد. کلینیک مایو و دانشگاه کلمبیا تایید می‌کنند که این باور نادرست است. از طرف دیگر، نوشیدن بلافاصله آب بعد از غذا معمولاً به هضم غذا کمک می‌کند. آب و سایر مایعات به شکستن غذاهای جامد کمک می‌کنند. اگر می‌خواهید گوارشتان را تقویت کنید، سوپ و سایر غذاهای آبکی مثل سبزیجات و میوه‌ها را انتخاب کنید.

 

 

حدیث امام صادق درباره اب خوردن

زیاد اب خوردن در اسلام

 

 

مصرف روزانه آب

اگر از نوشیدن یک لیوان آب خنک بعد از غذا لذت می‌برید، آن را جزئی از مصرف روزانه آب خود قرار دهید. براساس کلینیک مایو، اکثر بزرگسالان باید روزانه هشت تا نه لیوان آب بنوشند.

اصولاً با فرض اینکه ۲۰ درصد آب موردنیاز شما از آب غذاها تامین شود، این بیشتر از دو لیتر می‌شود. اگر دوست دارید آبمیوه‌ها یا نوشیدنی‌هایی به جز آب مصرف کنید، این میزان را به ۹ تا ۱۳ فنجان در روز برسانید. نوشیدنی‌های کافئین‌دار را از آن حذف کنید زیرا خود موجب کم‌آب شدن بدن می‌شوند.

 

آب خنک برای پایین آوردن درجه حرارت بدن

براساس دانشگاه کلمبیا ، نوشیدن آب سرد در بعضی نقاط به بدن کمک می‌کند. اگر ورزش کرده باشید، ممکن است برای خنک شدن شدیداً هوس آب خنک کنید. نوشیدن آن بسیار به شما کمک می‌کند. وقتی درجه حرارت بدن به بالاتر از ۹۸٫۶ درجه فارنهایت می‌رسد، بدن برای پایین آوردن دوباره درجه حرارت خود به حالت عادی، عرق می‌کند. نوشیدن آب ۴۱ درجه فارنهایت به تنظیم دمای بدن شما کمک کرده و احتمال کم‌آب شدن آن را پایین می‌آورد. اگر آب خنک در دسترستان نبود، نوشیدن آب گرم بهتر از هیچ است.

 

آب سرد و سردرد

اگر سابقه میگرن یا سردرد دارید، نوشیدن آب با دمای اتاق توصیه می‌شود. در یک تحقیق که در سال ۲۰۰۱ انجام گرفت، مشخص شد که نوشیدن آب یخ با نی موجب بروز سردرد در میان خانم‌ها، به‌ویژه آنهایی که علائم سردرد را در آن سال تجربه کرده بودند می‌شود. اگر مستعد میگرن هستید، بهتر است آب ولرم‌تر بنوشید.

 

 

 نوشیدن آب گرم با معده خالی

نکاتی درباره نوشیدن آب

ضرر ایستاده آب خوردن | نکاتی درباره نوشیدن آب سرد بعد از غذا

 

منبع: namnak.com/ مردمان / بیتوته

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا