معما و تست هوش

روش صحبت با نوجوانان | چند شیوه‌ی موثر برای گفتگو با نوجوانان

رفتار با نوجوانان ، رفع بحران های دوران بلوغ در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

ارتباط با جوانان

رابطه با نوجوانان , روش صحبت با نوجوانان

 

 

بهترین روش ها برای صحبت با نوجوانان

گاهی آشنا نبودن با نحوه برخورد صحیح با یک نوجوان، باعث می شود پدر و مادرها فرسنگ ها از فرزندشان دور شوند، فاصله ای که شاید هرگز نتوان آن را جبران کرد.دغدغه ذهنی والدین نوجوانی است که زبان مشترکی با فرزندشان نیافته و در صحبت با نوجوانان دچار مشکل شده اند که در این مطلب تدابیری برای این مشکل اندیشیده ایم.

 

چطور با نوجوانان صحبت کنیم

خیلی از والدین در رابطه با نوجوانشان دچار بحران و چالش می شوند. ارتباط با نوجوان نمی تواند شبیه رابطه شما با کودک یا خردسال باشد. نوجوان ها تشنه حرف زدن و شنیده شدن هستند .

اگر فکر کنند شما شنونده خوبی نیستید یا به جای شنیدن تنها حرف می زنید و موعظه می کنید به سرعت از شما فاصله می گیرند و رابطه تان شکرآب می شود. پس در تعامل با نوجوان ها بیش از آنکه حرف بزنید، بشنوید و بعد در چند جمله کوتاه و فقط در صورت نیاز پاسخ دهید. زمانی که فرزندتان از احساسات یا تصمیماتش حرف می زند یا می خواهد مطلب مهمی را برایتان بیان کند، بین حرف او نپرید، پیش داوری نکنید یا از موضع بزرگسالی که به همه چیز واقف است حرف نزنید .

زمانی که فرزندتان می خواهد مطلبی را با شما در میان بگذارد، سراپا گوش شوید . تلویزیون را خاموش کنید، گوشی موبایلتان را کنار بگذارید یا دست از کار و مطالعه بکشید و با تمام دقت به او گوش کنید. با این کار به او نشان می دهید برایتان مهم است و به او احترام می گذارید .

 

از او سوال کنید ولی قضاوت نکنید

همیشه فرض را بر این بگذارید که نوجوان تان دلیلی منطقی برای انجام کارهای خود دارد. بدون هیچ جبهه گیری و برداشت های یک جانبه، سوالات خود را بپرسید و منتظر پاسخ های قانع کننده نوجوان باشید. اگر قانع نشدید پرسش خود را به طریقی دیگر بیان کنید و از نوجوان توضیح بیشتری بخواهید. برای درک و تفهیم بهتر موضوع، سعی کنید بی هیچ غرضی رفتار نوجوان را توصیف کنید و نظر او را نیز درباره آن موضوع بخواهید .

 

به او بفهمانید نگران او هستید

برای این که نوجوان به شما اجازه مداخله در مشکلات شخصی اش را بدهد، به او بفهمانید نگرانش هستید و قصد کمک به او را دارید. طوری رفتار نکنید که انگار شما همه بایدها و نبایدهای زندگی نوجوان را می دانید. به طور مثال، به او بگویید:چند وقتی است در خودت هستی، نمی دانم چه موضوعی پیش آمده اما می توانی برای هر نوع کمکی روی من حساب کنی .

 

آرام و با صراحت کامل با نوجوان صحبت کنید

اگر چه شاید بسیار برافروخته و عصبانی باشید اما تمام تلاش تان این باشد تا برخوردتان با نوجوان تند نباشد. خیلی آرام اما با صراحت و صداقت کامل در مورد سیگار کشیدن، دوستان ناباب، افت تحصیلی و… با فرزندتان صحبت کنید و جنبه های منفی رفتار اشتباهش را توضیح دهید. او باید بفهمد که راه را اشتباه می رود و ممکن است در آینده دچار مشکلات بسیاری شود .

 

نحوه صحیح گفتگو با نوجوانان

شروعِ صحبت با نوجوانان دشوار است. صحبت درمورد مواد مخدر و الکل حتی سخت‌تر نیز می‌باشد. به عنوان پدرمادر اغلب با مقاومت روبرو می‌شوید. خبر خوب این است که روش‌هایی برای تعامل با نوجوانتان که روابط باز و مثبت را ترویج می‌دهد وجود دارد.

 

چند شیوه‌ی موثر برای  گفتگو با نوجوانان :

روشنفکر باشید

اگر می‌خواهید یک مکالمه سازنده با نوجوانتان داشته باشید، یک چیز را به خاطر داشته باشید این است که هنگامی که یک بچه احساس مورد قضاوت بودن و یا محکوم شدن می‌کند، احتمال کمتری دارد که پذیرای پیام شما باشد. پیشنهاد می‌کنیم به منظوردستیابی به بهترین نتیجه برای شما و نوجوانتان، سعی کنید موقعیتی بی‌طرف و آزاد را حفظ کنید. ما درک می‌کنیم که چالش برانگیز است و به تمرین نیاز دارد.

 

 

ارتباط والدین با نوجوانان

با نوجوان دروغگو چه کنیم

 

 

خودتان را جای نوجوانتان قرار دهید

برای مثال، رفتاری را که خودتان ترجیح می‌دهید زمانی که در مورد یک موضوع دشوار صحبت می‌کنید مورد خطاب قرار بگیرید را در نظر بگیرید. فکر کردن درمورد چگونگی احساستان در زمان نوجوانی می‌تواند سودمند باشد.

 

در مورد اهدافتان صریح و شفاف باشید

نوشتن آن‌ها می‌تواند موثر باشد. زمانی که شما هدفتان از یک مکالمه را بدانید، می‌توانید بعدا به آن برگردید و آنچه را که درست پیش رفت، آنچه که نادرست بود، چه اهدافی داشتید و کدام‌ها باید برای یک وقت دیگر بمانند و آیا قادر به ارائه موثر آن‌ها بودید را مرور کنید

 

مثبت فکر کنید

اگر به یک موقعیت با شرم، خشم،ترس یا ناامیدی نزدیک شوید، تلاش‌های شما نتیجه معکوس خواهد داشت. در عوض مراقب، کنجکاو، مودب و فهمیده باشید.صحبت کردن با نوجوانتان در مورد مواد مخدر نباید زشت و یا ناراحت باشد.

 

به حرف های نوجوان گوش کنید

بسیاری از نوجوانان شاکی هستند که والدین به حرف آنان گوش نمی کنند. ارتباط مانند خیابان دوطرفه است. اگر می خواهید نوجوان به حرف شما گوش کند، با دقت شنوای حرف هایش باشید.

 

 برای نظر نوجوان احترام قائل شوید

در برخی موضوعات نظر فرزندان را بپرسید. گاهی نظر آنان با ارزش است. این امر به نوجوان کمک می کند که در مورد مسائل مختلف فکر کند و از طرفی اعتماد به نفس او افزایش می یابد.

 

نظر نوجوان را بی ارزش و مسخره ندانید

شاید نوجوان حرفی بزند که به نظر ما احمقانه و کودکانه است. اگر این امر را مستقیماً به او بگوییم ناراحت می شود و کمتر صحبت می کند.در برخی موارد که نظر او را قبول ندارید، آن را مطرح نکنید، زیرا نوجوان در این مقطع به تأیید نیاز دارد.

 

با رفتار و گفتار مثبت سرمشق و الگوی فرزندان باشید

اگر با همسر و فرزندان رفتار خوبی داشته باشید، نوجوان می کوشد رفتار شما را سرمشق خود قرار دهد.

 

انعطاف پذیر باشید

به موضوعات مورد علاقه نوجوان توجه کنید. علایق و خواسته های نوجوان با ما فرق دارد؛ همان طوری که ما نوجوان بودیم، خواسته های ما با والدین متفاوت بود. خود را جای او بگذارید و مسائل را از دید او ببینید.

 

نظرات خود را به فرزندان تحمیل نکنید

هرگز فرزندتان به زور و اجبار نظرتان را نمی پذیرد. تحمیل نظر باعث جبهه گیری فرزندان می شود.

 

زمانی که فرزندتان آمادگی دارد با او صحبت کنید

بزرگ ترین اشتباه را زمانی مرتکب می شوید که فرزندتان خود را برای رفتن به میهمانی دوستش آماده می کند و به او می گویید می خواهم باتو صحبت کنم.

هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد. اگر زمانی که فرزندتان حوصله و وقت کافی دارد با او صحبت کنید بهتر نتیجه می گیرید.

 

همیشه فرزندتان را نصیحت نکنید

گرچه نصایح شما به نفع نوجوانان است، ولی آنان در این مقطع کمتر مایل به شنیدن آن هستند. توجه به نوجوان از اهمیت خاصی برخوردار است. ساکت باشید، به او فرصت دهید صحبت کند. با عجله حرفش را قطع نکنید و نظرتان را نگویید.

 

 

 با نوجوان تنبل چه کنیم

صحبت با نوجوانان

 

روش صحبت با نوجوانان | چند شیوه‌ی موثر برای گفتگو با نوجوانان

منبع:آی بانو / بیتوته / اطلاعات ، تبیان / نمناک

 

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا