ازدواج و همسرداری

مشکلات مالی | مدیریت مشکلات مالی در زندگی زناشویی

روانشناسی زناشویی ، راه هایی برای حل اختلاف و بحران های مالی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

چگونه مشکلات مالی را حل کنیم

دعای رفع مشکلات مالی , مشکلات مالی

 

 

چگونه می شود مشکلات مالی در زندگی زناشویی را مدیریت کرد

از گذشته ها می گویند «نابرده رنج، گنج میسر نمی شود» اما هیچ دلیلی هم ندارد که با بهم زدن زندگی زناشویی تان اوضاع را بدتر کنید. با مشکلات و بحران های اقتصادی کنونی، شاید بد نباشد چند نکته مطرح کنیم که بدانید چطور اجازه ندهید مشکلات مالی بر ازدواج تان تاثیر بگذارد.

 

اجازه ندهید مشکلات مالی بر ازدواج تان تاثیر بگذارد

سوگند ازدواج تان را به خاطر بیاورید

در لحظه ازدواج، وقتی به هم قول می دهید که در زمان خوشی ها و سختی ها کنار هم باشید، مطمئناً به ذهن تان نمی رسد که در طول مسیر چه اتفاقاتی ممکن است برای تان بیفتد اما با این وجود برای نشان دادن حسن نیت خود، برای هم سوگند یاد می کنید.

در زمان سختی های مالی این سوگندها اهمیت بیشتری پیدا می کنند. به آن ها وفادار باشید، نه فقط به خاطر قولی که داده اید، بلکه بخاطر کسی که به او قول داده اید.

 

به خاطر بیاورید که این هم مثل بقیه چیزهای زندگی موقتی است

بدشانسی تبدیل به خوش شانسی و فقر تبدیل به ثروت می شود. همیشه این ضرب المثل قدیمی را به خاطر داشته باشید که می گوید، «گهی زین به پشت و گهی پشت به زین». بااین که سختی ها برای مدتی در زندگی اتفاق می افتد، اما دائمی نیستند و خیلی زود جای خود را به خوشی می دهند.

 

دیگران را متهم نکنید

مقصر دانستن دیگران خیلی راحت است، مخصوصاً وقتی خسته شده ایم و استرس زیادی داریم. این جزء ذات انسان است و به دلایلی فکر می کنیم که حال مان را بهتر می کند و در آخر هیچ نفعی به کسی نمی رساند، حتی خودتان. از نقطه نظر همسرتان، باید فکر کنید که متهم کردن آن ها بدترین چیزی است که بخواهند در زندگی بشنوند. همه ما از درون خودمان را مقصر می دانیم، حتی اگر بدانیم درست نیست. بنابراین قبل از این که کسی را متهم کنید، لحظه فکر کنید، «اگر او الان این حرف ها را به من می گفت چه حسی داشتم؟»

 

متحد باشید

یکی از بهترین توصیه ها برای هر ازدواجی این است که با هم متحد باشید و در کنار هم، هیچ چیزی نیست که قدرت مقابله با آن را نداشته باشید. شاید خیلی کلیشه ای به نظر برسد و بخاطر همین است که خیلی از ما آن را بلند به زبان نمی آوریم اما با همه اینها حقیقت دارد. ایده اصلی ازدواج این است که شما دو نفر به یک واحد تبدیل شوید و به این ترتیب قوی تر شوید. اگر از این نکته استفاده کرده اید و بخاطر شرایط مالی کنونی همدیگر را متهم نکرده اید یعنی با هم متهد بوده اید.

 

خنده

در هر نقطه ای از زندگی که با سختی مواجه شویم، احتمال اینکه دچار غصه و ناراحتی شویم بسیار زیاد است. استفاده از خنده روحیه تان را بهتر کرده، شما را به هم نزدیک تر کرده و به یادتان می آورد که زندگی بخش ها مهم تری از مشکلات مالی هم دارد. کمی احمقانه رفتار کنید، جوک بسازید و سختی ها را به خنده بگیرید، هر کاری که فشاری که احساس می کنید را کمتر کند.

 

راه حل پیدا کنید

با اینکه ممکن است پیدا کردن یک راه حل کلی برای مشکل مالی تان امکان پذیر نباشد، اما قدم ها کوچک تری بردارید و با همسرتان در این رابطه صحبت کنید تا برای مشکلات کوچک تر راه حل پیدا کنید. پس به جای اینکه سرتان را در دست های تان گرفته بنشینید و از خودتان بپرسید، «چطور از پس این مشکل برخواهید آمد؟» با سوال هایی کوچکتر شروع کنید، «قبض برق ماه بعد را چطور پرداخت کنم؟»

 

کنترل

در همه رابطه ها یکی از شخصیت ها همیشه نافذتر است و یکی همیشه مطیع تر. در زمان سختی ها، نباید سعی کنید همه کنترل را به دست گیرید یا همه کنترل را از دست بدهید. باید سعی کنید کنترل امور زندگی را به تساوی بین خودتان و همسرتان تقسیم کنید.

 

به خاطر داشته باشید

همیشه به خاطر داشته باشید که هر اتفاقی هم که افتاده باشد یا بخواهد بیفتد، تازمانی که همدیگر را دارید (و سلامتی تان را) چیز دیگری مهم نیست. و اگر توانستید در کنار همدیگر از پس این مشکل برآیید، دیگر مطمئن باشید که هیچ چیزی نیست که نتوانید با آن مقابله کنید.

 

بحران های مالی ممکن است به طلاق منجر شود

بحران های مالی بزرگ اغلب به طلاق منجر می شوند. زوج ها احساسات و تصویری را که قبل از وقوع بحران مالی نسبت به یکدیگر داشتند از دست می دهند، آنها با ترس و نگرانی پر می شوند، همدیگر را متهم می کنند و مشکلات مالی را به مشکلات عاطفی بدل می کنند و با حملات عصبی و افسردگی دست و پنجه نرم می کنند و یک روز ناگهان همدیگر را در حالی می بیابند که به فکر طلاق هستند.

پس شاید بهتر باشد قبل از آنکه حتی به این نقطه نزدیک شوید، به فکر طراحی یک نقشه مالی باشید. سه مورد از نقاط حساس زندگی مالی تان را شناسایی کنید و از همین حالا روی آنها فکر و کار کنید. حتما این قول مشهور را شنیده اید که پیشگیری بهتر از درمان است.

 

با مشکلات مالی خانواده چطور کنار می آیید؟

هیچکس نمی تواند ادعا کند در زندگیش استرس مسائل مالی  را تجربه نکرده است. مشکلات مالی یکی از رایج ترین عوامل استرس زا است و معمولا علل اختلافات میان همسران از این قسمت زندگی نشات می گیرد و کم کم اگر مدیریت نشود، شعله ور می شود.

گرچه شرایط سخت اقتصادی می تواند بیشترین فشار را بر خانواه بیاورد، هنوز می توان راه هایی را یافت که خانواده را حفظ کرد و حتی شکوفایی آن را تداوم بخشید. اگر می خواهید به طور موثری از عهده مشکلات اقتصادی برآیید، شما و همسرتان باید این اقدامات مهم را انجام دهید اما قبل از آن عناصر کلیدی در این امر را بشناسید.

 

*برنامه ریزی برای آینده اقتصاد خانواده

بی شک برنامه ریزی برای آینده زندگی در تمامی خانواده ها مطرح است. در بطن یک مدل سیستمی اقتصاد خانواده، خانواده و اقتصاد آن را نمی توان از هم مجزا کرد، بنابراین زمانی که برای هر یک از آنها برنامه ریزی می کنیم، ناگزیریم دیگری را نیز مدنظر قرار دهیم. توجه به نیازهای آتی خانواده و همچنین شناخت فرصت ها و تهدیدهای اقتصاد خانواده در این راستا اهمیت دارد. این کار برای تمام اعضای خانواده مفید خواهد بود. می توان جلسات خانوادگی را روی این موارد متمرکز کرد.

 

*انجام مشاوره های اقتصادی

بعضاً خانواده ها در مدیریت اقتصادی خود از توان لازم برخوردار نیستند و یا اینکه با مسائل و مشکلاتی مواجه می شوند که به تنهایی از عهده آنان بر نمی آیند. امروزه منابع و مراجع بسیاری با موضوع اقتصاد خانواده وجود دارد. برگ برنده، شناخت مرجع شایسته و مراجعه به آن و کسب مشاوره صحیح است. از منابع بالقوه اطلاعات و مشاوره می توان به دوستان و آشنایان، اقوام، اعضای خانواده، همکاران شغلی و… اشاره کرد.

 

 

برنامه ریزی اقتصاد خانواده

مشکل مالی دارم

 

 

*افزایش سطح دانش اقتصادی خانواده

ابتدایی ترین مرجع برای افزایش سطح دانش و آگاهی و به روزماندن، کتاب ها و نشریات است. ارائه آموزش های لازم به فرزندان و ارتقای سطح عمومی دانش اقتصادی خانواده می تواند زمینه خوبی برای تصمیم گیری های صحیح اقتصادی باشد.

 

* روحیه همکاری بین اعضای خانواده

تعامل مناسب بین اعضای خانواده و همچنین اولویت بندی نیازهای اقتصادی سبب تقویت و سلامت اقتصاد خانواده می شود.

 

 – نکاتی برای بهبود اوضاع مالی خانواده

اغتشاش امور مالی می تواند مشکلاتی جدی برای خانواده همراه بیاورد. با این حال، مدیریت پول درخانواده ، کار چندان دشواری نیست و باتوجه به میزان درآمد و تعیین دخل و خرج صحیح، این بخش از زندگی هم می تواند مسیری درست را طی کند. مشکلات مالی که تجربه می کنید در صورتی بهبود خواهد یافت که با یکدیگر برای یافتن راه حل همکاری کنید و برای مدیریت موضوعات مالی در ازدواج تان این رویکرد گروهی را ادامه دهید. پس به این نکات توجه کنید:

 

در مورد موضوعات مالی با همسرتان صریح صحبت کنید

در این راه سخت باید همراه هم حرکت کنید. هیچ خرید عمده ای را بدون صحبت کردن با همسرتان درباره آن و رسیدن به توافق دوطرفه انجام ندهید. شاید تعجب کنید که چه تعداد خریدها یی را اگر شب قبل در مورد انجام آنها فکر کرده بودید، انجام نمی دادید!

 

در خریدن با وام افراط نکنید

این کار یکی از عوامل مهم وارد آمدن استرس بر رابطه ازدواجی است.مصرف بخش بزرگی از حقوق دریافتی ماهانه برای پرداخت وام ها باعث می شود، آرامش شما سلب شود و نتوانید از زندگی با یکدیگر لذت ببرید. بودجه خانواده را با همفکری هم تنظیم کنید و این برنامه را رعایت کنید.

 

گناه را به گردن یکدیگر نیندازید

گرایش طبیعی وجود دارد که در دوران های سخت تقصیر بدبیاری تان را به گردن کس دیگر از جمله همسرتان بیندازید. این بازی دیگری را مقصر قلمداد کردن در مورد عشق و ازدواج بی فایده است. این راهبرد را به کلی فراموش کنید!

 

اسرار مالی نداشته باشید

بعضی از زن و شوهرها، پنهان کردن داشته هایشان از همسر را کاری درست می دانند و این در حالی است که معمولا این شیوه راه به جایی نمی برد. اگر همسر خود را فردی عاقل و قابل اعتماد می دانید، درآمد و مقدار مخارج شخصی تان را با او در میان بگذارید تا بهتر بتوانید برنامه ریزی کنید. این آگاهی دونفره به شما انگیزه بیشتری برای پس اندازکردن می بخشد.

 

مخارج تان را محدود به درآمدتان کنید

هیچ اهمیتی ندارد که همسایه تان فلان ماشین مدل بالا را خریده یا بچه هایش هر روز یک مدل کفش و کیف دارند. شما باید مخارج زندگی تان را در ظرف درآمدتان بگنجانید. این را در خانواده نهادینه کنید که پول تنها یک وسیله است و به خودی خود، خوشبختی نمی آورد. ماشین مدل بالا، مایه خوشحالی و احترام و افتخار نیست و الزاما بچه هایی که در رفاه بزرگ می شوند به موفقیت دست نخواهند یافت. شما باید خوشبختی را در بخش هایی دیگر از زندگی جستجو کنید.

 

پس انداز را جدی بگیرید

هر خانواده ای قطعا به مبلغی احتیاج دارد که برای مخارج غیرمترقبه داشته باشد. ماشین خراب می شود، ناراحتی های جسمی پیش می آید، به ناگاه با موردی برای خرید مواجه می شوید و امثال اینها که پیش بینی نمی کنید، اما در هر صورت احتمال وقوع شان می رود. وجود این مبلغ برای افراد کهنسال ضروری تر است، زیرا انواع مریضی ها افراد پیر را رها نمی کند. داشتن مبلغی به عنوان پس انداز، مایه آرامش شما خواهد بود.

 

از همین امروز اقتصادان شوید

از همین امروز برای حل مشکلات مادی به همراه هم “عمل کنید”. هنگامی عاشق یکدیگر هستید، به تنهایی عمل کردن باعث موفقیت شما نخواهد شد. زوج هایی که زندگی مشترک موفقی دارند، به همراه هم با مشکلات روبه رو می شوند و برای یافتن راه حل تلاش می کنند، و می دانند که تنها راه برای حل یک مشکل مالی همکاری کردن با یکدیگر است.

 

در هنگام موفقیت جشن بگیرید

هر وقت به موفقیت مالی می رسید برای مثال پرداخت وام را به پایان می رسانید یا راهی برای کم کردن هزینه ها پیدا می کنید، جشن بگیرید. مسئولیت پذیری مالی یک مزیت است. اختصاص دادن زمان به جشن گرفتن با یکدیگر احساسی در شما ایجاد می کند که رسیدن به هدف بعدی حتی دست یافتنی تر است.

 

 

راه حل مشکلات مالی

مشکلات مالی در خانواده

مشکلات مالی | مدیریت مشکلات مالی در زندگی زناشویی

 

منبع: تبیان / چاره‌ چی – دنیای اقتصاد / بیتوته

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا