موفقیت

ارائه یک کنفرانس خوب | چگونه اسلایدهای مناسبی بسازیم

موفقیت ، راه کارهایی برای ارائه یک کنفرانس عالی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

ایران کنفرانس 96

کنفرانس چیست , ارائه یک کنفرانس خوب

 

 

توصیه های کاربردی برای ارائه یک کنفرانس خوب

آیا شما می توانید در یک محیط علمی به خوبی صحبت کنید؟ آیا می دانیدچگونه می توانیم کنفرانس خوبی را ارائه کنیم؟آیا با تکنیک های لازم برای ارائه یک کنفرانس خوب آشنا هستید؟ جواب این سوالات خود را با مطالعه این بخش از نمناک بگیرید.

 

تکنیک های لازم برای ارائه یک کنفرانس خوب

واقعا چی شد که این جوری شد؟» در ۵ سالگی می توانستیم بدون ذره ای ترس برای تمام شهر سخنرانی کنیم و شعر بخوانیم اما در ۲۵ سالگی اگر سه نفر بشود چهار نفر زبانمان بند می آید. چهار نفر بشود ۱۰ نفر که دیگر هیچی. احساسمان می شود مثل یک قربانی پای چوبه دار .

قضیه واقعا عجیب است چون اگر در همین حالت هرکدام از آن ۱۰ نفر را جدا جدا ببینیم، می توانیم بنشینیم کنارشان، از ری و روم به هم ببافیم و یک ساعت و نیم مخشان را پیاده کنیم. در حدی که آخرش یا فک خودمان درد بگیرد و یا سر طرف مقابل .

حالا اگر دوباره همه شان را کنار هم جمع کنیم و البته اگر قرار باشد از جایمان بلند شویم و همان حرف هایی که قبلا و در خفا گفته ایم را با صدای بلندتر تکرار کنیم، همان ماجرای قربانی و چوبه دار تکرار می شود و همه چیز به هم می ریزد. با این حساب یک ساعت و نیم پیشکش، حتی ۲ دقیقه همی نمی توانیم بحث را دست بگیریم. در نتیجه باز مجبوریم برگردیم سر خانه اول و از خودمان بپرسیم:«چی شد که این جوری شد؟ »

 

برای صحبت کردن در یک فضای علمی چه چیزهایی را باید رعایت کنیم

هزاران چشم

تجربه صحبت کردن در محیط علمی چیزی فراتر از خواندن دکلمه در جشن های مدرسه یا اجرای مراسم صبحگاه سر صف است. متاسفانه یا خوشبختانه خیلی وقت ها پاس شدن درس و یا از آن بالاتر به دست آوردن مدرک تحصیلی، وابسته به کیفیت سخنرانی و کنفرانس دادن ماست. کار به ظاهر ناخوشایندی که هر چقدر هم از دستش فرار کنیم، بالاخره یک روزی طنابش را می اندازد دور گردنمان و ما را می برد آن بالا پشت جایگاه استاد. پس بهتر است اول ریزه کاری های محیط علمی را اینجا بخوانید و بعد برای خواندن نکات عمومی تر صفحه را ورق بزنید .

 

سوالات را حدس بزنید

انشاءالله پایان نامه را خودتان نوشته اید دیگر. با این حساب می دانید در کدام بخش ها کم کاری کرده اید، به کدام قسمت ها مسلط ترید و کدام فصل ها قابلیت ادیت کردن دارند. بنابراین خودتان را بگذارید جای استاد داور، با سختگیری تمام، چند تا سوال بپرسید و سعی کنید جواب های قابل قبولی برایش آماده کنید. این جوری اگر بعدا این صحنه در واقعیت تکرار شد، می توانید با آرامش و تسلط از خودتان دفاع کند و استاد را انگشت به دهان بگذارید .

در ضمن با شناسایی روحیات استاد داور و استفاده از تجربیات قربانیان قبلی! ایشان می تواند شما را در پیدا کردن سوالاتی که خواهد پرسید راهنمایی کند. این را هم یادتان باشد که خیلی وقت ها داور محترم سوالاتش را از صحبت های شفاهی شما می پرسد. بنابراین توضیحاتی را در جلسه دفاع مطرح کنید که هم بر آنها مسلط باشید و هم قابلیت به چالش کشیدنتان را نداشته باشند .

 

وسایل مورد نیاز را همراه داشته باشید

شانس است دیگر، یکهو سر ارائه برق می رود و استاد هم ول کن معامله نیست. پس بهتر است از اسلایدها و مطالبتان یک پرینت داشته باشید تا اگر چنین اتفاقی افتاد پیوستگی و انسجام مطالب به خاطر ندیدن اسلایدها از دستتان در نرود . درضمن برای عوض کردن صفحات اسلاید هم از موس وایرلس استفاده کنید تا مجبور نشوید در تمام مدت نزدیک به کامپیوتر بایستید یا در حال دویدن به سمت آن باشید. البته اگر دوست پایه ای باشد که زحمت این کار را بکشد، نیازی به موس نیست .

 

پیشمرگ نشوید

اگر قرار است همه دانشجوها در یک روز و سر کلاس درس ارائه بدهند، شما سعی کنید اواسط کار داوطلب شوید، چرا که ارائه دادن در اول ساعت حکم پیشمرگ شدن را برای بقیه دارد. معمولا اول جلسه حواس همه جمع است. استاد با دقت گوش می دهد و آماده اشکال گرفتن است. از آن طرف هم دانشجوها می خواهند برخورد استاد و نمره دادنش را ببینند. در نتیجه ۴۰جفت چشم بدون اینکه پلک بزند، دارد تخته را می پاید. اما همین طور که زمان می گذرد و تعداد بیشتری ارائه می دهند دقت ها کم و کمتر می شود. استرس شما هم طبیعتا با دیدن کنفرانس بقیه و اینکه کسی آن بالا جان نداده پایین می آید .

 

خلاق باشید

بعضی وقت ها به خاطر کمبود وقت و تعداد زیاد دانشجوها استاد ارائه را دو نفری تعیین می کند. درچنین مواقعی رسم است که یا هر کدام از این دو نفر به نوبت می روند برای ارائه دادن، یا اینکه یکی مطالب را تهیه می کند و یک به تنهایی ارائه می دهد. شما اما خلاقیت به خرج بدهید و با اجازه استاد دو نفری با هم و همزمان ارائه بدهید. این طوری هم فشار و استرس کمتری تحمل می کنید، هم اگر ارتباط خوبی با دوستتان داشته باشید، می توانید با پاسکاری های مناسب استاد و بقیه را جذب روش متفاوت خودتان بکنید. این روش امتحانش را پس داده و فقط نیاز به ابتکار و کمی جسارت دارد .

 

حواستان به زمان باشد

شما مدیر کل نیستید که بروید آن بالا، هرچقدر خواستید حرف بزنید و کسی هم کاری به کارتان نداشته باشد. خیلی وقت ها (مخصوصا در جلسه دفاع) به ازای دقایقی که هدر داده اید، ازتان نمره کم می کنند. بنابراین از قبل حساب همه چیز را بکنید و چندین مرتبه برای خودتان ارائه بدهید و زمان بگیرید تا به چنین مشکلی بر نخورید. دو سه دقیقه را هم برای اتفاقاتی که ممکن است سر جلسه پیش بیاید، کنار بگذارید. اگر نگاه کردن به ساعت موقع حرف زدن حواستان را پرت می کند، به دوستتان بسپرید تا زمان به نصف که رسید، به شما علامت بدهد . ضمنا ۳۲ تا اسلاید برای یک ارائه ۱۵ دقیقه ای زیاد است. پس تعداد اسلایدها را هم متناسب با زمانی که دارید در نظر بگیرید.

 

همه چیز را چک کنید

قبل از برگزاری کنفرانس تان سری به محل بزنید و امکاناتش را شناسایی کنید . صرفا حضور فیزیکی یک کنترل و پرده و یک شی آویزان از سقف کافی نیست. حتما از سالم بودن وسایل مطمئن شوید و چک کنید پروژکتور سالن به درستی تنظیم شده باشد تا قسمتی از متن بیرون پرده نیفتد. اگر کلاس یا سالن ارائه خودش کامپیوتر دراد، یک بار اسلایدهایتان را در آن نمایش بدهید تا از به هم نریختن فونت ها و اجرا شدن فیلم ها مطمئن شوید .

 

حواس تان به وضع نشستن یا ایستادن باشد

طرز نشستن یا ایستادن هم می تواند سخنرانی شما را تحت تأثیر قرار بدهد. صاف ایستادن یا نشستن به شما اجازه می دهد به خوبی نفس بکشید و صدای تان قدرت نفوذ بیشتری داشته باشد. کمی تکان دادن سر هم می تواند مفید باشد. اگر چانه تان را بالا ببرید و سرتان را کمی کج کنید، می توانید طنینِ صدای تان را کم کنید و در نتیجه صدای تان شفاف تر به گوش برسد .

 

با اعتمادبه نفس صحبت کنید

احساس کنید حرفی که می زنید، متعلق به خودتان است. با تمام اعتمادبه نفسی که در دنیا وجود دارد، صحبت کنید. فرض کنید می خواهید با کاراته بازی، تعدادی بلوک محکم را بشکنید. اندکی تردید باعث می شود به جای بلوک ها دست های شما بشکنند .

 

 

 کنفرانس الرت

کنفرانس های داخلی ۹۶

 

 

روی تلفظ کلمات تمرکز کنید :

اگر در بیان برخی حروف مشکل دارید باید روی آن ها تمرکز کنید، کمک گرفتن از استادان فن بیان، تکرار کلمات، بررسی فرم فک و زبان توسط متخصص، در صورت مشکل در بیان کلمات شرکت در کلاس های گفتار درمانی همگی می تواند به رفع مشکل کمک کند .

 

ارتباط چشمی برقرار کنید :

با مخاطبان خود ارتباط چشمی برقرار کنید، زیرا می خواهید برای آن ها سخنرانی انجام دهید. نگاه کردن به افرادی که با علاقه به سخنان شما گوش می دهند می تواند به شما انرژی مثبت دهد .

 

چگونه اسلایدهای مناسبی بسازیم

حرفه ای باشید

یک ارائه خوب دانشگاهی به جز فن بیان و خوب حرف زدن نیاز به اسلایدهای تر و تمیز هم دارد. ساختن چنین صفحاتی کار پیچیده ای نیست و با کمی وقت گذاشتن می شود اسلایدهای حرفه ای و خوبی درست کرد. اینجا چندتا از نکاتی که هنگام کار با پاورپوینت لازم است بدانید را برایتان آورده ایم .

– اگر قرار بود همه چیز در اسلاید نوشته شود دیگر نیاز به حضور شما آنجا نبود. چون همه چشم داشتند و آن را می خواندند. درواقع هدف از ساختن اسلایدها بیشتر معرفی تیتروار مطالب و استفاده حداکثری از عکس و نمودار برای بیان راحت تر مطالب است. به همین دلیل گذاشتن مطلب زیاد در اسلایدها نه تنها کار درستی نیست، بلکه حواس خواننده را از صحبت های شما پرت می کند. پس بهتر است در هر اسلاید کمتر از ۴۰ کلمه استفاده شود .

– متن اسلایدها باید طوری باشد که از هر قسمت از سالن به وضوح قابل دیدن باشد. بنابراین بهتر است از فونت های کوچک تر از ۲۰ برای متن و کوچک تر از ۳۶ برای تیتر استفاده نکندی . برای مثال اسلایدی با این ویژگی مناسب است. تیتر با فونت B titr سایز ۴۰ و متن با فونت B mitra سایز ۳۲ و فاصله بین سطور ۱٫۵ .

– از همه افکت هایی که توی پاورپوینت وجود دارد، نباید استفاه کنید. چون مخاطب شما بزرگسال است. فلقط در حد محدود و برای بولد کردن برخی مطالب سراغ آن بروید . اینکه دائم یک چیزهایی در صفحه در حال رفت و آمد باشند حواس مخاطب را پرت می کند. برای نمونه بد نیست اسلایدهای استیو جابز را ببینید .

– پاورپوینت را با دو فرمت pps و ppt می توانید ذخیره کنید. اگر همین جوری آن را ببندید و سیو کنید، خود به خود با پسوند ppt ذخیره می شود. این طوری موقع بازکردن آن اول خود نرم افزار باز می شود و بعد باید خودتان آن را اجرا کنید. بهتر است موقع ذخیره سازی یک فایل با پسوند pps هم درست کرده و برای ارائه دادن از آن استفاده کنید .

با این کار اسلایدهایتان حالت اجرایی پیدا می کند و فقط به منظور نمایش به کار می رود. درضمن اجازه ویرایش هم به کاربر داده نمی شود .

– سعی کنید سلیقه به خرج بدهید و رنگ متن و تمپلیت و تیتر را متناسب را هم در نظر بگیرید. در ضمن بهتر است به خود نرم افزار اکتفا نکنید و با توجه به کارتان در اینترنت بگردید و تمپلیت های مناسب را از آن دانلود کنید .

– اگر می خواهید خیلی حرف ای باشید و زبانتان هم خوب است، کتاب Slide:ology را بخوانید. این کتاب نوشته Nancy Duarte است و بخش زیادی از آن به مبحث گرافیک می پردازد. نسخه پی دی افش به زبان اصلی را هم به راحتی می توانید از اینترنت بگیرید

 

نکاتی درباره کنفرانس دانشجویی

قبل از سخنرانی به سوالات زیر پاسخ دهید:

بدنبال چه هستید و به چه سوالاتی می خواهید پاسخ دهید؟

مخاطبین شما چه کسانی هستند (افراد آکادمیک یا معمولی)؟ آنان چقدر نسبت به بحث آشنایی قبلی دارند؟

زمان در نظر گرفته شده برای شما چقدر است؟

با توجه به موضوع، مخاطبین و شرایط سخنرانی مایلید چه سبکی ر ا در سخنرانی اجرا نمایید؟ سبک رسمی یا سبک دوستانه چگونه می خواهید سخنرانی را به اتمام رسانید؟

 

چند نکته در سخنرانی:

اولین دقایق سخنرانی خیلی مهم است و تعیین کننده میزان توجه افراد به شما خواهد بود . پس بحث را بسیار جذاب شروع کنید.

تیترهای اصلی سخنرانی در طول صحبت باید با روشهای گوناگون برجسته و تاکید شود.

به تن صدا و شمردگی کلمات دقت کنید.

با آرامش کامل و بدون اضطراب صحبت کنید.

زمانبندی دقیقی در کارتان داشته باشید. طبیعی است در صورت هدر دادن زمان بدلایل مختلف، مانند پرداختن به جزییات، خودتان مسئول ناتمام ماندن بحث هستید. بی توجهی به این نکته باعث می شود، اضطراب در دقایق آخر سراغ شما آید و در نتیجه جریان بحث را از دست دهید.

چکیده ای از سخنرانی خود تهیه کنید و آنرا در اختیار دوستان قرار دهید. این چکیده حداکثر در یک صفحه A4جای گیرد. از نوشتن موارد اضافی در چکیده بپرهیزید . برای خودتان نیز یک نقشه مفهومی از موضوع ترسیم کنید.

از رسانه ها بصورت سنجیده و حساب شده استفاده کنید. اینکار باعث می شود شنوندگان شما تا مدت زیادی همراه شما باشند.

در سخنرانی بجای توضیح واضحات و پرداختن به آمار و ارقام غیر ضروری، به تبیین تئوری ها، تحلیل آنها و

مقایسه آنها بپردازید. مقایسه در تشریح کار از اهمیت بسزایی برخوردارست.

حتی الامکان از روخوانی خودداری کنید.

در صورت نیاز به آمار، از چارت و جداول استفاده کنید تا فهم مطالب آسان شود.

اجرای مطلوب سخنرانی خصوصا در درس سمینار از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا ماهیت درس به چالش کشیدن نظرات سخنران از سوی شنوندگان است پس در اینگونه دروس، باید تبحر و ورزیدگی بیشتری برای اجرا داشته باشید.

 

معیارهای ارزیابی سخنرانی:

تا چه اندازه دانشجو از روی نوشته می خواند؟

تا چه اندازه سخنرانی از تحقیقات پژوهشی نشات گرفته است؟

تا چه اندازه سخنرانی می تواند به مقاله خوبی منجر شود؟

تا چه اندازه سخنران با توجه به ادبیات موجود و بصورت مستدل، به سوالات دانشجویان و استاد پاسخ می دهد؟

آیا سخنران به مبانی موضوع توجه دارد؟ آیا اطلاعات صرفا نظری است و یا کاربردی هم است؟

نظم منطقی و توجه به سه بعد سخنرانی؛ هنری، ساختاری و محتوایی؛ چقدر است؟

تا چه اندازه از مطالب نو و مثال های کاربردی اس ف تاده می شود؟

آیا منابع در پایان سخنرانی ذکر شده است؟

تا چه اندازه بیان مطالب در سخنرانی روشن است؟

تسلط سخنران به موضوع بحث و کیفیت پاسخگویی وی به سوالات دانشجویان در چه حد است؟

تا چه اندازه سخنران نسبت به مدیریت کلاس توانا است؟

آیا دانشجو از رسانه های آموزشی مثل ا پور پوینت استفاده می کند و تا چه اندازه اصول تولید رسانه رعایت ، شده است؟ بعنوان مثال نباید متن در قابهای پاور پوینت زیاد باشد. هفت خط در یک قاب با حداقل اندازه فونت ۲۲ بهره از عکس و نمودار و جداول و انتخاب رنگهای مناسب در طراحی قاب موثر است.

این معیار از اهمیت زیادی برخوردار است. حتی الامکان عبارتها بتدریج همزمان با سخنرانی شما بر تخته ظاهر شود. مخاطبین نمی توانند در یک زمان نوشته های طولانی را شما بخوانند و همزمان صحبت های شما را بشنوند. پس بجای متن طولانی ازعبارات کوتاه، چارت، نمودار یا عکس بهره گیرید. زمان دادن به قابها باعث می شود تا بتوانید بر زمان تسلط داشته و بحث را در فرصت مقرر به پایان رسانید. از افکت های وقت گیر در پاورپوینت اجتناب ورزید.

 

نکاتی درباره سخنرانی:

دقیقا بدانید که در سخنرانی بدنبال چه هستید.

با سوال کلیدی شروع کنید.

سعی کنید در پاسخ به سوالات، خنثی نباشید و موضوع گیری منطقی داشته باشید.

در سخنرانی وقتی را برای سوال کردن در نظر گیرید.

برای آمادگی در سخنرانی، مطالعه جامعی داشته باشید. این مطالعه از منابع اصلی و فرعی بدست می آید.

بین منابع دست اول ودوم فرق قایل شوید.

پس از مطالعه باید فیش برداری کنید و سیستمی را طراحی کنید که نگاه جامعی به بحث داشته باشید.

با طرح سوالاتی سعی کنید موضوع را محدود کنید (البته شاید در مطالعات خویش به موضوعاتی برسید که مازاد بر طرح اولیه مجبور باشید تا سوالات را بسط داده و پاسخ آنها را بدست آورید)

فصل بندی بحث را بر اساس یک نظم منطقی مانند تاریخی، مقایسه ای، کاربرد تئوریها، قیاس و استقرا پیدا کنید.

خود را موظف نکنید که همه چیز را با سرعت بگویید بجای آن ضمن در نظرگرفتن زمان، آرام و شمرده حرف زنید .

داشتن کارت هایی حاوی کلید واژه ها، مانع از ورود شما به مباحث غیر ضروری است.

به حرکات بدن توجه کنید. به تماس چشمی، لحن و تن صدا، حرکات بدنی، تامل و دادن استراحت ذهنی، نحوه ایستادن، تمرین قبل از سخنرانی با توجه به زمانبندی کارتان، توجه کنید.

در پایان سخنرانی منابع اصلی را معرفی کنید

از نظرات دوستانتان بعد از سخنرانی بازخورد گیرید.

از بکاربردن واژه من و ما بطور مکرر بپرهیزید.

با احتیاط تعمیم کلی درباره مسایل دهید.

از کلمات طعنه دار برای متهم کردن فرد یا اقوام اجتناب کنید.

در تبیین مفاهیم کلیدی، تئوریها و اصول مربوط به موضوع بحث، بیان انواع و ویژگی های مفهوم، فرایند کارها در حد پاسخ به سوالات تحقیق کوشا باشید.

مقایسه، ذکر نکات مثبت و منفی بحث را روشن کنید.

پذیرای نظرات دیگران باشید. ایمان داشته باشید حتی کسانیکه سخنرانی شما را به نقد می کشند نیت خیرخواهانه دارند.

 

 

کنفرانس بین المللی

چگونه کنفرانس دهیم

ارائه یک کنفرانس خوب | چگونه اسلایدهای مناسبی بسازیم

 

برگرفته از همشهری جوان ، باشگاه خبرنگاران / نمناک / alijanloo.blogfa.com

۴/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا