نگهداری مواد غذایی

خواص نخود | با خواص دارویی و درمانی نخود آشنا شوید

خواص مواد غذایی ، فواید نخود برای سلامتی ، و مضرات نخود در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

خواص نخود آجیل

فواید نخود سیاه , خواص نخود

 

 

با خواص باورنکردنی نخود آشنا شوید

احتمالا شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که فکر می کنید نخود خاصیت چندانی ندارد، اما سخت اشتباه می کنید.

این ماده غذایی حاوی فیبر است و باعث دفع برخی از ترکیبات و مواد سمی از بدن شده و به این ترتیب قند و اسیدهای چرب موجود در خون را کاهش می دهد.

نخود از فیبرها، ویتامین B9، هیدرات کربن، آهن، فسفر، منیزیم، ویتامین B، پتاسیم، زینک(روی)، پروتئین، ویتامین B6، کلسیم و اسیدهای چرب اشباع نشده پُلی تشکیل شده است البته باید بدانید که نخود از وجود ترکیبات مغذی دیگری مانند ویتامین E، آب، ویتامینB3، سدیم، ویتامین B2، سلنیوم، و ویتامین A نیز بی بهره نیست.

از آنجایی که این ماده غذایی حاوی فیبر است باعث دفع برخی از ترکیبات و مواد سمی از بدن شده و به این ترتیب قند و اسیدهای چرب موجود در خون را کاهش می دهد، نخود به دلیل دارا بودن ویتامین B9 به ساخت گلبول های قرمز و سفید کمک می کند و در جلوگیری از کم خونی و حفظ سلامت پوست نقش دارد.

ویتامین B9 علاوه بر اینکه در تقسیم سلولی و رشد خوب جنین نقش دارد بلکه باعث کاهش خطر ناهنجاری های سیستم عصبی مرکزی جنین می شود, نخود با این ترکیب مفیدی که دارد امکان ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد و با تحریک اسیدهای گوارشی باعث بهبود اشتها می شود.نخود

نخود حاوی میزان قابل توجهی ویتامین B1 است که با سوخت و ساز کربوهیدرات ها به تولید انرژی در بدن کمک می کند؛ اگر به هر دلیلی (تغذیه نامناسب، عادت ماهانه، بارداری یا عمل جراحی) دچار کمبود آهن شده اید, حتماً نخود مصرف کنید.

نخود به دلیل دارا بودن فسفر به تشکیل و حفظ استخوان ها و دندان ها، ترشح شیر، تقسیم سلولی و متابولیسم یا تشکیل بافت های عضلانی کمک می کند, وجود فسفر به شکل فسفولیپید در غشای سلول های مغز لازم و ضروری است, این ترکیب باعث ارتباط بیشتر سلول ها شده و عملکرد ذهنی و حافظه را بهبود می بخشد, نخود سرشار از منیزیم است که به تقویت عضلات و همچنین انقباض و آرامش آن ها کمک می کند.

وجود منیزیم برای تقویت دندان ها, اسکلت بدن همچنین کنترل فشارخون لازم است؛ این عنصر مورد نیاز بدن حافظ رگ ها است و از تشکیل لخته های خونی پیشگیری می کند, علاوه بر این ها منیزیم باعث افزایش گلبول های سفید شده و سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می کند, نخود به دلیل داشتن زینک(روی) در روند تشکیل سلول های استخوانی و رشد ارگان های تولیدمثل همچنین بهبود عملکرد پروستات نقش دارد.

زینک علاوه بر این، خواص آنتی اکسیدانی دارد و در جذب ویتامین A و سنتز پروتئین هایی مانند کلاژن نیز شرکت دارد و در دوره بارداری به رشد جنین کمک می کند.

 

مزایای مصرف نخود به ویژه برای مردان

نخود از جمله حبوبات بسیار مفید و دارای ارزش غذایی بالا است که در گذشته استفاده از آن رایجتر بوده و امروزه متاسفانه شاهد مصرف کمتر آن در رژیم غذایی افراد جامعه هستیم. این خوراکی سودمند و پرفایده به ویژه برای مردان دارای خواص بیشماری بوده، به طوریکه متخصصان طب سنتی مصرف نخود را برای همه گروههای سنی و به ویژه مردان لازم و ضروری دانسته اند.

مصرف نخود برای مردان باعث افزایش قوای جسمانی و جنسی شده و تولید اسپرم را افزایش میدهد و از اینرو در بیشتر شدن قدرت باروری مردان بسیار موثر میباشد.

 

ارزش غذایی نخود

نخود سرشار از عنصر نایاب مولیبدن است. همچنین حاوی منگنز، فولات، فیبر غذایی، تریپتوفان و منبع بسیار خوبی برای پروتئین گیاهی، مس، فسفر و آهن میباشد.

 

جدول ارزش غذایی و خواص نخود

مضرات نخود (توصیه های پزشکی و موارد منع مصرف)

نخود سرشار از ماده ای به نام پورین بوده و لذا افراد مبتلا به افزایش اسید اوریک خون بایستی در مصرف آن احتیاط کنند. همچنین مصرف آن برای افرادی که دچار ناراحتی های مثانه و زخم مثانه هستند، مضر میباشد.

در صورت استفاده از داروهای ضد انعقادی خوراکی نظیر داروی وافارین یا کومادین، از زیاده روی در مصرف نخود خودداری نمایید.

به طور کلی خوردن نخود ایجاد نفخ و گاز می کند و بسیار دیرهضم است، از اینرو توصیه میشود حتما قبل از پختن، مدتی خیسانده شود.

 

 

خواص نخود در بارداری

خواص نخودچی بو داده

 

 

با خواص باورنکردنی نخود آشنا شوید

یکی از حبوباتی که به صورت های مختلف مورد مصرف قرار می گیرد ، نخود است. نخود از دیر باز مورد استفاده ی بسیاری از ایرانیان بوده است. در این مطلب قصد داریم فواید این گیاه را از نقطه نظر علم طلب سنتی بررسی کنیم.

نخود یکی از بهترین حبوبات برای غذای انسان است و آن چنان که در طب سنتی بر مصرف آن تاکید شده است درباره هیچ یک از حبوبات تاکید نشده است اما متأسفانه امروزه بسیار کمتر از گذشته در سفره ایرانیان دیده می شود.متأسفانه امروزه نخود که یک ماده غذایی بسیار مفید و پرانرژی است از سفره ایرانیان در حال حذف شدن است و شاهد استفاده کمتر آن در رژیم غذایی ایرانیان هستیم. با افزایش مصرف غذاهای خارجی و فست فود در سفره های ایرانی مصرف این ماده غذایی در طول روز و حتی در سال بسیار کمتر از گذشته شده است.

نخود که جزء خانواده حبوبات محسوب می شود دارای املاح، ویتامین و پروتئین های متعددی از جمله نشاسته، کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، روغن گیاهی، مس و ویتامین هایی مانند ویتامین A،B۱، B۲ است. بنابراین نخود دارای اسیدآمینه های مختلف، ویتامین ها و مواد معدنی بسیار مفیدی است که می توانیم بگوییم نخود نه فقط یک غذا بلکه به عنوان یک دارو محسوب می شود. نخود از زمان های بسیار دور مصرف خوراکی و درمانی داشته است. رازی و ابن بیطار کاملا آنچه را که دیسکورید درباره Erebinthos (نخود به یونانی) شرح داده به نقل قول از وی تحت عنوان حمص آورده اند و طبق نوشته ابوریحان، اربیوتوس، حمص است که به پارسی نخود می نامند. در کتب قدیم سه نوع از آن را شرح داده اند که عبارت اند از: ۱. حمص یا حمص ابیض یا حمص بستانی یا نخود سفید که نوع کشت شده است.۲. حمص بری که نوع وحشی است.۳. حمص الاسود یا نخود سیاه .

 

خواص در طب سنتی ایران

نوع بری آن (کمتر مورد استفاده است): پاک کننده و بازکننده انسداد جگر، طحال و کلیه، پاک کننده زخم های چرکی و قوبا(بیماری پوستی که از اگزما شروع و به پسوریازیس می رسد)، نرم کننده ورم های بناگوش و غدد جنسی، خارج کننده چرک از زخم های چرکی و جراحت سرطان (ضماد آن با عسل) است. نوع بستانی (که امروز مورد استفاده است):ملین طبع، مقوی حرارت غریزی و مقوی ریه و کمر، تولیدکننده خون صالح، قابلیت تغذیه زیاد، اشتهاآور، تغذیه کننده ریه و معده، اثر غذایی آن در ریه بیشتر از سایر حبوبات می باشد. در گرفتگی صدا اگر همراه با تب نباشد، خوردن آن با شیر و در صورت وجود تب با آب مفید می باشد. خیسانده آن در سرکه به مدت یک شب جهت کشتن کرم معده بسیار مفید است.

آشامیدن آب پخته آن با نمک (نخودآب)، تکه کننده اخلاط لزج و بازکننده انسدادها است. ادرارآور، برطرف کننده درد سینه و عفونت ریه می باشد. خیسانده آن در آب مقوی قوه جنسی، و خارج کننده کرم شکم و مقعد است. خوردن گرماگرم برشته آن جهت بواسیر خونی تأیید شده است، آب خیسانده آن در تحلیل ورم لثه و درد آن موثر است.

 

نخود سیاه

باعث سقط جنین شده، شکننده سنگ ها و مدر فضولات است و قوی تر از نخود سفید می باشد، قوت تریاقی داشته، جهت استسقا، یرقان انسدادی، انسداد کبد و جذام نافع است.

ریختن آب آن جهت رفع سردرد، زردی رخسار، خارش و بی حسی اندام ها، مفاصل و تقویت مو موثر است.

 

ترکیبات شیمیایی

دانه نخود دارای لیسین Lycine، سیستین Cystine، تریپتوفان، گالاکتین، ساکاروز، دکستروز و لولز، ماده روغنی، ویتامین های A، B۱، B۲، C، D، E، کاروتنوئیدها، مواد معدنی نظیر مس، آهن، بر، لیتیوم، پتاسیم، فسفر، کلسیم، اسیداگزالیک، اسیدمالیک و اسیداستیک است.

 

خواص دارویی نخود

نخود تقویت کننده قلب بوده و در رفع یبوست های حاد و مزمن موثر است همچنین عضلات اسکلتی را تقویت می کند و به همین دلیل مصرف آن به ورزشکاران توصیه می شود.

نخود دارای خاصیت ضد سرفه و سرماخوردگی است. این ماده غذایی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند بنابراین به افرادی که دارای بیماری های خود ایمنی مانند ام اس هستند نیز توصیه می شود.

نخود از بین برنده انگل های روده، برطرف کننده درد سینه و تنگی نفس، تقویت کننده ریشه مو، درمان زردی، درمان دردهای کلیه و افزایش حافظه است.

نخود برای درمان پوکی استخوان به دلیل منابع غنی کلسیم بسیار سودمند است در دوران رشد استخوان ها و دندان ها مصرف آن توصیه می شود همچنین این ماده غذایی چنانچه با عسل ترکیب شود و به صورت یک پماد درست شود به عنوان التیام دهنده زخم ها مفید خواهد بود.

 

خواص آب نخود

خوردن آب نخود پخته با قدری نمک، بازکننده گرفتگی ها، مُدر و برای درد سینه و زخم های ریه مفید است.

خوردن آب خیس کرده نخود برای کاهش ورم لثه ها و تسکین درد دندان مفید است.

 

ضدعفونی کننده مجاری ادراری

طبق بررسی های به عمل آمده مشخص شده است که نخود اثر دفع اسید اوریک و کلرورها را داشته و ضدعفونی کننده مجاری ادراری می باشد.

 

 

فرق نخود و نخودچی

فواید نخود برای سلامتی

خواص نخود | با خواص دارویی و درمانی نخود آشنا شوید

 

برگرفته از تسنیم – ستاره / نمناک / دکتر سلام

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا