ازدواج و همسرداری

بهبود روابط با داماد | مسائلی که تازه داماد ها باید بدانند

روانشناسی زناشویی ، مسائلی که تازه دامادها باید بدانند در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

رابطه شوهر با خانواده زن

رفتار با داماد , بهبود روابط با داماد

 

 

راهکارهای طلایی برای بهبود روابط با داماد

بسیاری از مشکلاتی که در زندگانی همسران جوان ظهور می کند، اغلب ریشه در مسائلی دارد که در روزهای نخستین دیدارها در رفتار والدین و خواهرها و برادرهای بزرگ تر و دیگر بستگان مطرح می شود مثلاً می گویند که فلانی چنین گفت و به همانی چنین نظر دارد و مانند اینها.ارتباط با داماد

خانواده عروس باید با انجام رفتارهای مناسب و مطلوب سابقه ذهنی خوبی را برای داماد خود ایجاد کنند تا جایی برای بهانه جویی های او باقی نگذارند، اگر چه همه دامادها بهانه گیر نیستند ولی چه بهتر که ما نیز به گونه ای رفتار کنیم که بهانه گیران نیز نتوانند مجالی برای ابراز بهانه ها پیدا کنند.

پدری ۴۵ ساله ام. حدود سه سال است دخترم را عروس کردم. دامادم لیسانس دارد. به من و خانم و دخترم خیلی بی احترامی می کند. در ضمن خیلی هم دروغ می گوید. چه کنیم؟

مخاطب گرامی، در ابتدا باید اشاره کنیم یکی از مسائل زمینه ای در بروز مشکلات و اختلافات خانوادگی، ناتوانی و نداشتن مهارت در برقراری ارتباط است. گاهی با شکل گیری زندگی یک زوج، دیده می شود به جای آن که خانواده های دو طرف احساس کنند آدم های جدیدی وارد زندگی شان شده اند که می توانند.

دایره ارتباطی خوب خانواده را وسیع تر کنند، چنان دچار مشکلات، سوء تفاهم ها و درگیری ها می شوند که تاثیرات این شکست ها و اختلافات تا همیشه با زوج می ماند و آن ها تا زمانی که با هم زندگی می کنند، حسی از کینه و کدورت را در دلشان نگه می دارند. فراموش نکنیم ما نمی توانیم و نباید هیچ آدمی را تغییر بدهیم و از او آدمی بسازیم که خودمان می خواهیم، هر آدمی با باورها، اعتقادات، فرهنگ و پس زمینه اجتماعی و خانوادگی خودش رشد می کند و پا به خانواده ها می گذارد.

حال اگر بخواهیم مدام از اخلاق او ایراد بگیریم یا بخواهیم او را تغییر بدهیم، باعث می شویم او نسبت به ما گارد بگیرد و در مقابل حرف و خواسته مان مقاومت کند که در بیشتر اوقات، کاملا طبیعی است. در ادامه به شما پدر عزیز مهارت های ارتباطی مناسب با دامادتان و چگونگی حل این سوء تفاهم و اختلاف ها را ارائه می دهیم و امیدواریم بتوانید این اختلاف ها را به آسانی مدیریت کنید.

 

همیشه جانب دخترتان را نگیرید

حتی در مواردی که یقین دارید حق با دخترتان است، بهترین کار برخورد خوب و بزرگ منشانه و به دور از جانبداری است. شما زمانی می توانید در حل مشکل، بیشترین تاثیر را داشته باشید که خود را در یک طرف دعوا قرار ندهید طوری که دامادتان به شما اعتماد کند و بداند در مقابل او نیستید و اگر حرفی می زنید، می خواهید مشکل را حل کنید نه این که از دخترتان جانبداری کنید. تحت هیچ شرایطی تا از اصل قضیه خبردار نشده اید، حق را به دخترتان ندهید و دامادتان را قضاوت نکنید.

 

دلیل جبهه گیری دامادتان را جویا شوید

به ندرت دعوای زن و شوهری پیش می آید که فقط یک طرف مقصر باشد و در بیشتر مواقع، دو طرف با درصدهای مختلفی، مقصر ماجرا هستند. بهترین روش این است که دلیل این رفتارها را از دخترتان جویا شوید. ممکن است سر منشاء اختلافات، رفتار دخترتان باشد. شاید بی اهمیتی به همسر، قطع رابطه با والدین او و در بیشتر مواقع رفتارهای متقابل، باعث این گونه رفتارها در دامادتان و در طول زمان باعث بی احترامی و اختلاف با خانواده شما و دخترتان شده است. بیان شکایت از رفتار و گفتار دامادتان و جانبداری از نظرتان، فقط رنج و ناراحتی را تشدید می کند و در طول زمان باعث عمیق شدن اختلاف می شود.

 

مدام در زندگی دخترتان دخالت نکنید

اگر اختلاف دختر و دامادتان ریشه اساسی و جدی پیدا کرد و بعد از مدت ها زندگی مشترک، هنوز هم درباره آن موضوع اختلاف دارند و خودشان به تنهایی توانایی حل آن را ندارند؛ فراموش نکنید نحوه ورود و برخورد شما به عنوان بزرگ تر خانواده و میزان توانایی شما در حل مشکل بسیار مهم است به طوری که این حمایت، حالت دخالت و قضاوت از طرف داماد پیدا نکند. چنان چه خودتان توانایی حل آن را دارید، می توانید کمک کنید ولی با توجه به شرایط حاضر، پیشنهاد می شود برای حل مشکل شان از یک فرد با تجربه یا مشاور خانواده که تخصص کافی در این زمینه دارد کمک بخواهید چون ممکن است حمایت و کمک شما باعث شود خسارت بیشتری به زندگی شان وارد شود.

 

 

رفتار با مادر زن

مادر زن خوب

 

 

توصیه پایانی

در نهایت فراموش نکنید در این جا تدبیر و مدیریت شما به عنوان بزرگ تر خانواده، بسیار اهمیت دارد که دخترتان را در این مسیر هدایت کنید و با برخورد محبت آمیز با دامادتان، از حساسیت های اخلاقی او آگاه شوید. به دخترتان آموزش دهید که هر رفتار و سوء تفاهمی را منفی تلقی نکند و با کنار آمدن و صبوری در مشکلات ایجاد شده، تنش ها را در زندگی کمتر کند و حساسیت ها و خلقیات همسرش را بشناسد. اگر هم برخورد ناملایمی پیش آمد، هوشمندانه رفتار و سعی کند آگاهانه مشکل را حل کند.

ابراز دوستی و علاقه مندی نسبت به داماد امری مهم و در خور توجه است و چه خوب است که گاهی پدر زن و مادر زن و در صورت امکان برادران بزرگ تر به داماد تلفن بزنند و احوال او را جویا شوند و ابراز علاقه نمایند

برخورد نکردن با داماد بر اساس پیش داوری های نادرست و نامناسب و نگاه نکردن به او بر اساس نگرش های منفی، نباید با استناد به برخی اشعار و یا ضرب المثل های نامناسب از قبل با داشتن پیش داوری های منفی با داماد برخورد کرد. باید در مورد داماد واقع بین نباید به همه بدبین بود و نسبت به همه خوش بین، بلکه باید واقع نگر باشیم. بدبینی و خوش بینی نا به جا مشکل آفرین است، اما واقع بینی روابط ما را با دامادمان سامان می بخشد و از تفریط به دور می داردمان.

 

مسائلی که تازه داماد ها باید بدانند

ازدواج به معنی زندگی مشترک دو شخص از دو خانواده متفاوت با ارزش ها و شخصیت های متفاوت با یکدیگر. مرد قبل از ازدواج در محیط های پسرانه ای مانند دبیرستان بوده و با عواطف و رفتار دختران آشنایی کاملی ندارد همچنین دختر نیز نمی داند که چگونه با پسر برخورد کند. همین موضوع باعث بروز بسیاری از مشکلات می شود.

گرچه این تفاوتها می تواند به نفع ایجاد عشق و علاقه های خیلی قوی بین شما و همسرتان،کار کند،اما به همان اندازه هم می تواند دردسر ساز و اختلاف انگیز باشد مگر اینکه این تفاوتها را خوب بشناسید و با مبنا قرار دادن این شناخت عمل کنید .اگر تنها به یک مصداق جزئی در حیطه ی تفاوتها دقت کنید ،به ضرورت شناخت آنها بیشتر پی خواهید برد.

 

به عنوان مثال :

تفاوت زن و شوهر در نوع برخورد با غم و غصه های فردی خودشان که می تواند ناشی از مشکلات کاری،یا مشکلات خانواده پدری و… باشد ،با هم کاملا متفاوت است .چنانچه زن عصبی و غمگین باشد ،توقع دارد شوهرش با دیدن حال غمگین او ،علت را جویا شود .نسبت به ناراحتی او حساسیت نشان دهد ابراز نگرانی کند و قصد حمایت داشته باشد.لذا لازم است که از او سوال کند .چنانچه زن از جواب طفره رفت ،بازهم با نگرانی به اصطلاحا پیله کند تا مشکل همسرش را حل کند.

اما یک مرد در شرایطی مشابه ،ترجیح می دهد تنها باشد ،سوالی را پاسخ ندهد،لااقل تا زمانی که ناراحت است کسی کاری به کارش نداشته باشد مردها در چنین شرایطی تا زمانیکه مشکل را حل نکرده اند دوست ندارند،همسرشان چیزی بفهمد .

اکنون در نظر بگیرید که مردی بدون شناخت این تفاوتها با مسئله ناراحتی همسرش برخورد می کند.وقتی او را ناراحت می بیند،چیزی نمی پرسد.حتی ممکن است ببیند که همسرش در خلوت اتاقش گریه می کند .اما ساعتها او را تنها می گذارد و کنجکاوی نمی کند.در چنین شرایطی قضاوت زن ،جز اینکه شوهرم مرا دوست ندارد و چقدر نسبت به من بی تفاوت و بی عاطفه است ،چه خواهد بود؟

برخی از روانشناسان معتقدند که بسیاری از زنها با صراحت حرف نمی زنند.بلکه چیزهای دیگری را بهانه می کنند. اگر می توانید طوری ارتباط برقرار کنید که بتواند با خیال راحت حرف بزند تا شما هم بتوانید پاسخ درستی را ارائه کنید

 

  • تفاوتهای مشکل ساز و غیر محسوس

یکی از تفاوتهایی که ریشه ی بسیاری از سوءتفاهمات را تشکیل می دهد،خانواده گرایی زیاد زن در مقابل خانه گریزی مردانه است .زنها خیلی دوست دارند بیشتر وقتشان را با همسر و فرزندانشان دور هم بگذرانند.مثلا در یک روز تعطیلی توقع دارند تمام وقت در کنار هم باشند و با هم تفریح کنند.اما این مطلب از نگاه مردها خسته کننده است .همین میل به گریز از خانه، از نظر زنان به معنی بی علاقگی و سردی است.ولی از نظر مرد هیچ ربطی به عواطف آنها ندارد بلکه آن دسته از مردهایی که با این قضیه بهتر کنار می آیند یعنی بیشتر وقت فراغت خود را در کنار خانواده هستند،کسانی هستند که نوعا علاقه ی بیشتری به دیدن تلویزیون دارند یا ترجیح می دهند اوقات فراغت خود را بخوابند و … به هر حال بودنشان هر چند از نظر زنان محبت به خانواده تلقی شود ،می تواند بی ربط به عواطف خانوادگی باشد.

 

  • ریشه ی مشکلات

خلاصه ی مطلب آنکه بسیاری از کج فهمی ها و سوءتفاهم های عاطفی که ریشه ی اختلافات خانوادگی است به یک نقطه اشاره می کند و آن عدم اطمینان از عشق پایدار و موقعیت عاطفی شایسته ای نزد همسر است . تا بحال فکر کرده اید علت مخالفت همسرتان نسبت به رابطه ی شما با دوست صمیمیتان ممکن است به همین سوئ تفاهم های عاطفی برگردد. شاید علت آن یک حسادت پنهان و تغییر شکل یافته باشد. در این صورت او فکر می کند شما به دوستتان بیش از او اهمیت می دهید یا با او صمیمی ترید. که اگر چنین باشد علت مخالفت او چون رازی برای همیشه سر به مهر خواهد ماند. به همین خاطر است که گاهی بهانه های زنها برای دعوا کاملا غیر منطقی به نظر می رسد .زیرا از مطرح کردن دلیل اصلی ناراحتی خود پرهیز می کنند.

برخی از روانشناسان معتقدند که بسیاری از زنها با صراحت حرف نمی زنند.بلکه چیزهای دیگری را بهانه می کنند. اگر می توانید طوری ارتباط برقرار کنید که بتواند با خیال راحت حرف بزند تا شما هم بتوانید پاسخ درستی را ارائه کنید.

عمده ی ترس زنها برای پنهان کاری ،این است که حرفی نزنند تا موضوعی را برای سرزنش شدن و سرکوب شنیدن دست همسرشان دهند .اگر اهل ملامت کردن نباشید بلکه چنانچه ایرادی هم دیدید از او دلجویی کنید ،کمتر در مقابل شما درونیات خودش را مخفی می کند.شاید علت اختلافات شما هم با همسرتان چیزی غیر از آن دلیلی باشد که شما تا کنون گمان می کردید. کمی هم برای کشف دنیای افکار و عواطف همسرتان تلاش کنید .مخصوصا اگر شخصیتی درونگرا و ضعیف (یا به اصطلاح عوامانه شخصیتی “مظلوم”) دارد این مسئله را جدی تر بگیرید.

در هر حال اگر بتوانید ابراز محبتی صادقانه و دائمی چه در مرحله عمل و چه در مرحله ی کلام داشته باشید ،کمتر دچار اختلافات روان فرسا خواهید شد.

اما به کلی هم نمی توان همه ی اختلافات را ناشی از سوءتفاهم ها دانست .بسیاری از اوقات هم واقعا حق با یکی از طرفین است.

 

 

حد و حدود رابطه با خانواده شوهر

رابطه با داماد

بهبود روابط با داماد | مسائلی که تازه داماد ها باید بدانند

برگرفته از خراسان – بیتوته / نمناک / دکتر سلام

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا