بدانیم تا سالم بمانیم

فشار خون و نمک | ۵ تصور غلط در مورد فشار خون بالا

دانستنی های سلامت ، تصورات غلط درباره فشارخون بالا ، و نحوه کنترل فشارخون بالا در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

 درمان فشار خون

فشار خون چیست , فشار خون و نمک

 

 

 دلیل حساسیت فشار خون به نمک چیست

برخی از اشخاص به نمک یا سدیم مصرفی حساسیت دارند ، که باعث می شود فشار خون افزایش یابد . فشار خون بالا بیماری خطرناکی است که می تواند مشکلات جدی را برای قلب و عروق شما ایجاد می کند و در صورت ادامه یافتن می تواند باعث سکته ، نارسایی قلبی ، نارسایی کلیه و مشکلات بینایی شود .

 

ژن ها چه تاثیری در ایجاد فشار خون حساس به نمک دارند

پژوهشگران آمریکایی ادعا کرده اند که شاید نوعی ژن، عامل پیشگیری از حذف نمک اضافی بدن و درنتیجه مبتلا شدن افراد به فشارخون بالا باشد. این ژن در ۴۸ درصد از مردم وجود دارد . پژوهشگران دانشگاه ویرجینیا و دانشگاه جرج واشنگتن در ایالات متحده دریافته اند نوعی ژن که در ۴۸ درصد انسان ها وجود دارد، می تواند توانایی جسم را در حذف نمک اضافی پس از خوردن غذاهای شور، محدود کند .

پژوهشگران پیش تر تشخیص داده بودند که داشتن این نوع ژن، فشارخون حساس به نمک را افزایش می دهد . تحقیق جدید، چگونگی عملکرد این ژن را در جلوگیری از حذف نمک اضافه توضیح می دهد .

تشخیص حساس بودن فشارخون به نمک و حتی درمان آن برای پزشکان سخت است، زیرا ۱۴ درصد افراد می توانند با داشتن فشارخون معمولی، به نمک هم حساس باشند و بدتر اینکه تقریبا ۳۰ درصد افراد حساس به نمک، به خاطر ناتوانی در حذف سدیم در معرض خطر سکته، حملات قلبی، نارسایی کلیه و نابینایی هستند .

شاید دانستن این نکته که مشکل حذف نمک در کدام قسمت وجود دارد و عملکرد آن قسمت به چه شکل است، درنهایت به کشف درمان های شخصی سازی شده برای این شرایط ختم شود. پزشکان برای درمان های شخصی سازی شده، رژیم و ورزش روزانه فردمدار را توصیه می کنند زیرا واکنش هر فرد نسبت به روش های مختلف، متفاوت است .

پیش تر، پژوهشگران دانشگاه ویرجینیا اعلام کرده بودند که هر فرد ازنظر ژنتیکی دارای شاخص شخصی حساسیت به نمک است و بر این اساس، شخصی سازی رژیم سدیم کلراید را پیشنهاد داده بودند. حال پژوهشگران در بررسی های اخیر خود دریافته اند که این ژن ها برای پروتئینی در کلیه برنامه ریزی می شوند. این موضوع، به تعادل در حذف سدیم و نگهداری سدیم کافی کمک می کند .

« رابین فلدر » (Robin A. Felder) از بخش آسیب شناسی دانشگاه ویرجینیا و نویسنده ارشد این تحقیق می گوید:«خلاص شدن از سدیم اضافی برای بدن مهم است، زیرا وجود بیش ازحد سدیم در بدن، موجب نگهداری آب در بدن می شود؛ درنتیجه فشارخون بالا می رود و طول عمر فرد کاهش می یابد .»

این پژوهش نشان می دهد که نوعی نقص ژنتیکی سبب فعالیت بیش ازحد یک ناقل سدیم موسوم به NBCe2 می شود. این موضوع به خصوص پس از مصرف غذای شور، موجب می شود سدیم زیادی که در کلیه ذخیره شده است، به بدن منتقل شود و این یعنی شاید مصرف بیش ازحد نمک، برای افرادی که این ژن معیوب را دارند، خطرناک باشد .دکتر «پدرو خوزه » (Pedro A. Jose) از دانشگاه جرج واشنگتن می گوید:«برای بررسی ناقل های سدیم در مدل های حیوانی و انسانی، به پژوهش های بیشتری نیاز داریم .»

 

ژن های عامل فشار خون شناسایی شدند

با توجه به پیشرفت علم در زمینه عوامل تاثیر گذار در فشار خون، هنوز اطلاعات محدودی در مورد عوامل ژنتیکی این عارضه وجود دارد. مطالعات محققان بر روی اطلاعات ژنتیکی ۳۴۷ هزار تن از انگلیس، دانمارک، سوئد، نروژ، فنلاند، استونی، آمریکا، پاکستان و بنگلادش منجر به شناسایی ۳۱ منطقه ژنتیکی جدید مرتبط با فشار خون شده است .

این مطالعات نشان می دهد تغییرات DNA چگونه بر فشار خون تاثیرگذار است؛ همچنین سه ژن با بیشترین تاثیر در فشار خون شناسایی شده اند. این دستاورد در تعیین مسیرهای بیولوژیکی فشار خون و انتخاب بهترین روش درمان برای غلبه بر فشار خون مفید است .

فشار خون نیرویی است که توسط جریان خون به دیواره رگ ها وارد می شود تا خون در سراسر رگ ها و بدن جریان یابد. اگر این نیرو افزایش پیدا کند و در طول زمان ثابت باقی بماند، بدن با مشکلات زیادی روبرو می شود .

به طور متوسط از بین هر سه میانسال، یک تن به این عارضه مبتلا است؛ فشار خون بالا عامل اصلی بیماری های قلبی عروقی، کلیوی، سکته مغزی و اختلالات چشمی محسوب می شود .

بر اساس آمار، حدود ۱٫۸ میلیارد نفر در سراسر جهان از فشار خون بالا رنج می برند و نکته حائز اهمیت این است که حدود ۵۰ درصد این افراد، از شرایط خود بی اطلاع هستند و به هیچ اقدامی برای کاهش فشار خون دست نمی زنند. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، فشار خون بالا عامل اصلی ۷٫۵ میلیون مرگ (حدود ۱۲٫۸ درصد از انواع مرگ و میر) در سال است .

 

 

فشار خون سیستولیک و دیاستولیک چیست؟

فشار خون بالا

 

 

۵ تصور غلط در مورد فشار خون بالا

۱-فشار خون مساله مهم و جدی نیست

در ابتدا ممکن است شما هیچ علائمی از فشار خون بالا را مشاهده نکنید و در نتیجه هیچ گونه نگرانی برای شما ایجاد نشود، اما باید درنظر داشته باشید که در بلندمدت فشار خون بالا می تواند باعث مرگ شود. در حالت عادی، ضربان قلب شما مرتب میزند، خون را از طریق رگ ها به سراسر بدن شما می فرستد. همان گونه که خون توسط قلب تحت فشار قرار می گیرد، خون نیز به نوبه خود به رگ های خونی فشار می آورد. رگ های خونی انعطاف پذیر هستند اما به دلایل خاصی ممکن است خون فشار زیادی به رگ ها بیاورد که با گذشت زمان باعث می شود شریان ها سفت شوند.

فشار خون بالا می تواند منجر به آسیب به رگ ها، قلب، کلیه و دیگر قسمت های بدن شود. مشکلات قلبی و سکته قلبی ناشی از فشار خون بالا، اولین و پنجمین علت مرگ در ایالات متحده هستند.

مساله مهم در مورد فشار خون بالا این است که شما حتی بدون علائم آن هم،  می توانید آن را داشته باشید. پس فشار خون بالا هم بسیار مهم است، هم مساله ای جدی است.

 

۲- نمی توان از فشارخون بالا جلوگیری کرد

احتمالا زمان های زیادی فکر می کنید که در مورد فشار خون بالا نمی توانید کاری انجام دهید. این جا خبر خوبی که می توان در مورد فشار خون بالا داد این است که با انجام یک سری نکات می توانید از آن جلوگیری کنید.

وزن خود را متعادل نگه دارید.

رژیم غذایی سالم داشته باشید.

میزان نمکی که می خورید را کاهش دهید.

میزان مصرف الکل را کاهش دهید.

سیگار و قلیان را ترک کنید.

اجازه ندهید استرس در شما ایجاد شود.

 

۳- تا زمانی که یک عدد نرمال است، مشکلی نیست

ممکن است شما به پزشک مراجعه کنید و پزشک شما فشار خون شما را اندازه بگیرد. در این زمان دو عدد خوانده می شود که یکی بالای دیگری است.

عدد بالایی فشار خون “ُسیستولیک” است که میزان فشار خون به رگ های شما را نشان می دهد زمانی که قلب شما می زند.

۱۱۹ و کمتر از آن فشار خون سیستولیک نرمال است.

۱۴۰ و بیشتر از آن فشار خون بالاست.

۱۵۰ و بیشتر از آ« فشار خون بالا در افراد بالای ۶۰سال است.

عدد پایینی فشار خون “دیاستولیک” است که فشار خون به رگ ها در زمانی که قلب شما د رحال استراحت است را نشان می دهد.

۷۹ و کمتر برای فشار خون دیاستولیک طبیعی است.

۹۰ و بیشتر از آن فشار خون بالا محسوب می شود.

بسیاری از افراد به فشار خون سیستولیک بیشتر توجه می کنند، اما بسیاری از متخصصین بر این باورند که  قلب حد بالای فشار خون سیتولیک را بیشتر از حد بالای فشار خون دیاستولیک تحمل می کند.

اگر هر یک از اعداد خوانده شده در فشار خون بالاتر از نرمال بود، بایستی سریعا اقدام کنید.

 

۴-درمان فشار خون بسیار دشوار است

غذاهای مورد علاقه تان را فراموش کنید. داروهای اذیت کننده دارای عوارض جانبی را مصرف کنید. این ها چیزهایی هستند که ممکن است شما در مورد درمان فشار خون بالا از آن ها ترس داشته باشید. معمولا برای گسترش یک برنامه درمانی که برای شما بهترین است، زمان لازم است زیرا فشار خون معمولا دلایل اساسی متعددی دارد. در اکثر مواقع دلیل مشخص فشار خون بالا مشهود نیست.

 

۵- درمان فشار خون بالا کار ساز نیست

در حقیقت، اگر شما به پزشک خود برای این که یک برنامه جامع برای مدیریت فشار خون بالا داشته باشید مراجعه کنید، قطعا کار ساز است.

یادگیری در مورد فشار خون بالا و اینکه چگونه می تواند به سلامت شما آسیب برساند اولین گام در کنترل این بیماری است. این بیماری از مسائل بسیار رایج در سراسر جهان است. به نقل از سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۵ شیوع فشار خون بالا در زنان بیش از ۲۰ درصد و در مردان حدود ۲۴ درصد بوده است .

بنابراین بهتر است با داشتن اطلاعات لازم در مورد فشار خون و راه های کنترل و درمان آن، خود را از این ناراحتی که می تواند به بیماری های مرگبار منجر شود در امان نگاه دارید.

 

 

تحقیق درباره فشار خون

نکات مهم فشارخون پایین

فشار خون و نمک | ۵ تصور غلط در مورد فشار خون بالا

 

برگرفته از ایرنا ، ایسنا / اینفوسلامت / نمناک

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا