کودک

فرزند وسط خانواده | فرزندان وسطی چه خصوصیاتی دارند

:   نکات تربیتی کودکان وسط چیست ؟ فرزندان وسطی چه ویژگی و خصوصیاتی دارند ؟ در اینجا با مقاله ای درباره خصوصیات و ویژگی های فرزندان وسطی ، نحوه برخورد با بچه های دوم در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

 فرزند وسط خانواده

بچه وسطی ها , فرزند وسط خانواده

 

 

فرزندان وسطی چه خصوصیاتی دارند

در خصوص فرزندان وسط مخصوصاً اگر در خانواده های سه نفره باشند، به نظر می رسد که کمترین توجه را دریافت می کنند، زیرا وقتی که فرزند دوم هستند و هنوز بعدی نیامده، احتمالاً فرزند اولی نقشی را دارد و به محض اینکه جایگاه و پایگاهی برای خودشان پیدا می کنند اگر سر و کله فرزند سوم پیدا شود، آن توجه و محبت را نخواهند داشت.

فرزندان دوم خانواده اغلب قربانی «سندروم فرزند میانی» هستند؛ سندرومی که به احساس به حاشیه رانده شدن فرزند وسط اطلاق می شود. به این صورت که، والدین فردی که یک برادر یا خواهر بزرگ تر و یک برادر یا خواهر کوچکتر از خود دارد، بیشترِ توجه و سرمایه گذاری خود را روی فرزندان اول و آخر می گذارند و لذا فرزند میانی کمتر به عنوان کودک مورد توجه قرار می گیرد.

البته این پدیده، یک اختلال بالینی حقیقی شناخته نمی شود و پژوهشگران بر این باورند که این فرزندان رفته رفته با محیط و جایگاهشان وفق می یابند.

اغلب مواقع، فرزندان دوم خانواده تمایل دارند از برادر یا خواهر بزرگ تر خود پیشی گرفته و یک قدم جلوتر از آن ها بایستند. این افراد عموما جاه طلب و به دنبال کسب موفقیت های بیشتر هستند اما به ندرت خودخواه و از خود راضی می شوند.

آن ها به تعیین اهداف بزرگ برای خود علاقه بسیاری دارند. به همین خاطر تعداد شکست هایشان بیشتر از بقیه است اما به همان میزان هم یاد می گیرند چگونه با مصائب و مشکلات زندگی مواجه شده و موانع را از میان بردارند. در نتیجه تمامی این موارد، فرزند دوم خانواده همیشه شخصیتی قوی و مستقل دارد. این اشخاص بسیار اجتماعی، خودمحور و برقرار کننده صلح و آرامش هستند و کمتر روی خانواده خود متمرکز باقی می مانند.

 

«سندروم فرزند میانی» چه پیامدهایی دارد؟

بر اساس دانسته های موجود باید گفت که ترتیب تولد در خانواده ها می تواند روی هوش و شخصیت فرزندان تاثیر گذار باشد زیرا رفتار والدین با فرزندان روی شکل گیری احساسات، شخصیت و حتی هوش آن ها بسیار موثر است.

به طور مثال، بدنبال یک تحقیق علمی دانشمندان شخصیت ۳۷۷ هزار دانش آموز دبیرستانی در کشور آمریکا را مورد بررسی قرار دادند. نتیجه این مطالعه نشان داد که فرزندان اول خانواده صداقت بیشتری داشته و ویژگی مدیریتی و سرپرستی در آن ها بیشتر است. همچنین اعلام شد که این افراد چندان اجتماعی نیستند و بیشتر از بقیه استرس و اضطراب دارند.

فرزندان وسط بسیار کوشا، شریف و با وجدان هستند و این در حالیست که فرزندان آخر خانواده بسیار روشنفکر و اجتماعی بشمار می روند. در مورد افرادی که خواهر یا برادر ندارند هم گفته می شود که عموما عصبی اما اجتماعی و برون گرا هستند.

با این توضیحات شاید بد نباشد تمرکز مطلب را روی فرزندان وسط بگذاریم و در مورد پیامدهای سندرم کودک میانی صحبت کنیم.

 

موفقیت در زندگی

برخی گمانه زنی های علمی بر این اصل استوار است که فرزند میانی خانواده، در راستای غلبه بر این احساس که چندان مورد توجه و حمایت والدین نیست، تلاش های خود را در زندگی افزایش می دهد تا ثابت کند که به اندازه خواهر و برادرهای بزرگتر و کوچکترشان موفق است. در نتیجه، انرژی خود را، خوب یا بد، به سمت موفقیت بیشتر در زندگی هدایت می کند.

نتیجتا، فرزندان وسطی اغلب انسان های کارآمدی محسوب می شوند.

 

عدم تعلق خاطر به خانواده

فرزندان میانی، همانند بچه های دیگر حس تعلق به خانواده ندارند. آنها اغلب بدنبال «احساس ناخواستگی» سعی می کنند مستقل بوده و وابستگی خود از خانواده را تا حد امکان کم کنند. همچنین گفته می شود که آنها وفاداری زیادی نسبت به خانواده دارند.

 

متفاوت و خلاق بودن

پژوهشگران بر این باور هستند که فرزندان وسط خانواده اغلب سعی می کنند رفتار و خواسته های متفاوت از فرزند اول داشته باشند. به طور مثال، اگر فرزند بزرگتر به ورزش علاقه شدید داشته باشد، احتمال اینکه فرزند وسطی هنری یا دانشگاهی شود بسیار زیادتر خواهد بود. فرزند اول هر کاری بکند، فرزند دوم دنبال کاری کاملا متفاوت می رود.

به زبان دیگر، رفتار فرزندان میانی در واقع نتیجه ی واکنش هایی است که به کارهای فرزند اول خانواده نشان می دهند.

همچنین این افراد خلاقیت بیشتری در کارهای خود نشان می دهند. چون این کودکان توجه کمتری از سوی والدین دریافت می کنند، حس استقلال قوی تری دارند و ابداع و نوآوری در میان آنها نیز بیشتر مشاهده می شود.

 

عدم اعتمادبه نفس و انزواطلبی

شاید بتوان گفت یکی از مرسوم ترین نشانه های منفی سندروم فرزند میانی این است که حس ناخواسته بودن، اعتمادبه نفس فرد را کاهش می دهد. هیچ چیز بدتر از آن نیست که فردی احساس کند که خواستنی نیست. ازاین رو این گونه کودکان از فقدان خودباوری در هنگام رشد رنج می برند و در نتیجه، اعتمادبه نفس آنها در سطح پایینی قرار دارد.

حتی ممکن است کودک مبتلابه سندرم فرزند وسط بیش ازحد درون گرا یا حتی ضداجتماعی بشود. آن ها خود را همانند یک بیگانه تصور می کنند و درنتیجه، در موارد دیگر زندگی نیز تبدیل به یک منزوی می شوند. این کودکان ترجیح می دهند که وقت خود را به تنهایی و نه با دیگران صرف کنند، چراکه آن ها احساس می کنند به آن ها بی توجهی شده است.

 

عدم اعتماد به دیگران

کودک وسط، بر اساس احساس نادیده گرفته شدن و ناخواستگی، ممکن است مشکل اعتماد به دیگران را نیز داشته باشند. این کودکان نمی توانند به دیگران اعتماد کنند و حتی گاهی اوقات در حسرت اعتماد و تکیه بر دیگران زندگی را سپری می کنند.

در آخر هم اشاره کنیم که مطالعات عزت نفس در کودکان نشان داده که سندرم فرزند وسط ممکن است در احساس ارزش گذاری کودک تأثیر مستقیم داشته باشد. فرزند میانی با توجه به موقعیت تولد خود، گاهی اوقات برای دریافت توجه بیشتر از پدر و مادر و دیگر بزرگ سالان، نسبت به بقیه خانواده به عنوان خواهر و برادر بزرگ تر و خواهر و برادر جوان تر اغلب احساس نامریی بودن دارند. برخی از مطالعات به طور قاطع نشان داده اند که کودکانی که تنها دختر یا تنها پسر در خانواده هستند اغلب سندرم فرزند وسط را تجربه نمی کنند.

 

کدام بهترین است، فرزند اول، وسط یا آخر؟

بر اساس داده های بدست آمده، محققان ویژگی های ذیل را برای فرزندان عنوان می کنند:

فرزندان اول اغلب بسیار با انگیزه، نوع شخصیتی تیپ A مستعد استرس، بسیار سازگار و تحت تأثیر توجه خاص والدین هستند.

فرزندان وسط از روابط اجتماعی خوبی برخوردار بوده و تمایل بیشتری برای مشارکت در جمع دارند.

فرزندان آخر از بالاترین درجه جامعه پذیری و حس همدلی برخوردار بوده و البته سرکش ترین فرزندان نیز محسوب می شوند.

تک فرزندها در عین برخورداری از هوش بالا دارای مشکلات رفتاری هستند.

 

 

روانشناسی فرزند دوم

بچه وسط که باشی

 

 

۱۵ چیز که فقط بچه وسط خانواده می‌داند

بچه وسط خانواده بودن می‌تواند سخت باشد. ما کودک بامزه خانواده نمی‌شویم و نمی‌توانیم با هیچ چیزی کنار بیاییم. اما بچه وسط خانواده بودن به این معنی نیست که ما کسل‌کننده هستیم؛ در حقیقت، واقعیت فراتر از این است. بچه وسط غالباً قوی‌ترین بچه خانواده است. آنها خلاق، و جالب هستند و به خوبی با مشکلات کنار می‌آیند- آنها در به اشتراک گذاشتن هر چیزی واقعاً مهارت دارند.

 

در این‌جا به ۱۵ نکته اشاره شده است که بچه وسط آنها را می‌داند.

۱. ما بچه وسط ها روشن فکر هستیم و دنیا را از چشم‌اندازهای متفاوت می‌بینیم

به عنوان بچه های خانواده، دنیا را هم از دید خواهر و برادرها و هم از دید خودمان می‌بینیم، که به ما یاد دادند روشن‌فکر و قاطع باشیم.

 

۲. ما مسئول هستیم

برزگ‌ترین بچه خانواده اشتباهات اول را مرتکب می‌شود و بچه وسط می‌بیند چه اتفاقی میفتد. این به ما یاد داد که اعمال عواقبی در پی دارند، مسئول بودن مهم است.

 

۳. ما گهگاهی نادیده گرفته می‌شدیم

بچه وسط عادت کرده است که مورد توجه قرار نگیرد، زیرا آنها تحت الشعاع خواهر و برادرهای‌شان قرار می‌گیرند. این یعنی ما به این‌که در کانون توجه قرار بگیریم، توجهی نمی‌کنیم و از تمرکز بر موفقیت‌ّهای دیگران لذت می‌بریم.

 

۴. ما از این‌که سازگار هستیم خوشحالیم

خواهر و برادرهای‌یمان همیشه در این‌که چه بازی کنیم دعوا می‌کردند، و به عنوان بچه وسط از ما انتظار می‌رفت تصمیم بگیریم، حتی اگر ما علاقه به بازی کردن نداشتیم. آن تنش‌ها به ما یاد داد آرام باشیم و سازگار بودن، ما را ساخت.

 

۵. ما ویژگی‌های‌مان شخصی‌مان را می‌پذیریم

ما خواستیم به جای این‌که کنار بیاییم، مقاومت کنیم- درست مانند خواهر و برادرهای دیگرمان. خواهر و برادرهای‌مان به ما یاد دادند که مقاومت کردن شما را بیش‌تر قابل توجه می‌کند، پس ما تمام خصلت‌ها و ویژگی‌های شخصی‌مان را با آغوش باز می‌پذیریم.

 

۶. ما بی‌طرف و منطقی هستیم

ما دیدیم خواهر و برادرهای بزرگترمان به خاطر چیزهایی کوچک مثلا رعایت نکردن قانون ساعت خاموشی تنبیه می‌‌شدند و خواهر و برادرهای کوچکترمان تقریبا با هر چیزی کنار می‌آمدند. این به ما حس قوی بی‌طرفی داد، و غالباً بچه وسط بی‌طرف‌ترین و معقول‌ترین فرزند خانواده است.

 

۷. ما همیشه تحسین نمی‌شدیم

ما همیشه خواهر و برادر بزرگتری داشتیم که استانداردهای مورد انتظار تعیین می‌کرد، و خواهر و برادرهای کوچکترمان تقریباً برای هر چیزی تحسین می‌شدند. بچه وسط مجبور است با نقاط قوت و مهارت‌اش مورد تحسین قرار بگیرد و این به ما مزیت سخت‌کوشی را یاد می‌دهد.

 

۸. ما خصوصیات جالبی داریم

بچه وسط باید برای جلب توجه والدین‌اش تلاش کند- و ساده‌ترین راه برای این کار داشتن خصوصیات جالب است. ما همیشه حقایق جالب و داستان‌های سرگرم‌کننده برای گفتن داریم و ما بزرگسالان معاشرتی بزرگی هستیم.

 

۹. ما احساس می‌کردیم کوچترها و بزرگترها بچه هستند

یک روز ما با خواهر و برادرهای بزرگتر آرام‌مان در پارک بازی می‌کنیم و روز دیگر با خواهر و برادر کوچکترمان موهای عروسک باربی را شانه می‌زدیم.

 

۱۰. ما مذاکره‌کنندگان خوبی هستیم

بچه وسط کودک خانواده یا فرزند بالغ نیست، پس ما نتوانستیم برای به‌دست آوردن یک سری چیزها به بامزگی یا بلوغ‌مان تکیه کنیم. در عوض، ما مذاکره‌کنندگان ماهری شدیم. اکنون ما در مشاجره خیلی خوب عمل می‌کنیم، اما ما نیز می‌دانیم کی صبور باشیم و کی عقب نشینی کنیم.

 

۱۱. ما می‌دانیم چگونه برای چیزهایی که می‌خواهیم بجنگیم

چیزی را به راحتی به بچه وسط خاتواده نمی‌دادند. ما برای این‌که کنترل تلویزیون را دستمان بگیریم دعوا و مشاجره می‌کردیم، و ما بزرگسالان قدرتمندی شدیم که می‌دانیم چگونه برای چیزی که می‌خواهیم بجنگیم.

 

۱۲.ما می‌توانیم از خودمان دفاع کنیم

بچه وسط همیشه بین دعواهای خواهر و برادرها بوده است و غالبا خواهر و برادرهای‌مان سعی می‌کردند ما را مجبور کنند کنار برویم. این به ما یاد داد در حالی‌که از خودمان دفاع می‌کنیم، از مسائل فاصله بگیریم.

 

۱۳. ما دیپلماتیک هستیم

هر وقت که خواهر و برادرهای دیگر دعوا می‌کنند، فرزند وسط همیشه در بین آنها است تا در حل مشکل‌شان کمک کند. اکنون ما در برقراری صلح مهارت داریم- و خواهر و برادرهای‌مان را به تشکر کردن وا می‌داریم.

 

۱۴. ما می‌دانیم چگونه به اشتراک بگذاریم

هر وقت بچه وسط اسباب بازی جدید می‌خرید، همیشه خواهر و برادرهای دیگر مصرانه می‌خواستند با آن بازی کنند. ما آنها را به کوچکترها می‌دادیم، و یاد گرفتیم عشق را به اشتراک بگذاریم- به هر حال، همه چیز مادی نیست.

 

۱۵. ما فرهنگ پاپ ( فرهنگ محبوب مدرن) را خوب می‌دانیم

ما فیلم‌های پی جی ( راهنمای والدین) را با خواهر و برادرهای بزرگترمان و کارتون‌های دیسنی را با خواهر و برادرهای کوچکترمان تماشا می‌کردیم، پس درحال‌حاضر، ما درباره‌ی آن عصر از فرهنگ پاپ همه چیز را می‌دانیم.

 

 

نکات تربیتی بچه دوم

فرزند وسط

فرزند وسط خانواده | فرزندان وسطی چه خصوصیاتی دارند

 

منبع :  بازده / روزیاتو – خبر آنلاین / نمناک

۱/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا