موفقیت

چگونگی مدیریت زمان | چگونه زمان خود را بهینه کنیم؟

موفقیت بهینه سازی کنیم ؟ در اینجا با مقاله ای درباره مدیریت زمان ، راه هایی برای بهینه سازی زمان برای رسیدگی به امور در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

 نکات مدیریتی جالب

مدیریت زمان چیست , چگونگی مدیریت زمان

 

 

چگونه زمان خود را بهینه کنیم؟

من معمولا صبح زود از خواب بیدار می‌شوم و زمان کافی برای مطالعه جراید، مدیتیشن و نوشتن دارم. شما چه زمانی از روز را برای انجام این کار مناسب می‌دانید؟ من پیشنهاد می‌کنم که حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه از زمان خود را به این کارها اختصاص دهید.

حدود یک سال قبل، همسرم من را در یک کارگاه آموزشی پیشرفته ثبت‌نام کرد. بعد از فقط یک کلاس، من به این کارگاه علاقه‌مند شدم و خیلی زود نیز در کلاس‌های هفتگی شرکت کردم، به نمایش‌ها می‌رفتم و چندین شب از هفته را بیرون از خانه می‌گذراندم.

در همان زمان، من میزبانی از دوستانم در رستوران‌های محلی مختلف را شروع کردم. من هر روز صبح به ورزش می‌رفتم و در آخر هفته‌ها نیز به کار نوشتن مشغول بودم. فرای همه این‌ها، سر کار نیز کارهای بیشتری برای انجام دادن به من محول می‌شد.

زندگی شلوغ بود…کمی زیادی شلوغ. نمی‌توانم آخرین باری که با همسرم برای مشاهده تلویزیون روی کاناپه نشستیم و یا در مورد موضوعی به همفکری پرداختیم را به یاد بیاورم. وقتی‌که او می‌پرسید: «برنامه‌ات برای هفته چیست؟» دقیقا نمی‌شنیدم که منظور او چیست: ما چگونه همدیگر را برای این هفته برنامه‌ریزی می‌کنیم؟ ارتباط من در حال صدمه دیدن بود.

من لیستی از چگونگی گذران ساعت‌های بیداری‌ام تهیه کردم و پذیرفتم که بیش‌ازحد کار برای انجام دادن دارم. البته از هر کاری که انجام می‌دادم لذت می‌بردم، اما زمان کافی برای کمک به مهم‌ترین قسمت‌های زندگی‌ام را نداشتم.

سرانجام من و همسرم زمان‌هایی را برای خودمان در نظر گرفتیم. ما سفرها، گشت‌وگذارهای آخر هفته را برنامه‌ریزی کردیم. هردوی ما مشاغلی پرتنش و شلوغ داریم، بنابراین قصد داشتیم تا زمان‌های مهم را در تقویم مشخص کنیم.

همان‌طور که شروع به اولویت‌دادن به رابطه‌ام می‌کردم، به همسرم گفتم که من برای او و کاری که در حال انجامش بودیم ارزش قائل هستم. درنتیجه دریافتم که من نه‌تنها دیگر بیش‌ازحد مشغول نیستم، بلکه بهره‌ورتر نیز شده‌ام و روابط شخصی‌ام نیز تکمیل‌تر از گذشته شده است.

چیزی که از تمام این ماجراها یاد گرفتم این بود: ما به‌سادگی نمی‌توانیم همه آن را انجام دهیم. هر موقع که به چیزی پاسخ مثبت می‌دهیم، درواقع این به معنای پاسخ منفی ما به چیزی دیگر است. اگر مراقب نباشیم، روابط ما ممکن است صدمه ببیند و سلامتی‌مان کاهش یابد. آن چیزی که به من کمک کرد و در ادامه نیز به من کمک خواهد کرد، در نظر گرفتن چیزی است که می‌خواهم به آن پاسخ مثبت بدهم.

هرزمانی که شب‌ها با همسرم ملاقات می‌کنم، با خاموش کردن گوشی و حاضر بودن کامل به آن پاسخ مثبت می‌دهم. با ورزش روزانه در هنگام صبح، من به سلامتی‌ام پاسخ مثبت می‌دهم. وقتی‌که خودمان را کاملا وقف چیزهایی کنیم که به آن‌ها اهمیت می‌دهیم، پاداش‌های بیشتری به دست می‌آوریم، موثرتر می‌شویم و از این تجربه نیز لذت می‌بریم.

هرچند که این گفته نیز ممکن است کمی خلاف باورها باشد، اما وقتی‌که زمان خود را صرف یک کار می‌کنیم، می‌توانیم بهره‌ورتر باشیم. ترفندهای گفته شده در ادامه به من کمک کرد که زمانم را بهینه‌تر کنم. با هم این ترفندها را مرور خواهیم کرد.

 

از پاسخ‌های مثبت خود محافظت کنید

اگر به چیزی متعهد شدید، حضور خود را برای انجام آن نشان دهید. اما به یاد داشته باشید: شما می‌توانید بگویید نه. وقتی‌که در مورد کاری که می‌خواهید انجام دهید صادق باشید، افراد نیز به شما احترام خواهند گذاشت و می‌دانند که شما قصد دارید زمان خود را در کجا صرف کنید. شما باید در زندگی خودخواه و رک باشید. برای محافظت از زمانتان، به خودتان اجازه دهید که به بعضی چیزها بگویید نه!

 

هر روز زمانی را به ذهن آگاهی و تامل اختصاص دهید

من معمولا صبح زود از خواب بیدار می‌شوم و زمان کافی برای مطالعه جراید، مدیتیشن و نوشتن دارم. شما چه زمانی از روز را برای انجام این کار مناسب می‌دانید؟ من پیشنهاد می‌کنم که حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه از زمان خود را به این کارها اختصاص دهید.

 

از تقویم خود محافظت کنید

این نکته ضروری است که ما مرزهایی را با دیگران تعیین کنیم و مطمئن شویم که آن چیزهایی که برای انجام دادنشان برنامه‌ریزی می‌کنیم را پیگیری خواهیم کرد. من شما را به این چالش دعوت می‌کنم که نقطه پیک تقویم خود را مشخص کنید و از خود بپرسید: آیا برنامه من برای هفته، ارزش‌هایم را منعکس می‌کند؟

 

اینجا باش

این بسیار آسان است که خود را در to-do لیست‌های بلند و بالا حبس کنید. ما اشخاصی مسئول هستیم که می‌خواهد تمامی این کارها را انجام دهد. من خودم را به چالش کشیدم که در جلسات کارمندان و جلسات یک‌به‌یک حضور داشته باشم. گوشی‌ام را روی حالت سایلنت می‌گذارم، در دفترچه یادداشتم نوت برداری می‌کنم و سعی در گوش دادن فعال دارم.

بهره‌وری بیشتر به معنای انجام دادن کارهای بیشتر نیست. بلکه به این معناست که برای چیزهایی که به آن اهمیت می‌دهیم بیشتر کار کنیم.

 

۶ نکته مهم در مدیریت زمان

از قدیم گفته اند: وقت طلاست. این جمله به لحاظ تقریب به ذهن ایرادی ندارد اما واقعیت این است که این جمله صحت ندارد. طلا قابل خرید و فروش و دست یافتنی است؛ اما وقت نه تنها قابل خرید و فروش نیست بلکه یک نعمت شخصی است و شما تنها مصرف کننده آن هستید.کارت عمر ما هر روز ۱۴۴۰ دقیقه شارژ می شود و مهلت استفاده از آن فقط و فقط همان روز است و قابل انتقال به فردا نیست.

 

 

 مدیریت زمان در کار

تعریف مدیریت زمان

 

 

در ادامه مطلب به ۶ اصل مهم درباره مدیریت زمان اشاره می کنیم:

۱ – رعایت اصل پارتو (قانون ۲۰-۸۰)

این اصل را فردی به نام «ویلفردو پارتو» ابداع و بعدها شخص دیگری به نام «ژوزف جوران» تکمیل کرد.

این اصل می گوید: ۲۰ درصد از کارهایی را که انجام می دهیم؛ ۸۰ درصد برای ما مفید است؛ اما در مقابل ۸۰ درصد از کارهایی را که انجام می دهیم تنها ۲۰درصد برایمان مفید است. این قانون در جنبه های مختلف زندگی کاربرد دارد. به عنوان مثال، در اغلب موارد ۲۰ درصد از برنامه هایی را که از تلویزیون می بینیم ۸۰ درصد برای ما مفید است ولی ۸۰ درصد از این برنامه ها فقط و فقط ۲۰ درصد سودمند است.این قانون در مواردی چون مکالمه های تلفنی، حرف زدن و… نیز صادق است؛ بنابراین اولین گام مدیریت زمان این است که تمام انرژی و وقتمان را صرف آن ۲۰ درصد کنیم.

 

۲ – رعایت نظم؛ اولویت بندی و زمان بندی کارها

گاهی کارهایی که انجام می دهیم کارهای مفیدی است؛ اما به دلیل نداشتن نظم و اولویت بندی، بازده زیادی برای ما ندارد.داشتن یک برنامه روزانه به ما کمک می کند که از وقتمان بهتر استفاده کنیم. همین الان قلم و کاغذ بردارید و برای فردا برنامه ای تهیه کنید.

 

۳ – کار را در بهترین زمان انجام دهید

بانک، نانوایی، بازارها، ادارات، سینما، شهرهای گردشگری و زیارتی و بسیاری از مکان های دیگر، در برخی زمان ها خلوت و گاهی بسیار شلوغ است. در صورت امکان زمانی به این مراکز مراجعه کنید که خلوت تر باشد. این کار علاوه بر صرفه جویی بسیار زیاد در وقت، آرامش اعصاب و روان را به همراه دارد.

 

۴ – همزمان چند کار را انجام دهید

از بازار که می گذریم گاه کاسب هایی را می بینیم که منتظر مشتری هستند و پشت میزشان بیکار نشسته اند. این مصداق کامل تلف شدن وقت است. خانمی را می شناسم که همزمان با کار منزل، سخنرانی های مورد علاقه اش را نیز گوش می دهد. افراد موفق سعی می کنند در صورت امکان چند کار را با هم انجام دهند. البته توجه کنید که انجام برخی از کارها به تمرکز نیاز دارد که باید به تنهایی انجام شود؛ مانند مطالعه کردن.

 

۵ – تمام کارهایتان هدفمند باشد

انجام کارهایی مانند تماشای تلویزیون، مطالعه، تفریح کردن، دید و بازدید از فامیل، روزنامه خواندن و… باید هدفمند و براساس برنامه ریزی تان باشد.

 

۶ – استفاده مطلوب از وقت های زائد

با برنامه ریزی مناسب می توانیم از تمام فرصت ها و زمان هایی که در اختیار داریم، استفاده کنیم حتی زمان انتظار در بانک، نانوایی، ایستگاه اتوبوس، داخل مترو، مطب دکتر و…ساده ترین پیشنهاد این است که همیشه یک کتاب به همراه داشته باشید و در این اوقات مطالعه کنید.یادمان باشد که زمان هیچ گاه برنمی گردد. پس آن را به سادگی از دست ندهیم.

 

 

 

نکات مدیریتی کوتاه

چگونه زمان را بهینه سازی کنیم

چگونگی مدیریت زمان | چگونه زمان خود را بهینه کنیم؟

منبع: برترینها / خراسان نیوز / بیتوته

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا