ورزش

کاهش وزن با پیاده روی | نکات مهم درباره کاهش وزن افراد چاق

ورزش عمومی ، تاثیر پیاده روی برای کاهش وزن ، فواید پیاده روی برای بدن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

روش های کاهش وزن با ورزش

بهترین ورزش برای کاهش وزن , کاهش وزن با پیاده روی

 

 

کاهش وزن با پیاده روی :

عضو انجمن پزشکان ورزشی ایران معتقد است که در زمان پیاده روی عرق ریختن شرط لاغری نیست بلکه باید پیاده روی در شرایطی انجام شود که توان قلبی بین ۶۰ تا ۷۰ درصد برای افراد مبتدی و ۷۰ تا ۸۰ درصد برای افراد با سابقه ورزشی باشد.

سعادت‌مهر در گفت‌وگویی، افزود: پیاده روی به منزله یک تیغ دو لبه است که هم می‌تواند به سلامت قلب و تناسب اندام و تقویت عضلات کمک کند و هم می‌تواند سبب آرتروز و کمردرد شود. بنابراین اگر شرایط یک پیاده روی استاندارد را بدانیم قادر خواهیم بود روی سلامت قلب و عروق و حتی کاهش وزن کار کنیم.

وی گفت: برای پیاده روی زمان خاصی پیش‌بینی نمی‌شود و هر زمان که آمادگی بیشتری داشته باشید همان زمان بهترین وقت برای پیاده روی است اما اگر زمان صبح را برای پیاده‌روی انتخاب می‌کنید بهتر است یک ساعت قبل از شروع، صبحانه مختصری بخورید تا توان ورزش کردن داشته باشید. البته پیاده روی در شب و بویژه آخر شب توصیه نمی‌شود. زیرا در آخر شب بدن نیاز به استراحت دارد. سعی کنید هر روز در زمان مشخصی به پیاده روی بپردازید.

سعادت مهر اضافه کرد: در هنگام پیاده روی بطری آبی به همراه داشته باشید تا هر چند دقیقه یکبار جرعه ای آب بنوشید. همچنین در هنگام پیاده روی با تلفن همراه صحبت نکنید و به جای آن به  موزیک های مورد علاقه تان گوش دهید تا انرژی شما را برای فعالیت افزایش دهد و از خستگی زودهنگام جلوگیری کند. برای پیاده روی محیطی را انتخاب کنید که عاری از آلودگی هوا باشد و در روزهای آلوده از پیاده روی در محیط های آلوده خودداری کنید.کفش استاندارد داشته باشید و از لباسهای آزاد که چسب بدن نیست و برای جابجایی هوا بهتر است استفاده کنید.

عضو انجمن پزشکان ورزشی ایران خاطرنشان کرد: هنگام پیاده‌روی از بستن پلاستیک، گن و لباسهای پلاستیکی جدا خودداری کنید زیرا هیچ تاثیری در از دست دادن چربیها ندارند. همچنین در زمان پیاده روی عرق ریختن شرط لاغری نیست مهم این است که شما بین ۶۰ تا ۷۰ درصد توان قلبی برای افراد مبتدی و ۷۰ تا ۸۰ درصد توان قلبی برای افراد با سابقه ورزشی فعالیت داشته باشید.

وی ادامه داد: در هنگام پیاده روی هم رو به جلو و هم رو به عقب راه بروید تا عضلات مختلف درگیر شوند. با شروع پیاده روی بدن برای تامین سوخت از کربوهیدرات و چربی ها استفاده می‌کند ولی مقدار استفاده از چربی ها کم است و هر چه زمان بالاتر می‌رود استفاده بدن از چربی ها برای تامین سوخت بیشتر می‌شود. اگر مدت زمان تمرین بیش از حد مجاز باشد بدن وارد مرحله پروتئین سوزی می‌شود که این کار باعث از بین رفتن توده عضلانی خواهد شد. البته مدت زمان تمرین خاصی را نمی‌توان برای چربی سوزی پیشنهاد داد چون شرایط بدنی هر فرد با فرد دیگر متفاوت است.

عضو انجمن پزشکان ورزشی ایران گفت: افراد باید روزانه ۳۰ تا ۶۰ دقیقه به پیاده روی بپردازند که از زمان کم شروع و رفته رفته هر روز به این زمان اضافه کنید. قبل از شروع پیاده روی بدن را با حرکات کششی گرم کنید و مفصل مچ پا،زانو و کمر را گرم کنید تا در حین پیاده روی دچار آسیب دیدگی نشوید. بهتر است در ابتدا با سرعت آهسته شروع و کم کم سرعت و ضربان قلب را بالا ببرید و در انتها سرعت را کم و با حرکات کششی بدن را سرد کنید.

سعادت مهر اظهار کرد: در یک ساعت پیاده روی بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ کالری می‌توانید بسوزانید که این عدد متفاوت است و بستگی به وزن افراد، شدت پیاده روی، اضافه بار، شیب سطح پیاده روی و…دارد. همچنین در هنگام پیاده روی سعی کنید صاف راه بروید و قوز نکنید و سر رو به بالا باشد و جلو را نگاه کنید. متاسفانه دیده می‌شود برخی افراد سرشان را پایین می اندازند و گردن را در حالت درست حفظ نمی‌کنند که همین امر سبب لوردوز گردنی می‌شود.

وی در پایان کاهش درد مفاصل، بهبود خلق، خو و کاهش افسردگی و استرس، جلوگیری از چین و چروک پوست، بهبود کارکرد مغز، افزایش تراکم استخوان، جلوگیری از بیماریهای قلبی، فشارخون و دیابت نوع ۲ را از فواید پیاده‌روی عنوان کرد.

 

 نکات مهم درباره کاهش وزن افراد چاق

افراد چاقی که برای کاهش وزن اقدام میکنند گاهی اوقات بصورت غیراصولی اقدام به گرفتن رژیم و ورزش میکنند که نه تنها نتیجه نمیگیرند بلکه به سلامت خود نیز آسیب میزنند. نکات مهم درباره کاهش وزن افراد چاق

 

تعریف چاقی

افزایش میزان چربی بدن به‌صورت موضعی یا عمومی را چاقی گویند. چاقی شکلی از سوء تغذیه ناشی از پرخوری است، که نه تنها نشانه سلامتی نمی‌باشد بلکه نشان‌دهنده تغذیه نادرست است. شیوع چاقی در سال‌های اخیر به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است. به‌طوری‌ که بیش از ۵۰% زنان و مردان ۴۰ تا ۶۹ ساله کشورمان به اضافه وزن و چاقی مبتلا هستند.

 

تفاوت اضافه وزن با چاقی

اضافه وزن زمانی است که نمایه توده بدن در محدوده ۲۵ – ۲۹.۹ قرار گیرد. به‌عبارتی دیگر، وزن بدن ۱۰ تا ۱۹ درصد بالاتر از میزان ایده‎‌آل برای قد و سن باشد. اما چاقی به حالتی گفته می‌شود که وزن ۲۰ درصد یا بیشتر، از مقدار ایده‏‌آل بالاتر است، یعنی نمایه توده بدن، ۳۰ یا بالاتر باشد.

 

پرخوری و چاقی

– پرخوری و زیاده‌روی در مصرف غذا

– سبک زندگی بی‌تحرک

– وراثت: احتمال چاقی در فرزندان والدین چاق، ۸۰ درصد می‌باشد و اگر یکی از والدین چاق باشند، این احتمال ۴۰ تا ۵۰ درصد خواهد بود.

– علل عصبی و هورمونی

– عادات غذایی نامناسب: مانند مصرف بی‌رویه غذاهای سرخ شده، نوشابه‌های گازدار، شربت‌ها، آب‌میوه‌های صنعتی، سس‌های پرچرب و غذاهای آماده

– مصرف طولانی مدت برخی دارو‌ها

– افزایش وزن بیش از حد در دوران بارداری

 

 

 کاهش وزن در یک هفته

رژیم کاهش وزن

 

 

عوارض چاقی

چاقی زمینه ساز بسیاری از بیماری‌هاست که می‌توان به افزایش فشار خون، بیماری‌های قلبی، دیابت، سنگ کیسه صفرا، واریس، بواسیر، افزایش چربی خون، نقرس، آرتروز، کمر‌درد، تنگی نفس، بیماری‌های کبدی، سرطان‌های کولون، رکتوم و پروستات در مردان و سرطان سینه و تخمدان در زنان، نا‌باروری و کاهش طول عمر اشاره کرد.

کنترل وزن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن و عوارض ناشی از آن‌ها را کاهش دهد.

 

توصیه‌های کاربردی برای کنترل و کاهش وزن

– کاهش وزن باید تدریجی و حدود نیم کیلوگرم در هفته باشد.

– از رژیم‌های خیلی سخت، کم‌کالری و خود سرانه بپرهیزید.

– از یک رژیم غذایی متعادل و متناسب با شرایط جسمی خود (سن، جنس و فعالیت بدنی) پیروی کنید.

– در هنگام خرید مواد غذایی مانند لبنیات به برچسب ترکیبات آن توجه کرده و انواع کم‌چرب را انتخاب کنید.

– خرید مواد غذایی را در مواقعی که گرسنه هستید، انجام ندهید.

– وعده‌های غذایی خود را به ۵ تا ۶ وعده کوچک و منظم تقسیم کنید. به صبحانه به‌عنوان یک وعده غذایی مهم توجه کرده و برای شام، غذای سبک میل کنید.

– از مصرف نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های شیرین پرهیز کنید.

– برای کاهش اشتها قبل از غذا از سالاد، انواع سبزیجات خام و آب‌پز و یا سوپ‌های رقیق استفاده کنید.

– مصرف شیرینی و شکلات، قند و شکر، غذاهای چرب و سرخ شده مانند سیب زمینی سرخ کرده و انواع کوکو را محدود کنید.

– از مصرف تنقلات چرب و سرخ شده مانند چیپس، دونات و پیراشکی خودداری کنید.

 

انتخاب های غذایی

– مواد غذایی را تا حد امکان به‌صورت آب‌پز، بخارپز یا کبابی طبخ نمایید.

– به‌جای سس‌های پرچرب، از چاشنی‌هایی مانند آب‌لیمو، آب‌غوره، سرکه و ماست استفاده کنید.

– مواد غذایی پرفیبر مانند میوه، سبزیجات و حبوبات را بیشتر میل کنید.

– نان‌های سبوس‌دار مانند سنگک و جو را جایگزین نان‌های سفید کنید.

– سعی کنید در میان وعده‌ها بیشتر از سبزیجات و میوه‌ها استفاده کنید.

– غذا خوردن را همراه با کارهای دیگر مانند مطالعه یا تماشای تلویزیون انجام ندهید، زیرا موجب پرخوری می‌شود.

– از بشقاب‌های کوچک برای غذا خوردن استفاده کنید.

– پس از هر لقمه غذا، قاشق و چنگال را کنار گذاشته و مدت جویدن غذا را طولانی کنید.

 

ورزش و کاهش وزن

– مواد غذایی که سبب تحریک خوردن در شما می‌شوند را از معرض دید و دسترس خارج کنید.

– از قرار دادن دیس با حجم زیاد غذا در سفره خودداری کنید

– وعده‌های غذایی را در ساعات معینی میل کنید.

– قبل از آن‌که کاملا سیر شوید، دست از غذا خوردن بکشید.

– بلافاصله پس از صرف غذا، میز یا سفره را ترک کنید.

– روزانه ۶ – ۸ لیوان آب بنوشید.

– هر روز حداقل نیم ساعت فعالیت بدنی منظم داشته باشید.

سه عامل موثر در موفقیت یک برنامه کاهش وزن عبارتند از: محدود کردن مصرف غذاهای پرکالری، تغییر عادات و رفتارهای تغذیه‌ای نامناسب و ورزش منظم و روزانه.

 

کاهش وزن سریع با ورزش

تاثیر پیاده روی بر کاهش وزن

 

کاهش وزن با پیاده روی | نکات مهم درباره کاهش وزن افراد چاق

منبع: ایسنا / اداره بهبود تغذیه جامعه / بیتوته / پارس ناز /

۵/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا