بدانیم تا سالم بمانیم

کاهش اثرات یائسگی با رعایت رژیم غذایی مناسب

تغذیه سالم ، تاثیر تغذیه سالم بر پوکی استخوان در خانم های یائسه در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

عوامل پوکی استخوان

پیشگیری از پوکی استخوان , کاهش اثرات یائسگی

 

 

کاهش اثرات یائسگی با رعایت رژیم غذایی مناسب :

رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند خطر شکستگی لگن را تا حدی در بین زنان سالمند کاهش دهد.

پس از قطع آخرین عادت ماهیانه و یک سال پس از آن یائسگی زنان آغاز می شود. بدن زن دچار تغییر و تحولی عظیم می شود که یکی از بدترین و مخرب ترین آن کم شدن بافت استخوان ها و ابتلا به پوکی استخوان در زنان است. زنانی که به پوکی استخوان مبتلا هستند با کوچکترین ضربه یا افتادن استخوان هایش شکسته می شود و درمان و ترمیم آن به زمان طولانی نیاز دارد که گاهی نیز بی نتیجه خواهد بود.

محققان به تازگی متوجه شده اند با شروع رژیم مدیترانه ای حتی پس از یائسگی می توان از بروز پوکی استخوان در زنان پیشگیری کرد. در مجمع سالیانه جامعه پزشکی غدد درون ریز در برزیل ENDO 2018:The Endocrine Society Annual Meeting این یافته مهم را دکتر تائیس رازیا سیلوا Thais Rasia Silva, PhD به طور رسمی اعلام کرد.

این سخنران با تاکید بر این که پیش از این تحقیقات زیادی بر روی تاثیر رژیم غذایی بر زنان بعد از یائسگی صورت نگرفته بود، خاطر نشان کرد تحقیقات جدید نشان می دهد حتی بعد از یائسگی رعایت یک رژیم غذایی سالم بخصوص رژیم مدیترانه ای می تواند مانع از ابتلا پوکی استخوان در زنان شود.

دکتر سیلوا و گروه تحقیقش ۱۰۳ زن سالم را با میانگین سنی ۵۵ سالگی مورد بررسی قرار دادند که دوران یائسگی را پشت سر می گذاشتند. در اکثریت قریب به اتفاق یائسگی زنان در سن ۵۰ سالگی اتفاق می افتد. در برخی حدود ۴۵ سالگی و حتی زودتر و در درصد بسیار کمی از زنان ۶۰ سالگی سن یائسگی است. این افراد از هیچ نوع هورمون درمانی استفاده نمی کردند.

تراکم استخوان، بافت ماهیچه ای، بافت چربی، سوخت و ساز سلولی و فعالیت بدنی زنانی که در تحقیق شرکت داشتند اندازه گیری شد. سپس به آن ها پرسشنامه ای داده شد تا دقیقا غذاهایی را که روزمره استفاده می کنند به دقت درج نمایند.

محققان رژیم غذایی زنان را که شامل سبزیجات، حبوبات، میوه ها، غلات، ماهی، روغن زیتون، لبنیات، گوشت و حتی مصرف سیگار و الکل بود به دقت بررسی کردند. مقایسه وضعیت بدنی زنان و رژیم غذایی که مصرف می کردند نشان داد زنانی که رژیم غذایی شان مدیترانه ای یا بیشتر حاوی مواد غذایی این رژیم بود سالم تر بودند. این زنان از تراکم استخوان محکم تری برخوردار بودند، بافت ماهیچه ای پرتری داشتند و مواد معدنی بدن شان با کمبودی مواجه نبود.

دکتر پولی مارا اسپریتزر Poli Mara Spritzer پزشک متخصص عضو تیم تحقیق که تالیف گزارش تحقیق را به عهده داشت اعتقاد دارد هر چند باید تحقیقات بیشتری در مورد تاثیر رژیم مدیترانه ای و حتی مقایسه آن با سایر رژیم ها بر سلامتی زنان در سن یائسگی انجام گیرد ولی آن چه مشخص است مصرف پروتئین مثل ماهی نقش مهمی بر سلامت ماهیچه ها در زنان دارد.

علاوه بر پروتئین نقش آنتی اکسیدان های موجود در رژیم مدیترانه ای را نباید دست کم گرفت. دکتر سیلوا پس از تحقیق با تاکید اعتقاد دارد رعایت رژیم مدیترانه ای همراه با داشتن سبک زندگی سالم، داشتن فعالیت بدنی مناسب، دوری از الکل و انواع دود مانع از بروز پوکی استخوان در زنان بعد از سن یائسگی می شود. دکتر سیلوا حتی به زنانی که دوران یائسگی را پشت سر گذاشته اند و دچار پوکی استخوان شده اند پیشنهاد می کند حتما با یک متخصص تغذیه در مورد استفاده از رژیم مدیترانه ای مشورت نمایند تا حداقل از پیشرفت بیماری جلوگیری شود.

 

با رژیم غذایی مدیترانه ای مغز خود را تقویت کنید

محققان بیش از سه سال حجم مغز صدها نفر از افراد مسن در اسکاتلند را مورد بررسی قرار دادند. محققان دریافتند افرادی که بیشتر از عادات غذایی رایج در کشورهای مدیترانه ای (شامل مقدار زیادی میوه، سبزیجات، روغن زیتون و حبوبات) استفاده می کنند، در مقایسه با دیگران، حجم مغزشان بیشتر حفظ می شود.

میشل لوسیانو سرپرست مطالعه در این باره می گوید:«تحقیقات نشان می دهد رژیم غذایی مدیترانه ای بر کاهش حالت شناختی و ذهنی عادی، زوال عقل و بیماری آلزایمر اثر دارد.»

مطالعه جدید نشان می دهد که این مکانیسم می تواند به حفظ حجم مغز کمک کند.

رژیم غذایی مدیترانه ای، یک نوع روش و سبک غذا خوردن است که بر مصرف میوه ها، سبزیجات، روغن زیتون به جای کره، لوبیا و حبوبات، دانه های غلات مانند گندم و برنج تاکید دارد. هم چنین مقدار متوسط ماهی و لبنیات را نیز شامل می شود در حالی که گوشت قرمز و مرغ در آن محدود است.

به گفته محققان، با افزایش سن، مغز کوچک و سلول های مغزی از دست می روند و این رژیم غذایی می تواند بر یادگیری و حافظه تاثیر گذارد. در این مطالعه، سن، بیشترین اثر را از دست دادن حجم مغز دارد.

محققان اذعان می دارند از آنجائیکه هیچ ارتباطی بین خوردن ماهی یا مصرف گوشت در حفظ حجم مغز دیده نشده است ممکن است دیگر اجزای رژیم غذایی مدیترانه ای یا سرتاسر این رژیم با هم، بتواند چنین مزیتی را به همراه داشته باشد.

ترکیبی از غذاها می توانند از مغز در برابر عواملی مانند التهاب و بیماری های عروقی، که موجب کوچک شدن مغز می شوند، محافظت کنند.

برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان این مطلب را از دست ندهید.

 

 

 درمان قطعی پوکی استخوان

پوکی استخوان + درمان گیاهی

 

 

 پوکی استخوان

پوکی استخوان یک بیماری شایع متابولیک استخوان بوده و در آن کاهش عمومی و شدید در توده استخوانی،پوک شدن استخوان بوجود می آید.که در آن عناصر تشکیل دهنده استخوان از نظر کیفیت تغییر نمی کند،ولی از نظر کمیت کاهش می یابد.این بیماری وقتی بروز می کند که کاهش توده استخوان بیش از حد سریع باشد. در ضمن خانمها بسیار بیشتر از آقایان دچار پوکی استخوان می شوند و همینطور با افزایش سن احتمال بروز پوکی استخوان بیشتر می شود.

نکته مهم این است که بدانید هرقدر استخوان های شما قوی تر باشند دیرتر به پوکی استخوان دچار خواهید شد.پس باید در هرسنی که هستید،به فکر آنها باشید.داشتن رژیمی متعادل حاوی ویتامین ها و مواد مغذی متنوع می تواند سبب کنترل روند پوکی استخوان شود.

فرآورده های لبنی از جمله منابع غنی کلسیم هستند و مصرف روزانه بین ۲ تا ۳ سهم از آن ها به صوت کم چرب موجب جذب و ذخیره مقادیر بالایی از کلسیم در استخوان ها می شود زیرا مصرف لبنیات کم چرب دیگر نگرانی را برای افزایش سطح کلسترول خون ایجاد نکرده و از سوی دیگر مصرف سبزیجات با برگ تیره همچون اسفناج و بروکلی که منابع خوب کلسیم هستند، به طور روزانه و در قالب ۳ الی ۵ سهم توصیه می شود.

این گزارش حاکی است:برای افرادی که عدم تحمل لاکتوز شیر را دارند، پنیر، دوغ و جایگزین های دیگر به جای شیر، پیشنهاد خوبی است و همچنین آن گروه از افرادی که نمی توانند از مواد غذایی حاوی کلسیم استفاده کنند یا غذاهای کلسیم دار به مقدار کافی نمی خورند باید مکمل کلسیم دریافت نمایند و همچنین مصرف ماهی تن و سالمون به صورت ۲ الی ۳ بار در هفته و یا زرده تخم مرغ و جگر نیز بسیار مؤثر است.

در افراد چاق یا دارای اضافه وزن و افراد مسن و کسانی که زمان کمی را در معرض تابش خورشید قرار دارند، مصرف مکمل ویتامین D الزامی است، همچنین منیزیم، ویتامین های K، B6 و B12 از جمله ویتامین ها و مواد معدنی دیگری هستند که برای سلامت استخوان ها لازم است و اگر رژیم غذایی متعادلی داشته باشید، آن ها را به میزان کافی دریافت خواهید کرد.

طبق این گزارش یک رژیم غذایی متعادل شامل رعایت ۶ فاکتور اساسی است که به صورت عددی از قرار ذیل است:

 

۱٫غلات:۶ – ۱۱ واحد

۲٫سبزیجات:۳ – ۵ واحد

۳٫فرآورده های لبنی:۲ – ۳ واحد

۴٫گوشت (قرمز، مرغ، ماهی و حبوبات):۲ – ۳ واحد

۵٫چربی ها، روغن ها و شیرینی ها:در پایین ترین مقدار خود.

 

 

 ایا پوکی استخوان درد دارد

نکات مهم پوکی استخوان

کاهش اثرات یائسگی با رعایت رژیم غذایی مناسب

 

برگرفته از نت نوشت -اقتصاد آنلاین / شفا آنلاین / نمناک

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا