بدانیم تا سالم بمانیم

موهای زائد | آیا اصلاح‌ موها با تیغ باعث ضخیم‌تر شدن موها می‌شود

زیبایی ، علل رویش این نوع موها و درمان های ساده و خانگی آن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

علت موهای زائد دور سینه

درمان موهای زائد چانه , موهای زائد

 

 

رویش مو در چانه یکی از مشکلاتی است که برخی از زنان به آن دچارند و ظاهر نامناسبی به صورت آن ها می بخشد. در چنین مواردی معمولاً موی روییده در ناحیه چانه بسیار زمخت و محکم بوده و خیلی سریع رشد می کند. معمولاً این موها دو سه روز بعد از کنده شدن دوباره رشد می کنند و یکی از بدترین مشکلاتی است که یک زن در زمینه زیبایی چهره می تواند با آن روبرو شود. هر زنی در صورت خود دارای مو است و برخی از زنان نسبت به دیگر زنان موهای بیشتری در صورت خود دارند اما خیلی کم پیش می آید که با زنی مواجه شوید که در ناحیه چانه خود دارای موهایی زمخت و بسیار تیره باشد.

آیا رویش مو در چانه امری طبیعی است؟ آیا شما نیز به این مشکل مواجهید یا تابحال از خود پرسیده اید که دلیل رویش مو در چانه شما چیست؟ برای کشف علت این مشکل با ادامه این مطلب همراه باشید. عوامل رویش مو در چانه زنان متفاوت است که یک به یک به آن ها خواهیم پرداخت.

 

۱- عدم تعادل در هورمون ها

هورمون هایی که در بدن ما تولید می شوند تمامی جنبه های سلامتی ما را تحت تاثیر قرار می دهند؛ از اخلاق و رفتار گرفته تا سلامت پوست. وقتی سطح تولید هورمون های مردانه (آندروژن ها) در بدن زن به شدت افزایش می یابد، شاهد رویش مو در چانه خواهیم بود.

 

۲- بالا رفتن سن

جاهایی که می خواهید مو داشته باشند موهایشان را از دست می دهند و جاهایی که دوست دارید بدون مو باشند دچار پرمویی می شوند. مشکل شما هم همین است؟ چنین شرایطی معمولاً پس از یائسگی رخ می دهد و این مورد هم به عدم توازن در تولید هورمون ها مربوط می شود. وقتی که تعادل دوباره تولید هورمون در بدن برقرار می شود متوجه رشد کندتر این موها در ناحیه چانه خواهید شد و در نهایت رشد آن ها متوقف خواهد شد. با افزایش سن احتمال برهم خوردن توازن تولید هورمون در بدن زنان افزایش می یابد که رشد مو در چانه را بدنبال دارد.

 

۳- سندروم تخمدان پلی کیستیک

سندروم تخمدان پلی کیستیک یک بیماری است که سطح هورمون ها در بدن و همچنین عملکرد آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر شما هم در ناحیه چانه خود مو و آکنه دارید، دوران قاعدگی نامنظمی را تجربه می کنید، با کاهش وزن مواجه می شوید و با ناباروری دست و پنجه نرم می کنید باید با پزشک تماس بگیرید. سندروم تخمدان پلی کیستیک معمول ترین بیماری است که با سیستم غدد درون ریز در ارتباط است و به طور خاص زنان بین ۱۸ تا ۴۴ سال را تحت تاثیر قرار می دهد. از این رو این موضوع را ساده نگیرید.

 

۴- سندروم کوشینگ

سندروم کوشینگ یک بیماری غددی است که باعث تولید بیش از حد هورمون استرس زای کورتیزول می شود. این سندروم علاوه بر این که باعث رویش مو در چانه و تمام صورت زنان می شود بلکه کاهش وزن، ایجاد چین و چروک و ردهای ناخوشایندی روی پوست و ضعف عضله می شود. گفته می شود که داروهای آسم و آرتروز می توانند سطح این هورمون را در بدن بالا ببرند.

 

۵- وزن

اگر در مدت زمانی کم دچار کاهش یا افزایش وزن شدید بهتر است هر چه زودتر به پزشک مراجعه نمایید زیرا این مشکلات در صورتی که دچار رویش مو در چانه شده اید بدون ارتباط با هم نخواهند بود. چاقی در نحوه تولید هورمون ها در بدن تاثیر منفی خواهد گذاشت و هورمون ها و تغییراتی که در تولید آن ها رخ می دهد بیشترین تاثیر را در رشد مو در چانه زنان دارند.

 

۶- هیپرپلازی مادرزادی آدرنال

این بیماری ژنتیکی مادرزادی سالانه بیش از ۱۵٫۰۰۰ کودک را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. هیپرپلازی مادرزادی آدرنال زمانی رخ می دهد که بدن هورمون های مردانه را در مقادیر بسیار زیاد تولید می کند. این موضوع باعث ایجاد حهش در ژن های آنزیم ها می شود که در نهایت رویش مو در چانه را بدنبال دارد. این موضوع مشکلاتی دیگری مانند ناباروری و بلوغ دیررس را نیز در پی دارد.

 

۷- بارداری

زنان باردار تغییرات هورمونی زیادی را تجربه می کنند که مشکلات زیادی را می تواند در آن ها باعث شود. رویش مو در چانه در دوران بارداری کمترین دردسر و پیچیدگی است که در این دوران با آن مواجه خواهید شد.

 

۸- داروها

برخی داروهای خاص مانند داروهای شیمی درمانی، استروئیدی و داروهای درمان صرع نیز می توانند باعث رویش مو در نقاط ناخواسته ای مانند چانه شوند. داروهای کنترل بارداری نیز می توانند تولید هورمون در بدن را تغییر دهند که این امر در صورت وقوع باعث رویش مو در چانه خواهد شد.

 

۹- ژنتیک

یکی دیگر از دلایل رویش مو در چانه می تواند مباحث ژنتیکی باشد که درست مانند رنگ چشم یا رنگ مو ارثی خواهد بود. برخی گروه های نژادی خاص مانند مردمان اهل مدیترانه و یا خاورمیانه بیشتر از دیگران به این مشکل دچار خواهند شد.

 

۱۰- بیش از حد کندن موهای چانه

اگر شما هم یکی از نشانه های فوق را در خود یافته اید و یا هیچکدام از این نشانه ها را ندارید باید بدانید که کندن بیش از حد این موها باعث رشد سریع تر و بیشتر آن ها خواهد شد. کندن آن ها زمانی که هنوز تازه سر از پوست درآورده اند یا زیر پوست قرار دارند خطر شکل گیری نقاط سیاه و عفونت را افزایش خواهد داد.

 

۸ سئوال و جواب درباره موهای زائد

هیرسوتیسم یا رشد بیش از حد موهای زائد در بدن خانم‌ها، معمولا با ابتلا به بیماری‌های غدد یا تخمدان پلی‌کیستیک مرتبط است. موهای زائد چه کم باشند و چه زیاد، برای خانم‌ها آزاردهنده‌اند.

 

 

 عکس موهای زائد اندام تناسلی زنان

از بین بردن موهای زائد برای همیشه

 

 

۱- آیا برداشتن موهای ابرو با موچین باعث رشد کندتر آنها می‌شود؟

بله، معمولا ریشه موهای‌ ابرو پس از کنده‌شدن برای مدت بیشتری در فاز استراحت فرو می‌روند و دیرتر رشد می‌کنند، بنابراین اگر مدام ابروها را با موچین بردارید، ممکن است پس از مدتی قسمت‌های خاصی از آن خالی شود و مجبور باشید زمان زیادی را برای پر‌شدن دوباره آن وقت صرف کنید.

پس اگر سابقه کم‌مویی دارید، بهتر است از خیر برداشتن ابروهایتان با موچین بگذرید و از تیغ و قیچی برای مرتب‌کردن ابروها استفاده کنید، زیرا هیچ مشکلی در رشد مجدد موها به وجود نخواهند آورد.

 

۲- آیا اصلاح‌ موها با نخ (بندانداختن)، بهترین روش برای حذف موهای‌زائد صورت است؟

بله، اصلاح‌ سنتی با نخ، فقط برای سطوح صاف پوست که موهایی کرکی و نرم دارند، موثر است. با این روش می‌توانید مطمئن باشید موهای کرکی صورتتان حداقل طی سه هفته تا یک ماه آینده درنخواهند آمد، اما اصلاح موهای ساق پا، زیربغل و قسمت تناسلی با بند کار چندان عاقلانه‌ای نیست، چون معمولا موهای این ناحیه از پوست، ضخیم‌تر هستند و ممکن است در کنده‌شدن آنها، پوست بدن هم آسیب ببیند و محل ریشه موها دچار خونریزی شود.

 

۳- آیا اصلاح‌ موها با تیغ یا ژیلت باعث ضخیم‌تر و تیره‌تر‌شدن آنها می‌شود؟

نه، وقتی موهای بدنتان را با تیغ می زنید، نوک ‌موها کاملا تیز و صاف می‌شوند و پوست بدن هم پس از شیو‌کردن موهای آن، زیباتر و روشن‌تر به نظر می‌رسد، به همین دلیل وقتی موها دوباره رشد می‌کنند، احساس می‌کنید ضخیم‌تر و تیره‌تر شده‌اند.

 

۴- آیا لایه‌برداری مرتب پوست، بهترین روش برای پیشگیری از ایجاد موهای زیرپوستی است؟

بله، بسیاری از افراد، به خصوص آنهایی که پوست تیره‌تری دارند، از ایجاد موهای زیرپوستی پس از اصلاح‌ با روش‌های مختلف گله‌ می‌کنند. متخصصان پوست آمریکایی معتقدند ساده‌ترین راه برای رهایی از شر موهای زیرپوستی، لایه‌برداری مرتب پوست با روش‌های سنتی است.

شما می‌توانید ماهی ۱ یا ۲ مرتبه سلول‌های مرده پوستتان را در حمام و با استفاده از موادی مانند روشورهای سنتی یا شامپوهای حاوی مواد لایه‌بردار ماساژ دهید و با از بین‌بردن این سلول‌های مرده و سطحی پوست، از شر موهای زیرپوستی هم خلاص شوید.

 

۵- آیا موم‌انداختن، ایمن‌ترین روش برای حذف موهای‌زائد تمامی قسمت‌های پوست است؟

نه، در این روش مقداری موم مذاب روی پوست قرار می‌گیرد و روی آن را با پارچه یا پدهای مخصوص می‌پوشانند. بعد از خنک‌شدن موم، پارچه را به سرعت از روی پوست برمی‌دارند تا موهای‌زائد همراه موم و پارچه از بدن کنده شوند.

سازمان غذا و داروی آمریکا (fda) به شدت درباره عوارض این روش هشدار داده و اعلام کرده است که نباید از آن برای از بین‌بردن موهای‌زائد اطراف پستان، ناحیه تناسلی، ابروها، گوش و بینی استفاده کرد. موم‌انداختن گاهی می‌تواند باعث پاره‌شدن مویرگ‌های زیرپوست و حتی کنده‌شدن خود پوست هم شود.

بد نیست بدانید تا به حال موارد فراوانی از ابتلا به عفونت‌ها و حساسیت‌های مختلف پوستی به دلیل انجام این کار در تمام دنیا گزارش شده است.

 

۶- آیا اصلاح موها با روش موم‌انداختن برای افرادی که در حال مصرف آنتی‌بیوتیک هستند، ممنوع است؟

بله، برخی داروها مانند انواع آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای خوراکی‌ای که برای درمان آکنه‌های پوستی استفاده می‌شوند، پوست را نازک و حساس می‌کنند و حذف موهای‌زائد با این روش می‌تواند پارگی پوست و رگ‌های زیرپوستی را به دنبال داشته باشد.

اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید، بهتر است پیش از انتخاب روشی مناسب برای حذف موهای‌زائد بدنتان، با یک متخصص پوست مشورت کنید، یا از ایمن‌ترین روش که همان شیوکردن با تیغ است، استفاده کنید.

 

۷- آیا حذف موهای‌زائد در حجم بالا با روش الکترولیز، ممکن است؟

نه، در روش الکترولیز، با فرو‌کردن سوزنی بسیار نازک در ریشه موها و سوزاندن آنها به وسیله برق، موهای‌زائد از بین می‌‌روند. این روش معمولا برای از بین‌بردن موهای کم موثر است، چون حذف موها باید تک به تک انجام شود. الکترولیز معمولا درد چندانی ندارد، اما باید برای پیشگیری از عفونت یا متورم‌شدن ناحیه تا ۲۴ ساعت، از حمام ‌رفتن یا آب‌زدن به پوست خودداری کرد.

با استفاده از روش الکترولیز می‌توان حداقل یکی دو ماه از شر موهای‌زائد خلاص شد، این را گفتیم که بدانید الکترولیز یک روش موقت برای حذف موهای‌زائد است. ضمن اینکه اگر در این روش سوزن آلوده و غیربهداشتی استفاده شود، احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی افزایش خواهدیافت، بنابراین بهتر است این کار را حتما در مراکز و کلینیک‌های بهداشتی و درمانی و تحت‌نظر متخصص پوست انجام دهید نه در آرایشگاه‌ها.

 

۸- آیا لیزر‌کردن موهای‌زائد زیربغل خطری ندارد؟

نه. لیزر موهای زائد در قسمت‌هایی از بدن که پوست نازک‌تری دارد، موثرتر است، بنابراین قسمت‌های زیربغل، چانه و بیکینی از بهترین بخش‌های پوست برای لیزر‌ موهای‌زائد هستند.

لیزر، یکی از روش‌های دائمی برای از بین‌بردن موهای‌زائد است که معمولا بین ۴ تا ۶ جلسه طول می‌کشد. فقط حواستان باشد که لیزر موهای‌زائد تخصص می‌خواهد و باید در مراکز درمانی معتبر و تحت‌نظر متخصص پوست انجام‌شود.

آسیب، قرمزی، التهاب و ورم پوست و حتی ناراحتی‌های چشمی فقط بخشی از عوارضی هستند که در اثر سپردن کار لیزر موهای‌زائد به آرایشگران برای شما اتفاق می‌افتند.

 

 

کندن موی صورت مردان

نکاتی درباره رویش موهای زنانه

 

موهای زائد | آیا اصلاح‌ موها با تیغ باعث ضخیم‌تر شدن موها می‌شود

 منبع : هفته نامه سلامت / روزیاتو / بیتوته

۳.۷/۵ - (۴ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا