زیبایی

درمان جوش های سر سفید و چرکی | از بین بردن جای جوش

زیبایی صورت ، راه کارهای خانگی برای از بین بردن جای جوش در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

 درمان جوش صورت با گلاب

درمان جوش پیشانی , درمان جوش های سر سفید و چرکی

 

 

برای درمان جوش های سر سفید و چرکی چه کنیم

شاید هیچ چیزی به اندازه وجود یک جوش بزرگ روی صورت آزار دهنده نباشد آن هم زمانی که تمام فضای اطراف آن را تورمی سفید رنگ پوشانده است. اغلب ما در چنین مواقعی رو به روی آینه می ایستیم و به تخلیه جوش های سر سفیدی که روی صورتمان جا خوش کرده اند می پردازیم اما باید بدانیداین کار برای رهایی از شر این جوش های سر سفید اشتباه است و برای رهایی از شر این جوش های پوستی روش های مختلف و موثر دیگری وجود دارد که در این مقاله سعی داریم به ذکر آن ها بپردازیم. با ما همراه باشید.

 

چگونه جوش های سر سفید و چرکی را درمان کنیم

جوش یکی از معضلات هر پوستی محسوب می شود.بسیاری از افراد با مراقبت ها و پیشگیری های لازم می توانند به خواسته های خود برسند و پوستی زیبا داشته باشند .

جوش سرسفید که به آن کمدون (comedone) هم می گویند، نوعی جوش است که به دلیل بسته شدن حفره های پوست توسط چرک، چربی پوست و سلول های مرده ی پوست به وجود می آید. این جوش ها معمولا روی بینی، گونه ها، شقیقه و پیشانی ظاهر می شوند.

جوش سرسفید شبیه جوش سرسیاه است، اما به صورت برجستگی های کوچک سفید یا زردرنگ زیر سطح حفره های بسته شده نمایان می شود. جوش های سرسیاه به خاطر قرار گرفتن در معرض اکسیژن، رنگ شان سیاه است. افرادی که غدد چربی شان بیش از اندازه فعال است و پوست شان چربی زیادی ترشح می کند،

بیشتر به جوش سرسفید مبتلا می شوند. این اتفاق معمولا به دلیل تغییرات هورمونی یا عوامل ژنتیکی روی می دهد. جوش سرسفید بیشتر روی پوست های مستعد آکنه ظاهر می شود، زیرا سلول هایی که حفره ها را می پوشانند سخت تر و چسبناک تر هستند و درنتیجه حفره ها را مسدود می کنند.

همراه ما باشید، در این مطلب ۱۰ راهکار خانگی برای درمان جوش سرسفید را معرفی می کنیم .

 

۱ . بُخور دادن صورت

بخور دادن صورت یا سونا یکی از بهترین روش های درمان جوش صورت است، چون کمک می کند حفره ها باز و چرک، چربی و سلول های مرده ی پوست، آزاد شوند .

مقداری آب را به جوش بیاورید تا بخار کند. شعله را خاموش کنید، یک حوله روی سرتان بگذارید و صورت تان را روی بخار بگیرید. ۵ تا ۸ دقیقه اجازه بدهید بخار صورت تان را خیس کند و در پایان با یک حوله ی تمیز، صورت خود را خشک کنید .

همچنین می توانید یک حوله ی نرم و تمیز را در آب گرم خیس کنید، آب اضافی آن را بگیرید و حوله را روی صورت تان بگذارید. اجازه بدهید حوله چند دقیقه روی صورت تان بماند و سپس آن را بردارید. این کار را دو تا سه بار تکرار کنید .

هرکدام از راه های گفته شده را یک یا دو بار در هفته و به طور مرتب انجام بدهید، مخصوصا اگر پوست تان چرب است. همچنین می توانید برای گرفتن نتیجه ی بهتر، از یک اسکراب صورت یا لایه بردار هم استفاده کنید .

 

۲ . جوش شیرین 

جوش شیرین برای درمان جوش سرسفید و لایه برداری ملایم چربی، چرک و سلول های مرده از روی پوست مناسب است و کمک می کند تعادل pH پوست حفظ شود . یک قاشق چای خوری جوش شیرین را با کمی آب ترکیب کنید تا یک خمیر سفت درست شود .

این خمیر را روی جوش ها بگذارید و بعد از چند دقیقه بشویید . این کارها را دو تا سه بار در هفته تکرار کنید تا زمانی که از نتیجه راضی باشید .

نکته:اگر پوست حساسی دارید، از جوش شیرین استفاده نکنید .

 

۳ . بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر به طور طبیعی زِبر است و برای همین می توانید از آن برای لایه برداری پوست استفاده کنید و از چرک و سلول های مرده ی پوست، خلاص شوید. ضمنا بلغور جو دوسر، چربی اضافی پوست را جذب و حفره ها را باز می کند و راه مناسبی برای خلاص شدن از شر جوش سرسفید است .

دو قاشق غذاخوری ماست را با یک قاشق غذاخوری آبلیمو، یک قاشق غذاخوری عسل و چهار قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر پودرشده ترکیب کنید. می توانید یک قاشق سرکه سیب هم به این مخلوط اضافه کنید. پوست تان را مرطوب کنید و سپس این خمیر را روی صورت خود بمالید. اجازه بدهید ۲۰ دقیقه بماند و بعد آبکشی کنید .

می توانید تنها با پودر بلغور جو دوسر و آب، خمیر درست کنید و آن را ۱۰ دقیقه روی صورت تان نگه دارید و سپس به عنوان اسکراب با آن لایه برداری کنید تا حفره ها کوچک تر و جوش های سرسیاه کم شوند . هرکدام از این راهکارها را یک یا دو بار در هفته به طور مرتب انجام بدهید .

 

۴ . اسکراب شکر

اسکراب خانگی شکر می تواند تأثیر شگفت انگیزی روی پوست داشته باشد، چون پوست تان را لایه برداری می کند و چربی اضافی و سلول های مرده ی پوست را که در حفره ها گیر کرده اند، بدون آسیب و ایجاد خشکی، از روی پوست می زداید . یک قاشق غذاخوری شکر و عسل را با هم ترکیب کنید. می توانید چند قطره آبلیمو هم به این ترکیب اضافه کنید . مخلوط را به آرامی روی صورت تان بگذارید و با حرکات دورانی ماساژ بدهید . اجازه بدهید چند دقیقه بماند . با استفاده از یک لیف نرم و خیس، ترکیب را از روی پوست پاک کنید و سپس صورت خود را بشویید . این کار را یک یا دو بار در هفته به طور مرتب انجام بدهید .

 

۵ . آب لیمو ترش

آب لیمو ترش به خاطر داشتن آلفا هیدروکسی اسید به لایه برداری پوست کمک و بازسازی پوست را هم راحت تر می کند و همچنین به دلیل قابض بودن، چربی اضافی پوست را از بین می برد . مقداری پنبه ی تمیز را به آبلیمو آغشته کنید و روی صورت بمالید .

اجازه بدهید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند و سپس با آب سرد صورت تان را آبکشی کنید . این کار را هر شب قبل از رفتن به رختخواب حداقل برای چند ماه انجام بدهید .

 

۶ . سرکه سیب

سرکه ی سیب به عنوان یک قابض عمل می کند و چربی اضافی پوست را از بین می برد . ضمنا سرکه ی سیب دارای خواص ضدعفونی کنندگی و آنتی باکتریال است که برای درمان آکنه نیز مفید است .

یک قاشق غذاخوری سرکه ی سیب را با یک فنجان آب ترکیب کنید و این محلول را با کمک مقداری پنبه به صورت خود بمالید. بگذارید حدود ۱۰ دقیقه بماند و بعد با آب ولرم آبکشی کنید .

یک شیوه ی دیگر هم این است که سرکه ی سیب را با نشاسته ی ذرت به نسبت یک به سه مخلوط و آن را روی صورت پخش کنید، اجازه بدهید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند و سپس از روی پوست پاک کنید. یک حوله ی نرم و تمیز را در آب گرم خیس کنید، آب اضافی آن را بگیرید و با آن صورت تان را تمیز کنید. در پایان با آب سرد آبکشی کنید تا حفره های پوست باز شوند .

این راهکارها را هر روز یا چند بار در هفته ادامه بدهید تا به نتایج دلخواه تان برسید .

 

۷ . روغن درخت چای

روغن درخت چای را می توانید به عنوان یک قابض طبیعی برای کاهش چربی پوست و درمان جوش سرسفید به کار ببرید. روغن درخت چای به دلیل داشتن خواص آنتی باکتریال برای درمان آکنه نیز مفید است .

یک گوش پاک کن را خیس کنید و سه تا چهار قطره از روغن درخت چای را روی آن بچکانید . آن را روی ناحیه ی موردنظرتان بمالید .

بگذارید حداقل ۳۰ دقیقه بماند . با آب سرد آبکشی کنید . این کار را هر روز انجام بدهید تا زمانی که جوش سرسفید از بین برود .

 

۸ . دارچین

دارچین برای بالا بردن کیفیت و سلامت پوست بسیار عالی است. اگر از دارچین به عنوان یک اسکراب استفاده کنید، جوش های سرسیاه و سرسفیدتان کمتر خواهند شد. همچنین دارچین باعث افزایش تولید کلاژن می شود و درنتیجه بازسازی پوست را تسهیل می کند. ضمنا دارچین دارای خواص ضدمیکروبی است و برای برطرف کردن آکنه هم سودمند است .

یک قاشق چای خوری پودر دارچین و آرد جو را با مقدار کافی آب گرم ترکیب کنید تا خمیری به دست بیاید. این خمیر را روی تمام صورت پخش کنید و چند دقیقه روی صورت مالش بدهید. اجازه بدهید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند و سپس آن را آبکشی کنید .

می توانید خمیری از یک قاشق چای خوری عسل و ژل آلوئه ورا و یک سرانگشت پودر دارچین درست کنید و بگذارید ۱۵ دقیقه روی صورت بماند و بعد آبکشی کنید .

هرکدام از راهکارهای گفته شده را دو تا سه بار در هفته انجام بدهید تا زمانی که نتیجه ی مطلوب را بگیرید .

نکته:پیش از استفاده از دارچین روی پوست تان، یک تست کوچک انجام بدهید تا مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید .

 

۹ . آرد نخود یا Besan

آرد نخود یک عنصر عالی برای پاکسازی عمیق، لایه برداری پوست و زدودن سلول های مرده ی آن است و چربی اضافی پوست را هم جذب می کند. همچنین آرد نخود به شما کمک می کند تا از شر موهای زائد صورت خلاص شوید . دو قاشق غذاخوری آرد نخود را با مقدار کافی ماست مخلوط کنید تا خمیر سفتی درست شود .

می توانید یک چهارم یا نصف قاشق چای خوری زردچوبه هم به این ترکیب اضافه کنید . خمیر را روی تمام صورت پخش کنید و بگذارید بماند تا کاملا خشک شود .

آن را روی پوست تان بمالید و بعد از روی صورت پاک و آبکشی کنید . این ماسک را دو تا سه بار در هفته به طور مرتب استفاده کنید .

 

۱۰ . توت فرنگی

توت فرنگی یک راهکار مفید خانگی دیگر برای درمان جوش سرسفید است. توت فرنگی بافت سابنده ی ملایمی دارد که می تواند پوست را لایه برداری کند، بنابراین چرکِ گیرافتاده در حفره های پوست، سلول های مرده و چربی اضافی را برطرف و حفره های مسدود را باز می کند. همچنین توت فرنگی حاوی اسید سالیسیلیک است . این اسید در داروهای رایج ضدآکنه وجود دارد تا حفره های بسته شده را باز کند. ضمنا الاژیک اسید موجود در این میوه، از پوست در برابر آسیب های ناشی از اشعه ی فرابنفش نور خورشید محافظت می کند .

دو یا سه عدد توت فرنگی را له کنید تا خمیری درست شود . یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید .

ترکیب به دست آمده را روی پوست صورت پخش کنید و با حرکات دورانی به مدت چند دقیقه به آرامی ماساژ بدهید . اجازه بدهید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند و سپس آبکشی کنید .

این کارها را یک یا دو بار در هفته و به مدت چند ماه ادامه بدهید . برای گرفتن نتایج بهتر، بعد از بُخور صورت می توانید از ماسک های لایه بردار و اسکراب ها استفاده کنید .

 

چگونه جای جوش سرسفید را از بین ببریم؟

پوستتان را از هر آرایشی دور نگاه دارید و صورتتان را هر زمانی که می توانید با آب بشویید تا از شر جوش ها خلاص شوید. و هیچ وقت جوش هایتان را فشار ندهید و نترکانید، چرا که ممکن است زخم شوند. جایی که از جوش ها باقی می ماند، در واقع زخمی است که در نتیجه ی سرباز کردن یک جوش بوجود می آید. معمولا این علائم به سختی از بین می روند و برای محو شدن نیاز به زمان دارند .

برای درمان جای جوش، محصولات تجاری و راه های درمانی خانگی مختلفی وجود دارد. با این روش ها، اغلب لکه های پوستی سطحی از بین خواهند رفت. اما چنانچه این لکه ها عمیق تر باشند، شاید به عمل زیبایی احتیاج پیدا کنید! برخی از این عمل ها عبارتند از میکرودرمابراشن، پیلینگ شیمیایی و لیزر درمانی. در هر حال می توانید یکی از راه حل های خانگی را برای از بین بردن جای جوش هایتان امتحان کنید .

خمیر پودر چوب صندل می تواند با مالیده شدن بر سطح پوست در محو کردن علائم جوش کمک کند. همچنین عسل هم برای محو کردن این علائم مفید است. هر روز مقدار کمی عسل بر روی جای جوش هایتان بمالید، سپس حدود ۵ دقیقه بعد، با آب گرم آنرا آبکشی کنید .

ماسک صورت شیر و بلغور جو دوسر نیز می تواند جهت از بین بردن زخم جوش ها موثر باشند. مخلوط را به مدت ۱۰ دقیقه روی جای جوش ها بگذارید، سپس بشویید. ماسک صورت سفیده ی تخم مرغ نیز می تواند برای محو کردن علائم جوش استفاده شود. فقط سفیده ی تخم مرغ را روی صورتتان بمالید، اجازه دهید تا سفیده خشک شود، سپس پوستتان را بشویید .

آنیروتا چاکلدا، متخصص آرایش می گوید:مخلوط خمیر چریش با پودر چوب صندل بهترین راه برای خلاصی از علائم بر جای مانده از جوش هاست. چنانچه شما هم راه حلی برای از بین بردن جای جوش می شناسید، لطفا آنرا با ما و دیگران به اشتراک بگزارید .

 

 

درمان جوش صورت با عسل

درمان جوش روی گونه

 

 

نکاتی مهم و کلیدی برای کاهش جوش های صورت

پوست صورت، گردن، قفسه سینه، پشت و شانه ها به دلیل داشتن غدد چربی، شرایط مساعدی را برای رشد میکروب ها فراهم می کنند. لذا جوش های بسیاری ممکن است در این نواحی از بدن دیده شوند.

درمان جوش ها، تنها از راه کاهش میزان آنها امکان پذیر است. در اینجا ۱۲ راه را برای کم کردن بروز این جوش ها برای شما بیان می کنیم.

 

۱ – صورت خود را بیش از حد نشویید

تنها کثیف بودن پوست منجر به بروز آکنه و جوش نمی شود، بلکه بسیاری از انواع لکه ها و جوش های پوستی به دلیل شستشوی زیاد پوست به وجود می آیند، زیرا شستشوی زیاد سبب تحریک پوست می شود. مواد شوینده پوست، مثلا صابون ها، حاوی مواد شیمیایی هستند که تماس بیش از اندازه این مواد با پوست منجربه کاهش سلامت پوست و در نتیجه بروز لکه ها و جوش های پوستی می شود. می توان مناطق مستعد بروز جوش های پوستی را با یک پاک کننده ملایم و آب گرم، روزی دو بار شست تا تحریک پوست برای بروز جوش های پوستی را به حداقل رساند.

 

۲ – از صابون های بدون چربی استفاده کنید

چربی صابون وارد خلل و فرج پوست شده و زمینه را برای بروز لکه ها و جوش های پوستی فراهم می کند، به همین منظور، از صابون هایی که بر روی آنها نوشته شده ضد آکنه، استفاده کنید. صابونها، حاوی مواد شیمیایی هستند که تماس بیش از اندازه این مواد با پوست منجر به کاهش سلامت پوست و در نتیجه بروز لکه ها و جوش های پوستی می شود.

 

۳ – می توانید غذاهای مورد علاقه خود را مصرف کنید

این تفکر درست نیست که خوردن شکلات و غذاهای چرب ارتباط مستقیم با بروز جوش و آکنه دارد. آکنه زمانی رخ می دهد که منافذ پوستی توسط چربی سلول های پوستی و باکتری های طبیعی پوست بسته شوند و سبب بروز ورم و التهاب شوند. استفاده از برخی غذاها منجر به بروز واکنش های هورمونی در بدن می شود که باعث تولید بیش از حد سلول های پوست و یا تولید چربی بیش از حد خواهد شد. ولی باید از مصرف بیش از حد غذاهای چرب مثل پیتزا و نیز شکلات خودداری کنید.

 

۴ – به مقدار زیاد آب بنوشید

نوشیدن آب در طول روز سبب می شود تا بدن شما دچار کم آبی نشود.

 

۵ – کرم ضدآفتاب بزنید

از کرم های ضد آفتاب بدون چربی، با فاکتور محافظت در برابر نور خورشید استفاده کنید تا از رسیدن طیف وسیعی از اشعه فرابنفش نور آفتاب به پوست جلوگیری نمایید. حتما کرم بدون چربی بخرید تا منافذ پوست را مسدود نکند و منجر به بروز آکنه های پوستی نشود. کرم ضد آفتاب را هر دو ساعت یک بار مجددا استفاده کنید.

 

۶ – به صورت مداوم از مواد آرایشی استفاده نکنید

از مصرف مواد آرایشی چرب خودداری کنید. استفاده از این گونه مواد چرب، منافذ پوست را مسدود می کند و جوش های پوستی و آکنه زیادی را ایجاد می کند. از مواد آرایشی استفاده کنید که حاوی مواد معدنی سبک و پودری شکل هستند که احتمال بروز جوش و آکنه را کمتر می کند. قبل از استفاده از مواد آرایشی، صورت خود را با آب سرد بشویید و بعد از پاک کردن آرایش نیز حتما صورت خود را شستشو دهید.

 

۷ – از برنزه کردن پوست به شدت اجتناب کنید

این تفکر نادرست است که می گوید: برنزه کردن سبب پاک شدن پوست از آلودگی ها می شود. این یک واقعیت است که اشعه فرابنفش، خطر ابتلا به سرطان پوست، پیری زودرس و چین و چروک را افزایش می دهد. همچنین استفاده از برخی مواد و داروها، قبل و حین برنزه کردن، آسیب پوست توسط اشعه فرابنفش را چند برابر می کند.

 

۸ – از مصرف محصولاتی که سبب چرب شدن موها می شود اجتناب کنید

از موادی مانند ژل مو که حاوی چربی زیادی است اجتناب کنید. همیشه موهای خود را تمیز نگه دارید. اگر موهای چربی دارید، روزانه آنها را بشویید.

 

۹ – حتی المقدور از تماس زیاد موهای سر با پوست جلوگیری کنید

به خاطر داشته باشید که مو حاوی چربی است و تماس زیاد چربی آن با پوست، سبب مسدود شدن منافذ پوست شده و جوش های پوستی ایجاد می کند.

 

۱۰ – جوش های خود را نترکانید

ترکاندن جوش ها سبب بدترشدن اوضاع می شود و فرایند بهبودی را کندتر می کند. جوش ها حاوی مواد آلوده ای هستند که با ترکیدن، مواد آلوده خود را به دیگر مناطق پوست انتقال می دهند.

 

۱۱ – به صورت خود دست نزنید

از لمس کردن صورت و مالش صورت خودداری کنید، زیرا سبب بدترشدن آکنه می شود. تلفن همراه خود را دورتر از پوست بگیرید و از گذاشتن دستتان زیر چانه اجتناب کنید.

 

۱۲ – برای مصرف کرم از دست خود استفاده نکنید

از وسیله هایی مانند پنبه، برای مصرف کرم و وسایل آرایشی استفاده کنید. دست و انگشتان، میکروب زیادی را حمل می کنند که می توانند منجر به جوش و آکنه شوند.

در آخر اگر جوش های پوستی شما را آزار می دهند، به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید، زیرا راه های درمان زیادی برای حل مشکل شما وجود دارد.

 

 

 درمان جوش صورت با طب سنتی

درمان جوش های چرکی و سفید

درمان جوش های سر سفید و چرکی | از بین بردن جای جوش

منبع : نمناک / ایران ناز / تناسب اندام / الودکتر

۴.۷/۵ - (۴ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا