درمان

علت زانودرد چیست | چه عواملی احتمال زانو درد را بیشتر می کنند؟

درمان زانو درد و مفاصل چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره درمان های مفید و خانگی زانو درد ، و راه های پیشگیری از درد زانو در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

درمان زانو درد در طب سنتی

قرص برای زانو درد , علت زانودرد چیست

 

زانو درد می تواند منجر به بروز علائم افسردگی شود

مطالعات مختلف ارتباط بین اضطراب و افسردگی و زانو درد را مورد بررسی قرار داده اند. تحقیقات بیشتر نشان داده اند که افسردگی تاثیرات فیزیولوژیک بر بدن مانند درد مزمن دارد. بسیاری از افراد مبتلا به افسردگی از درد های مزمن مانند زانو درد رنج می برند و البته ثابت شده با مصرف دارو های ضد افسردگی، درد زانو نیز در این افراد کاهش می یابد .

 

آیا افسردگی به درد زانو ارتباط دارد

مطالعه جدید نشان می دهد زانودرد ناشی از آرتروز می تواند منجر به بروز علائم افسردگی شود .آرتروز متداول ترین نوع ورم مفاصل است که میلیون ها نفر در سراسر جهان مبتلا به آن هستند .محققان ژاپنی اخیرا اطلاعات ۵۷۳ فرد ۶۵ سال به بالا را که سلامت شان تحت نظر بود مورد بررسی قرار دادند .

در شروع مطالعه (بین سال ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶) هیچ یک از شرکت کنندگان دارای علائم افسردگی نبودند. دو سال بعد، حدود نیمی از آنها پرسشنامه ای را تکمیل کردند. شرکت کنندگان به سوالاتی در مورد زانودرد خود پاسخ داده و از لحاظ علائم افسردگی مورد بررسی قرار گرفتند .

محققان مشاهده کردند حدود ۱۲ درصد شرکت کنندگان مبتلا به علائم افسردگی شده بودند. به گفته محققان، شرکت کنندگانی که به هنگام شب در رختخواب، پوشیدن جوراب یا در زمان سوار یا پیاده شدن از اتومبیل دچار زانودرد می شدند بیشتر علائم افسردگی را گزارش کرده بودند .محققان تاکید می کنند پرسیدن وضعیت افراد مسن در مورد زانو دردشان می تواند به احتمال ابتلا افراد به افسردگی کمک کند و در نتیجه افراد تحت درمان قرار گیرند.

 

علل زانودرد چیست؟

زانو درد بسته به سن افراد علل مختلفی دارد. به طور کلی زانودردها به دو دسته تقسیم می شوند :

یکی آنهایی که علل ثانویه دارند، مثلا فردی که دچار شکستگی زانو شده است .

در یکسری افراد هم زانودرد علت اولیه دارد، مانند افرادی که التهاب مفصل (آرتریت) زانو شده اند و غضروف مفصل زانوی آنها تخریب شده است .

 

مهمترین این نکات عبارتند از :

*وزن خود را متعادل نگه دارید. با کم کردن وزن میتوانید نیروهایی را که در هنگام فعالیت های روزانه یا در حین ورزش به زانو های شما وارد میشوند را کاهش دهید. به این وسیله میتوانید مانع از ایجاد بسیاری از آسیب های زانو از جمله زانو درد شوید. همچنین با کاهش وزن میتوانید احتمال بروز ساییدگی زانو را هم کم کنید. کاهش وزن میتواند حتی در کسانی که بیماری شدید زانو دارند هم زانو درد را کاهش دهد.

*مفاصل خود را نرم و عضلات اندام خود را قوی نگه دارید. بسیار از مشکلات زانو به علت عضلات خشک و سفت بوجود میایند. با انجام دادن نرمش های کششی و با انجام دادن نرمش هایی که عضلات اطراف زانو را تقویت میکنند میتوانید احتمال بروز بسیاری از آسیب های زانو را کاهش دهید. از بین این عضلات، عضله چهارسر ران بیشترین اهمیت را دارد. تقویت عضلات ران میتواند موجب کم شدن فشار به مفصل زانو شده و زانو درد را تا حد زیادی کاعش دهد.

*با احتیاط ورزش کنید. اگر درد مزمن زانو دارید شنا برای شما بسیار مفید است. در آب وزن شما کم میشود و عضلات اطراف مفصل زانوی شما بهتر تقویت میشوند. ورزش هایی که ضربات ناگهانی و شدیدی به زانوی شما وارد میکنند مانند فوتبال، بسکتبال یا تنیس زیاد مناسب زانو نیستند. هر ورزشی میکنید به ندای مفصل خود گوش دهید. اگر درد ایجاد شده است فعالیت خود را تغییر دهید. وقتی خسته شده اید ورزش را ادامه ندهید.

از لباس و ابزارهای ورزشی مناسب استفاده کنید. مثلا در حین والیبال از زانوبندهایی که در جلوی زانو یک پد قرار میدهند استفاده کنید.

 

چه عواملی احتمال زانو درد را بیشتر می کنند؟

– سن

بعضی از انواع زانو درد در سنین خاصی بیشتر دیده میشوند بطور مثال بیماری ازگود اشلاتر و تاندنیت تاندون کشکک بیشتر در نوجوانان و آرتروز و نقرس بیشتر در سنین بالا دیده میشوند.

 

– جنس

دررفتگی کشکک در دختران نوجوان بیشتر دیده میشود و ازگود اشلاتر و تاندنیت تاندون کشکک در پسران بیشتر دیده میشود. از علائم مهم این بیماری ها زانو درد است.

 

– وزن زیاد

استئوآرتریت یا سائیدگی زانو در افراد با وزن بالا بیشتر دیده میشود. ساییدگی موجب بروز زانو درد میشود.

 

– اشکالات مکانیکی

اشکالات مکانیکی مانند کوتاهی یک اندام تحتانی یا اشکال در امتداد استخوان های زانو میتواند احتمال مشکلات زانو را بیشتر کرده و موجب تشدید زانو درد شود.

 

– کم بودن انعطاف پذیری و قدرت عضلات زانو

کاهش انعطاف پذیری مفصل زانو و کاهش قدرت عضلات اطراف زانو بخصوص در عضله چهارسر ران موجب میشود تا در هنگام ورزش نیروهای بیشتری به مفصل زانو وارد شده و احتمال ایجاد آسیب بیشتر شود. در این موارد زانو درد بیشتر ایجاد میشود.

 

– بعضی ورزش ها

در بعضی ورزش ها احتمال آسیب مفصل زانو و متعاقب آن زانو درد بیشتر است مانند فوتبال، بسکتبال، والیبال، تنیس و اسکی

 

– آسیب قبلی

اگر زانوی شما قبلا آسیب دیده است آسیب پذیری آن بیشتر می شود.

 

علل زانو درد حاد چیست؟

حس درد بوسیله اعصاب منتقل میشود. اعصابی که حس زانو درد را به مغز منتقل میکنند به اعصابی که حس درد ناحیه لگن و مچ پا را منتقل میکنند نزدیک است پس زانو درد ممکن است در لگن یا در مچ پا حس شود و یا برعکس ممکن است منشا درد در ناحیه لگن یا مچ پا باشد ولی بصورت زانو درد حس شود. دردهای مفصل زانو را میتوان به دو دسته دردهای حاد و دردهای مزمن تقسیم بندی کرد.

 

 

 پماد برای درد زانو

زانو درد در جوانی

 

شایعترین علل دردهای حاد زانو عبارتند از :

۱- شکستگی زانو

بدنبال تصادف اتومبیل یا سقوط از ارتفاع یا در حین ورزش ممکن است بر اثر وارد شدن نیروهای شدید به مفصل زانو استخوان های این مفصل دچار شکستگی شوند. این شکستگی ها موجب درد شدید همراه با تورم و خونمردگی در ناحیه زانو میشوند. درد شکستگی معمولا بقدری شدید است که فرد توانایی راه رفتن را از دست میدهد.

در این موارد بیمار باید بسرعت به پزشک مراجعه کند. تاخیر در مراجعه پزشکی میتواند موجب ایجاد آسیب های بیشتر شود. پزشک برای بررسی از رادیوگرافی ساده و در صورت لزوم از سی تی اسکن استفاده میکند. درمان معمولا به توسط گچ گیری یا عمل جراحی است.

 

۲- رگ به رگ شدن زانو یا آسیب لیگامان جانبی

آسیب لیگامان یا رباط جانبی داخلی زانو Medial collateral ligament MCL شایعترین آسیب لیگامانی زانو است و میتواند موجب زانو درد شود. این رباط میتواند بر اثر ضربه بصورت ناقص یا بصورت کامل پاره شود. بیمار در حین ضربه یک احساس پاره شدن در زانو میکند. بعد از مدتی زانو متورم شده و فرد احساس ناپایداری در زانو میکند. پوست سمت داخلی زانو بعد از مدتی کبود میشود.

آسیب لیگامان جانبی زانو معمولا در حین ورزش های پرتحرک مانند فوتبال، والیبال و اسکی ایجاد میشود. تشخیص این آسیب با معاینه پزشک و رادیوگرافی و ام آر آی است. درمان آسیب این لیگامان معمولا بدون عمل جراحی و با استفاده از استراحت، دارو، بریس و انجام نرمش زیر نظر فیزیوتراپ است. در موارد نادری بیمار نیاز به عمل جراحی پیدا میکند. آسیب لیگامان یا رباط جانبی خارجی زانو هم تقریبا علائم و درمان مشابهی با لیگامان جانبی داخلی دارد با این تفاوت که در سمت خارجی زانو است.

 

۳- آسیب لیگامان متقاطع یا رباط صلیبی زانو

در داخل مفصل زانو دو رباط وجود دارد که یکی را رباط متقاطع قدامی یا صلیبی جلویی میگویند و دیگری رباط متقاطع خلفی یا صلیبی عقبی است. شیوع آسیب لیگامان صلیبی قدامی بیشتر از رباط خلفی است. این لیگامان معمولا در حین ورزش های شدید و با چرخش شدید زانو آسیب دیده و موجب زانو درد میشوند. در حین آسیب، بیمار صدای پاره شدن را در زانوی خود احساس میکند. زانو متورم شده و ناپایدار میشود. تشخیص این آسیب لیگامان صلیبی زانو با معاینه پزشک و انجام ام آر آی و آرتروسکوپی است. درمان این آسیب بسته به شدت آن با روش های غیر جراحی یا جراحی است.

 

۴- پارگی تاندون

تاندون چهارسر ران و تاندون کشکک دو تاندون در بالا و پایین زانو هستند که ممکن است در حین ورزش پاره شوند. تاندون چهارسر معمولا در سنین بالاتر و تاندون کشکک معمولا در جوانان پاره میشوند. بدنبال پارگی تاندون چهارسر ران درد بر روی تاندون احساس میشود. بیمار ممکن است صدای پاره شدن را در زانوی خود احساس کند. در پارگی کامل بیمار توانایی مستقیم کردن زانوی خود را از دست داده و ممکن است استخوان کشکک بیمار جابجا شود. درمان این پارگی ها در صورتیکه کامل باشن معمولا عمل جراحی است.

 

۵- آسیب منیسک

آسیب منیسک ها معمولا به علت ضربات شدید به زانو ایجاد میشوند و معمولا بصورت پاره شدن منیسک هستند. علائم پارگی منیسک معمولا بصورت قفل شدن زانو، تورم و زانو درد و احساس ناپایداری و لقی در مفصل زانو است. پارگی منیسک در بسیاری از موارد همراه با آسیب لیگامان صلیبی جلویی است. درمان پارگی منیسک با یا بدون عمل جراحی است. در صورت نیاز به جراحی معمولا از روش آرتروسکوپی استفاده میشود.

 

۶- دررفتگی زانو

در رفتگی زانو نادر است و بدنبال وارد شدن نیروهای بسیار شدید به زانو ایجاد میشود. در حین دررفتگی زانو لیگامان ها و در بسیار از موارد عروق و اعصاب زانو هم آسیب میبینند. این آسیب عروقی بسیار خطرناک است چون در صورتیکه بصورت اورژانس درمان نشود ممکن است منجر به سیاه شدن ساق و در نهایت قطع آن شود. علائم دررفتگی زانو بصورت درد شدید و تغییر شکل زانو است. درمان این عارضه جااندازی سریع آن است. بیمار بعد از جااندازی تا مدتی در بیمارستان میماند و در این مدت بررسی هایی برای وی انجام میشود تا از سلامت لیگامان ها و عروق و اعصاب زانو اطمینان حاصل شود.

 

۷- دررفتگی کشکک

در رفتگی کشکک معمولا در حین ورزش هایی مانند تنیس یا والیبال و بدنبال وارد شدن ضربات شدید به زانو ایجاد میشود. دررفتگی کشکک در زنان، در افراد چاق، کسانی که زانوهای به هم چسبیده دارند و در کسانی که استخوان کشکک آنها بالاتر از معمول قرار گرفته است، بیشتر دیده میشود.

علائم در رفتگی کشکک به صورت جابجا شدن کشکک و ناتوانی در خم و راست کردن زانو و زانو درد است. درمان بصورت جااندازی است. بعد از جااندازی پزشک معالج بررسی بیشتری انجام میدهد تا مطمئن شود همراه با دررفتگی شکستگی وجود نداشته باشد. بعد از آن بیمار تا چند هفته از بریس استفاده کرده و سپس نرمش های تقویت کننده زانو تحت نظر فیزیوتراپ انجام میشود.

 

۸- عفونت

عفونت مفصل زانو از اورژانس های پزشکی است. علائم عفونت زانو بصورت درد و تورم زانو و تب است. درمان عفونت زانو در اکثر اوقات عمل جراحی و استفاده از آنتی بیوتیک است.

 

 

 چگونه درد زانو را درمان کنیم

درمان زانو درد

علت زانودرد چیست | چه عواملی احتمال زانو درد را بیشتر می کنند؟

منبع: مهر ، بیتوته/ کلینیک درد مهرگان

۵/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا