بدانیم تا سالم بمانیم

مضرات پسته | پسته برای چه کسانی اصلا مناسب نیست

سلامت بدن چیست ؟ مصرف پسته برای چه کسانی مناسب نیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره عوارض مصرف زیاد پسته برای بدن ، مضرات پسته برای سلامت در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

نوشته های مشابه

 

 مقدار مصرف پسته در روز

خواص پسته تروتازه , مضرات پسته

 

پسته برای چه کسانی مناسب نیست

در ایام عید مصرف آجیل بین ایرانیان رواج زیادی پیدا می کند. در این مابین بهتر است که همه افراد از این خوراکی های خوشمزه استفاده نکنند. چرا که ممکن است مصرف این آجیل به جای جذب خاصیت برای تان گران تمام شود و شما را دچار بیماری کند. در این مطلب مشکلاتی که پسته می تواند برای شما ایجاد کند را توضیح داده ایم.با ما همراه باشید. پسته

 

پسته خام بخوریم یا بو داده؟

اگرچه پسته دارای خواص بسیاری است اما به خاطر داشته باشید که مصرف مقادیر زیادی از آن عوارضی چون چاقی، فشار خون، بیماری های روده ای، معده ای و … را به همراه دارد. همچنین مصرف روزانه پسته بو داده و نمک زده احتمال ابتلا به فشار خون را افزایش می دهد. زیرا نصف فنجان از پسته نمک زده باعث افزایش دریافت سدیم به ۲۶۳ الی ۵۲۶ میلی گرم و منجر به افزایش فشارخون می شود. پس حواستان باشد که هر آنچه از مزایای پسته ذکر شد مربوط به پسته خام است .

 

چه کسانی اصلا پسته نخورند

این آجیل به دلیل داشتن طبیعتی گرم احتمال بروز کهیر و جوش های پوستی را افزایش می دهد و خوردن پسته برای اشخاصی که دچار ضعف و نارسایی کبد هستند و برای کسانی که حساسیت دارند مناسب نیست؛ به دلیل داشتن چربی بالا و هضم دشوار نیز برای کسانی که معده ای ضعیف دارند مضر است. اشخاصی که تری گلیسیرید بالا دارند نیز از مصرف پسته منع شده اند. همچنین توصیه شده که افراد مبتلا به دیابت و نقرس و ناراحتی کلیه نباید آن را مصرف کنند. متخصصان طب سنتی بر این عقیده اند که افراد مبتلا به نارسایی های کلیوی هم باید دور پسته را تا زمانی که با این مشکلات درگیرند خط بکشند .

 

مصلح پسته از نظر طب سنتی چیست؟

مغز پسته از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و برای افراد گرم مزاج مناسب نیست.

برای رفع گرمی و خشکی باید سرکه ، انار ترش و یا برگه زردآلوی ترش مصرف نمود.

 

مقدار مصرف مجاز پسته در دوران بارداری

مساله بسیار مهم در مصرف پسته اینه که شور و بو داده نباشه و همچنین برای خانوم هایی که به انواع آجیل و پسته حساسیت دارن به هیچ وجه توصیه نمیشه. چرا که میتونه روی جنینشون هم تاثیرات منفی بذاره .

همچنین میزان مصرف پسته هم باید کنترل شده باشه. بیشتر از ۱۰-۲۰ عدد پسته در روز نیاز نیست و کالری اضافی به بدن میرسونه که میتونه در نوع خودش مضر باشه. همچنین میتونه شما رو دچار دل درد و اسهال و یا نفخ زیاد کنه که باز هم برای خانوم های باردار مشکل سازه.

 

ممکن است دلیل آلرژی بی خبرتان پسته باشد!

افرادی که از آلرژی رنج می برند باید پسته را با احتیاط مصرف نمایند. علایم حساسیت به پسته به صورت لکه های قرمز پوست بعد از مصرف پسته یا فرآورده های آن بروز می کند. در موارد شدیدتر ممکن است ورم صورت یا سایر قسمت های بدن، تهوع، اسهال، کرامپ شکمی، سرفه، اشکال در تنفس و … نیز بروز کند. در موارد نادری با مصرف پسته، واکنش آنافیلاکسی با افت فشار، سختی در تنفس و علائمی از این دست مشاهده شده است .

مصرف پسته ممکن است منجر به مشکلات روده ای معده ای شود. زیرا پسته دارای فروکتان ها می باشد. این مواد سمی نیستند، اما ممکن است به سیستم گوارشی آسیب بزنند. که نتیجه آن نفخ، اسهال، یبوست، دردهای شکمی و … است. اگر به فروکتان ها عدم تحمل دارید اکثر آجیل ها این علایم را در شما تشدید خواهند کرد.

 

باعث آلودگی خون می شود؟

البته مصرف زیاد پسته باعث میشود که مقدار ازت در خون و بدن بالا رود و شاید به همین علت است که عده ای معتقدند پسته باعث کثیف شدن خون می شود، البته دلایل محکمی بر این باور وجود ندارد.

 

 

 

خواص پسته برای کودکان

خواص پسته در بارداری

 

 

مضرات مصرف نادرست پسته

مغز پسته یکی از منابع غنی اسیدهای چرب مفید است، اما مصرف آن به افرادی که میزان تری گلیسرید خون بالایی دارند، توصیه نمی شود، همچنین به دلیل هضم دشوار آن برای معده مناسب نیست. خوردن زیاد آن باعث گرمی بدن و کهیر و دانه های قرمز رنگ در پوست می شود .برای رفع گرمی و خشکی باید سرکه ، انار ترش و یا برگه زردآلوی ترش مصرف نمود.

خوردن پسته برای اشخاصی که دچار ضعف و نارسایی کبد هستند و مبتلایان به بیماریهای نقرس و دیابت و ناراحتی کلیه مضر می باشد.

 

تقویت سیستم ایمنی

پسته سرشار از مس، منیزیم و انواع ویتامین‌های B است که سیستم ایمنی را تقویت کرده و از بیماری‌های متعدد پیشگیری می‌کند. همچنین دریافت مقادیر کافی از ویتامین B6 از طریق مصرف روزانه یک مشت پسته باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود. ویتامین B6 برای حفظ عملکرد سیستم ایمنی ضروری است. کمبود ویتامین B6 منجر به ناکارآمدی سیستم ایمنی برای مقابله با عفونت‌ها می‌شود. همچنین مصرف پسته به ساخته شدن مناسب سلول‌های قرمز خونی کمک می‌کند.

 

حفظ سلامت پوست

مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین E برای داشتن پوستی شاداب و سالم توصیه می‌شود، زیرا ویتامین E پوست را از آسیب اشعه ماورای بنفش محافظت می‌کند. خوشبختانه پسته سرشار از ویتامین E است. در نتیجه مصرف روزانه پسته منجر به محافظت هرچه بیشتر پوست شما در برابر اشعه ماورای بنفش می‌گردد. اگر هر روز پسته مصرف کنید داشتن پوست جوان و شاداب برایتان رویایی دست نایافتنی نمی‌شود.

 

مصرف بی رویه پسته

اگرچه پسته دارای خواص بسیاری است اما به خاطر داشته باشید که مصرف مقادیر زیادی از آن عوارضی چون چاقی، فشار خون، بیماری‌های روده‌ای، معده‌ای و … را به همراه دارد. همچنین مصرف روزانه پسته بو داده و نمک زده احتمال ابتلا به فشار خون را افزایش می‌دهد. زیرا نصف فنجان  از پسته نمک زده باعث افزایش دریافت سدیم به ۲۶۳ الی ۵۲۶ میلی‌گرم و منجر به افزایش فشارخون می‌شود. پس حواستان باشد که هر آنچه از مزایای پسته ذکر شد مربوط به پسته خام است.

 

ارزش غذایی پسته

در هر ۱۰۰ گرم پسته، ۵۷۰ کالری انرژی وجود دارد. همچنین دارای ۴۶ گرم چربی، ۴۰۵ میلی‌گرم سدیم، ۱۰ گرم فیبر، ۸ گرم شکر، ۲۱ گرم پروتئین، ۲۶۲ واحد بین‌المللی ویتامین آ، ۳/۲ میلی‌گرم ویتامین ث، ۲/۱۳ میکروگرم ویتامین کا، ۸/۰ میلی‌گرم تیامین (ب۱)، ۲/۰ میلی‌گرم ریبوفلاوین (ب۲)،۴/۱ میلی‌گرم نیاسین (ب۳)، ۳/۱ میلی‌گرم پیریدوکسین (ب۶)، ۵۰ میکروگرم فولات (ب۹)، ۱۱۰ میلی‌گرم کلسیم، ۲/۴ میلی‌گرم آهن، ۱۲۰ میلی‌گرم منیزیم، ۴۸۵ میلی‌گرم فسفر، ۱۰۴۲ میلی‌گرم پتاسیم، ۳/۲ میلی‌گرم روی، ۳/۱ میلی‌گرم مس،۳/۱ میلی‌گرم منگنز، ۳/۹ میکروگرم سلنیم، ۲۶۲ میلی‌گرم امگا ۳ و ۱۳۶ میلی‌گرم امگا ۶ است. که این اعداد و ارقام نشان می‌دهد پسته یکی از دانه‌های روغنی بسیار مقوی و مغذی و سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌هاست.

 

سلامت قلب

اکثر مغزهای روغنی به عنوان همیارانی برای سلامت قلب معرفی می‌شوند، زیرا سرشار از اسیدهای چرب تک اشباع‌نشده (مانند امگا۳ و امگا۶) هستند، در حقیقت آجیل‌ها یکی از گزینه‌های اصلی برای داشتن قلبی سالم هستند؛ و فشارخون بالا را کاهش می‌دهند. البته پسته به علت دارا بودن مقادیر بسیار زیاد پتاسیم هم حائز اهمیت است و از این رو برای کاهش فشارخون گزینه بسیار مناسبی است.

همچنین مطالعات نشان می‌دهد که پسته به علت دارا بودن مقادیر بسیار فراوانی از چربی‌های تک اشباع‌نشده و فیتواسترول‌ها، توانایی اعجاب‌آوری در کاهش کلسترول بد خون (LDL) دارد. در نتیجه در بیماری‌های قلبی توصیه می‌شود که در کنار رژیم کم‌چربی به طور روزانه از پسته استفاده شود. پسته سرشار از اسید آمینه آرژنین است، که نقش مهمی را در فرآیندهای متابولیکی بدن برعهده دارد و باعث افزایش سطح نیتریک اکسید در بدن می‌شود؛ و نیتریک اکسید باعث جلوگیری از گرفتگی عروق (تصلب شرایین) می‌شود.

 

حساسیت به پسته

افرادی که از آلرژی رنج می‌برند باید پسته را با احتیاط مصرف نمایند. علایم حساسیت به پسته به صورت لکه‌های قرمز پوست بعد از مصرف پسته یا فرآورده‌های آن بروز می‌کند. در موارد شدیدتر ممکن است ورم صورت یا سایر قسمت‌های بدن، تهوع، اسهال، کرامپ شکمی، سرفه، اشکال در تنفس و … نیز بروز کند.

در موارد نادری با مصرف پسته، واکنش آنافیلاکسی با افت فشار، سختی در تنفس و علائمی از این دست مشاهده شده است.مصرف پسته ممکن است منجر به مشکلات روده‌ای – معده‌ای شود. زیرا پسته دارای فروکتان‌ها است. این مواد سمی نیستند، اما ممکن است به سیستم گوارشی آسیب بزنند. که نتیجه آن نفخ، اسهال، یبوست، دردهای شکمی و … است. اگر به فروکتان‌ها حساس هستید اکثر آجیل‌ها این علایم را در شما تشدید خواهند کرد.

 

خواص دیگر پسته

  1. پیشگیری از دیابت: مصرف پسته از ابتلا به دیابت نوع ۲ پیشگیری می‌کند. زیرا وجود مقادیر فراوانی فسفر در آن باعث بهبود عدم تحمل به گلوکز می‌شود.
  2. افزایش خون‌سازی: ویتامین B6 موجود در پسته برای تولید هموگلوبین ضروری است؛ و افزایش هموگلوبین باعث افزایش خون‌رسانی و در نتیجه اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها می‌شود.
  3. سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها: یکی دیگر از اثرات مفید پسته دارا بودن مقادیر فراوانی آنتی‌اکسیدان است. این آنتی‌اکسیدان‌ها از مرگ سلولی می‌کاهند و در نتیجه از سرطان پیشگیری می‌کنند.
  4. مناسب برای گیاه‌خواران: پسته می‌تواند برای گیاه‌خواران منبع مناسبی از پروتئین باشد. این افراد می‌توانند پسته را با غلات، سبزیجات، دانه‌ها و … مخلوط و مصرف نمایند.
  5. سرشار از فیبر: حتماً شما هم درباره فواید متعدد فیبر در رژیم غذایی مطالبی را مطالعه نموده‌اید که دو تا از مهم‌ترین آن‌ها کاهش وزن و بهبود عملکرد روده (و بالاخص کولون) است. پسته منبع خوبی از فیبر است و به شما کمک می‌کند تا به این دو هدف دست پیدا کنید.

 

 

 پسته خام چاق میکند؟

عوارض مصرف زیاد پسته

مضرات پسته | پسته برای چه کسانی اصلا مناسب نیست

برگرفته از الو دکتر – بیتوته/ آرمان / مشرق نیوز

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا