بدانیم تا سالم بمانیم

مواد غذایی مضر برای استخوان | نکات تقویت استخوان ها

سلامت استخوان ها در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

بیماری های استخوان ساق پا

آسیب های رایج مفاصل و استخوان در ورزش , مواد غذایی مضر برای استخوان

 

 

استخوان هایتان را از ۹ گزینه غذایی دور نگه دارید

برای داشتن استخوان هایی محکم مصرف زیاد کلسیم و ویتامین دی اگرچه لازم است، اما کافی نیست.

کنار گذاشتن عادات خطرناک غذایی برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان، درست به همان اندازه مصرف مواد غذایی مفید، ضروری به نظر می رسد. پوکی استخوان مانند دیابت یا فشار خون بالا از بیماری هایی است که با متعادل نگاه داشتن رژیم غذایی می توان از ابتلا به آن جلوگیری کرد. اگر سابقه پوکی استخوان در خانواده تان باشد، دقت به عادات غذایی اهمیت ویژه ای می یابد و باید برخی مواد غذایی را که برای بافت استخوانی مضر است، محدود و از برخی عادات غذایی اجتناب کرد:

 

غذاهای التهابی:

در کسانی که استعداد یا سابقه خانوادگی ابتلا به پوکی استخوان را دارند، از مصرف بیش از حد محصولاتی مانند گوجه فرنگی، سیب زمینی سفید، بادمجان و … باید اجتناب کنند چون این غذاها منجر به التهاب استخوان و در نهایت تسریع روند ابتلا به پوکی استخوان خواهند شد.

 

اسفناج خام:

اگرچه مصرف اسفناج برای تقویت استخوان ها و پیشگیری از پوکی استخوان ضروری است اما نوع خام آن به دلیل وجود ماده ای به نام اگزالات باعث عدم جذب کلسیم در بدن شود.

 

مصرف بیش از حد کافئین:

مصرف روزانه قهوه از جذب بهتر کلسیم جلوگیری می کند. هر چه میزان کافئین وارد شده به بدن بیشتر باشد، کلسیم بیشتری از طریق ادرار دفع می شود بنابراین اگر می خواهید تا ۹۰ سالگی زندگی کنید، باید از تعداد فنجان های قهوه که روزانه می نوشید بکاهید.

 

نوشابه های گازدار:

این نوشیدنی ها علاوه بر این که اشباع از کافئین هستند، به علت داشتن اسید فسفریک، اسیدی معدنی که از جذب کلسیم جلوگیری می کند، برای استخوان ها مضرند. در مقابل، اسید کربنیک موجود در آب های معدنی گازدار هیچ تاثیر منفی بر استخوان ها ندارد.

 

سدیم:

علاوه بر افزایش خطرهای بیماری های قلبی عروقی با مصرف زیاد نمک، هر چه میزان نمک مصرفی فرد بیشتر باشد، دفع کلسیم در ادرار و عرق فرد نیز بیشتر می شود.

 

استفاده زیاد گوشت قرمز:

رژیم غذایی غنی از گوشت و پروتئین ها نیز برای استخوان ها ضرر دارد. در جریان هضم مواد غذایی، پروتئین های حیوانی اسیدهایی همچون اسید فسفریک، سولفوریک و غیره آزاد می کنند کهPH بدن را تغییر می دهد. هر چه PH بدن اسیدی تر باشد، مواد معدنی بیشتری در استخوان ها از دست می رود.

 

 

 مشکلات مفاصل

بیماری های ارتوپدی کودکان

 

 

الکل:

الکل فعالیت استئوبلاست ها (سلول های سازنده استخوان) را متوقف می کند. فراموش نشود که الکل می تواند موجب اختلالاتی در حفظ تعادل فرد شود که به ویژه در افراد مسن موجب شکستگی استخوان ها می شود.

 

نکاتی برای سلامت استخوانها و مفاصل در زمستان

با شروع زمستان، مفاصل درد میگیرند و نیاز به مراقبت بیشتری دارند، سردی هوا باعث تشدید درد مفاصل می شود و  در صورت بی مراقبتی باعث مشکلات جدی می شود

هر نوع درد در مفاصل و استخوان، نباید نادیده گرفته شود و ، برای جلوگیری از وخامت بیشتر باید  به یک متخصص ارتوپدی مراجعه کرد. ، یک منبع طبیعی از ویتامین D مثل نور خورشید نیاز است، تا به استخوان قدرت بدهد

درجه حرارت پایین در فصل زمستان  از دلایل افزایش درد در مفاصل و استخوان ها است، چرا که بدن  گردش خون کمتری در مناطق محیطی دارد  . در نتیجه، مفاصل انعطاف ناپذیر می شوند، که منجر به درد مفاصل می شود. برای کمک به  مفاصل شما ، ما  توصیه های مفید داریم:

پیروی از یک رژیم غذایی سالم حاوی مقدار زیادی میوه ها، سبزیجات، حبوبات، غلات و  محصولات لبنی.

بیماران مبتلا به  درد مفاصل و زانو باید  غذاهای غنی از ویتامین K، D و C،  بخورند که  نقش مهمی در تولید غضروف دارد و،  به جذب کلسیم برای استخوان های قوی تر کمک میکند. بنابراین  پرتقال، اسفناج، کلم و گوجه فرنگی در رژیم غذایی خود بگنجانید

ورزش به حفظ وزن بدن و بهبود انعطاف پذیری و تقویت عضلات،  زانو کمک میکند

کاهش وزن  درد زانو را تسکین میدهد.  در هنگام راه رفتن زانوها  سه تا چهار برابر وزن بدن را تحمل میکنند

حمام گرم برای  گرم نگه داشتن مفاصل  و همچنین از بین بردن خشکی و درد ناشی از ورم مفاصل مفید است

دریافت مصرف کافی کلسیم و ویتامین D برای سلامت استخوان ها خوب است. در صورت عدم وجود نور خورشید طبیعی، شما می توانید از مکمل های کلسیم و ویتامین D استفاده کنید

الکل، چای، قهوه، نوشابه و دیگر نوشیدنی های گازدار میزان جذب کلسیم  را کاهش داده و در نتیجه  استخوان را ضعیف میکند. بنابراین،  نوشیدنی های کافئین دار  را حداقل با آب یا آبمیوه رقیق کنید

برای زنان در سن بالاتر از ۴۰،  یک آزمایش تراکم  استخوان در هر سال نیاز است

زنان قبل و بعد از یائسگی باید مواد غذایی غنی از مواد مغذی و کلسیم مصرف کنند

 

 تحقیق در مورد زانو

تقویت استخوان ها

 

مواد غذایی مضر برای استخوان | نکات تقویت استخوان ها

 

منبع:salamatnews.com / دکتر سلام / بیتوته

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا