بدانیم تا سالم بمانیم

فواید دوش آب سرد برای بدن و پوست و مو و بعد از ورزش

سلامت عمومی بدن چیست ؟ دوش آب سرد بهتر است یا دوش آب گرم ؟ امروز با مقاله ای درباره تاثیر دوش گرفتن در اول صبح در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

 

فواید آب سرد برای مو

خواص اب سرد برای پوست , فواید دوش آب سرد

 

 

فواید دوش سرد و روش صحیح استحمام با آب خنک

اگر به دوش گرفتن با آب سرد عادت ندارید ، می توانید دمای آب را کم کم پایین آورید همیشه سعی کنید با دوش آب سرد حمام را تمام کنید . دوش آب سرد برای بیشتر مردم جذاب نیست و به همین دلیل براشان اثر معکوس دارد، تنها فکر کردن به آن ، پوست را قرمز می کند .با این حال، اگر در مورد مزایای عظیمی که دوش آب سرد برای سلامتی ما دارد ، آگاه باشیم، ممکن است تصمیم بگیریم این روش درمانی ساده و مقرون به صرفه را امتحان کنیم.فواید دوش سرد

در این بخش از بهداشت و سلامت نمناک ۷ اثر مثبت که می توانید آن را با دوش آب سرد تجربه کنید بیابید البته اگر صبح دوش آب سرد می گیرید از این فواید بهره مند خواهید شد . علاوه بر این ، در مورد این که چطور باید روش درست را انجام دهید ، مطالعه کنید.

 

تاثیرات و فواید استفاده از آب سرد برای دوش گرفتن

وقتی آب سرد به بدن برخورد می کند ، باعث می شود رگ های خونی منقبض شوند، گردش خون در کل بدن صورت می گیرد این عمل اعضای بدن را پاکسازی و به حذف ناخالصی ها از طریق خون ، منافذ پوست کمک می کند.

 

دوش آب سرد متابولیسم را بالا می برد :

با گرفتن دوش آب سرد می توانیم دمای بدن را کاهش دهیم چون باعث می شود بدن ما از انرژی بیشتری برای کنترل آن استفاده کند. به این ترتیب، ما می توانیم متابولیسم خود را افزایش داده و کالری بیشتری بسوزانیم. این کار برای افرادی که متابولیسم پایین و تیروئید دارند مفید است.

 

تنظیم دمای بدن با فواید دوش آب سرد صبحگاهی:

وقتی متابولیسم بالا می رود ، عملکرد طبیعی بدن برای تعادل دما به علت تغییرات خارجی فعال می شود.این یک عادت بسیار سالم برای حفظ دمای مصنوعی ( تهویه مطبوع، گرمایش و غیره ) است .

 

فواید دوش آب سرد برای کاهش مایعات اضافه بدن :

کاهش التهابات پا با دوش آب سرد .آب سرد بر روی رگ های خونی، گردش خون بدن را فعال می کند. این کار بطور موثر مایعات را کاهش می دهد

و برای افرادی که دچار التهاب و سنگینی مفاصل هستند مفید است

بهبود سلامت و زیبایی پوست با فواید دوش آب سرد :

آب سرد بهترین درمان زیبایی پوست است زیرا پوست را سفت وبا چین و چروک صورت مبارزه می کند .علاوه بر این ، آب سرد به حذف سلول های مرده و جلوگیری از استرس کمک می کند.

 

موهای درخشان و براق با فواید دوش آب سرد:

علاوه بر بهبود سلامت و ظاهر پوست، آب سرد برای ما مفید است، همچنین اگر برای چند ثانیه از آن استفاده کنیم . از ریزش مو جلوگیری خواهیم کرد.

اما دمای آب که برای سرتان استفاده می کنید باید خنک باشد نه سرد.

 

فواید دوش آب سرد برای فعال سازی جریان خون :

دوش آب سرد ضربان قلب و ماهیچه ها را منقبض می کند. این دو اثر گردش خون را در کل بدن فعال می کنند.

گردش خون منظم سلامتی طولانی مدتی را به همرا ه دارد

تقویت سیستم دفاع بدن از فواید دوش آب سرد صبحگاهی است:

با بهبود سیستم لنفاوی، آب سرد نیز دفاع بدن را بهبود می بخشد. بنابراین ما می توانیم مطمئن شویم که دوش آب سرد روزانه سیستم ایمنی ما را تقویت می کند.

برای بهره مند شدن از فواید دوش آب سرد چگونه باید دوش بگیریم ؟

هنگام گرفتن دوش آب سرد باید همیشه از پا شروع کنید. دوش ناگهانی آب سرد در حقیقت می تواند به سلامتی به خصوص ریه ها و قلب آسیب برساند. ابتدا باید از هر دو پا شروع کنیم و بعد به گردن وسر برسیم همچنین می توانیم راه دیگری را انتخاب کنیم با پای راست شروع کنیم، تا زمانی که به گردن و پای چپ برسیم. شستشو با آب سرد باید بین ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه طول بکشد. همچنین می توانیم آب داغ را جایگزین کنیم.

 

 

 

دوش آب سرد بعد از ورزش

دوش گرفتن صبح

 

 

 

نکات مهم هنگام دوش گرفتن با آب سرد:

در ذیل نکات مهمی را برای دوش گرفتن با آب سرد به روش صحیح پیشنهاد می کنیم

با اینکه آب سرد فواید زیادی دارد اما باید برای شستن سر از آن اجتناب کنیم

اگر عادت داشته باشیم همیشه دوش آب داغ بگیریم، باید تغییرات تدریجی انجام دهیم. می توانیم به تدریج درجه حرارت را کاهش دهیم و بین سرد وگرم نگه داریم.

همانطور که پیش از این در مقاله ذکر شد، دوش آب سرد هنگامی که صبح بیدار می شوید اثرات مفیدی خواهد داشت .

از طرف دیگر، آب داغ برای حمام شبانه مناسب تر است زیرا کمک می کند استراحت کنیم .

توجه:

افرادی که مشکلات قلبی دارند نباید دوش آب خیلی سرد بگیرند آن ها می توانند آب داغ و سرد را با هم ترکیب کنند و یا حتی از آب گرم استفاده کنند.

 

دوش گرفتن صبح برای بدن مفید است یا دوش گرفتن شب؟

خیلی از افراد صبح ها بعد از بیدار شدن از خواب و خیلی های دیگر شب ها بعد از رسیدن به منزل دوش می گیرند. اما یک سئوال در این باره وجود دارد که دوش صبحگاهی بهتر است یا شبانگاهی؟ اخیرا متخصصان حوزه ی سلامت به این سوال پاسخ داده اند که در این مطلب از آن آگاه می شوید.

 

بهترین زمان دوش گرفتن برای شادابی و سلامتی

بهترین زمان دوش گرفتن بستگی به سیتم بدنی و فعالیت شغلی یا روزانه شما دارد که در زیر بسته به نوع این فعالیت ها به شما خواهیم گفت که بهتر است صبح دوش بگیریم یا شب.

 

فواید دوش گرفتن در صبح

اگر پوست چربی دارید

به عقیده ی متخصصان دوش صبحگاهی برای افرادی که پوست چربی دارند مفیدتر است. به خاطر اینکه مازاد سبوم تولید شده در طول شب از بدن زدوده شده و منافذ پوستی باز می شوند.

 

اگر اهل ابتکار عمل هستید

به عقیده ی محققان دانشگاه هاروارد، دوش صبحگاهی شبیه نوعی مدیتیشن است. گرفتن دوش با شروع صبح باعث می شود که مغز آرامش پیدا کرده و آماده ی فعالیت بیشتری شود. این کار باعث افزایش ابتکار عمل افراد خلاق می شود.

اگر به سختی به خواب می روید، بهتر است شب ها را برای دوش گرفتن انتخاب کنید

 

اگر سحرخیز نیستید

اگر صبح ها به سختی از خواب بیدار می شوید و عادت دارید تا لنگ ظهر بخوابید، بهتر است صبح دوش بگیرید.

به عقیده ی محققان قرار دادن بدن در معرض آب سرد (به مدت چند ثانیه) می تواند باعث سرحال آمدن و شادابی بیشتر در طول روز شود.

 

اگر صبح زود ورزش می کنید

افرادی که عادت دارند صبح زود از خواب بیدار شده و ورزش کنند لازم است که بعد از ورزش، دوش بگیرند. در غیر این صورت تمام روز باید بوی بد بدن خود را تحمل کنند و دیگران را نیز آزار دهند.

 

فواید دوش گرفت در شب 

اگر پوست خشکی دارید

افرادی که پوست خشکی دارند، بهتر است شب ها را برای دوش گرفتن انتخاب کنند. چون پوست در طول خواب احیا شده و علاوه بر آماده شدن برای روز، کرم های مرطوب کننده را نیز بهتر جذب خود می کند.

 

اگر بیخوابی دارید

اگر به سختی به خواب می روید، بهتر است شب ها را برای دوش گرفتن انتخاب کنید. به عقیده ی محققان American Academy of Sleep Medicine دوش شبانه باعث آماده کردن بدن برای خوابی آرام می شود.

 

اگر در محل کار با اشیای کثیف سرو کار دارید

اگر کارتان یدی است و به طور مدام با اشیا و ابزار مختلف سر و کار دارید، بهتر است به محض رسیدن به منزل دوش بگیرید، چون کثیفی و آلودگی در پوستتان جا خوش کرده و به مرور زمان آسیب رسان می شود.

 

اگر بعد از کار ورزش می کنید

اگر بعد از کار به باشگاه ورزشی می روید و یا خودتان ورزش می کنید، بهتر است قبل از خواب دوش بگیرید. این کار علاوه بر بهداشتی بودن، باعث افزایش ترشح آندورفین (آرامبخش طبیعی بدن) نیز می شود.

 

 

دوش اب سرد در زمستان

فواید دوش آب سرد

 

فواید دوش آب سرد برای بدن و پوست و مو و بعد از ورزش

برگرفته از تبیان / نمناک

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا