بدانیم تا سالم بمانیم

عوارض مصرف شیر گاو | خوردن شیر و گوشت گاو موجب چه بیماری می شود

سلامت بدن ، همچنین عوارض این مواد بر سلامتی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

مضرات شیر گاو

فواید شیر برای کودکان , عوارض مصرف شیر گاو

 

 

 

خوردن گوشت گاو چه مضراتی برای سلامتی دارد

انواع گوشت به غیر از فرآورده های گوشتی در هرم غذایی جایگاه ویژه ای دارند و هیچ گاه نمی توان این گروه را جایگزین گروه های غذایی دیگر کرد.تحقیقات نشان میدهد خوردن گوشت گاو برای سلامتی مضر است و موجب بیماری های مختلفی در انسان می شود.

 

خوردن شیر و گوشت گاو موجب چه بیماری می شود

بدون تردید شیر و گوشت گاو سهم عمده ای در رژیم غذایی اغلب خانواده ها ایفا می کنند؛ اما این خوراکی ها به عنوان مواد غذایی پر مصرف چه تأثیری بر بدن ما می گذارد؟ آیا مصرف این مواد غذایی می تواند زمینه ساز ابتلا به بیماری های مختلف شود؟

عموم مردم تصور می کنند که شیر و گوشت گاو دو خوراکی بسیار مغذی هستند که نقش ویژه ای در تأمین نیازهای بدن ما ایفا می کنند. این در حالی است که غذایی هایی مانند همبرگر یا دسرهایی هم چون میلک شیک احتمال ابتلا به آرتریت روماتویید را افزایش می دهد. عجیب آنجاست که سال های سال مردم شیر را خوراکی می دانستند که برای تقویت استخوان ها و مفاصل حیاتی است .

بر اساس نتایج به دست آمده از آخرین تحقیقات انجام شده، در بدن گاو نوعی باکتری وجود دارد که به صورت مستقیم از طریق شیر و گوشت به انسان منتقل می شود. این باکتری بدن را برابر بیماری های مفصلی به ویژه آرتریت روماتویید که موجب درد و ضعف در عضلات می شود آسیب پذیر می کند. این بیماری که آمار مبتلایان به آن در حال افزایش است با التهاب، تغییر حالت مفاصل و دردهای مزمن همیشگی همراه است .

از آنجایی که تا پیش از این دلیل ابتلا به آرتریت روماتویید مشخص نبود؛ محققان از کشف تأثیر شیر و گوشت گاو بر این بیماری به عنوان یک دست آورد بزرگ یاد می کنند. آن طور که مطالعات مختلف نشان می دهند، زنان سه برابر بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می شوند و روند رشد بیماری در آنها سرعت بیشتری دارد .

اگرچه نمی توان انکار کرد که شیر در تقویت و استحکام استخوان ها تأثیر به سزایی دارد و گوشت گاو نیز نیاز بدن به آهن را مرتفع می کند؛ اما برای داشتن زندگی سالم تر بهتر است که دیگر انواع این خوراکی ها را جایگزین کنید

 

۱۶بیماری به علت خوردن گوشت گاو

بوعلی سینا، شانزده بیماری مهلک را به مصرف گوشت گاو و گوساله مرتبط می داند که اولین آن سرطان و دوم مالیخولیا (معادل اسکیزوفرنی امروز) و سوم بواسیر (هموروئید) می باشد. گوشت گاو به شدت سودازاست و موجب افزایش غلظت خون شده و برای کبد بار سنگین دارد. گوشت گاو سبب تیرگی پوست، حالت های عصبی وافسردگی، وسواس، واریس، بزرگ شدن طحال و… می شود .از بین گوشت ها، بهترین گوشت برای مصرف، گوشت گوسفند جوان می باشد که طبع آن گرم و تر است و معتدل می باشد. بهترین شیوه مصرف گوشت نیز، آبگوشت است .

 

عوارض مصرف شیر گاو – آلرژی به شیر

آلرژی به شیر گاو در بزرگسالان بسیار نادر است اما به طور مکرر در کودکان دیده می شود. علائم اصلی این بیماری عبارت است از تورم، مشکلات تنفسی، استفراغ، اسهال و خون در مدفوع.

 

آکنه

مصرف شیر گاو با آکنه در ارتباط است. آکنه یک بیماری پوستی شایع است که پس از ایجاد جوش روی پوست به وجود می آید. این بیماری به خصوص در صورت، قفسه سینه و کمر دیده می شود. مصرف زیاد شیر گاو می تواند سبب بالا رفتن سطح انسولین از جمله فاکتور رشد ۱ (IGF-1) شده و آکنه را ایجاد کند

 

شیر و سرطان

بسیاری از مطالعات اثرات مستقیم خواص شیر گاو روی سرطان را نشان می دهند. به طور کلی شواهد بسیاری وجود دارد و نتیجه گیری های اصولی و قطعی کمی ارائه شده است. با این حال احتمالات زیادی نشان می دهند که مصرف لبنیات خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان را افزایش می دهد. در مقابل مطالعات متعددی نیز ارتباط بین لبنیات و کاهش خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را در بر داشته است.

به عنوان یک توصیف کلی باید گفت که بهتر است از مصرف بی رویه محصولات لبنی پرهیز کرده و اعتدال را نگه دارید.

 

 

 

فواید شیر پاستوریزه

خواص شیر گاومیش

 

 

 

پاستوریزه کردن شیر گاو

پاستوریزاسیون فرایند گرمایش شیر است که برای از بین بردن باکتری های مضر که گاهی در شیر خام موجود می باشند، انجام می شود. گرما مخمرها و باکتری های مضر و کپک ها را از بین می برد. با این حال پاستوریزاسیون نمی تواند شیر گاو را استریل کند. بنابراین باید با سرعت کمتری نیز شیر را حرارت داد تا باکتری های باقی مانده نیز حذف شوند. نتایج پاستوریزاسیون از دست دادن اندکی از ویتامین هایی است که به گرما حساس بوده و مقاومت ندارند. با این حال این بخش از ویتامین ها ارزش غذایی چندانی ندارند.

 

یکسان سازی

چربی شیر گاو از گلوبول های بی شمار در اندازه های مختلف تشکیل شده است. در شیر خام این گویچه های چربی تمایل کمتری به چسبیدن به هم و شناور ماندن در سطح شیر دارند. روند یکسان سازی این گویچه های چربی را از هم جدا کرده و به واحد های کوچک تری تبدیل می کند. این روش با حرارت دادن و پمپاژ آن از طریق لوله های باریک و در فشار بالا انجام می شود. هدف یکسان سازی افزایش عمر مفید شیر گاو و ایجاد طعم بهتر و رنگ سفیدتر است.

معمولا بیشتر محصولات لبنی از شیر هموژنیزه تولید شده است که البته پنیر یک استثنا است.

روند یکسان سازی هیچ عوارضی روی کیفیت این ماده غذایی ندارد.

 

مقاسیه شیر خام با شیر پاستوریزه

پاستوریزاسیون فرایندی است که در آن با گرما دادن عمر مفید شیر گاو را افزایش داده و خطر ابتلا به بیماری های میکروارگانیسم که شیر خام می تواند سبب آن شود را کاهش می دهد. نتیجه این گرما دادن کاهش تعداد اندکی از ویتامین ها است که در میزان ارزش غذایی آن تاثیر چندانی ندارند. روش یکسان سازی نیز گویچه های چربی چسبیده به هم را از هم جدا می کند و هیچ اثر سوئی بر سلامت شیر ندارد.

مصرف شیر خام می تواند با کاهش خطر ابتلا به آسم در کودکان، اگزما و آلرژی همراه باشد با این حال مطالعات نشان می دهد که این نتایج چندان ماندگاز و تعیین کننده نیستند.

اگر چه مصرف شیر خام به نسبت شیر فراوری شده ریسک بالاتری دارد اما در گاوهای سالم شیر هیچ باکتری مضری نداشته و در صورتی که طی دوشیدن گاو، حمل و یا ذخیره سازی آن هم آلوده نشود می توان شیر را با خیال راحت و بدون نیاز به هیچ فرایندی میل کرد.

نوشیدن شیر خام می تواند بی خطر باشد اما گاهی یک عفونت ساده هم ممکن است عواقب جدی در پی داشته باشد. اکثر مردم با سیستم ایمنی ضعیف مانند کودکان و یا افراد مسن مستعد ابتلا به بیماری های شدید ناشی از نوشیدن شیر خام هستند. در نهایت باید گفت که هیچ شواهدی برای تضمین مصرف شیر خام وجود ندارد و همیشه احتمال آلودگی به باکتری ها در شیر وجود دارد.

 

خلاصه

شیر از مغذی ترین نوشیدنی های جهان است. نه تنها یک منبع عالی از ویتامین ها و مواد معدنی مانند کلسیم، ویتامین B12 ، ریبوفلاوین و غیره است که از انواع پروتئین ها نیز غنی می باشد. به همین دلیل هم می تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان و فشار خون را کاهش دهد.

برخی مردم ممکن است دچار آلرژی شیر و عدم تحمل لاکتور باشند.

شواهد کمی نیز ارتباط این نوشیدنی را با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط می سازد. در نهایت باید گفت که مصرف به اندازه و نرمال این نوشیدنی مقوی می تواند مفید باشد اما از افراط باید پرهیز کرد.

 

شیر گاو بهتر است یا گاومیش

عوارض مصرف شیر

عوارض مصرف شیر گاو | خوردن شیر و گوشت گاو موجب چه بیماری می شود

 

منابع : هفت گنج /    theguardian – organicfacts  / شفقنا ، مشرق نیوز

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا