بدانیم تا سالم بمانیم

راههای ترک سیگار سریع | ضررهای سیگار

تندرستی بدن چیست ؟ چگونه میتوان سیگار را ترک کرد ؟ در اینجا با مقاله ای درباره تاثیر سیگار بر بیماری های ریوی و سرطانی همچنین راه کارهایی آسان برای ترک سیگار در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

عوارض سیگار کشیدن در نوجوانی

عوارض سیگار در بدنسازی , راههای ترک سیگار سریع

 

 

راههای ترک سیگار سریع

گر هم اکنون تصمیم به ترک سیگار گرفته و همین ۵ دقیقه پیش آخرین سیگارتان را کشیده اید، چند ساعت و چند روز بعدی سخت ترین تجربه برای شما در مسیر تبدیل شدن به یک سیگاری سابق است. شما باید از راهبردهای عملی استفاده کنید تا بتوانید بر میل شدیدتان برای نیکوتین و علائم ترک آن غلبه کنید و اعتیاد روانی سیگار کشیدن را رفع کنید.

همه ما می دانیم که سیگار موجب سرطان، مشکلات تنفسی، حملات قلبی و سکته مغزی می شود. تنفس دود سیگار برای اطرافیان نیز باعث آسم و مشکلات تنفسی خواهد شد. شاید شما هم خیلی وقت ها به فکر ترک آن افتاده باشید اما عوامل زیادی مانع این تصمیم شده باشند.

گروه های درمانی، درمان های جایگزین نیکوتین و داروهای دیگر همیشه برای کمک به ترک سیگار شما در دسترس هستند. ما نیز در اینجا ۱۳ راهکار کاربردی برای ترک سیگار به شما ارائه خواهیم کرد. این راهکارها اینها هستند:

پس از اینکه سیگار کشیدن را کنار می گذارید، پدیده های خوب بسیاری به سرعت در بدن شما رخ می دهد. فقط در طول ۲۰ دقیقه سرعت ضربان قلب و فشار خون شما کاهش می یابد. در طول ۱۲ ساعت میزان گاز سمی مونوکسید کربن در بدنتان به حد عادی باز می گردد و در طول یکی- دو هفته وضعیت گردش خونتان بهبود می یابد و دیگر چندان سرفه نمی کنید یا خس خس سینه ندارید. اما در عین حال علائم آزاردهنده ای هم ممکن است بلافاصله برای شما ایجاد شود.

 

علائم ترک نیکوتین شامل این موارد می شود:

  • اضطراب
  • تحریک پذیری
  • سردرد
  • اشکال در خوابیدن
  • خستگی
  • گرسنگی

 

دلیل ترک سیگار را برای خود مشخص کنید

برای انگیزه داشتن به دلیلی قدرتمند و شخصی نیاز دارید. این دلیل می تواند محافظت از خانواده تان در برابر تنفس دود دست دوم سیگار، کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه، بیماری های قلبی و مشکلات دیگر یا حتی جوان تر دیده شدن باشد.

 

قبل از ترک کردن ناگهانی سیگار باید خود را آماده کنید

سیگار کشیدن یک اعتیاد است. مغز شما به نیکوتین آن وابسته شده است. از دکترتان بخواهید تمام راه هایی که به ترک سیگار کمک می کنند، مانند کلاس ها و اپلیکیشن های ترک سیگار، مشاوره ها، دارو و هیپنوتیزم را به شما معرفی کند. این روش ها به شما کمک می کنند برای روزی که می خواهید سیگار را کنار بگذارید، آماده باشید.

 

درمان جایگزین نیکوتین را در نظر بگیرید

وقتی سیگار را کنار می گذارید قطع نیکوتین می تواند باعث سردرد، تغییر در خلق و خو و کاهش انرژیتان شود. مقاومت در برابر تمایل و اشتیاق برای «فقط یک سیگار دیگر» بسیار سخت است. درمان های جایگزین نیکوتین می توانند این تمایلات را متوقف کنند. مطالعات نشان داده اند که آدامس های نیکوتین می توانند در طی دوره ترک سیگارتان بسیار مفید باشند.

 

داروهای تجویز شده تان را بشناسید

داروها می توانند تمایل و گرایش به سیگار کشیدن را متوقف کنند و لذت آن در طی مصرف این داروها به شدت کاهش می یابد. برخی دیگر از داروها نیز عوارض ترک سیگار، مانند افسردگی یا مشکلات تمرکزی را کاهش می دهند.

 

به افراد مورد علاقه تان تکیه کنید

خانواده، دوستان و افرادی که به آنها نزدیک ترید را در جریان دوره ترک سیگارتان قرار دهید. آنها می توانند شما را به خوبی تشویق کنند و وقتی وسوسه می شوید که دوباره سیگاری روشن کنید با حمایتشان شما را از این کار منصرف کنند. هم چنین می توانید با مشاورتان در این مورد صحبت کنید.

 

به خود استراحت دهید

یکی از دلایلی که بیشتر افراد سیگار می کشند این است که سیگار کشیدن به آرام شدن آنها کمک می کند. وقتی سیگار را ترک می کنید به راه هایی جدید برای رفع این نیاز خود احتیاج خواهید داشت. گزینه های زیادی برای این کار خواهید داشت. می توانید به موزیک مورد علاقه تان گوش دهید، با دوستانتان وقت بگذرانید، برای ماساژ از مرکز ماساژ وقت بگیرید یا برای تفریحی که خیلی دوست دارید وقت بگذارید. در طی چند هفته اول ترک سیگارتان، سعی کنید از موقعیت های استرس زا دوری کنید.

 

از الکل و محرک های دیگر دوری کنید

وقتی مشروبات الکلی مصرف می کنید، پایبند بودن به اهدافی که برای ترک سیگار برای خود در نظر گرفته اید دشوار خواهد بود. به همین ترتیب، اگر وقتی قهوه می نوشید تحریک می شوید که سیگاری روشن کنید؛ سعی کنید قهوه را با چای جایگزین کنید. اگر عادت کرده بودید که بعد از غذا سیگار بکشید هم می توانید کار دیگری به جای آن انجام دهید؛ برای مثال می توانید قدم بزنید، آدامس بجوید، با دوست یا فردی که دوستش دارید سرگرم صحبت شوید.

 

خانه را تمیز کنید

بعد از این که تصمیم به کنار گذاشتن سیگار کردید تمام خاکستر سیگارها و فندک هایتان را دور بریزید. همه لباس ها و ملحفه ها و هر چیزی که بوی سیگار می دهد را بشویید. اگر مبلمان، وسایل منزل و فرش هایتان هم بوی سیگار گرفته اند آنها را تمیز کنید. برای خلاص شدن از شر هر بوی احتمالی دیگر نیز می توانید از خوشبو کننده هوا استفاده کنید. اگر در ماشینتان نیز سیگار می کشیدید، تمیز و خوشبو کردن آن را نیز فراموش نکنید. سعی کنید هر وسیله یا بویی که سیگار کشیدن را به یاد شما می آورد از خود دور کنید.

 

دوباره و دوباره تلاش کنید

خیلی از افراد بارها و بارها قبل از اینکه به طور کامل سیگار را کنار بگذارند تلاش می کنند. اگر یک بار سیگاری روشن کردید نا امید نشوید. در عوض به احساسات یا عواملی که باعث روشن کردن مجدد سیگارتان شدند فکر کنید و به دنبال راه حل برای تلاش مجدد باشید.

 

حرکت کنید

داشتن فعالیت می تواند گرایش به نیکوتین را کاهش داده و علائم ترک سیگار را کاهش دهد. وقتی می خواهید سیگار روشن کنید، به جای آن کفش های پیاده روی تان را بپوشید و کمی قدم بزنید. حتی فعالیت های کوچک هم کمک بزرگی به شما می کنند؛ مانند کشیدن علف های هرز باغچه یا بردن سگتان برای پیاده روی.

 

 

 

 عوارض سیگار بر ریه

مضرات مصرف سیگار

 

 

میوه و سبزیجات مصرف کنید

وقتی در حال ترک سیگار هستید سعی نکنید که رژیم هم بگیرید. فشار آوردن بیش از حد روی بدنتان می تواند تاثیری منفی داشته باشد. تنها اینکه کمی بیشتر میوه و سبزیجات مصرف کنید تاثیر بسیار خوبی خواهند داشت و از هر لحاظی برای بدنتان خوب هستند.

 

پاداشی برای خود در نظر بگیرید

علاوه بر تمام مزایایی که ترک سیگار برای سلامتی شما دارد یکی از مزایای دیگری که کنار گذاشتن سیگار دارد پولی که ذخیره می کنید است. برنامه های آنلاینی وجود دارند که نشان می دهند اگر سیگار را کنار بگذارید چقدر پولدارتر خواهید شد. با خرج کردن بخشی از آن پول روی کار یا چیزی که دوست دارید به خود پاداش دهید.

 

به یاد داشته باشید که زمان نیز به نفع شماست

به محض ترک سیگار، فورا مزایای سلامتی آن را خواهید دید. بعد از تنها ۲۰ دقیقه، ضربان قلبتان به حالت عادی بر می گردد. بعد از ۱ روز، سطح مونوکسید کربن خونتان تنظیم خواهد شد. تنها در ۲ تا ۳ هفته خطر ابتلا به حمله قلبی در شما کاهش خواهد یافت. در بلند مدت خطر ابتلا به سرطان ریه و سرطان های دیگر نیز کاهش خواهند یافت.

 

از جمله ضررهای سیگار که طی تحقیقات به آنها پی بردند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- سرطان :طبق تحقیقات ۴۰ عنصر سرطان زا در دود سیگار وجود دارد. بر این اساس، احتمال مبتلا شدن افراد سیگاری به انواع سرطان هایی از قبیل : زبان، دهان، غدد، بزاق و حلق، سرطان بینی، گلو، مری، حنجره، معده، کلیه، آلت تناسلی مرد، لوزالمعده و مقعد وجود دارد.

 

۲- تغییر شکل دادن سلولهای جنسی در مردان :استعمال دخانیات باعث کاهش تعداد اسپرم و کاهش جریان خون در آلت تناسلی مردان و ناتوانی جنسی در این افراد می شود. ناباروری جنسی در مردان سیگاری نیز متداول تر از افراد غیر سیگاری است.

 

۳- سرطان رحم و سقط جنین :استعمال دخانیات در دوران بارداری می تواند باعث افزایش خطر زایمان نوزاد با وزن کم و بروز مسایل بهداشتی در آینده شود. سقط جنین در مادران سیگاری ٢ تا ٣ برابر بیشتر است.

 

۴- تغییر رنگ انگشتان و لبها:قطران موجود در دود سیگار در اثر استعمال مستمر دخانیات روی انگشتان و ناخنها جمع شده و باعث تغییر رنگ آنها به قهوه ای مایل به زرد می شود. همچنین سبب تغییر رنگ گوشه لب ها به قهوه ای تیره می شود.

 

۵ -زخم معده:استعمال دخانیات مقاومت معده را در برابر باکتریها پایین می آورد؛ همچنین باعث تضعیف معده در خنثی سازی اسید معده و مقاومت در برابر آن بعد از غذا خوردن و بر جای ماندن باقیمانده اسید در معده و در نتیجه تخریب دیواره آن می شود.

 

۶ -بیماریهای قلبی:استعمال دخانیات باعث افزایش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون، افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا و گرفتگی عروق و نهایتا ایجاد حمله قلبی و سکته می شود.

 

۷ -پوکی استخوان و فساد دندان ها:منواکسید کربن یکی از اصلی ترین گازهای سمی در خروجی اگزوز اتومبیل و دود سیگار است، میل ترکیبی این گاز با خون بسیار بالاتر از اکسیژن است. این گاز باعث کاهش قدرت عمل اکسیژن در خون افراد سیگاری حرفه ای می شود. همین عامل سبب پوکی استخوان می شود.جرمی که همگام کشیدن سیگار روی دندانها باقی می ماند، به مرور زمان سبب فساد دندان ها می شود.

 

۸ -سرطان پوست:پوسته پوسته شدن و برجسته شدن نقاطی از پوست عواملی هستند که یک علت آن سیگار می باشد.

 

۹- ضایعات شنوایی:سیگار کشیدن سبب عفونت گوش میانی می شود و در کارکرد آن اختلال به وجود می آورد.

 

۱۰- چین و چروک:استعمال دخانیات باعث از بین بردن پروتئین های انعطاف دهنده پوست می شود؛ همچنین باعث تحلیل بردن ویتامین A و محدود کردن جریان خون در عروق پوست می گردد. همین عامل سبب چین و چروک پوست می شود.

 

۱۱-مواد درون دود سیگار روی اجسام می‌نشیند و اطرافیان فرد سیگاری از جمله کودکان این اشیاء را لمس می‌کنند و از این طریق سموم موجود در دود سیگار به بدن آنان منتقل می‌شود.

۱۲-دود دست دوم سیگار:

دود سیگار دست دوم، دود سیگاری است که به محیط وارد می شود و دیگران آن را استنشاق می کنند.این دود مخلوطی از دود سیگار و بازدم یک فردسیگاری است که از دهان خود به بیرون منتقل می کند. طی یک ساعت در اطاق پر از دود سیگار، یک فرد غیرسیگاری ممکن است معادل کشیدن ۱۵سیگار فیلتردار، مواد سمی موجود در دود سیگار رااستنشاق کند. طبق گزارش های سازمان جهانی بهداشت، یکی از هر ۱۰ مرگ ناشی از تنباکو، برای افراد سیگاری دست دوم اتفاق می افتد. بین ۷۰ تا ۹۰درصد از مردم غیرسیگاری در معرض دود سیگار افرادسیگاری هستند. در طول دو دهه گذشته دانشمندان اثبات کرده اند که همه بیماری های ناشی از سیگارکشیدن، در افراد سیگاری دست دوم هم ممکن است ایجاد شود مثلاً سرطان ریه یا بیماری های قلبی-عروقی. زنانی که شوهر سیگاری دارند ۹۱ درصد بیش از سایر زنان به بیماری های قلبی مبتلا می شوند. علاوه بر آن احتمال ابتلا به سرطان ریه و مرگ به دلیل این بیماری هم در این خانم ها ۲ برابر دیگران است. حتی وقتی این زنان باردار می شوند احتمال سقط و مرده زایی بیشتری در آنها وجود دارد.ترکیبات نیکوتین خون نیمی از کودکان ایرانی، بالاتر از حد مجاز است و  والدین بسیاری از این کودکان حتی یک­بار نیز سیگار مصرف نکرده­اند.نیمی از کودکان جهان (حدود ۷۰۰ میلیون نفر) در معرض استنشاق دود تحمیلی سیگار قرار دارند.کارشناسان با گردآوری داده‌هایی از ۱۹۲ کشور محاسبه کرده است که سالانه در سراسر جهان حدود ۶۰۰ هزار مورد فوت به واسطه در معرض دود دست دوم سیگار قرار گرفتن  بوده است.

 

۱۳- دود دست سوم سیگار:

حتی سیگار کشیدن در بیرون از خانه و در محیط باز خطر سیگار را برای دیگران ( افراد غیر سیگاری بخصوص کودکان و فرزندان ) از بین نمی برد.

یک تهدید بهداشتی جدید را به سیگار کشیدن اضافه کنید: (همو طنان عزیز  لطفاً خطر را جدی بگیرید و از بغل کردن و بوسیدن کودکان خود توسط افراد سیگاری جلوگیری نمایید )

علاوه بر آسیب ناشی از خود سیگار کشیدن (دود سیگار دست اول) و استنشاق دود سیگار محیطی (دود سیگار دست دوم)، دود سیگار دست سوم هم  به خصوص برای نوزادان و نوپایان خطرناک می باشد.

به گزارش لایوساینس یک بررسی جدید نشان می‌دهد که باقیمانده‌های نیکوتین که در سطح اجسام باقی می‌ماند، می‌تواند با سایر مواد شیمیایی دیگر در هوا واکنش کند، و مواد سرطان‌زای قویی را تشکیل دهد – مواد شیمیایی که با سرطان‌های گوناگون پیوند دارند.

در حالیکه دود سیگار دست اول به طور مستقیم بوسیله فرد سیگاری  استنشاق می‌شود، و دود سیگار دست دوم دود سیگاری است که به محیط وارد می‌شود و دیگران آن را استنشاق می‌کنند،‌ دود سیگار دست سوم  باقیمانده دود محیطی یا دست دوم بر روی سطوح است.

هوگو دستایلاتس، متخصص شیمی در آزمایشگه ملی لاورنس برکلی در سانفرانیسیسکو و یکی از این پژوهشگران گفت: “سوختن توتون، نیکوتین را به شکل بخار آزاد می‌کند که به شدت جذب سطوح درون خانه مانند دیوارها، سقف‌ها، فرش‌ها،‌ پرده‌ها و اسباب و اثاث خانه می‌شود. نیکوتین می‌تواند روی این مواد برای روزها، هفته‌ها و حتی ماه‌ها باقی بماند.”

 

دانشمندان از چندین سال قبل می‌دانسته‌اند که دود سیگار روی سطوح می‌‌نشیند و در آنجا می‌تواند با سایر مواد شیمیایی وارد واکنش شود. اما به گفته پژوهشگران  این بررسی جدید نشان داد که واکنش‌های دود سیگار باقیمانده در محیط می‌تواند به ایجاد مولکول‌‌هایی در هوا بینجامد که تا به حال به عنوان منبع مواد آلاینده زیانبار نادیده گرفته شده بودند.والدین سیگاری و عوارض سیگار برای کودکان

دستایلاتس و همکارانش تشکیل مواد شیمیایی زیانبار در هوا پس از سیگار کشیدن را مورد بررسی قرار دادند. و دریافتند دود سیگار با یکی از مواد شیمیایی به خصوص وارد واکنش می‌شود.

دستایلاتس گفت:‌”بررسی ما نشان می‌دهد که این نیکوتین باقیمانده در محیط با اسید نیترو محیطی وارد واکنش می‌شود و نیتروزامین‌های سرطانزای خاص توتون یا TSNA ‌ها را به وجود می‌آورد. TSNA ها جزو مواد سرطان‌زای قدرتمند و وسیع‌االاثر هستند که هم در توتون سوخته‌نشده و هم دود توتون وجود دارند.”

این پژوهشگران از سلولز به عنوان مدلی از مواد داخل خانه استفاده کردند، و آن را در معرض دود سیگار قرار دادند. آنها سپس سلولز را برای سه ماه در معرض غلظت‌ “بالا اما قابل‌ قبول” اسید نیترو قرار دادند. میزان TSNA های تشکیل‌شده پس از قرارگیری در معرض اسید نیترو، ۱۰ برابر بیشتر بود. این پژوهشگران همچنین دریافتند که TSNA ها به سرعت تشکیل می‌شوند.

سرپرست این پژوهش‌، محمد سلیمان، از آزمایشگاه برکلی، در این باره گفت: ‌”با توجه جذب و حفظ مقادیر بالای نیکوتین در سطوح درون خانه، از جمله لباس‌ها و پوست انسان، یافته‌های ما بیانگر آن است این دود دست سوم از طریق جذب از راه پوست، استنشاق غبار و بلع  یک خطر بهداشتی قبلا مورد توجه قرار نگرفته است.”

از آنجایی که اغلب وسائل نقلیه مقداری اسید نیترو آزاد می‌کنند که می‌تواند به بخش مسافران نفوذ کند،‌ همچنین آزمایش‌های در سطوح داخلی ماشین افراد شدیدا سیگاری از جمله سطح استیل جعبه داشبورد انجام شد. این اندازه‌گیری‌ها نشان‌دهنده میزان قابل‌ توجه TSNA‌ها در این محل بود.

افراد بیش از همه از طریق استنشاق غبار یا تماس پوستی با فرش یا لباس‌ها در معرض این TSNAها قرار می‌گیرند، بنابراین دود سیگار دست سوم بیشترین خطر را برای نوزادان و نوپایان دارد.

یافته‌‌های این تحقیق که به طور مشروح در شماره ۸ فوریه ژورنال “پیشرفت‌های آکادمی ملی علوم”  آمده است، بیانگر آن است که باز کردن یک پنجره یا به راه انداختن هواکش در اتاق هنگام سیگار کشیدن خطرات این دود سیگار دست سوم را برطرف نمی‌کند.

 

حتی سیگار کشیدن در بیرون از  خانه هم  مشکل را کاملا حل نمی‌کند.

لارا گاندال، یکی دیگر از این پژوهشگران از آزمایشگاه برکلی گفت: “سیگار کشیدن در بیرون از خانه بهتر از سیگار کشیدن درون خانه است، اما همچنان باقیمانده‌های نیکوتین به پوست و لباس فرد سیگاری خواهد نشست. این باقیمانده هنگامی فرد سیگاری به درون خانه بازمی‌گردد، در همه جا منتشر خواهند شد.”

کاملش آستورا از  برنامه پژوهش در باره بیماری‌های مربوط به دخانیات در دانشگاه کالیفرنیا که هزینه این تحقیق را پرداخته است، گفت: “آنچه ما از این تحقیق درمی‌یابیم این است که و اکنش نیکوتین باقیمانده در محیط با اسید نیترو بر روی سطوح به ایجاد یک عامل بالقوه سرطان‌زا می‌‌‌انجامد، و این نتایج ممکن است تنها نوک کوه یخ باشد.”

این پژوهشگران در مقاله‌شان راه‌های متعددی را برای محدود کردن اثر دود سیگار دست سوم پیشنهاد می‌کنند، از جمله کاربرد محیط‌های ۱۰۰ درصد عاری از دود سیگار در مکان‌های عمومی و محدودیت‌های شخصی در مکان‌های سکونت و اتومبیل‌ها. در ساختمانی که مقادیر بالای دود سیگار در آن وجود داشته است، تعویض فرش‌ها، پرده‌ها و کاغذ دیواری‌ها می‌تواند به کاهش قرارگیری در معرض این مواد سرطان‌زا کمک کند.

 

۱۴-مضرات قلیان بر سلامت :

مواد سمی قلیان نه تنها کمتر از سیگار نیست بلکه بعضی مواد از جمله دوده، مونوکسید کربن و نیکوتین آن بیشتر از سیگار است. آب هیچ گونه فیلتر ومحافظی در مقابل دود ایجاد نمی کند. با مصرف قلیان بیش از ۶۰۰ ماده سمی و مهلک را وارد ریه خود وفرزندان و خانواده خود می کنید. تنباکوهای تحت اصطلاح میوه ای و عطری نه تنها بی ضرر نیست بلکه عوارض بیشتری نسبت به تنباکوی ساده دارد زیرا مواد آروماتیک موجود در آن ها با سوخته شدن خاصیت سمی و سرطان زایی دارند. بعلاوه مزه بهتر آنها باعث گرایش بیشتر جوانان و نوجوانان به سمت این مواد و ایجاد وابستگی در آنها خواهد شد. مصرف قلیان در اماکن عمومی و پارک ها یک نوع ترویج و اشاعه فرهنگ مصرف دخانیات درجامعه برای کودک و نوجوانان است. فرزندان والدین سیگاری دو برابر دیگر افراد در آینده سیگاری خواهندشد. مصرف قلیان در اماکن سربسته عوارض آن را دوچندان خواهد کرد و سلامت افراد به خصوص کودکان را در معرض خطر جدی قرار خواهد داد. استفاده ازقلیان به صورت مشترک، خطر انتقال بیماری های عفونی را نیز به دنبال خواهد داشت. نیکوتین قلیان ۵ برابر هروئین اعتیادآور است.

 

۱۵-سرطان، میراث پدرهای سیگاری برای فرزندان ( پدران سیگاری حتی تخیل بچه داشتن برای شما خطرناک است )سرطان میراث پدرهای سیگاری برای فرزندان

یافته های جدید دانشمندان نشان می دهد دود سیگار به دی ان آی پدر آسیب می‎رساند و این ژن‎های معیوب ممکن است با انتقال به کودکان خطر ابتلاء آنها به سرطان را افزایش دهند.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پیشگیری نوین به نقل از هلث دی، بررسی های دانشمندان دانشگاه بردفورد نشان داده، دود کردن سیگار توسط پدر می تواند به ابتلاء کودکان به سرطان خون کمک کند.

دکتر دایانا اندرسون، سرپرست این مطالعه می‎گوید:” یک سلول اسپرم بارور شده سه ماه زمان لازم دارد تا کاملا رشد کند. بنابراین پدرهای سیگاری باید برای جلوگیری از این خطر ۱۲ هفته پیش از انعقاد نطفه دود کردن سیگار را کنار بگذارند. سیگار کشیدن پدران در زمان‎های نزدیک به انعقاد نطفه ممکن است تغییرات ژنتیکی خطرناکی در فرزندان ایجاد کند و این تغییرات می‎تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.”

 

۱۶-اختلال در عملکرد جنسی و بروز مشکلات نازایی ( مادران سیگاری لطفاً فکر بچه دار شدن را از ذهن خود بیرون کنید )

 

اختلال در عملکرد جنسی و مادران سیگاری

به‌رغم اینکه شرکت‌های سیگارسازی می‌کوشند سیگاری‌ها در تبلیغات شان جذاب و سکسی به نظر برسند، اما تحقیقات نشان می‌دهند که عکس این موضوع صحیح است.سیگار می‌تواند باعث ناتوانی جنسی در مردان شود. نتایج چند تحقیق حاکی از این است که مردان سیگاری حدود دو برابر بیش از مردان غیرسیگاری احتمال رنج بردن از ناتوانی جنسی را دارند. مواد سمی موجود در دود سیگار باعث آسیب به عروق خونی، کاهش جریان خون در آلت مردانه و اختلال در نعوذ می‌شود. ناتوانی جنسی می‌تواند نشانه‌ای از بیماری قلبی و عروقی آینده در فرد نیز باشد.

در زنان، استعمال سیگار می‌تواند منجر به نازایی و مشکلاتی در حین حاملگی شود. زنانی که سیگار می‌کشند احتمال بیشتری دارد که به‌ نازایی، حاملگی خارج‌رحمی، سقط خود بخودی و زایمان جنین مرده دچار شوند. سیگار کشیدن در خلال حاملگی مسئول مستقیم ۲۰ تا ۳۰ درصد از کمبود وزن نوزادهای متولدشده، ۱۴ درصد از زایمان پیش از موعد و حدود ۱۰ درصد از نوزادان مرده به دنیا آمده است.

 

 

عوارض سیگار در مردان

راه حل های ترک سیگار

 

راههای ترک سیگار سریع | ضررهای سیگار

 

برگرفته از چاره چی – هفته نامه سلامت/ /zendegany.com

۱/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا