بدانیم تا سالم بمانیم

درمان خشکی چشم در طب سنتی |داروهایی که چشم ها را خشک می کنند

شرایط آب و هوا ، مصرف بعضی داروها و عمل های چشمی منجر به خشکی چشم میشود که میتواند سلامت عمومی بدن را تهدید کند. در اینجا با مقاله ای درباره خشکی چشم و علل ایجاد آن همچنین راه کارهایی برای درمان در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

درمان خشکی چشم با طب اسلامی

درمان خشکی چشم بعد از عمل لیزیک , درمان خشکی چشم

 

 

آشنایی با داروهایی که چشم هایتان را خشک می کنند

خشکی چشم به علت کاهش یا فقدان مزمن اشک و رطوبت سطح چشم ایجاد می شود. این وضعیت ممکن است سبب تحریک و ناراحتی خفیف ولی دائمی و یا التهاب قسمت قدامی چشم شود.

به گزارش آوای سلامت به نقل از health علل متعددی برای ابتلا به خشکی چشم مطرح است که یکی از آنها مصرف برخی از داروهای بدون نسخه یا تجویزی است:

 

  • داروهای فشار خون: مسدود کننده های بتا پاسخ بدن نسبت به هورمون آدرنالین را مسدود کرده و با آرام کردن ضربان قلب و در نتیجه کاهش نیرویی که خون به سرخرگ ها وارد می کند، به کاهش فشار خون کمک می کنند. یکی از عوارض این داروها این است که بدن نوعی پروتئین که به غدد اشک فرستاده می شود را کمتر تولید می کند. این موضوع باعث کاهش اشک و خشکی چشم می شود.
  • داروهای ضد احتقان بینی: این داروها با کاهش تورم رگ های خون رسان بینی به شما کمک می کنند. وقتی تورم کم می شود فضای بیشتری برای جریان هوا به وجود می آید و فرد دوباره به راحتی نفس می کشد. اما این داروها نیز شبیه آنتی هیستامین ها تولید اشک را کاهش می دهند.
  • آنتی هیستامین ها: داروهای آنتی هیستامین از جمله لوراتادین، دیفن هیدرامین و فکسوفنادین، پاسخ بدن نسبت به محرک‌های آلرژی را مسدود کرده و از نشانه های شایع مانند خارش، عطسه، آبریزش چشم و بینی جلوگیری می کند. اما موجب کاهش اشک چشم نیز می شوند. این مساله موجب خشکی و ناراحتی چشم می گردد.
  • داروهای آکنه: ایزوترتینوئین یا همان داروی ضد آکنه با کاهش ترشح چربی غدد خاصی از بدن به خلاصی از شر آکنه کمک می کند. اما بعضی از غدد مذکور در پلک چشم قرار دارند و چربی اشک را نیز کاهش می دهند و نتیجه آن خشکی چشم است.
  • داروهای ضد افسردگی، ضد پارکینسون و خواب آورها: تمام این داروها، موجب توقف سیگنال های ارسالی به غدد اشکی می شوند که نتیجه خشکی چشم خواهد بود. البته فقط داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای از این مکانیسم پیروی می کنند.
  • قرص های ضد بارداری: هورمون درمانی جایگزین خود عاملی برای ابتلا به خشکی چشم است. زنانی که تنها استروژن دریافت می کنند بیشتر از زنانی که استروژن و پروژسترون را با هم مصرف می کنند در معرض خشکی چشم هستند.

 

 داروهای خشکی چشم

داروهای تجویزی مورد استفاده برای درمان خشکی چشم شامل موارد زیر میشوند:

داروهایی برای کاهش التهاب پلک: التهاب در طول لبه پلک های شما میتواند غدد چربی شما را که وظیفه حفظ چربی در داخل چشمان شما را دارند ٬ از بین ببرد. پزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک هایی را برای کاهش التهاب به شما تجویز کند. آنتی بیوتیک ها برای خشکی چشم معمولاً از راه دهانی مصرف میشوند، با این وجود، برخی از آنها بصورت قطره های چشم یا پمادها موجود هستند.

قطره های چشم برای کنترل التهاب قرنیه: التهاب در سطح چشمان شما (قرنیه) ممکن است با قطره های چشمی تجویزی کنترل شوند که حاوی سیکلوسپروین (رستاس) یا کورتیکوستروئید های تضعیف کننده سیستم ایمنی هستند. کورتیکوستروئیدها برای استفاده طولانی مدت مطلوب نیستند، که به دلیل تاثیرات جانبی احتمالی میباشد.

کاشت های چشمی که مانند اشک های مصنوعی عمل میکنند: اگر شما دارای علائم خشکی چشم خفیف تا شدید هستید و اشک های مصنوعی کمکی به شما نکرده اند، گزینه دیگر ممکن است یک کاشت چشمی کوچک باشد که مانند یک دانه روشن از برنج است. شما یکبار در روز هیدروکسپروپیل سلولز (لاکریسرت) را بین پلک پایین و تخم چشم خود قرار میدهید. کاشت به آرامی حل میشود، ماده ای آزاد میکند که در قطره های چشمی برای چرب کردن چشمان شما استفاده میشود.

 

 

درمان قطعی خشکی چشم

جدیدترین درمان خشکی چشم

 

 

داروهای محرک اشکی: داروهایی به نام کولینرژیک ها (پیلکارپین، سویمیلین) به افزایش تولید اشک کمک میکنند. این داروها به صورت قرص، ژل یا قطره های چشمی موجود هستند. عوارض جانبی احتمالی شامل تعریق میشود.

قطره های چشمی که از خون شما ساخته میشوند: این ها قطره های سرم خون اوتولوگ نامیده میشوند. آنها ممکن است گزینه ای در مواقعی باشند که شما دارای علائم خشکی چشم شدید هستید که به هیچ درمان دیگر پاسخ نمیدهید. برای تهیه این قطره های چشمی، نمونه ای از خون شما برای برداشتن گلبول های قرمز خون پردازش میشود و سپس با یک محلول نمک ترکیب میشود.

 

سایر رویه ها

رویه های دیگر که ممکن است برای درمان خشکی چشم مورد استفاده قرار گیرند شامل موارد زیر میشوند:

بستن مجاری اشکی شما برای کاهش آسیب اشکی : پزشک شما ممکن است این درمان را برای حفاظت از شما در برابر از بین رفتن بسیار سریع اشک ها از چشمان شما پیشنهاد کند. این امر میتواند به صورت جزئی یا کلی با بستن مجاری اشکی شما انجام شود، که معمولاً برای خشک کردن اشک های شما عمل میکنند.

مجاری اشکی میتوانند با پلاگین های کوچک سیلیکون (پونکتال پلاگین ها) متصل شوند: اینها قابل برداشت هستند. یا مجاری اشکی میتوانند با یک روندی که از گرما استفاده میکند، متصل شوند. این یک راه حل دائمی تر است که کوتر حرارتی نامیده میشود.

استفاده از لنزهای طبی خاص: از پزشک خود راجع به لنزهای طبی که برای کمک به افراد دارای خشکی چشم طراحی شده، بپرسید.

برخی از افراد دارای خشکی چشم شدید ممکن است خواهان لنزهای طبی خاص باشند که از سطح چشمان آنها محافظت کند و رطوبت را به دام بیاندازد: این ها لنزهای اسکلرا یا لنزهای بانداژ نامیده میشوند.

بازکردن غدد چربی: خشکی چشم به وجود آمده توسط غدد چربی مسدود ممکن است توسط یک درمان به نام ضربان حرارتی LipiFlow درمان شود. در طول درمان، یک دستگاه که مشابه با یک چشم شوی است روی چشم شما قرار داده میشود. این دستگاه ماساژ آرام، گرم را به پلک پایینی انجام میدهد. این روند کمتر از ۱۵ دقیقه زمان میبرد. مشخص نیست که آیا این روش در پاک کردن غدد چربی بهتر از کمپرس های گرم و شستشوی پلک عمل میکند یا خیر.

استفاده از پرتودرمانی و ماساژ پلکی: تکنیکی به نام پرتودرمانی با ضربان شدید پس از ماساژ پلک ها به افرادی که دارای خشکی چشم شدید هستند، کمک میکند. در یک مطالعه، درمان به صورت ماهانه به ۷۸ نفر ارائه شد و ۶۸ نفر از آنها کاهش علائم خشکی چشم را تجربه کردند

 

 

ژل خشکی چشم

درمان خشکی چشم

 

درمان خشکی چشم در طب سنتی |داروهایی که چشم ها را خشک می کنند

منبع : آوای سلامت – hamshahrionline.ir / راستینه / بیتوته

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا