سلامت

خواص ویتامین k | علائم مربوط به کاهش و کمبود ویتامین k در بدن

بدن همواره برای حفظ سلامت خود نیاز به دریافت ویتامین ها و مواد مورد نیاز خود است. ویتامین کا نیز مستثنی نیست. امروز با مقاله ای درباره کمبود ویتامین کا و راه های دریافت آن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

آمپول ویتامین k

خواص ویتامین k

 

 

کاهش ویتامین k در بدن چه علائم و نشانه هایی دارد

به نظرت آشناست؟ هنگام کار کردن ، یک دفعه بینی ات خون ریزی می کند یا در یک روز متفاوت، هنگام پوشیدن کفش به طرز غیر معمولی بینی ات مجدد خونریزی می کند. تو واقعا مطمئن نیستی چه اتفاقی دارد می افتد، اما اخیرا، متوجه خونریزی عجیبی شدی. خب، ممکن است کمبود ویتامین کا داشته باشید. در بدن به اندازه بقیه ویتامین ها نیاز به ویتامین کا وجود دارد، ویتامین های معروف دیگری وجود دارند که برای بدن ضروری است و شاید شما بیشتر به آنها توجه می کنید و در این میان ویتامین k تقریبا فراموش شده است به همین دلیل می خواهیم در این بخش از بهداشت و سلامت نمناک با اشاره به علائم و عوارض کاهش ویتامین k در بدن به شما کمک کنیم تا از ابتلا به آنها جلوگیری کنید.

 

علائم مربوط به کاهش و کمبود ویتامین k در بدن کدامند ؟

کاهش ویتامین k و خون ریزی :

همان طور که قبلا گفتیم، وقتی خون بدون غلظت دارید احتمالا دچار خونریزی می شوید. مثلا، بریدگی کوچک هنگام آشپزی می تواند به یک مشکل جدی تبدیل شود چون توقف خونریزی ، کار دشواری است . به همین دلیل مهم است میزان ویتامین ک را چک کنید. به یاد داشته باشید اگر دندان پزشک بروید یا هر گونه مداخله یا جراحی جزئی انجام دهید، واقعا می توانید به دردسر بیفتید صرف نظر از این که مورد شما چقدر جدی است، این علائم به مشکل جدی ، در دراز مدت تبدیل می شود.

 

خون مردگی از علائم و عوارض کاهش ویتامین k در بدن:

کم ترین نشانه ی خونریزی ، کبودی است. خون مردگی تجمع خون است که منجر به خونریزی می شود. با این حال، کبودی مکرر می تواند یک مزیت باشد زیرا شما را از کمبود ویتامین ک آگاه می کند. افرادی هستند که از اینکه حتی با کم ترین ضربه دچار کبودی می شوند نگران هستند و حتی گاهی نمی دانند چرا در وهله اول زخمی می شوند چون چیزی که ممکن است باعث شود را به یاد نمی آورند. با وجود عدم برخورد، خون مردگی ایجادمی شود. اگر این نشانه را دیدید ، باید تست خون برای چک کردن میزان ویتامین کا بگیرید .

 

لکه های خون ریزی زیر پوست :

لکه های خون ریزی زیر پوست گسترش نقاط ارغوانی ، قرمز در مناطق خاصی از بدن به دلیل تجمع خون است. برخلاف کبودی، این خال ها از بین نمی روند. در ناحیه قوزک پا بسیار رایج هستند ، چون از نظر گردش خون یک مکان حیاتی است. اگر دچار این عارضه هستید، غیر ممکن است از لکه هایی که قبلا شکل گرفته اند خلاص شوید، اما می توانید آن را از طریق مصرف ویتامین ک کاهش دهید. با این حال، باید آگاه باشید که نشانه ها می توانند بدتر یا بهتر شوند.

 

تجمع زیاد کلسیفیکاسیون در نتیجه کمبود ویتامین k :

ویتامین کا شبیه راهنما برای ویتامین د عمل می کند تا به مکان های درست برود پس در نتیجه زمانی که سطح ویتامین کا  پایین است ، ویتامین د در نواحی نادرست بدن مانند مفاصل و غضروف ساخته می شود.

این یعنی چی ؟ مقدار زیادی کلسیم در این مناطق حرکت را سخت تر می کند . در عین حال، مناطق دیگر به دلیل فقدان کلسیم مورد نیاز، ضعیف می شوند. اگر کمبود ویتامین ک شدید باشد، ممکن است درد تیز و سیستم اسکلتی ضعیفی را تجربه کنید.

 

ایجاد مشکل در سلامت استخوان از عوارض کمبود ویتامین k:

ویتامین K نقش مهمی در بهبود سلامت استخوان و کاهش خطر شکستگی آن ایفا می کند. دریافت ویتامین K به طور ویژه برای بانوان یائسه که در معرض خطر پوسیدگی استخوان قرار دارند، مهم است. بدن به ویتامین K برای استفاده از کلسیم در استخوان سازی نیاز دارد. مقدار کافی از ویتامین K، به ویژه ویتامین K2، برای استئوکلسین فعال، پروتئینی که در خون گردش می کند و یون های کلسیم را به ماتریس استخوان پیوند می دهد و از این رو، استخوان را قوی تر می سازد، نیاز است که کاهش این ویتامین مشکلاتی برای اسکلت بدن ایجاد خواهد کرد.

 

 

 

عوارض ویتامین کا

ویتامین k برای پوست , منابع ویتامین k

 

درنتیجه :

مراقب هر کدام از این علائم باشید. در حالی که اکثر آن ها جدی نیستند، به عنوان یک هشدار عمل می کنند، علامتی برای در معرض خطر بودن سلامتی است بنابراین، به محض اینکه متوجه نشانه شدید، باید با پزشک خود قرار ملاقات داشته باشید و درخواست کنید میزان ویتامین کا شما چک شود.

 

منابع ویتامین k

مهم ترین منابع حاوی ویتامین k عبارتند از سبزیجات دارای برگ ‌های پهن سبز رنگ، چای سبز، اسفناج، شلغم، گل کلم، کلم پیچ، مارچوبه و کاهو. سایر مواد غذایی از قبیل جگر، پنیر، شیر و زرده تخم‌ مرغ نیز حاوی ویتامین k هستند. منجمد کردن مواد غذایی باعث تخریب و از بین رفتن ویتامین k می‌ شود اما حرارت تاثیری بروی آن ندارد.

سبزیجات مانند ریحان، آویشن به صورت خشک شده ی آن به میزان ۱۵ تا ۱۷ میکروگرم بیشترین میزان ویتامین k را فراهم می ‌کنند. میزان این ویتامین در جعفری تازه، گشنیز، مرزنجوش و پونه کوهی ۱۰ میکروگرم است.

 

سبزیجات برگ دار تیره رنگ

سبزیجات برگ دار تیره رنگ به طور تازه برای تهیه سالاد و یا به صورت بخارپز مورد استفاده قرار می ‌گیرند. این گونه سبزیجات علاوه بر ویتامین k سرشار از کلسیم، نیز هستند.

کلم‌ پیچ، گیاه گل قاصدک، شاهی، اسفناج، شلغم، خردل، چغندر، گل‌ کلم، کاهو و کاسنی از آن دسته سبزیجاتی هستند که هر کدام دارای مقدار زیادی ویتامین k هستند.

 

پیازچه

۱۰۰ گرم پیازچه، ۲۰۷ میکروگرم ویتامین k را فراهم می ‌کند.

 

کلم بروکسل

کلم بروکسل سرشار از ویتامین k است به طوری که تنها ۱۰۰ گرم از آن مقدار ۱۹۴ میکروگرم ویتامین k را فراهم می ‌کند.

 

کلم بروکلی

ویتامین k تنها یک دلیل برای افرادی است که به خوردن سبزیجات علاقه ‌مندند. این گیاه همانند کلم، کاهو و … غنی از ویتامین k است.

 

فلفل قرمز – زردچوبه

فلفل علاوه بر ویتامین k سرشار از ویتامین‌ های E و C نیز می ‌باشد، مصرف ۱۰۰ گرم از این مواد ۱۰۶ میکروگرم و در هر قاشق سوپ ‌خوری از آن ها ۵/۸ میکروگرم ویتامین k موجود است.

 

مارچوبه

مارچوبه بهترین نوع مصرف آن به صورت بخارپز می ‌باشد و در هر ۱۰۰ گرم از آن ۸۰ میکروگرم ویتامین k وجود دارد.

 

خیارترشی

اگر علاقه‌مند به خوردن ترشیجات هستید اکنون دلیل خوبی برای مصرف بیشتر آن دارید. برای سلامتی بیشتر و جذب ویتامین k بیشتر در بدن مواد خوراکی حاوی سدیم کمتری را مصرف کنید.

 

 

 آمپول ویتامین کا برای قطع خونریزی

مواد غذایی غنی ویتامین کا

خواص ویتامین k | علائم مربوط به کاهش و کمبود ویتامین k در بدن

 منبع :  نمناک / تبیان

 

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا