بدانیم تا سالم بمانیم

اشتباهاتی که خوردن چای را خطر ساز میکند | عوارض چای

چای نوشیدنی مورد علاقه ایرانی ها. در اکثر خانواده ها مصرف بالایی دارد. اما عوارض مصرف زیاد چای بر سلامت بدن چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره عوارض مصرف چای بر بدن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

طبع چای سفید چیست؟

مزاج چای سیاه , عوارض چای

 

 

اشتباهی در نوشیدن چای که می توانند چای مفید را به یک معجون خطرناک تبدیل کند

چای و نوشیدن چای یکی از بهترین و مورد علاقه ترین نوشیدنی ها در سرتاسر جهان می باشد . بسیاری از ما مزایای آنرا می دانیم و در نشست هایمان در مورد آن صحبت می کنیم و می دانیم که یک نوشیدنی منحصر بفردی می باشد . اما با وجود این ویژگی های مثبت ، برخی از کارها و یا عادات اشتباه می توانند چای را از یک نوشیدنی مفید به یک نوشیدنی خطرناک تبدیل کنند که در ادامه این بخش از سلامت نمناک به آنها اشاره خواهیم کرد.

 

اشتباهاتی هستند که می توانند مضر و خطرناک باشند و آنها عبارتند از :

۱- نوشیدن چای همراه با طعم مرکبات

در سال ۲۰۱۳ مجله Toxicology مطالعه ایی را منتشر کرد که ۳۰ نوع مختلف چای را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده بودند . در تمام نمونه ها ، دانشمندان مقادیر خطرناکی از سرب و برخی از انواع آلومینیوم ها را یافتند که این فلزات می توانند خطر بیماری های قلبی ، کلیوی و سیستم تولید مثل را مورد خطر قرار دهند .

در سال ۲۰۱۵ مطالعه ایی انجام شد که تفاوت هایی بین چای کیسه ایی و چای های بسته ایی را بدست آوردند . تحقیقات زیاد بین این دونوع مختلف چای نشان داد که چای های کیسه ایی که با مرکبات مزه دار شده اند ۱۰ تا ۷۰ برابر نسبت به چای های بسته بندی حاوی آلومینیوم و سرب و حتی گاها کادمیوم می باشد .

 

۲- خرید و نوشیدن چای ارزان

یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۳ چای را نسبت به قیمت های مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و نتیجه تحقیق آنها نشان داد که چای های ارزان قیمت ۳ برابر یا بیشتر می توانند دندان هایمان صدمه بزنند چرا که میزان فلوراید در آنها بسیار زیاد می باشد .

شایان ذکر است که انواع چای گران قیمت دارای فلوراید کمتری هستند و این تنها به دلیل مراحل کاشت و برداشت این چای ها می باشند که با استانداردهای مختلف و قوانین سختگیرانه بهداشت رو آنها کاشت و برداشت می شوند .

 

۳- خطر نوشیدن چای گیاهی برای خانم های باردار

در ماه نوامبر ۲۰۱۵، مجله Food Chemistry نمونه ای از چای های گیاهی مورد نیاز برای نوزادان، مادران باردار و شیرده را مورد بررسی قرار داد . این مطالعه نشان داد که ۸۶٪ نتیجه مثبت در آزمایش وجود سموم است که می توانند باعث آسیب های کبدی شوند .

 

۴- نوشیدن چای بیش از حد داغ

هنری شارپ (Henry Sharpe) که متخصص گوش و حلق و بینی بریتانیایی می باشد بر این باور است که نوشیدن چای داغ می تواند اثرات بدی روی عروق نازوفارنکس داشته باشد. بخار از فنجان موجب گسترش آنها می شود و اغلب می تواندند باعث خونریزی بینی شود. دمای معمولی برای نوشیدن چای باید حدودا ۵۰-۶۰ درجه سانتیگراد باشد . برای رسیدن دمای چای به یک دمای مطلوب ، باید تا ۵-۷ دقیقه صبر کنید.

 

 

 

بهترین زمان خوردن چای سفید

چای سبز طبع گرم , اشتباهاتی در خوردن چای

 

 

۵- نوشیدن چای پررنگ و خطرات آن برای سلامت بدن

مجله پزشکی The New England ، داستان هایی از چندین بیمار را که تحت تاثیر عادت اشتباه نوشیدن چای پررنگ قرار گرفته بودند را منتشر کرد . قابل توجه است که یکی از آنها یک خانم ۴۷ ساله بود که به مدت ۱۷ سال هر روز چای پررنگ می نوشید و در مدت کوتاهی او تقریبا تمام دندان هایش از دست داد و استخوان هایش شکننده تر شدند .

 

۶- نوشیدن چای پس از خوردن غذا و عوارض آن

مطالعاتی که در سال ۲۰۱۱ در دانشگاه کالیفرنیا انجام شد نشان داد که چای “آهن” را با غذا متصل می کند و جذب آن را توسط بدن کاهش می دهد . اگر بعد از وعده غذایی چای بنوشید ، می تواند منجر به عواقب ناگواری مانند مشکلاتی در پوست و مو شود . پزشکان می گویند حداقل ۲۰ دقیقه بعد ازغذا چای بنوشید .

 

۷- نوشیدن چای قبل از خواب

نوشیدن چای قبل از خواب می تواند ضربان قلب و جریان خون را افزایش دهد و همچنین می تواند منجر به عواملی مانند هیجان زده کردن و پر انرژی کردن مغز و سیستم عصبی نماید . در طول روز و کار نوشیدن چای هیچ مانعی ندارد ولی نوشیدن چای قبل از خواب می تواند باعث بی خوابی شما شود .

 

نکاتی مهم هنگام مصرف چای

آیا خوردن چای بعد از صرف غذا باعث از بین بردن آهن آن می ‌شود؟ و آیا باید مدت زمانی بعد از صرف غذا چای خورد؟

از نظر علمی چای دارای ترکیباتی به ‌نام تانن است که مزه‌ی تلخ چای را ایجاد می کند. تانن‌ها با آهن ایجاد رسوب می‌ نمایند و این رسوب به دلیل درشتی ملکول و سنگینی، غیر قابل جذب است. لذا در صورتی که غذای مصرفی دارای آهن بوده و بلافاصله بعد از آن چای پُررنگ به مقدار زیاد مصرف شود، از جذب آهن  آن جلوگیری می کند و بهتر است از چای کم ‌رنگ به میزان کم و با اندکی زمان پس از صرف غذا، به‌ خوردن آن مبادرت کرد.

 

میزان مصرف چای

چای جزو گیاهان خوراکی طبقه ‌بندی شده است که مصرف متعادل آن دارای عارضه‌ی جانبی نیست، ولی به ‌دلیل داشتن کافئین که می ‌تواند تا ۴ درصد وزن چای را تشکیل دهد، مصرف بیش از حد آن می ‌تواند عوارضی را به ‌دنبال داشته باشد. این عوارض اکثراً مربوط به کافئین بوده و به دلیل متغیر بودن درصد کافئین در انواع چای نمی ‌توان عدد خاصی را برای حداکثر میزان مصرف چای در دنیا ذکر کرد. مثلاً گزارشی در مورد خانمی که روزانه ۶۵ گرم چای (چای خشک) را به مدت ۵ سال مصرف نموده و دچار عوارض کبدی  شده است وجود دارد. البته این میزان مصرف، بیش از ده برابر مصرف چای در افراد ایرانی است.

به‌طور کلی مصرف چای در حد متعادل دارای عوارض جانبی نبوده و می‌ تواند فواید بسیاری را بر بدن اعمال کند.

دکتر محمد صالحی سورمقی- دکترای تخصصی فارماکوگنوزی “داروشناسی”

استاد دانشکده ی داروسازی دانشگاه تهران

 

 

چای سفید چه طبعی دارد

عوارض مصرف بیش از حد چای

عوارض چای | اشتباهاتی که نوشیدن چای را خطر ساز میکند

 

منبع : گروه ترجمه نمناک / تبیان

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا