کودک

کار کردن طبیعی شکم نوزاد، چندبار در روز است؟

یکی از نکات بهداشت کودکان ، شیوه درست و زمان مناسب تعویض پوشک کودکان است. در اینجا با مقاله ای درباره بهداشت و زمان تعویض پوشک کودکان در خدمت شما هستیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

 

تعویض پوشک نوزاد دختر

تعویض پوشک نوزاد پسر ,کار کردن طبیعی شکم نوزاد

 

 

کار کردن شکم نوزاد تا چه حدی طبیعی است

زیاد کار کردن شکم نوزاد، به نوع تغذیه نوزاد، بستگی دارد. در صورتی که نوزاد از شیر مادر تغذیه کند، اگر در طول روز بین ۸-۷ بار مدفوع کند، جای نگرانی وجود ندارد اما در صورت دفع مدفوع بیش از آن، بهتر است به متخصص مراجعه شود. در این مقاله درباره زیاد کار کردن شکم نوزاد و تعداد دفعات طبیعی آن توضیحاتی آورده شده است.

الگوی دفع مدفوع شیرخواران با یکدیگر متفاوت است. این تفاوت تا حدی است که ممکن است برخی نوزادان پس از هر وعده خوردن شیر مادر، دفع مدفوع داشته باشند و یا برخی دیگر از نوزادان یک تا دو بار در هفته مدفوع خود را دفع کنند.

 

آیا دفعات کار کردن شکم نوزاد مهم است؟

دفعات کار کردن شکم نوزاد اهمیت ندارد، مهم قوام آن است. در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می شوند، ممکن است شکم نوزاد در روز ۵-۴ بار کار کند، یا هر ۵-۴ روز یک بار کار کند و مشکلی هم ندارد. مگر در صورتی که مدفوع رنگ و شکل سبز و بلغمی به خود بگیرد. این نشانه اختلال در هضم و جذب گوارش است.

ملاک برای ارزیابی وضعیت نوزاد، وزن گیری نوزاد است. همچنین بی قراری و زور زدن نوزاد حین مدفوع تا حد زیادی به دردهای کولیکی مربوط می شود که بتدریج رفع خواهد شد.

 

کار کردن طبیعی شکم نوزاد، چندبار در روز است؟

تعداد دفعات طبیعی مدفوع نوزادان مختلف، متفاوت می باشد. در چند روز اول پس از تولد، نوزاد شما ممکن است چهار یا پنج بار دفع مدفوع داشته باشد و رنگ مدفوع نوزاد، تیره، قیری شکل، سیاه و متمایل به سبز است. این ممکن است ۲ تا ۳ روز اول تولد ادامه داشته باشد.

در طول شش هفته اول، دفع مدفوع به میزان ۲ تا ۵ بار در روز در کنار وزن گیری نوزاد، نشانه دریافت کالری کافی توسط نوزاد است. پس از شش هفته، طبیعی است که برخی از نوزادان دفع مدفوع کمتری داشته باشند، هر چند ممکن است در برخی دیگر این تعداد دفع مدفوع همچنان ادامه داشته باشد.

اینکه فرزندتان چند بار در روز مدفوع داشته باشد، چندان مهم نیست، با این حال، این مسئله برای مادران جوان گاهی نگران کننده است. بعد از ۶ ماهگی بیش از ۴ بار مدفوع در روز زیاد است و کمتر از یک بار در ۳ یا ۴ روز برای کودکی که با شیر مادر تغذیه می کند، کم است و کمتر از یک بار در روز برای کودکان بالای ۲ سال بسیار کم محسوب می شود. به طور کلی بهتر است مدفوع به صورت تدریجی و باثبات باشد.

بسیاری از نوزادان بلافاصله بعد از غذاخوردن، مدفوع می کنند که این ناشی از رفلکس معده-روده می باشد. این مسئله باعث می شود وقتی معده پر شود، سیستم گوارشی فعال گردد. نوزادان ۳ تا ۶ هفته ای و برخی از نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، حتی اگر یک بار در هفته دفع مدفوع داشته باشند هم طبیعی است، زیرا شیر مادر مقدار کمی مواد زائد دارد، بنابراین مدفوع نکردن نوزاد، نشانه یبوست نیست و نوزاد به طور ثابت وزنش زیاد می شود. اگر نوزاد از شیر خشک تغدیه می کند، باید حداقل روزی یک بار دفع مدفوع داشته باشد.

اگر کودک شما تنها یک بار در هفته دفع مدفوع داشته باشد نگران نباشید او یبوست ندارد مگر اینکه مدفوعش سخت و خشک باشد. به طور طبیعی مدفوع باید کاملاً شل و نرم بوده و هیچ گاه نباید گلوله گلوله، سفت و مانند نخود باشد. اگر نوزاد به علت سفتی مدفوع، زور بزند و تعداد دفعات دفع مدفوع نیز کمتر از حد طبیعی باشد، ممکن است دچار یبوست شده باشد و بهتر است به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید.

کودک تا ۶ ماه ابتدایی زندگی به طور انحصاری از شیر مادر تغذیه می کند و زمانی که شروع به خوردن مواد غذایی (جامد) می کند (بین ۶ تا ۸ ماهگی) مدفوع او سفت تر شده و بوی تندتری می دهد. تعداد دفعات دفع مدفوع کودک هم، کمتر و به بزرگسالان شبیه تر می شود.

 

در صورت زیاد کار کردن شکم نوزاد چه کنیم؟

زیاد کار کردن شکم نوزاد، به این که کودک از چه چیزی در طول روز تغذیه می کند، بستگی دارد. در صورتی که نوزاد از شیر مادر تغذیه کند، اگر در طول روز و به طور معمول بین ۸-۷ بار مدفوع کند مشکلی ایجاد نمی شود و جای نگرانی وجود ندارد. اما در صورت زیاد کار کردن شکم نوزاد (بیش از این تعداد دفعات که به آن اشاره شد) و در صورتی که تغذیه نوزاد هم از شیر مادر نباشد، بهتر است به یک متخصص گوارش نوزادان مراجعه کنند.

 

در زمان دفع مدفوع نوزاد به چه چیزی توجه کنیم؟

مسئله مهم در هر حالتی این است که مدفوع نوزاد شما پس از دفع شدن نرم و قابل دفع باشد. اگر مدفوع بیش از حد سفت و خشک باشد، نشان از یبوست نوزاد است و شما به عنوان پدر یا مادر باید به فکر راه درمان و کمک به نوزاد باشید. باید به قوام، رنگ و محتویاتی که در مدفوع وجود دارد، توجه کرد. از طرفی هیچ وقت نگران سرریز کردن پوشک نباشید. مدفوع شیرخوار اگر شل و آبکی باشد ولی کودک شما وزنش اضافه شود، جای نگرانی نیست.

شیرخوار تازه متولد شده اصولاً پس از هر بار شیر خوردن دفع مدفوع دارد. این الگوی دفع مدفوع به طور میانگین ۱۰-۶ بار در طول روز تکرار خواهد شد. اما پس از ۶-۳ هفته یا بیشتر دفع مدفوع آن ها عادی شده و تعداد دفعات دفع مدفوع آن ها کمتر می شود. در صورت کم تر بودن دفع مدفوع از حالت عادی جای نگرانی نیست. تنها در صورت مشاهده تغییرات ناگهانی و شدید در مدفوع باید راه درمانی ویژه ای را در نظر بگیرید و یا به پزشک مراجعه کنید.

 

 

 

مضرات پوشک بچه

مضرات پوشک مولفیکس

 

 

 

مدفوع نوزادتان چه رنگی است؟

یکی از کارها یی که مادران باید برای نوزادشان انجام دهند، بررسی مدفوع او است.

معمولا نوزادان سالم در یکی دو روز اول بعد از تولد، یک مدفوع سبز تیره ی چسبنده که “مکونیوم” نام دارد، دفع می کنند.

پس از آن، در نوزادانی که شیر مادر می خورند، دلمه های شیر در مدفوع دیده می شود و رنگ آن معمولا زرد و کمی آبکی است.

باید توجه کرد که در مدفوع نوزاد سالم نباید هیچ گونه خلط، بلغم یا خون دیده شود.

مدفوع نباید بیش از اندازه آبکی باشد، ضمن اینکه در یک نوزاد طبیعی، مدفوع هیچ گاه سفت و خشک نیست، بلکه باید کاملا شل و نرم باشد و هیچ گاه نباید مدفوع گلوله گلوله سفت دفع کند.

مادر باید به قوام، رنگ و محتویاتی که غیر از شیر در مدفوع وجود دارد، توجه کند.

 

 توصیه‌های بهداشتی مهم

پس از هر بار تعویض پوشک نوزاد، رعایت یک سری موارد به حفظ سلامت او و بهداشت محیط کمک زیادی می‌کند که در زیر به آنها پرداخته شده است:

در حد فاصل هر تعویض پوشک، محلی را که معمولا این کار را بر روی آن انجام می‌دهید با استفاده از محلول آب و صابون یا سایر ترکیبات مشابه به خوبی شستشو دهید

همچنین اگر از زباله مخصوصی برای نگهداری پوشک آلوده استفاده می‌کنید نیز آن را به خوبی ضدعفونی کنید.

به خاطر داشته باشید رعایت نکردن همین موارد به ظاهر پیش پا افتاده شانس سرایت عوامل بیماری زا به کودک را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

همچنین توصیه می‌شود درصورتی که بیش از یک نوزاد در منزل دارید، دقت بیشتری در رعایت این موارد به خرج دهید. پوششی که نوزاد را بر روی آن خوابانده و پوشکش را تعویض می‌کنید پس از هر بار انجام این کار به خوبی شسته و ضدعفونی نمایید.

سعی کنید این کار را به یک عادت برای خود تبدیل کنید.

همچنین توصیه می‌شود از پوشش‌های یک بار مصرف نیز استفاده کنید.

رعایت این موارد کمک زیادی به حفظ سلامت نوزاد و کودک نوپا در دوران استفاده از پوشک می‌کند.

توصیه‌های در خصوص تعویض پوشک در خارج از خانه همیشه در ساک نوزاد زیر اندازی بزرگتر از آنچه که در خانه برای تعویض پوشک استفاده می‌کنید همراه داشته باشید زیرا در مواقعی که خارج از خانه هستید مشخص نیست که چه لحظه و در کجا باید پوشک کودک را تعویض کنید.

همچنین شاید مجبور باشید که بر روی سطحی نه چندان تمیز پوشک نوزاد را عوض کنید به همین دلیل با استفاده از زیر انداز بزرگتر کمک بیشتری به حفظ سلامتی او می‌کنید. همواره در ساک نوزاد محلول ضد عفونی کننده به همراه داشته باشید از این محلول در مواقعی که قرار است نوزاد را در خارج از خانه و محیط‌هایی نظیر پارک یا سرویس بهداشتی عمومی جهت ضد عفونی ساختن سطوح استفاده کنید. نسبت به انداختن پوشک آلوده در سطح آشغال سریعا اقدام کنید با این حال بهتر است کیسه‌ای در ساک خود داشته باشید زیرا در برخی مواقع در سطح زباله دسترسی ندارید و در چنین شرایطی می‌توانید پوشک آلوده را در کیسه قرار داده و در آن را به خوبی گره بزنید.

هیچ‌گاه فراموش نکنید که در اولین فرصت دست‌ها را به خوبی شستشو دهید اصلا مهم نیست که چقدر عجله دارید نکته مهم این است که کار با سلامت نوزاد شما گره خورده است. توصیه می‌شود همواره ژل ضد عفونی کننده همراه خود (ساک نوزاد) داشته باشید.

 

نکته خواندنی

اگر چه بسیاری از والدین با خواندن چنین نکاتی نسبت به تعویض به موقع و مناسب پوشک نوزاد وسواس بیشتری به خرج داده و حتی ممکن است این کار را با استرس انجام دهند اما توصیه می‌شود که هیچ‌گاه نگران نباشید زیرا سیستم دفاعی نوزادان بسیار قوی بوده و معمولا به دلیل آلودگی‌های مختصر برجای مانده از فرایند تعویض پوشک بیمار نمی‌شوند.

یادتان باشد اگر در خانه یک نوزاد دارید آلودگی‌های مرتبط با تعویض پوشک او تنها مربوط به اوست از این رو معمولا خطر آنچنانی برای سلامت نوزاد ندارد هر چند ضد عفونی سازی سطوح و دست‌ها همواره توصیه می‌شود. در نوبت بعدی تعویض پوشک همواره نکات مطرح شده را به خاطر داشته باشید تا سلامت او را در بالاترین سلامت ممکن حفظ کنید.

 

 

 

زمان تعویض مای بیبی

تعویض درست نوزاد

 

کار کردن طبیعی شکم نوزاد، چندبار در روز است؟

 

برگرفته از ستاره -تبیان / نمناک / بیتوته / نی نی سایت

 

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا