سلامت

فواید عطسه کردن | حقایق شگفت انگیز درباره عطسه

عطسه یک فعالیت ناخوداگاه است که باعث افزایش سلامت انسان و بهبود عملکرد بدن میشود. در اینجا با  حقایق شگفت انگیز درباره عطسه و فواید آن بر بدن در خدمت شما هستیم. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 

 

 

عطسه چیست

عطسه نکردن ,  حقایق شگفت انگیز درباره عطسه

 

 

طریقه صحیح عطسه کردن

هنگامی که احساس می کنید عطسه یا سرفه تان گرفته است، پوشاندن دهانتان می تواند از انتشار میکروب های عفونت زا جلوگیری کند.

اما شیوه پوشاندن دهانتان هم اهمیت دارد. اگر دستمال کاغذی در دسترستان نیست، باید عادت همیشگی تان را کنار بگذارید و درون آرنجتان نه درون دستتان عطسه کنید.

عطسه کردن درون دست فرصتی برای انتقال میکروب ها به سایر افراد یا آلوده کردن اشیای دیگری که مردم لمس می کنند، فراهم می آورد.

میکروب ها بیش از همه به وسیله قطرک های تنفسی که هنگام عطسه و سرفه از دهان شما خارج می شوند، انتشار می یابند. اگر این میکروب ها روی دستان شما فرود آیند، به چیزهایی مانند دستگیره درها، دکمه های آسانسور و سایر سطوحی که افراد اطرافتان هم لمس می کنند، منتقل می شوند.

این شیوه را باید به کودکتان هم آموزش دهید تا برای آن ها به صورت یک عادت درآید.

البته این کار همه خطرات را برطرف نمی کنند. بررسی ها نشان می دهند که حتی ماسک زدن هم نمی تواند از رسیدن همه قطرک های آلوده به شما پیشگیری کند.عطسه کردن

اما هر کاری که میزان قطرک ها فرستاده شده به درون هوا را کاهش دهد، سودمند است.

و توصیه نهایی این است که به طور مرتب دست هایتان را با آب و صابون بشویید.

 

 حقایق شگفت انگیز درباره عطسه

در زیر به دلایل اینکه چرا در زمان های عجیب عطسه مان می گیرد اشاره می کنیم.

 

  1. عطسه کردن از اعصابتان شروع می شود. این را نیل کائو متخصص آلرژی و آسم در مرکز آسم و آلرژی گرین ویل می گوید.

او اینطور توضیح می دهد که سیستم عصبی همه افراد به یک طریق یکسان سیم کشی شده است اما پیام هایی که در طول این عصب ها حرکت می کنند، راه های متفاوتی برای رفت و آمد به مغز انتخاب می کنند و همین مسئله باعث می شود عادت عطسه کردن در افراد مختلف متفاوت باشد.

او می گوید، “این انتقال عصب هاست که به مغزتان می گوید که چیزی در بینی شما هست که باید بیرون بیاید!”

  1. عطسه کردن از بدنتان محافظت می کند. دکتر کائو می گوید، “عطسه کردن بخش مهمی از فرایند ایمنی بدن است که کمک می کند سالم بمانید.”

عطسه با پاک کردن بینی از باکتری ها و ویروس ها از بدنتان محافظت می کند. وقتی چیزی وارد بینی شما می شود یا با محرکی روبه رو می شوید که مرکز عطسه که در پایین ساقه مغز قرار گرفته است در مغزتان را تحریک می کند، پیام هایی سریعاً برای بستن گلو، چشم ها و دهانتان فرستاده می شود. سپس، عضلات سینه تان شدیداً منقبض می شوند و بعد عضلات گلویتان به سرعت باز و آزاد می شوند. درنتیجه این، هوا — به همراه بزاق و ماده مخاطی — با شدت از دهان و بینی تان بیرون می آید. و همین می شود که عطسه می کنید.

  1. عطسه سریع اتفاق می افتد. عطسه ها با سرعت ۱۶۱ کیلومتر در ساعت حرکت می کنند. یک عطسه می تواند ۱۰۰،۰۰۰ میکروب را وارد هوا کند.
  2. برداشتن ابرو ممکن است موجب عطسه شود. برداشتن ابرو روی عصبی در صورتتان که مسیر بینی را تامین می کند اثر می گذارد. و در نتیجه عطسه می کنید.
  3. هیچوقت در خواب عطسه نمی کنید. وقتی می خوابید، اعصاب عطسه هم می خوابند و این یعنی وقتی خوابید معمولاً عطسه نمی کنید.
  4. ورزش ممکن است عطسه تان بیندازد. دکتر کائو اعتقاد دارد که ورزش موجب عطسه کردن می شود. او می گوید، وقتی بیش از حد به جسمتان فشار می آورید، تنفستان زیاد می شود و درنتیجه، بینی و دهانتان خشک می شود. به این ترتیب، بینی شما با شروع به ترشح که موجب عطسه می شود به این مسئله واکنش می دهد.
  5. طولانی ترین عطسه :۹۷۸ روز که توسط دونا گرفیت از انگلستان به ثبت رسیده است.
  6. نور آفتاب موجب عطسه کردن می شود. نورآفتاب باعث می شود که یکی از هر سه نفر به عطسه بیفتند. البته حساسیت به نورآفتاب مسئله ای ارثی است — این هم یک چیز دیگر که می توانید گردن پدر و مادرتان بیندازید!
  7. رابطه جنسی هم می تواند محرک عطسه باشد. بیشتر از آنچه که فکر می کنید اتفاق می افتد. محققان باور دارند که تحریک سیستم عصبی پاراسمپاتیک در برخی افراد پیام هایی ارسال می کند که نه فقط باعث می شود این افراد از رابطه جنسی خود لذت ببرند، بلکه بعد از اتمام آن عطسه کنند.
  8. پرعطسه ترین حیوان :ایگوانا. طبق تحقیقات ایگوانا بیشتر از سایر حیوانات عطسه می کند. عطسه کردن معمولاً برای بیرون کردن برخی نمک های خاص که از محصولات فرعی فرایندهای گوارشی آنهاست اتفاق می افتد.
  9. چطور عطسه را متوقف کنید؟ بااینکه هنوز ثابت نشده است اما نفس کشیدن از راه دهان و گرفتن بینی در آن زمان می تواند چاره ساز باشد.

 

 

 

عوارض عطسه زیاد

عطسه در سکته مغزی

 

 

هفت واقعیت جالب عطسه کردن

عطسه کردن : با به پایان رسیدن فصل سرما این به نظر میرسد که با وجود ابتلا به بیماری های همچون سرما خوردگی و آنفولانزا عطسه کردن متوقف میشود. اما با وجود حساسیت های شما بیشتر از قبل شاهد عطسه کردن خواهید بود.همه ما عطسه میکنیم گاه با صدای بلند و گاه کوتاه که عطسه کردن امری  غیر عادی به خود شکل میدهد. که نمیتوان عطسه کردن را متوقف کرد حال با آرسینه همراه باشید تا نکات و واقعیت های برخی از این عطسه ها را بررسی کنیم .

 

نکات جالب درباره عطسه

سرعت عطسه می‌تواند تا حدود ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت باشد. جرم و مخاط درون بینی پس از عطسه می‌تواند تا شعاع ۱٫۵ متری پراکنده شود. با این حال برخی افراد بر این باورند که این فاصله می‌تواند ۹ متر باشدد و با این اوصاف هیچ راه فراری در مقابل آلودگی‌های خارج شده از بینی هنگام عطسه نیست!عطسه کردن باعث راه‌اندازی مجدد بینی و سینوس‌ها می‌شود. این عمل باعث می‌شود محیط بینی از ذرات خارجی مضر پاک شود.

نور خورشید باعث می‌شود بیشتر افراد عطسه کنند. پر، فلفل، سرماخوردگی، آنفولانزا و حساسیت‌ها تنها دلایلی نیستند که باعث این عکس‌العملل می‌شود. طی تحقیقات انجام شده، از هر ۴ نفر ۱ نفر پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید عطسه می‌کنند. دانشمندان دقیقاً دلیل این واکنش را نمی‌دانند. آنها حدس می‌زنند که مغز پیغامی که هنگام قرار گرفتن در معرض نور شدید دریافت می‌کند را با پیغامی که به دلایل مربوط به عطسه کردن دریافت می‌کند را با هم یکی می‌داند.

۲ یا ۳ بار عطسه کردن پشت سر هم کاملاً طبیعی است. گاهی ذرات خارجی و مضر درون بینی با ۱ بار عطسه کردن از بینی خارج نمی‌شوند. بهه همین دلیل است که گاهی افراد چند بار پشت سر هم عطسه می‌کنند.

در حین عطسه، چشم‌ها به صورت غیر ارادی بسته می‌شوند.

برخلاف نظر بسیاری از افراد، قلب در هنگام عطسه کردن از تپیدن نمی‌ایستد.

 

 

عطسه کردن در اسلام

خواص عطسه کردن

 

فواید عطسه کردن | حقایق شگفت انگیز درباره عطسه

برگرفته از همشهری آنلاین – سلامت / آرسینه – نمناک

 

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا